Permalänk
Medlem

Begränsa uppkoppning

Hej, är en familj på 5 personer med där alla sitter med varsin dator, det spelas och laddas ned mycket mest hela tiden, vilket då tyvärr gör att min egen dator går som sirap när alla är igång.

Jag är ute efter något enkelt program som installeras på mina söners datorer när man helt enkelt kan sätta max bandbredd de får utnyttja, gärna vid olika tider med så de kan få full fart när jag inte använder min dator till jobb osv men att de är begränsat till kanske max 30Gb/s på dagtid.

Det vore som sagt enklast om det installeras direkt på deras datorer, eller om det finns något inbyggt i windows redan för att sätta max hastigheter.

Försökt begränsa enskilda/download ställen, men poppar alltid upp nya ställen de tankar ifrån så något generellt som låser hela datorn till en viss bandbredd vore bra.

Själva uppkopplingen till deras datorer är via en dum switch som bara ger ut max dit det behövs, går inte ställa in något alls..

// Andreas Berg

Permalänk
Medlem

Jag tror att du ska kolla på Quality of service (QoS) och undersöka vad för stöd din router har för detta samt hur det kan konfigureras.

Sådant här brukar man, mig veterligen, inte göra på klienter utan snarare på routern som är den enhet som hanterar all trafik i slutändan.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Hej, är en familj på 5 personer med där alla sitter med varsin dator, det spelas och laddas ned mycket mest hela tiden, vilket då tyvärr gör att min egen dator går som sirap när alla är igång.

Jag är ute efter något enkelt program som installeras på mina söners datorer när man helt enkelt kan sätta max bandbredd de får utnyttja, gärna vid olika tider med så de kan få full fart när jag inte använder min dator till jobb osv men att de är begränsat till kanske max 30Gb/s på dagtid.

Det vore som sagt enklast om det installeras direkt på deras datorer, eller om det finns något inbyggt i windows redan för att sätta max hastigheter.

Försökt begränsa enskilda/download ställen, men poppar alltid upp nya ställen de tankar ifrån så något generellt som låser hela datorn till en viss bandbredd vore bra.

Själva uppkopplingen till deras datorer är via en dum switch som bara ger ut max dit det behövs, går inte ställa in något alls..

// Andreas Berg

Eventuellt kan er router ha en sådan funktion. I princip enda programmet som installeras på dator och som faktiskt fungerar är NetLimiter. Tyvärr verkar man kunna glömma fungerande gratisprogram eller open-source.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Jag tror att du ska kolla på Quality of service (QoS) och undersöka vad för stöd din router har för detta samt hur det kan konfigureras.

Sådant här brukar man, mig veterligen, inte göra på klienter utan snarare på routern som är den enhet som hanterar all trafik i slutändan.

Lekt lite med QoS, men kan bara ställa prioritering ordning vilket inte verkar göra speciellt stor skillnad, även om jag har mina datorer på high och grabbarnas på low så snor de all bandbredd.. därav vill jag kunna sätta begränsningar direkt på deras datorer.

Tycker inte det borde vara omöjligt med ett program där man bara stället max down/upload speed på hela windows på aktuell dator, enkelt smidigt och gratis..

annars får jag väl sätta deras nätverkskort till 100/100 men känns elakt och lite väl lågt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Tycker inte det borde vara omöjligt med ett program där man bara stället max down/upload speed på hela windows på aktuell dator, enkelt smidigt och gratis..

Det finns ett program, NetLimiter, som jag nämnde i mitt inlägg. Det finns dock inga gratisprogram varken open-source eller inte. Att begränsa klienters bandbredd via ett program (som enkelt kan tas bort av användaren) är en niche och NetLimiter är har i princip hela marknaden.

Alternativet är NetBalancer som också kostar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xark:

Lekt lite med QoS, men kan bara ställa prioritering ordning vilket inte verkar göra speciellt stor skillnad, även om jag har mina datorer på high och grabbarnas på low så snor de all bandbredd.. därav vill jag kunna sätta begränsningar direkt på deras datorer.

Tycker inte det borde vara omöjligt med ett program där man bara stället max down/upload speed på hela windows på aktuell dator, enkelt smidigt och gratis..

annars får jag väl sätta deras nätverkskort till 100/100 men känns elakt och lite väl lågt..

Låter som att routern och QoS-funktionaliteten inte gör det den ska i så fall.
Att skaffa en applikation på klient en som kostar är i mina ögon en workaround, istället för att se till så att routern gör det man vill att den ska göra.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

jag antar att du inte har koll på vad 30Gb/s är för nått...
Men hur som, vissa brandväggar kan du göra regler och strypa hastigheten per regel och bör därför kunna göra en regel där alla burkar ligger som är strypt till X Mbit.
Om de ligger på burken kan de ju lätt stänga det, men det går ju med.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det går att sätta "rate limit" på VLANs, och därmed strypa per port i vissa routers (eller administrerbara switchar). Det bästa är nog att skicka ett mejl till några av de större tillverkarna och be om rekommendationer. (Dlink,Netgear,Microtic,et.al.)

Om du vill ta det vidare här så måste du berätta vilken router-modell du har så vi kan leta upp rätt manual. Dessutom avsätta lite tid till att lära dig en del om VLAN och hur de konfigureras i just den modell som du har tillgång till. Första steget är väl att få in alla burkar i ett default VLAN (1) och när detta tuffar igång, skapa ett eget (11) för sönerna. Därefter är det dags att börja strypa. Du måste också tänka på om access mellan VLANs skall vara möjlig. (Om sönerna skall kunna nå din burk.)

Permalänk
Medlem

@Xark jag tror den enklaste lösningen som fungerar för alla är att helt enkelt skaffa en switch där du kan ställa portarna till 100Mbit, på de viset kan varje dator inte suga mer kapacitet men du kan fortfarande ha en upplink från switchen med gigabit vidare till en router och sedan vidare ut på Internet. Jag antar du redan har 250Mbit eller mer på uppkopplingen ?

Ofta är det spel med mycket paket som belastar en router samt stora nedladdningar som sänker uppkopplingen. Skillnaden på att ha 100Mbit istället för t.ex. 250Mbit gör inte så stor skillnad, dom får helt enkelt vänta längre tid på större nerladdningar.

Eller ?

Permalänk

Kolla vilka möjligheter du har i din router att begränsa.

Installera limiter på clienten är ju totalt meningslöst för lär inte ta många minuter innan de kommer på att de kan stänga x process så får de full fart igen.

Alternativt byt ut din router till nån modell med bredare inställningsmöjligheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows