Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad rekommenderas istället?

Gatekeeper är alltid igång, tillsammans med LuLu och RadioSilence. Sedan känner jag mig trygg i routerns inbyggda skydd.

Kanske har lite föråldrat synsätt här med?

Som @Det Otroliga Åbäket skrev så måste man bedöma hotbilden.
Att få malware idag om du redan kör MacOS egna applikationsvitlistning som Gatekeeper är så är risken rätt låg för random malware. Att dessutom ha koll och default blockera nätverkstrafik från alla applikationer som startar gör att det är rätt få applikationer som kan skapa oreda. Däremot klarar du dig inte från supply chain-attacker eller 0 day sårbarheter i t.ex webbläsaren.

Därför är lösningen att också att ha bra offline-backuper så att om något händer kan du nå datat igen.
Ransomware/Data Wipers använder vad du redan har attachat i nätverket eller har möjlighet att logga in på för att rensa backuper nämligen.

Och se till att hålla ordning på sina olika molnkonton.
Undvik molnbasserade password manager, synca din password-fil istället med dina enheter,.

Bygg heller inte din hemma-miljö runt ditt Google-konto eftersom blir det låst är det nästan omöjligt att få det upplåst igen. Apple-konto har delvis samma risk, men Apple är lätt att få tag på och support av så där går det säkerligen att få kontot upplåst igen, men inte säkert att du kan återställa en enhet som du blivit utlåst från och få tillbaka datat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur funkar det att köra en Windows VM? Jag antar att man måste köra Windows ARM, hur är kompabiliteten där med gamla x86 program (både 32bit och 64bit)? Eller går det att typ köra ett virtualiserat x86 OS med någon form av emulering?

Microsoft har byggt in stöd i Windows ARM för att köra x86-kod på ARM och det fungerar även när du kör detta virtuellt på MacOS. Dock inte med samma prestanda som Apple klarar av i MacOS.

Största begränsningen är du kommer inte kunna köra något som kräver x86-drivrutiner.

Permalänk
Medlem

@Sidde:
Tack för utförligt svar.

Känner mig trygg i mina val och har allt viktigt på externa diskar i flera kopior på olika fysiska platser.

Undviker även att låsa in mig i online-tjänster så långt jag kunnat.

Körde också Little Snitch tidigare, men gick över till LuLu och RadioSilence istället.

Permalänk
Medlem

Reflekterat lite.

Någon nämnde och tyckte det var konstigt att man tänkte på andrahandsvärdet om man köper en Mac.
Men intuitivt känns det som en Mac har högre andrahandsvärde än en gammal PC.

Tänker då med vilka intervaller man ska sälja av och köpa nytt (uppgradera till nyare Mac).
Låt oss säga att jag köper en Mini Mac idag med M2 och 16 GB ram och 500 disk.
Sedan efter fem år eller när nästa generations Mac kommer så säljer man och uppgraderar.

Då är den slutliga tanken att handla dyrt är att handla billigt.
För om det vore PC så skulle man förlora mer genom ett nytt köp med marginell belopp vid försäljning av den gamla PCn.
Jämfört med förhållandet att sälja Mac och uppgrader med jämna mellanrum.

Finns det värde i det resonemanget?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Finns det värde i det resonemanget?

Håller helt klart med! Apple-prylar har oftast betydligt lägre "Total Cost of Ownership" än motsvarande Dell, Lenovo, HP etc.

Det syns inte minst på begagnatmarknaden och hur försäkringsbolagen värderar produkterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompado:

Reflekterat lite.

Någon nämnde och tyckte det var konstigt att man tänkte på andrahandsvärdet om man köper en Mac.
Men intuitivt känns det som en Mac har högre andrahandsvärde än en gammal PC.

Tänker då med vilka intervaller man ska sälja av och köpa nytt (uppgradera till nyare Mac).
Låt oss säga att jag köper en Mini Mac idag med M2 och 16 GB ram och 500 disk.
Sedan efter fem år eller när nästa generations Mac kommer så säljer man och uppgraderar.

Då är den slutliga tanken att handla dyrt är att handla billigt.
För om det vore PC så skulle man förlora mer genom ett nytt köp med marginell belopp vid försäljning av den gamla PCn.
Jämfört med förhållandet att sälja Mac och uppgrader med jämna mellanrum.

Finns det värde i det resonemanget?

MVH

Du har absolut en poäng, men det finns ju "premium" PC också som håller värdet bättre. En säg fyra år gammal Thinkpad X1 ligger ju på minst 7000 från en privatperson och rätt mycket mer om man köper från en butik, vilket inte är så dåligt.

Det är svårt med sådana här jämförelser mellan en tillverkare och typ alla andra tillverkare tillsammans för det finns ju en väldig bredd hos "alla tillverkare utom Apple" liksom. Har man bara testat laptops eller telefoner för max 3000 så känns förstås en Macbook eller Iphone riktigt grym, men kommer man från produkter i samma segment som Apples så är det ingen större skillnad, mer än mjukvarumässigt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har absolut en poäng, men det finns ju "premium" PC också som håller värdet bättre. En säg fyra år gammal Thinkpad X1 ligger ju på minst 7000 från en privatperson och rätt mycket mer om man köper från en butik, vilket inte är så dåligt.

En Lenovo Thinkpad Carbon X1 har dock ofta ett riktpris på ca 30.000:- (ibland över 50.000:-!)
En MacBook Air M1 låg på runt 12.000:-
Båda går att hitta för 7000:- idag

Själv jämför jag min Dell XPS 13 (Developer Edition) med min MacBook Air M1. Hos Kjell&Co (Reuseit), så fick jag ett riktigt skambud för min Dell medan min MacBook värderades till nära tre ggr så mycket. Detta trots att riktpriset på båda datorerna var närmast identiskt.

Dock tycker jag att både Dell XPS och Lenovo Thinkpad är fina laptops, men deras riktpriser är inte gjorda för vanligt dödligt folk. Däremot inte ovanligt att de reas ut till 40-50%, vilket även påverkar begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Hej
Stämmer det att Mac har egen lösenord hanterare
Så slipper man använda någon annan

Stämmer det att Mac har egen antivirusprogram
Med senaste OS

Mvh

Permalänk
Skrivet av pompado:

Hej
Stämmer det att Mac har egen lösenord hanterare
Så slipper man använda någon annan

Stämmer det att Mac har egen antivirusprogram
Med senaste OS

Mvh

Ja: under Settings/Inställningar finns lösenordshanterare som också har stöd för multifaktornycklar baserade på TOTP, och i höst kommer bättre stöd för de mer moderna passkeys samt integration med tredjepartswebbläsare.

Och ja: du har antimalware med liknande funktionalitet som Windows Defender inbyggd i operativsystemet.

Permalänk
Medlem

Fråga
Om man köper bärbar Mac
Och nte vill slita ut batteriet

Kan man då ta bort batteriet vid hemma användning
Så det inte laddar i onödan
Och endast kopplar på batteriet när den används ute

Hjälper det eller är det bara onödigt
Man vill ju vara rädd om prylarna

Mvh

Ps för en som inte bestämt sig än

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fråga
Om man köper bärbar Mac
Och nte vill slita ut batteriet

Kan man då ta bort batteriet vid hemma användning
Så det inte laddar i onödan
Och endast kopplar på batteriet när den används ute

Hjälper det eller är det bara onödigt
Man vill ju vara rädd om prylarna

Mvh

Ps för en som inte bestämt sig än

Mvh

Batteriet slutar laddas när det når 100% och datorn körs därefter direkt via laddaren, så det är ingen som helst fara att köra laddaren i konstant.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Brekker:

Batteriet slutar laddas när det når 100% och datorn körs därefter direkt via laddaren, så det är ingen som helst fara att köra laddaren i konstant.

Och i senare macar och versioner av macOS så stannar laddningen vid 80% för att ytterligare skona batteriet och förlänga livstiden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått när diskutionen Mac vs PC går över till att handla om pengar. Precis som det ofta blir när det kommer till Iphone vs Android.

Jag har alltid haft råd att köpa i princip vilken Mac som helst men aldrig gjort det för jag är en Pc-snubbe som kör Linux ibland och Windows ibland. Jag köper den hårdvaran jag vill ha och bygger själv.

Samma sak när det gäller Iphone vs Android. Min Androidbestyckade mobil kostar lika mycket som den dyraste Apple har att erbjuda den normala dödliga kunden men det är ett medvetet val för att jag gillar Android, öppenheten mm mm.

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Jag har aldrig förstått när diskutionen Mac vs PC går över till att handla om pengar. Precis som det ofta blir när det kommer till Iphone vs Android.

Jag har alltid haft råd att köpa i princip vilken Mac som helst men aldrig gjort det för jag är en Pc-snubbe som kör Linux ibland och Windows ibland. Jag köper den hårdvaran jag vill ha och bygger själv.

Samma sak när det gäller Iphone vs Android. Min Androidbestyckade mobil kostar lika mycket som den dyraste Apple har att erbjuda den normala dödliga kunden men det är ett medvetet val för att jag gillar Android, öppenheten mm mm.

Det är väl, precis som du antyder, först och främst människor som inte greppat att medvetna val kan göras med olika motivation och mål som blir upprörda över att andra lägger pengar på prylar de inte själva skulle ha köpt. 😆

Permalänk
Avstängd

Såg att jag hade missat att svara på detta.

Skrivet av walkir:

En Lenovo Thinkpad Carbon X1 har dock ofta ett riktpris på ca 30.000:- (ibland över 50.000:-!)
En MacBook Air M1 låg på runt 12.000:-
Båda går att hitta för 7000:- idag

Jo, eller listpriset börjar väl mer på 24K för X1, och 16K för MBA, idag i alla fall.

Men listpris betyder ju lite olika saker för en Mac jämfört med en PC. Jag har köpt några nya Thinkpads men jag har aldrig betalat ens 70% av listpriset trots att jag aldrig har köpt "förra årets" modell eller liknande. Det är inte ovanligt med rabatter på 30 eller till och med 50% mot konsumenter inom typ ett halvår från lanseringen, och än mer om man har studentrabatt eller liknande, medan en Mac inte går ner i pris typ alls, kanske max tio procent när efterföljaren har lanserats eller så.

Sen är baspriserna på en Mac mer lockpriser än det man faktiskt betalar. En MBA 13 M2 börjar på ungefär 16K just nu exempelvis, men det är med 8GB RAM och 256 SSD. Att gå upp till 16 GB kostar 2500 och det är väl det minsta man borde ha idag, speciellt om man vill att datorn ska hålla några år, nästa steg igen, till 24 GB, lägger på ytterligare 2500. Samma med diskutrymme, upp till 512 GB kostar 2500 och upp till 1 TB kostar 5000, 2 TB 10000. Och det går ju inte att uppgradera detta i efterhand så man får ju ta i lite nu om man vill att den ska hålla över tid.

En bas-Thinkpad X1 kostar (från Lenovo utan någon form av rabatt) just nu 24,7K med i5 processor, då ingår 16 GB minne men bara 256 disk, dock kostar uppgraderingen till 512 bara 460 kronor och till 1 TB 780. Eller så tar man en "färdigbyggd" något rabatterad konfiguration med i7, 16 GB och 1 TB disk för 23,8K (och en eventuell studentrabatt ger ytterligare 20-25% på detta beroende på butik, modell och så). Men vill man byta disken så kan man ju det själv, vilket väl är varför priset för uppgraderingen från fabrik inte är så mycket högre än vad en lös SSD kostar. Minnet är dock fastlött även på X1 numera, tråkigt men så är det.

Citat:

Själv jämför jag min Dell XPS 13 (Developer Edition) med min MacBook Air M1. Hos Kjell&Co (Reuseit), så fick jag ett riktigt skambud för min Dell medan min MacBook värderades till nära tre ggr så mycket. Detta trots att riktpriset på båda datorerna var närmast identiskt.

Dock tycker jag att både Dell XPS och Lenovo Thinkpad är fina laptops, men deras riktpriser är inte gjorda för vanligt dödligt folk. Däremot inte ovanligt att de reas ut till 40-50%, vilket även påverkar begagnatmarknaden.

Jo precis. Men stora rabatter snabbt på nypriser är ju ganska trevligt för mig som (informerad) köpare, medan höga begagnatpriser bara gynnar den som säljer vidare en relativt ny dator och är negativt för begagnatköparen. För mig som ytterst sällan säljer vidare mina gamla datorer (de går i arv nedåt i familjen, eller får någon annan uppgift, när de inte duger för det de köptes för) så är det ingen direkt fördel att dessa priser är höga, däremot är det förstås negativt för mig i rollen som begagnatköpare då jag ganska ofta köper hyfsat nya begagnade datorer.

Permalänk
Medlem

En fråga samt vill berätta att jag bestämt mig
Ska köpa mini Mac 16GB ram M2 med 1T disk
Och nya Thunderbolt Display

Frågan
Det finns tjänster man kan spela via molnet
Dom tillhandahåller server o grafik

Så man kan koppla upp en Chromebook och köra
För prestandan tillhandahålls av dom

Någon som testat med Mac
Kan tänka mig att det är internet uppkopplingens hastighet som styr användarvänligheten

Har mobilt 10/10 obegränsad surf
Och är bara intresserad av äventyrsspel
Så höga FPS är inget jag är beroende av

Tror det kommer funka bra

Edit
Kanske gör gammal Gaming dator med Linux och steam
Så sparar man 199 kr per månad

Permalänk
Skrivet av pompado:

En fråga samt vill berätta att jag bestämt mig
Ska köpa mini Mac 16GB ram M2 med 1T disk
Och nya Thunderbolt Display

Frågan
Det finns tjänster man kan spela via molnet
Dom tillhandahåller server o grafik

Så man kan koppla upp en Chromebook och köra
För prestandan tillhandahålls av dom

Någon som testat med Mac
Kan tänka mig att det är internet uppkopplingens hastighet som styr användarvänligheten

Har mobilt 10/10 obegränsad surf
Och är bara intresserad av äventyrsspel
Så höga FPS är inget jag är beroende av

Tror det kommer funka bra

Edit
Kanske gör gammal Gaming dator med Linux och steam
Så sparar man 199 kr per månad

Första saken att kolla upp borde ju vara om du kan spela de äventyrsspel du är intresserad av direkt på din nya dator istället för att använda två datorer (oavsett om du köper eller hyr den andra).
Spelar du typ LucasArts-klassikerna kan du använda ScummVM, som väl är samma sätt spelen körs på om du köper dem via GoG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Fråga
Om man köper bärbar Mac
Och nte vill slita ut batteriet

Kan man då ta bort batteriet vid hemma användning
Så det inte laddar i onödan
Och endast kopplar på batteriet när den används ute

Hjälper det eller är det bara onödigt
Man vill ju vara rädd om prylarna

Mvh

Ps för en som inte bestämt sig än

Mvh

LiPo batterier mår bäst mellan 20% och 80% därför använder jag ett program på min Mac som heter AlDente som du kan välja hur den skall laddas. Allt du behöver finns i gratisversioner men lite fler finesser finns i betalversionen.

Normalt så har jag ställt min så att den bara laddar upp till 70%, två musklickar behövs för att säga till att den skall ladda fullt om jag skall vara borta från ström en längre tid och behöver ladda den fullt. (Batteritiden på min MacBook 16’’ M1 Max är brutalt bra så det är sällan det behövs laddas till 100%)

Permalänk
Medlem

@ det otroliga åbäket
Visste inte att det fanns så mycket
Googlat och hitta mer än tillräckligt

Mvh

Permalänk
Medlem

Tänkte nu när jag ska göra nytt dator köp att jag ska även se vad man får för pengarna.
Vad får man mest bling bling för om man köper PC eller Mac.

Vill jämföra lite och är inte jätte haj på vad allt betyder.
Men förstått att antal kärnor och trådar hos en processor indikerar hur pass kraftfull den är.

Mitt första impuls blev ju en Mac mini med 16 GB ram, M2 och 500 HDD för cirka 14000 kr
Och en den nya Apple display 27 tum för cirka 20000 kr.
Alltså 34.000

Men hitta en Intel med 14 kärnor och 20 trådar hos processorn.
Samt 16 GB grafikkort för cirka 15000 kr.
Och dubbla 27 tum skärmar med stativ för 10.000 kr.
Ram, OS och HDD tillkommer tilll barbone/NUC datorn, så kanske man hamnar på samma pris nivå som ovan.
Men till bättre prestanda om man köper 500 HDD och 32 Ram samt Windows 11.

Vet inte riktigt hur jag ska välja.
Men det känns rent instiktivt att det blir mer vara för pengarna om man satsar på PC.

Intel Barbone/NUC
https://www.inet.se/produkt/2222090/intel-nuc-12-enthusiast-a...

Dubbla skärmar med stativ
https://www.inet.se/produkt/2223086/lg-27-dual-ergo-27qp88dp-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tänkte nu när jag ska göra nytt dator köp att jag ska även se vad man får för pengarna.
Vad får man mest bling bling för om man köper PC eller Mac.

Vill jämföra lite och är inte jätte haj på vad allt betyder.
Men förstått att antal kärnor och trådar hos en processor indikerar hur pass kraftfull den är.

Mitt första impuls blev ju en Mac mini med 16 GB ram, M2 och 500 HDD för cirka 14000 kr
Och en den nya Apple display 27 tum för cirka 20000 kr.
Alltså 34.000

Men hitta en Intel med 14 kärnor och 20 trådar hos processorn.
Samt 16 GB grafikkort för cirka 15000 kr.
Och dubbla 27 tum skärmar med stativ för 10.000 kr.
Ram, OS och HDD tillkommer tilll barbone/NUC datorn, så kanske man hamnar på samma pris nivå som ovan.
Men till bättre prestanda om man köper 500 HDD och 32 Ram samt Windows 11.

Vet inte riktigt hur jag ska välja.
Men det känns rent instiktivt att det blir mer vara för pengarna om man satsar på PC.

Intel Barbone/NUC
https://www.inet.se/produkt/2222090/intel-nuc-12-enthusiast-a...

Dubbla skärmar med stativ
https://www.inet.se/produkt/2223086/lg-27-dual-ergo-27qp88dp-...

Du verkar ju inte ha något behov av just Apples egna skärm så varför inte bara köpa samma 27"-skärmar till Mac Mini?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Mac mini m2/m2 pro

Min stationära pc behöver uppgraderas och jag vurderar byta till en Mac mini m2.
Idag har jag Apple TV 4k på en 4k TV och receiver med 7.1 och allt styrs med en harmony hub och harmony edge tangentbord och air mus.

Jag tänker att steget är inte långt till en Mac och lägger hellre 17k på det än fortsätta med O365 och Windows abbonemang för ca 2300.-/år

Jag och frun använder datorn några gånger i veckan och då bara för kontorsarbete eller lätt redigering av GoPro video.

Jag jobbar på en större IT avdelning men har minimalt med Apple erfarenheter förutom min Apple TV, Ipad5 och iPhone 11.

Frågor:
Kan Mac mini m2 helt ersätta min Apple TV?
Kan jag lätt använda min printer/scanner (bluetooth+wifi)?
Kan jag installera ipad/iPhone appar på Mac mini?
Har mac os stöd för trådlös skärm som win11(utökat skrivbord, inte AirPlay)?
Fungerar mina 2st 1tb usb hdd i fat32 på Mac mini?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexaforce:

Min stationära pc behöver uppgraderas och jag vurderar byta till en Mac mini m2.
Idag har jag Apple TV 4k på en 4k TV och receiver med 7.1 och allt styrs med en harmony hub och harmony edge tangentbord och air mus.

Jag tänker att steget är inte långt till en Mac och lägger hellre 17k på det än fortsätta med O365 och Windows abbonemang för ca 2300.-/år

Jag och frun använder datorn några gånger i veckan och då bara för kontorsarbete eller lätt redigering av GoPro video.

Jag jobbar på en större IT avdelning men har minimalt med Apple erfarenheter förutom min Apple TV, Ipad5 och iPhone 11.

Frågor:
Kan Mac mini m2 helt ersätta min Apple TV?
Kan jag lätt använda min printer/scanner (bluetooth+wifi)?
Kan jag installera ipad/iPhone appar på Mac mini?
Har mac os stöd för trådlös skärm som win11(utökat skrivbord, inte AirPlay)?
Fungerar mina 2st 1tb usb hdd i fat32 på Mac mini?

Jag kan försöka svara på en del av detta:

1. Ja, en Mac Mini kan utan problem ersätta en Apple TV, åtminstone för det jag själv brukar köra (Kodi, Plexserver etc). Mig veterligen finns det inget en ATV klarar som en Mac inte kan sköta. Är man bekväm med tangentbord/mus för navigation är det bara att köra.
2. Ja, om skrivaren/scannern har Macdrivrutiner vilket den bör ha om det är ett större märke (HP t.ex).
3. Med M-serien skall detta fungera, frågan är dock om det är fördelaktigt? iPadOS-appar kan jag dock förstå lite mer då det finns en del där som är unika.
4. Det finns lösningar som medger att en iPad används som extraskärm till en Mac.
5. FAT32 funkar med en Mac och brukar vara standard för att överföra filer på. Personligen hade jag dock starkt övervägt omformatering mest eftersom FAT32 inte är det modernaste filsystemet.

Edit: Vad hade du tänkt dig för Office-paket till Macen? Vill du komma ifrån O365 är det väl framförallt LibreOffice som gäller såvida du inte får tag i någon av MS "klassiska" licensierade varianter.

Permalänk
Medlem

Funderar på att byta från pc till Mac då jag har kommit på mig själv att enbart sitta o lira heartstone på min pc med ett 3080 kort😅
Är den nya Macen något att ha eller? Den stationära då menar jag.
Går det spela heartstone på den?
Sen kanske jag köper mig en steamdäck om spelsuget ökar😁

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Funderar på att byta från pc till Mac då jag har kommit på mig själv att enbart sitta o lira heartstone på min pc med ett 3080 kort😅
Är den nya Macen något att ha eller? Den stationära då menar jag.
Går det spela heartstone på den?
Sen kanske jag köper mig en steamdäck om spelsuget ökar😁

Menar du Mac Pro? Ganska onödig produkt och ett dåligt köp om man inte specifikt behöver expansionsplatserna som man ändå inte kan sätta grafikkort i.

Om du menar Mac Mini eller Studio så är de väldigt bra och prisvärda köp även om uppgraderingar kostar skjortan som vanligt hos Apple och inte går att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Menar du Mac Pro? Ganska onödig produkt och ett dåligt köp om man inte specifikt behöver expansionsplatserna som man ändå inte kan sätta grafikkort i.

Om du menar Mac Mini eller Studio så är de väldigt bra och prisvärda köp även om uppgraderingar kostar skjortan som vanligt hos Apple och inte går att uppgradera i efterhand.

Ok kan jag koppla min skärm jag har nu till mack mini? har en 4k skärm.
Och orkar den med lättare spel typ heartstone och dyligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexaforce:

Min stationära pc behöver uppgraderas och jag vurderar byta till en Mac mini m2.
Idag har jag Apple TV 4k på en 4k TV och receiver med 7.1 och allt styrs med en harmony hub och harmony edge tangentbord och air mus.

Jag tänker att steget är inte långt till en Mac och lägger hellre 17k på det än fortsätta med O365 och Windows abbonemang för ca 2300.-/år

Jag och frun använder datorn några gånger i veckan och då bara för kontorsarbete eller lätt redigering av GoPro video.

Jag jobbar på en större IT avdelning men har minimalt med Apple erfarenheter förutom min Apple TV, Ipad5 och iPhone 11.

Frågor:
Kan Mac mini m2 helt ersätta min Apple TV?
Kan jag lätt använda min printer/scanner (bluetooth+wifi)?
Kan jag installera ipad/iPhone appar på Mac mini?
Har mac os stöd för trådlös skärm som win11(utökat skrivbord, inte AirPlay)?
Fungerar mina 2st 1tb usb hdd i fat32 på Mac mini?

1. Nej, Mac Mini är inte på något vis en ersättare till Apple TV. Det finns inget gränssnitt som är anpassat till fjärrkontroll eller TV i macOS, troligen ingen CEC för styrning av volym. Självklart kan du koppla Mac Mini till en TV och använda mus/tangentbord men det är inte i närheten av smidigheten med tvOS och.

2. Jag har en några år gammal skrivare från HP med WiFi. Inga drivrutiner eller programvara krävs för att skriva ut trådlöst från min Mac Mini. Funktion för att skriva ut och skanna är inbyggt i macOS.

3. Det är upp till varje utvecklare att tillåta installation av iPhone/iPad-appar på macOS, så det varierar kraftigt.

4. Detta kan jag inte svara på.

5. Ja, men du kanske borde fundera på om du ska byta filsystem om det inte finns någon specifik anledning till att du använder FAT32.

Skrivet av Hondaxl:

Ok kan jag koppla min skärm jag har nu till mack mini? har en 4k skärm.
Och orkar den med lättare spel typ heartstone och dyligt.

Kan inte tänka mig att Hearthstone skulle vara några problem att spela. Jag kör League of Legends i 3440x1440 i 120Hz (minns dock inte grafikinställningarna) med en vanlig M1 med 8GB så det borde vara lugnt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Menar du Mac Pro? Ganska onödig produkt och ett dåligt köp om man inte specifikt behöver expansionsplatserna som man ändå inte kan sätta grafikkort i.

Om du menar Mac Mini eller Studio så är de väldigt bra och prisvärda köp även om uppgraderingar kostar skjortan som vanligt hos Apple och inte går att uppgradera i efterhand.

Nä menar vanliga mac mini,och går det att köra min skärm i 120hz eller behöver jag nåt tillbehör?
https://www.inet.se/produkt/2218702/acer-27-predator-xb273kgp...

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Nä menar vanliga mac mini,och går det att köra min skärm i 120hz eller behöver jag nåt tillbehör?
https://www.inet.se/produkt/2218702/acer-27-predator-xb273kgp...

Vanliga M2 stödjer bara 60Hz så vitt jag vet, men M2 Pro stödjer upp till 240Hz. Så isf får du satsa på en modell av Mac mini med M2 Pro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vanliga M2 stödjer bara 60Hz så vitt jag vet, men M2 Pro stödjer upp till 240Hz. Så isf får du satsa på en modell av Mac mini med M2 Pro.

ok tackar