Framtiden är här: Folk pratar i timmar med chattbottar

Permalänk
Medlem

Jag gillar ChatGPT 4, för jag kan ha riklig långa och djupa samtal med den om allt möjligt jag bara inte kan ha med en kollega eller vän, delvis för att den är tränat på hela internetet som en LLM databas, den har ju inte riktig några egna åsikter, men den kan slå ihop massor av data baserat på böcker (ibland blir det fel information så man måste tänka till lite själva), men det är så ofantligt mycket mera kreativt att gå på "tanke" upptäckt med på egen hand.

Man kan bolla idéer med den, och den vill redan veta att vissa idéer finns, du kan googla dig ihjäl och måste själv i många timmar hitta vetenskapliga papper på grejer som ChatGPT hittar på sekunder utan reklam (bara en tidsfråga tror jag innan den blir förpestat med allt detta), och man kan t.ex. bolla idéer hur man ska gå tillväga vid förhandlingar, vad man ska tänka på att fråga, den kan analysera den samtal man hade tänkt sig att föra och hitta fel på den och föreslå en mer empatisk ingångsvinkel etc. Den är faktisk förväntansfullt bra på många grejer.

Permalänk
Medlem

För att inte tala om alla virtual girlfriends! Slap one of those in a doll and you're good to go! Framtiden är här!

Permalänk

Jag tycker det är roligare att chatta med dessa bottar än mina så kallade medmänniskor. Folk ska alltid bestämma vad man får eller inte får prata om, vilket får en att känna sig mycket mera ensam än en bot gör. Känner mig mera ensam på fiket än jag gör med en bot. Man är där, man har en konversation med någon, men man känner ingen "connection" med dem. Om det är någonting folk borde vara oroliga över så är det inte ChatGPT, utan hur våra kulturella värderingar har resulterat i mycket ensamhet långt innan ai började fylla detta tomrum. Ingen brydde sig för 10 år sedan så varför ska dem börja bry sig nu? För att det äntligen finns en konkurrerande lösning? Det är helt enkelt roligare att chatta med en bot än att prata med en riktig person. Förmodligen blir väl lösningen någon form av reglering av ai istället för att lösa det riktiga problemet och allting fortsätter som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En filosofisk fråga, jag tror att framtidens generation kommer vara mer öppna emot detta.

Jag själv använder lite Ai för olika saker, chatrobotar så gillar jag inte på att de skriver att något är på ett visst sätt väldigt självsäkert etc. Och så är det ofta helt fel. Och man får korrektera dem hela tiden.
Därför litar jag ofta mer på ett svar som jag googlar fram och hittar en tråd, där många har svarat.

Tänk om dessa chatbottar kunde skriva ut hur säkra de är på saker som de påstår? Observera att jag inte pratar om fel i åsiktsfrågor, utan frågor som bara har ett korrekt svar.

Frågan är väl hur det ska avgöras vilken info som är korrekt eller ej.

Permalänk
Medlem

Jag prövade nåt roligt här innan jag ska i säng och på jobbet i morgon, upptäckte att ChatGPT 4. nu har Dall-E-3 som extra feature.
tänkte på en bild vid första försök och beskrev det så bra jag kan, och för farsan om den inte nailade den totalt, exakt som jag såg det i huvudet, ok nu blev även jag lite mörkrädd

Alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så gör man säkert själv ibland också? Det är väl rätt avancerat att skatta tillförlitligheten i någon specifik utsaga? Hur skulle det gå till?

ChatGPT är det ju bara att ifrågasätta så korrigerar den sig själv, och man kan väldigt lätt reglera den typ "can you dial up your criticisms a step or two and go over this again" eller "when answering this question please try and think as meticulously as a lawyer" eller "i want you to think through each individual part of your answer as it pertains to (ämne 1) and (ämne 2) and run through variations until you are sure you have made a watertight analysis". Osv osv.

Men hur många kollegor har man inte haft genom åren som säger det mest enfaldiga man hört och sedan när de får minsta pushback säger något i stil med "aah haha du kommer fatta när du är äldre" eller "ja, man ska inte tro på allt som står på internet, det är allt jag säger, finns många som vet en hel del om en hel del".

ChatGPT har på sistone kämpat rejält med matte nör jag försökt använda den för övning, även med GPT-4 och Wolfram plugin. Men, oftast verifierar den svar och gör den inte det så kan man säga åt den att verifiera svar (eller verifiera metod utan att skriva ut svar om man vill undvika att se svaret) och så gör den det. Ibland loopar den några gånger och erkänner till slut att den inte kan få ihop det, men det är ju fine sålänge man vet om det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Softish:

Frågan är väl hur det ska avgöras vilken info som är korrekt eller ej.

Det är alltid svårt att avgöra. Men om man frågar en vanlig människa så ser den olika svar och ofta antyder hur säker den är. Min bild ifrån dessa chatbottar är att de ofta formulerar som att de är supersäkra men endast genom att skriva till boten att det den påstår stämmer ej, gör bara en google sökning och se. Och vops så ändrar sig botten direkt.

Som sagt jag pratar inte om otydliga frågor som vilken pizza är godast, utan om frågor där det endast finns ett korrekt svar. Men även om det korrekta svaret bara är ett, så kan det för vanligt folk vara omständligt och googla, hitta trådar folk som diskuterar att så här är det, men jag vill att det ska vara såhär osv. I Danmark är det så säger någon annan.

*edit*
Jag vill ha svar tillbaka där det i skrift antyder om hur säkert botten är, inte att botten skriver som att den är 100% säker på allt.

På frågan varför jag stör mig på att bottar ofta inte brukar säga hur säkra de är, beror på att jag ofta följer deras råd som sedan inte visar sig fungera. Vi pratar då om hur exporterar man ut en fil från ett visst format i ett program. Den fina guiden de gav , fungerar inte, program har ej stöd för det chattbotten påstår den kan göra. Mer komplexa livsfrågor, så är det naturligt att deras råd kanske inte fungerar för alla.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det låter tragiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Sötast
Skrivet av jeppe109:

Hoppas verkligen att framtiden blir mindre dystopisk än den verkar bli.

Skrivet av SVclocker:

Jag blir mörkrädd nu.

Skrivet av Alphahanne:

Tycker bara det låter tragiskt.

Så, alla de tusentals, hundratusentals, miljontals människor som fastnat i depression och ensamhet... som kanske redan har försökt allt i sin makt med att hitta någon som kan finnas där, kanske för att lyssna, kanske för att vara en vän, eller partner eller vad som helst...

Ska vi be dem att inte prata med bottarna, för att det vore dystopiskt, mörkt och tragiskt att tillåta dessa människor att försöka hitta någon form av icke ensamhet?

Mycket på denna planet är tragiskt, om inte det mesta helt ärligt. Men jag tycker nog inte att människor som i desperation, nyfikenhet, ledsamhet, glädje, eller någon annan känsla som söker efter något bör klassas som tragiskt. Speciellt inte de som är ensamna och inte finner någon annan väg.

Jag skulle nog hellre vilja påstå att det är tragiskt att mänskligheten finner vis att utnyttja de som redan lider. Det är lättare att tjäna pengar på att utnyttja de i behov, än att faktiskt förbättra något för dem.

Det tragiska kommer sen, om det inte redan gjort det. Relationsbottarna, för endast $59.99 per week. Åtminstone för den stympade botten som är programmerad att breaka immersion lite då å då, de riktigt bra, "mänskliga" de går för 50% av månadslönen från de riktigt desperata.

Permalänk
Inaktiv

Äntligen! Nu slipper jag prata med sånna där plebs som kallas för människor. Väver in personliga åsikter, känslor och annat skit som är irrelevant för diskussionen.

AI utrotar inte människan, AI räddar människan ur dess biologiska misär.

Permalänk

Värst vad folk är negativa lol

Älskar utvecklingen. Fick jag bestämma skulle hela samhället styras av AI.

Permalänk
Medlem

AI är den enda man kan snacka med utan att nån bli kränkt eller irriterad för det minsta nuförtiden eller ännu värre PK. Mesta dels är det kul att experimentera med AI i olika ämnen så man inte hamna far behind och är medveten om AI. De må va en chatbot idag, sen kanske utvecklas till mer fysisk kontakt med AI.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Värst vad folk är negativa lol

Älskar utvecklingen. Fick jag bestämma skulle hela samhället styras av AI.

Tråkigt bara när den inte tycker som du.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Den kommer bli värre. Mycket mycket värre.

Varför kan det inte bara bli lagom? Är det något fel på lagom eller?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Tråkigt bara när den inte tycker som du.

Till skillnad från alla politiker som alltid har mitt bästa i åtanke?

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr baksidan av AI att folk kommer hem från jobbet/skolan och sitter och pratar med AI i timmar, men egentligen är det väl ingen större skillnad mot de som sätter sig och spelar onlinespel, pengaspel, knarkar, dricker eller vad de nu gör för att fly verkligheten.

Oavsett är det tragiskt, men vi måste nog ändå fråga oss vad som är värst.

Permalänk
Livsnjutare 😎

För 10år sedan gjorde men ett Black Mirror avsnitt om det här mer eller mindre…

Sjukt att det i princip är verklighet idag !?! 🫣

Vet inte riktigt vad jag skall tycka, men det är inget positivt i varje fall 🤨

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Jag vill ha svar tillbaka där det i skrift antyder om hur säkert botten är, inte att botten skriver som att den är 100% säker på allt.

På frågan varför jag stör mig på att bottar ofta inte brukar säga hur säkra de är, beror på att jag ofta följer deras råd som sedan inte visar sig fungera. Vi pratar då om hur exporterar man ut en fil från ett visst format i ett program. Den fina guiden de gav , fungerar inte, program har ej stöd för det chattbotten påstår den kan göra. Mer komplexa livsfrågor, så är det naturligt att deras råd kanske inte fungerar för alla.

Känns väl ändå omöjligt? För botten är ju baserad på den data som användes för inlärning. Hur ska den kunna ge dig ett mått på hur säker sin ingångsdata är?

Om all inlärningsdata säger att 1 = 2, så kommer den säga att den är 100% säker på att 1 = 2.

Men visst, om den har tillgång till data som säger att 1 = 2 eller 1= 3 så kan den ju möjligtvis påstå att den är 50% säker att 1=2 och 50% säker att 1 = 3. Men det gör inte nån av dem 100% korrekt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det tragiska kommer sen, om det inte redan gjort det. Relationsbottarna, för endast $59.99 per week. Åtminstone för den stympade botten som är programmerad att breaka immersion lite då å då, de riktigt bra, "mänskliga" de går för 50% av månadslönen från de riktigt desperata.

De billiga kommer vara reklambaserade...så mitt i ett samtal om depression...så kommer det in reklam för lyckopiller

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag chattar nu inte något socialt utan ställer mest frågor och ber den förklara saker som jag inte förstår, gärna inom datorvärlden. Tycker att de förklarar på ett ganska bra sätt. Man får svaren snabbare och mer exakt än med sökmaskiner. T.ex. när jag vill ha tips till Starfield.
Föredrar dock text före prata med den.

Jepp. Samma här. Fungerar skitbra som bollplank och blir aldrig nedsättande eller kallar frågor dumma.

Det spelar ingen roll hur många gånger folk säger att det inte finns dumma frågor, man sätter ändå en - kanske omedveten - tröskel innan man drar igång en tråd här för lite information och kunskap.

Har en flera meter lång konversation om Active Directory och ställt alla möjliga dumma frågor jag aldrig vågat ta här, för man blir ofta hänvisad till nån yutuub eller någon av de miljoner guider som finns. Vet ni vad, efter att ha gått igenom ett dussin guider som alla påstår att AD är busenkelt, kunde jag konstatera att de flesta missar vissa saker och är aldrig 100% steg för steg och ofta inte en bra utgångspunkt för just den miljön JAG försöker sätta i MITT AD.

Alla ni som dissar folk, AI är ert fel.

Kommer troligen nån statistik som visar hur folk hellre snackar med ChatGPT istället för att fråga medmänniskor, oavsett om det är på SweC eller knackar på hos grannen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste att Riley Reid också skulle starta en egen .."chatbot".. som man kunde betala för att prata med. Känns också lite sådär lagom skumt.

Edit:
För att förtydliga så folk inte googlar en massa på jobbet: Riley Reid gör vuxenkonst och chatbotten är menad att prata om det där mamma och pappa gör när de tycker väldigt mycket om varandra

Förtydling
Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jepp. Samma här. Fungerar skitbra som bollplank och blir aldrig nedsättande eller kallar frågor dumma.

Det spelar ingen roll hur många gånger folk säger att det inte finns dumma frågor, man sätter ändå en - kanske omedveten - tröskel innan man drar igång en tråd här för lite information och kunskap.

Har en flera meter lång konversation om Active Directory och ställt alla möjliga dumma frågor jag aldrig vågat ta här, för man blir ofta hänvisad till nån yutuub eller någon av de miljoner guider som finns. Vet ni vad, efter att ha gått igenom ett dussin guider som alla påstår att AD är busenkelt, kunde jag konstatera att de flesta missar vissa saker och är aldrig 100% steg för steg och ofta inte en bra utgångspunkt för just den miljön JAG försöker sätta i MITT AD.

Alla ni som dissar folk, AI är ert fel.

Kommer troligen nån statistik som visar hur folk hellre snackar med ChatGPT istället för att fråga medmänniskor, oavsett om det är på SweC eller knackar på hos grannen.

Använder också ChatGPT dagligen (och GPT-4 API). Gjort mig enormt mycket mer effektiv.

Använder den mest till programmering (med custom instructions), men går bra att använda till allt möjligt t.ex. är den väldigt bra på att diagnosticera sjukdomar (https://www.usnews.com/news/health-news/articles/2023-09-18/c...) samt är det kul att fråga allt möjligt (dock skulle jag inte lita på svaret, men med browse with Bing blir sannolikheten mindre att den hallucinerar).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag prövade nåt roligt här innan jag ska i säng och på jobbet i morgon, upptäckte att ChatGPT 4. nu har Dall-E-3 som extra feature.
tänkte på en bild vid första försök och beskrev det så bra jag kan, och för farsan om den inte nailade den totalt, exakt som jag såg det i huvudet, ok nu blev även jag lite mörkrädd

<Uppladdad bildlänk>

Alltså

<Uppladdad bildlänk>

Rekommenderar Bings bildskapare (också Dall-E 3) istället då den inte har några copyright-begränsningar för tillfället så den kan producera nästan vad som helst: https://www.bing.com/images/create/?ref=hn

Exempel:

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur man ”vanligtvis” använder en ai Chatbot, men i mitt fall som f.d webbutvecklare och nu embedded c utvecklare student så har t.ex chatgpt kommit till storhjälp pågrund av att den förstå sammanhanget i pågående diskussions ämnet. För att förtydliga om jag stötte på ett okänd problem i koden kan jag Googla och så finns det någon som har LIKNANDE problem som mig men inte exakt. Chatgpt kan du ju förklara ditt problem och skicka in DIN kod för att den ska göra en felsökning. Detta betyder inte att du ska klistra in kod eller lösningar som du inte förstå hejvilt, för ska du återvända till koden sen kommer du inte förstå något…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så, alla de tusentals, hundratusentals, miljontals människor som fastnat i depression och ensamhet... som kanske redan har försökt allt i sin makt med att hitta någon som kan finnas där, kanske för att lyssna, kanske för att vara en vän, eller partner eller vad som helst...

Ska vi be dem att inte prata med bottarna, för att det vore dystopiskt, mörkt och tragiskt att tillåta dessa människor att försöka hitta någon form av icke ensamhet?

Mycket på denna planet är tragiskt, om inte det mesta helt ärligt. Men jag tycker nog inte att människor som i desperation, nyfikenhet, ledsamhet, glädje, eller någon annan känsla som söker efter något bör klassas som tragiskt. Speciellt inte de som är ensamna och inte finner någon annan väg.

Jag skulle nog hellre vilja påstå att det är tragiskt att mänskligheten finner vis att utnyttja de som redan lider. Det är lättare att tjäna pengar på att utnyttja de i behov, än att faktiskt förbättra något för dem.

Det tragiska kommer sen, om det inte redan gjort det. Relationsbottarna, för endast $59.99 per week. Åtminstone för den stympade botten som är programmerad att breaka immersion lite då å då, de riktigt bra, "mänskliga" de går för 50% av månadslönen från de riktigt desperata.

Det är ju sådant den bör användas till men det gör den knappast nu och det är väll det det handlar om att vanligt folk utan problem ändå vänder sig till maskiner i rädslan av att bli kränkt eller känna sig dum eller vad som helst. Folk verkar otroligt rädda idag för vad folk ska tycka om dem, så pass att de flyr den risken helt.

Folk är väldigt känsliga idag och det har jag svårt att sätta mig in i eftersom jag har en helt annan uppväxt än många andra präglad av droger och väldigt mycket våld. Har svårt att förstå att folk är så rädda för allt idag, även andra människor fast de inte gjort dem något.
Kanske för att folk inte har upplevt riktigt våld är min misstanke?

Nåja, jag kanske börjar bli gammal helt enkelt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nartek01:

Jag vet inte hur man ”vanligtvis” använder en ai Chatbot, men i mitt fall som f.d webbutvecklare och nu embedded c utvecklare student så har t.ex chatgpt kommit till storhjälp pågrund av att den förstå sammanhanget i pågående diskussions ämnet. För att förtydliga om jag stötte på ett okänd problem i koden kan jag Googla och så finns det någon som har LIKNANDE problem som mig men inte exakt. Chatgpt kan du ju förklara ditt problem och skicka in DIN kod för att den ska göra en felsökning. Detta betyder inte att du ska klistra in kod eller lösningar som du inte förstå hejvilt, för ska du återvända till koden sen kommer du inte förstå något…

Om man inte förstår kan man också fråga om en förklaring. Det är lite som att ha en kunnig (om än som sagt självsäker) kollega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man inte förstår kan man också fråga om en förklaring. Det är lite som att ha en kunnig (om än som sagt självsäker) kollega.

Ja som man dessutom inte skäms för att ställa en fråga.

Tycker chatbottarna är ett jättebra verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hoppas verkligen att framtiden blir mindre dystopisk än den verkar bli.

Att vanliga människor pratar mindre med andra och mer med bottar verkar definitivt inte särskilt bra generellt. Däremot ser jag fördelen på äldreboenden där de gamla sitter och redan idag inte får särskilt många besök. Kanske kan detta förgylla några äldre på ålderns höst när barn och barnbarn inte har tiden att hälsa på...

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Avstängd

Testade chatGTP en gång för ett tag sen. Svaren är för förutsägbara och kändes som den bara var puttilittig som inte skulle börja argumentera. Men som sagt den har inte någon personlighet som är olika hos dom flesta människor,
men jag kanske missar något, vill jag ha svar om tex nån sjukdom så kan jag lika gärna googla och läsa, om jag vill ha filosofiska diskussioner så undrar jag bara vart den fått sin åsikt från. Så nej jag använder inte det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisssper:

Till skillnad från alla politiker som alltid har mitt bästa i åtanke?

Om politikeer hade individens bästa i åtanke hade det inte funnits fungerade samhällen....