Barnläkarföreningen: Så lite skärmtid ska små barn ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Fast inte många "förr" som hade en platta när de var bebisar. Det var ju när man var äldre än så, dessutom var det inte så "cookie cutter" som idag. Kommer ihåg man var tvungen att vara halvt geni bara för att starta datorn och installera ett spel.

Sant!
Blir intressant om 30 år och se vad dom som vuxit upp med en padda intryckt i nyllet vid 3 månaders ålder säger om nya rekommendationer som finns då!

Permalänk
Medlem

Min brors barn fick inte en egen skärm/telefon förrän efter 10 års ålder(dom är 11-13 idag). han är nog en av de bästa föräldrarna jag sett idag vilket speglar av sig på hans barn väldigt väl.
Dom är mycket ute i naturen och utforskar där han lär dem om saker och ting och man mär sig bättre av saker man kan se, ta och känna i verkligheten.

Många jämför detta med oss 80-90 talister där man också fick skärmtid men skillnaden är att man inte kunde ta med den och gick det tråkiga saker på tv eller att man tröttnade på spelet så gick man ut utan skärm. Dessutom fanns det inte möjlighet till att ha en skärm konstant, fick min första egna tv i tonåren i rummet tex. idag har ungarna ipads, telefoner, datorer, tv apprater ja allting.
Se behöver man väll knappast nämna sakerna de tittar på, oändligt skrollande av totalt hjärndött material på ett språk(engelska) som de flesta inte ens förstår.

Min bror har lite olika skräckexempel och även jag själv. Något jag drar mig till minnes är när han leker med sina barn i en lekpark och han är den enda vuxna som faktiskt leker med barnen och på så vis även har koll på deras säkerhet. Var flera barn som uppskattade att en vuxen för engångs skull var med.
De andra föräldrarna satt som förhäxade i sina telefoner med noll uppsikt över barnen.

En sak som jag som saknar barn upplevde som otroligt illa var när jag stod vid ett rödlyse på en stor väg och kollade på ett barn med en liten fotboll som ville leka med sin mor som såklart stod med telefonen hel oresponsiv till barnet. Det som fick mitt blod att koka var när det lilla barnet gick fram och kramade mamman om benet för att kanske få någon reaktion så föste hon med benet bort barnet hårt.

Sen har jag såklart kompisar med barn och hos vissa så sitter barnen med skärmarna 24/7 och dessa brukar även klaga på hur jobbiga barnen är och undviker att ta med barnen ut och låter de helst sitta vid skärmarna. Skrämmande beteende men som barnlös så får jag givetvis inte säga något för har man inte barn kan man uppenbarligen inget om barn, väldigt tröttsam inställning av många föräldrar.

jag tycker man ska införa barnkörkort och lägg till hundkörkort när man ändå håller på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Japp, och på alla konserter numera står folk och glor in i sina mobiler istället för att uppleva liveframträdandet som man betalat dyra pengar för. Man kan ju inte vara utan sin telefon för ens två timmar. ämne.

På riktigt. Det här är det konstigaste som finns; folk som upplever konserter genom en mobilskärm fast de är på plats.

Efteråt har de 2+ timmar video som ingen vill se på och själva har de missat konserten. Vad är poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi ska knappast skylla på skolorna. De må ha digitala hjälpmedel, men kan knappast jämföras med alla de timmar som unga (och gamla) sitter framför skärmar på sin lediga tid.

Sulle tro att de menar att skolan är den enda aktören enda som faktiskt kommer försöka ställa om sig med denna forskning i åtanke, medan många föräldrar, som kanske själva blivit uppfödda med näsan skärmen, kommer att ha svårt att inte begränsa skärmtiden när det är ett sådant fruktansvärt effektivt medel för att få tyst på sina ungar. För jag har svårt att tro att någon skulle mena att nuvarande skola är den plats där ungdomar spenderar längst tid framför skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Sen blir förskolelärarna butthurt för dom anser att dom vet bäst. Ja jisses vilken cirkus, det kunde väl vem som helst räkna ut att inget barn mår bra av att sitta klistrad framför en skärm. Tacka vet jag att man växte upp en tid då fortfarande lek utomhus existerade.

Klistrad framför en skärm och att vara framför en skärm är två olika saker.

Förbud vet vi hur bra det fungerat förr…. Elza Dunkels är ett ljus i moralpanikens mörker.

Vi ska ge våra barn möjligheten för goda vanor. Skammande och förbud är inte vägen.

Däremot är det bra att det lyfts och vi är flera som skulle behöva tygla skärmtiden mer än vad som sker.

Skrivet av jonatannossrep:

Sulle tro att de menar att skolan är den enda aktören enda som faktiskt kommer försöka ställa om sig med denna forskning i åtanke, medan många föräldrar, som kanske själva blivit uppfödda med näsan skärmen, kommer att ha svårt att inte begränsa skärmtiden när det är ett sådant fruktansvärt effektivt medel för att få tyst på sina ungar. För jag har svårt att tro att någon skulle mena att nuvarande skola är den plats där ungdomar spenderar längst tid framför skärmen.

Problemet är att skolan har en chans att ge verktyg för barnen att hantera skärmar på ett likvärdigt och bra sätt. Istället kommer man med en luddig formulering som gör att gruppen ”anti-skärm” får luft.

Skärmar per se är inte problemet. Måtta, kvalité och att inte ta tid från annat.
Hur många såg inte på TV 06-08 varje morgon som liten medan päronen sov på helgen?

Permalänk
Medlem

Har tre barn 3, 5 och 7. Ingen padda och ingen mobil. Man känner sig i minoritet socialt, inget man kan lyfta utan att verka über-präktig. Vi gör även ganska långa bilresor till släkten på 4-7 timmar med rekord 10 timmar + rast i sommar Åre-Skövde.

Det funkar bra i mitt tycke, man får ha rätt förväntningar bara. Det är normalt att ha tråkigt ibland och det blir lite gnäll. Det är ok. Samma som med mat: till vardags äter man för att bli mätt, inte för att det är gott. Man ska inte försöka övertyga barn att deras upplevelse är fel, istället hjälpa dem att hantera olika känslor och se syftet.

Sen har vi tv med chromecast. Där är det kvällstv och morgontv på helger. Tycker bara det blir mycket.

Sen sitter jag själv bra mycket mer med både telefon och dator.

Permalänk
Medlem

Tror mest det är vad man tittar på mer än tiden.
Dynga som TikTok har förstört en hel generation som knappt vet vad 2x2 är

Skrivet av Gender Bender:

Tvivlar på att en skärm är anledningen till att barn utvecklas långsammare. Min son är sju år och har en språkförståelse som motsvarar en tioåring. Han lärde sig läsa helt själv när han var 5 år, och förstår även många ord på engelska idag. Hur? Med hjälp av skärmtid. Den sena utvecklingen beror nog mer på miljö och generationer av skadliga ämnen än att titta på en skärm.

Jo, min systerson som är 8 spelar Fortnite på sin Switch med spelare från olika länder och pratar flytande Engelska med dem så det finns absolut mycket fördelar också.
Hans föräldrar har koll på vilka han spelar med och har pratat med dem.
Gäller bara att ha föräldrar som bryr sig.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det känns väldigt vettigt. Jag har själv en 16-månaders som fått en del skärmtid när det inte funnits några direkta alternativ för stimulans. När naglar ska klippas i yngre ålder var det extremt svårt utan det. I längre bilfärder mellan Stockholm - Skåne kan det bli en del. Annars är det mest musik och det är en helt annan femma.

Samtidigt är det viktigt för oss föräldrar och anhöriga till barn att inte hålla på med telefonerna då barnen söker ögonkontakt ofta och behöver respons. Där har vi mycket att jobba på också, av det jag ser hos mig själv och andra. Det är förvånansvärt svårt när man levt med skärm hela sitt vuxna liv och jag kan inte tänka mot att det blir annat än svårare för yngre generationer som föds in i skärmanvändande.

Jämförelsen med TV innan haltar en hel del då vi inte växte upp i tiden när alla har en skärmenhet i fickan som drar fokus hela tiden. Det verkar vara betydligt mycket värre.

Är det inte bra att lära barnet att vara utan konstant stimulans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeeVanCleef:

Det borde vara en kalldusch för många småbarnsföräldrar som låter skärmar sköta en alltför stor del av uppfostran. Men jag tror många familjer är för beroende av dem för att kunna släppa taget. Utifrån vad jag sett går vardagen helt enkelt inte ihop för vissa familjer om inte barnen kan klistras framför skärmar en viss period varje dag (så att föräldrarna kan göra annat ostört).

Däri ligger dock en del av problemet. Barn som fått för mycket skärmtid under uppväxten har nu ett feedbackberoende från skärmarna. Det är alltså mycket svårt att tillfredsställa dem med andra sysslor att skapa samma utrymme för föräldrarna. Den rätta vägen verkar alltså vara att inte introducera skärmarna från första början.

Precis min tanke! Det är såklart möjligt att låta barnen tända av från sitt skärmberoende men precis som när människor kliver av andra beroenden kommer den första perioden bli svår.
Jag har föräldrar i min närhet som uppenbarligen ger barnen alldeles för mycket självtid, barnen är mellan 4-8 år och klarar knappt inte av att leka självständigt utan skärm. Det om någonting tycker jag är tragiskt, man har berövat barnen deras fantasi redan i så låg ålder genom dessa skärmar.

När man försöker diskutera detta med barnens skärmtid så blir det trötta svaret oftast "men dom vill ju inte göra någonting annat" och det trofan det när dom inte har lärt sig att det finns andra sätt man kan underhålla sig själv på. Att ha "tråkigt" är en otroligt viktig del i ens personliga utveckling, framförallt för barn som får lära sig att använda sin fantasi. Detta är någonting som helt verkar ha missats av väldigt många. Ja ja, framtiden får utvisa hur människor uppväxta med skärm som substitut för fantasi och föräldrar mår i vuxen ålder.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tror mest det är vad man tittar på mer än tiden.
Dynga som TikTok har förstört en hel generation som knappt vet vad 2x2 är

Jo, min systerson som är 8 spelar Fortnite på sin Switch med spelare från olika länder och pratar flytande Engelska med dem så det finns absolut mycket fördelar också.
Hans föräldrar har koll på vilka han spelar med och har pratat med dem.
Gäller bara att ha föräldrar som bryr sig.

Ja jag tror inte heller riktigt på skärmförbud. Kanske upp till 2-3 och sedan så att säga övervakad tid.

Jag skulle väldigt gärna spela lite Mario med dottern t ex när hon är 5-6 år gammal i rimlig mängd.

Någon egen platta eller telefon kommer de inte få förrän 12+ tror jag. Stationär dator kan de dock gärna få och använda i rimlig mängd.

Permalänk

Men hur har annars de tänkt att barn redan i förskolan ska fixa Microsoft Certified: Azure Solutions Architect Expert, Cicso CCNP och andra certifikat om de ej använder datorn mer?

Jag har ofta funderat på tänk vad grym på datorer man kunde vara om man hade varit född lite senare så man fick en egen dator i sin uppväxt. För min del så att bara vara född 5år senare så hade jag fått en dator när jag var liten.

Men samtidigt så tror jag att dagens ungdom till stor del använder datorn för att se på nöje eller spela.

Min åsikt i frågan är att det är skitkomplicerat och det finns nog inte ett korrekt svar för alla, de har då gett en generell rekommendendation.

Permalänk
Medlem

Sen kommer nog många bli arga nu. Men jag upplever att många 80-talist föräldrar är betydligt sämre på det här med hantera skärmar med sina barn än t ex 90-talister.

Permalänk
Medlem

Vi har säkert för mycket skärmtid för våra barn (men det första barnet fick minst, och vi är nog inte värst i klassen), men det viktiga är nog att det inte ska ske på bekostnad av annat. Läsa böcker, pyssla, etc. Det som forskningen nu väl indikerar är att det kanske inte hjälper att göra annat, att skärmtid i sig är negativt, och, ja, små barn kanske inte bör ha skärm för mycket. I synnerhet inte vegetera engelsk youtube, så de blir bättre på engelska än svenska.

När barnen är 8-10 år, beroende på omständigheter såklart, är det i mina ögon självklart att ha egen mobil. Kompisarna har det, och jag vill inte att mina barn ska vara utanför. Sedan har inte mina barn tiktok och en del andra dumheter, men mobil måste de ha. Har Family Link och skärmtid/app-begränsningar.

Generellt ser jag Nintendo, 3DS etc som bra mycket mer givande och utvecklande än "plattor", försöker styra in barnen på det istället. Men speciellt dottern kommunicerar med kompisar via mobilen, och det vill jag inte begränsa för mycket.

Det jobbiga är väl ibland föräldrars skärmtid...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast en del av det handlar väl om att man inte vill exponera befolkningen för västerländska idéer och kultur. 🥴

Det framgår inte av artikeln (det insinueras inte ens).
Det som står är "The government has already built a comprehensive national identity verification system that the gaming and social media companies are using to discover underage users’ accounts. It is also more comfortable and adamant about deciding what content (politics, LGBTQ issues, uncensored news, etc.) is not for children" dvs allt som Kinas regim anser är dåligt för barn. Det kan mycket väl handla om västerländsk media men det nämns ej i artikeln och poängen var såklart att Kinas regler för barns vanor på internet är som Barnläkarföreningen gånger femton. De verkar få viss åtlevnad även. "Fast det är ju för att .." ja, de är nog lite mindre liberala överlag, det varken ger eller tar ifrån kommentaren att deras regelverk verkar följas till del tycker jag.

Personligen tycker jag inte att Kina är FTW på något vis överhuvudtaget utan att det är föräldrars ansvar och att de utan råd borde kunna förstå vad som är dåligt för kidsen.
"The rules are incredibly specific: kids under eight, for instance, can only use smart devices for 40 minutes every day and only consume content about “elementary education, hobbies and interests, and liberal arts education”; when they turn eight, they graduate to 60 minutes of screen time and “entertainment content with positive guidance." är bara konstigt.

Men allt som allt är jag mest glad över att inte vara förälder : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag är född på 80 talet och då satt vi framför film och tv hela tiden, sen när nintendo 8 bit kom in i huset satt man med det hela vakna tiden.

När inget fungerade hade man kalle anka c:o

Enda problemet jag kan se idag är att dagens barn får en fruktansvärd dålig handstil.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min brors barn fick inte en egen skärm/telefon förrän efter 10 års ålder(dom är 11-13 idag). han är nog en av de bästa föräldrarna jag sett idag vilket speglar av sig på hans barn väldigt väl.
Dom är mycket ute i naturen och utforskar där han lär dem om saker och ting och man mär sig bättre av saker man kan se, ta och känna i verkligheten.

Många jämför detta med oss 80-90 talister där man också fick skärmtid men skillnaden är att man inte kunde ta med den och gick det tråkiga saker på tv eller att man tröttnade på spelet så gick man ut utan skärm. Dessutom fanns det inte möjlighet till att ha en skärm konstant, fick min första egna tv i tonåren i rummet tex. idag har ungarna ipads, telefoner, datorer, tv apprater ja allting.
Se behöver man väll knappast nämna sakerna de tittar på, oändligt skrollande av totalt hjärndött material på ett språk(engelska) som de flesta inte ens förstår.

Min bror har lite olika skräckexempel och även jag själv. Något jag drar mig till minnes är när han leker med sina barn i en lekpark och han är den enda vuxna som faktiskt leker med barnen och på så vis även har koll på deras säkerhet. Var flera barn som uppskattade att en vuxen för engångs skull var med.
De andra föräldrarna satt som förhäxade i sina telefoner med noll uppsikt över barnen.

En sak som jag som saknar barn upplevde som otroligt illa var när jag stod vid ett rödlyse på en stor väg och kollade på ett barn med en liten fotboll som ville leka med sin mor som såklart stod med telefonen hel oresponsiv till barnet. Det som fick mitt blod att koka var när det lilla barnet gick fram och kramade mamman om benet för att kanske få någon reaktion så föste hon med benet bort barnet hårt.

Sen har jag såklart kompisar med barn och hos vissa så sitter barnen med skärmarna 24/7 och dessa brukar även klaga på hur jobbiga barnen är och undviker att ta med barnen ut och låter de helst sitta vid skärmarna. Skrämmande beteende men som barnlös så får jag givetvis inte säga något för har man inte barn kan man uppenbarligen inget om barn, väldigt tröttsam inställning av många föräldrar.

jag tycker man ska införa barnkörkort och lägg till hundkörkort när man ändå håller på.

Så himla bra skrivet. Ser och tänker på sånt här ofta. Gäller inte bara föräldrar utan man ser hundägare bete sig likadant. En uttråkad hund eller en hund som försöker få uppmärksamhet med ägaren stirrar bara på sin telefon.

Nu handlade tråden om barnen och jag tycker det är jättebra råd, förstår inte varför barn måste sitta framför en skärm när de är så små. Dock är det minst lika viktigt med närvarande föräldrar vilket oftast glöms bort i rekommendationerna.

Har inte heller barn så man får väl inte yttra sig men har växt upp med en ensamstående förälder utan bra ekonomi eller hjälp av nån nanny eller piga, som trots det gav mig full uppmärksamhet och hittade på aktiviteter med mig. Mycket tacksam över det då jag fick många barndomsminnen som jag bidrog till vår starka relation och som jag minns än idag och som vi ofta pratar om. Hade hund tidigare och hade aldrig telefonen framme, ibland tog jag inte ens med den. Min hund fick mitt fulla fokus och även hunden jag brukar passa idag får mitt fulla fokus.

För övrigt född på 90-talet och visst tittade man på VHS ibland eller Bolibompa/Disneydags men det var allt. En mycket kort period under min uppväxt spelade jag TV-spel med grannungen. Som mest satt jag framför datorn i tonåren då jag innan dess inte ens hade en dator i hemmet. Det var tider det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På riktigt. Det här är det konstigaste som finns; folk som upplever konserter genom en mobilskärm fast de är på plats.

Efteråt har de 2+ timmar video som ingen vill se på och själva har de missat konserten. Vad är poängen?

Poängen kanske aldrig var att uppleva spelningen, utan att på sociala medier kunna uppvisa att "Jag var där!" Det viktigaste i livet är ju trots allt inte vad man gör utan hur man blir uppfattad av andra, lika ytliga människor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Skärmtid är inte problemet i sig, problemet är när folk prioriterar skärmen över verkligheten.
Det är skillnad på bruk och missbruk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Skärmtid är ju bara fånigt, när jag var barn hade vi en platta med knapp som plingade typ, klart man inte ska sätta ungen framför något som bara stimulerar med rörliga färger 24 timmar om dygnet men det är ju knappast något fel på skärmtiden.

Som vanligt är det folk som har utgått från att något är "farligt" av någon anledning utan att ge någon som helst resonemang om varför.

Och det accepteras av alla andra som också vill att samma sak ska vara farlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Poängen kanske aldrig var att uppleva spelningen, utan att på sociala medier kunna uppvisa att "Jag var där!" Det viktigaste i livet är ju trots allt inte vad man gör utan hur man blir uppfattad av andra, lika ytliga människor.

Mmm...

Folk är idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Som vanligt är det folk som har utgått från att något är "farligt" av någon anledning utan att ge någon som helst resonemang om varför.

Och det accepteras av alla andra som också vill att samma sak ska vara farlig.

Läste du över huvud taget artikeln?

Citat:

Rekommendationerna grundar sig på forskning som bland annat har visat att ju yngre barn är, desto sämre tar de till sig information från skärmar och desto större är behovet av mänskligt samspel för att utvecklas. Även vuxna lär sig bättre av att titta på och härma en människa som befinner sig i samma rum än av att titta på en video där personen visar samma sak, men riktigt små barn kan inte lära sig något alls från det de ser på en skärm.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Läste du över huvud taget artikeln?

Suck, ja jag läste artikeln.

Det handlar återigen om att barnet skulle på något sätt bli skadat för livet på grund av att de leker med en skärm istället för en ko i plast.

Var är rådet för hur lång tid ett barn kan leka med en bondgård utan att ta skada?

Sen påvisar de att barn mår bra av att vistas i sociala miljöer, jo men visst goddag yxskaft liksom.

Kanske är skärmen inte problemet, kanske är det bra för barnet om deras föräldrar är med i deras uppväxt?

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl ändå innehållet och samspelet med andra än den faktiska tiden

Denna typ av rekommendationer känns lite förlegade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det handlar återigen om att barnet skulle på något sätt bli skadat för livet på grund av att de leker med en skärm istället för en ko i plast.

Nej det är inte vad det handlar om. Det handlar om att skapa en bra miljö för barnens utveckling, och rekommendationer om hur man då skall göra har en given plats i den diskussionen. Vi har redan en lång rad bestämmelser och rekommendationer om vad som får, inte får, bör och inte bör göras. Eftersom mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara apparater med skärm nu finns i var mans hand mest hela tiden är det också fullt rimligt att man försöker utröna hur denna teknikförändring påverkar oss.

Citat:

Var är rådet för hur lång tid ett barn kan leka med en bondgård utan att ta skada?

Om du bara presenterar den forskning som visar hur mycket bondgårdslekande som är konstruktivt respektive skadligt kan du säkert få till riktlinjer även kring detta, om det nu skulle vara ett problem. Det här är inte ett nollsummespel.

Citat:

Kanske är skärmen inte problemet, kanske är det bra för barnet om deras föräldrar är med i deras uppväxt?

Det är lite det som är poängen med en rekommendation. Givetvis når man inte ut till alla föräldrar som av en eller annan anledning inte är aktiva i sin föräldraroll, men det förtar inte på något sätt syftet med en rekommendation för de som faktiskt gör det och som i många fall kanske behöver en tankeställare om hur de själva agerar gentemot sina barn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vi ska knappast skylla på skolorna. De må ha digitala hjälpmedel, men kan knappast jämföras med alla de timmar som unga (och gamla) sitter framför skärmar på sin lediga tid.

Skyller ingenting på dem men dotterns förskola använder skärmen för programmering av robotor, gissar det blir slut på det nu 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av twit:

Nej det är inte vad det handlar om. Det handlar om att skapa en bra miljö för barnens utveckling, och rekommendationer om hur man då skall göra har en given plats i den diskussionen. Vi har redan en lång rad bestämmelser och rekommendationer om vad som får, inte får, bör och inte bör göras. Eftersom mobiltelefoner, surfplattor och andra bärbara apparater med skärm nu finns i var mans hand mest hela tiden är det också fullt rimligt att man försöker utröna hur denna teknikförändring påverkar oss.

Om du bara presenterar den forskning som visar hur mycket bondgårdslekande som är konstruktivt respektive skadligt kan du säkert få till riktlinjer även kring detta, om det nu skulle vara ett problem. Det här är inte ett nollsummespel.

Det är lite det som är poängen med en rekommendation. Givetvis når man inte ut till alla föräldrar som av en eller annan anledning inte är aktiva i sin föräldraroll, men det förtar inte på något sätt syftet med en rekommendation för de som faktiskt gör det och som i många fall kanske behöver en tankeställare om hur de själva agerar gentemot sina barn.

Precis, ingen forskning för ingen vill att bondgårslek ska vara farligt, skärmtid är något mysko samlingsnamn på en massa saker som av någon korkad anledning skulle vara lika farliga för barn och vuxna beronde på hur lång exponeringstid.

Det är ju helt orimligt.

Samma artikel har blivit skriven säkert tusen gånger, i den här ska till och med samtal med morföräldrar begränsas?? Är ju på riktigt sjukt.

Skärmtid i sig är totalt ofarligt, det kan till och med vara nyttigt. Vad man gör spelar roll. Vuxna bör leka med sina barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det viktigaste är väl ändå innehållet och samspelet med andra än den faktiska tiden

Denna typ av rekommendationer känns lite förlegade

De flesta råda från myndighet är förlegade....
Motion, kost och nu skärmtid.....

Vi ger våran dotter all den skärmtid hon vill, vad väljer hon att göra? Leka med duplo, magna tiles etc med oss. Hon ber oss stänga av tvn om den skulle ha nyheterna på

Vid min dator spelar vi spel tillsammans, på hennes egen skärmtid gör hon olika pussel.

Absolut inget Youtube klickande dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De flesta råda från myndighet är förlegade....
Motion, kost och nu skärmtid.....

Vi ger våran dotter all den skärmtid hon vill, vad väljer hon att göra? Leka med duplo, magna tiles etc med oss. Hon ber oss stänga av tvn om den skulle ha nyheterna på

Vid min dator spelar vi spel tillsammans, på hennes egen skärmtid gör hon olika pussel.

Absolut inget Youtube klickande dock

Exakt så!

Att släppa förskolebarn lösa på youtube utan att vara med är totalt galet!

Jag spelade igenom Lego Star Wars med sonen ungefär när han fyllde 3, väldigt kul sätt att introducera olika världar och lära sig om handling och pussel

Permalänk
Medlem

Mina barn, 6 och 10 år, hade ganska fritt med skärmtid tidigare. Förutsatt att de hade en aktivitet (sport) de utförde, sköter skolan och sköter sig i allmänhet. Tänkte då att de var en bra nivå, samma som jag hade när jag var liten.
Men för lite mer än 6 månader sedan infördes en ny regel i hushållet. Går man på förskola/lågstadie har man 1h skärmtid per dag. Går man mellanstadie 1h på vardagar, 2h lördag & söndag. På högstadiet utökas de till 3h på helger. Fortsatt max 1h på vardagar.

Införde detta mest på prov men vilken skillnad det blev! De är mycket bättre på att sysselsätta sig själva, är ute betydligt mer och leker. I ur och skur. Upplever dom som allmänt mer harmoniska/lugna också.

I börjar var det som en avvänjning från någon drog... hela världen gick under. Allt var tråkigt och skit.

Nu är det permanent och barnen har accepterat det. Sätter sina timers själva till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Så himla bra skrivet. Ser och tänker på sånt här ofta. Gäller inte bara föräldrar utan man ser hundägare bete sig likadant. En uttråkad hund eller en hund som försöker få uppmärksamhet med ägaren stirrar bara på sin telefon.

Nu handlade tråden om barnen och jag tycker det är jättebra råd, förstår inte varför barn måste sitta framför en skärm när de är så små. Dock är det minst lika viktigt med närvarande föräldrar vilket oftast glöms bort i rekommendationerna.

Har inte heller barn så man får väl inte yttra sig men har växt upp med en ensamstående förälder utan bra ekonomi eller hjälp av nån nanny eller piga, som trots det gav mig full uppmärksamhet och hittade på aktiviteter med mig. Mycket tacksam över det då jag fick många barndomsminnen som jag bidrog till vår starka relation och som jag minns än idag och som vi ofta pratar om. Hade hund tidigare och hade aldrig telefonen framme, ibland tog jag inte ens med den. Min hund fick mitt fulla fokus och även hunden jag brukar passa idag får mitt fulla fokus.

För övrigt född på 90-talet och visst tittade man på VHS ibland eller Bolibompa/Disneydags men det var allt. En mycket kort period under min uppväxt spelade jag TV-spel med grannungen. Som mest satt jag framför datorn i tonåren då jag innan dess inte ens hade en dator i hemmet. Det var tider det...

Ja det är lika viktigt att föräldrarna är med och tar sitt ansvar för uppfostran. Känner ett par där ena föräldern är till 90% den som sköter om och tar hand om barnen medan den andra bara sitter försjunken i telefonen hela dagarna i oändligt tiktok skrollande.

Min bror har verkligen lågt intresse för teknik då jag ofta får ringa hans fru om jag vill ha tag i honom då hans telefon oftast ligger urladdad vid nattygsbordet
Har märkt att hans jobb mobil fungerar när han jobbar fast den måste han väll ha.

Känns som många skaffar barn och hund utan att riktigt veta vad det faktiskt innebär eller att dom gör det för att "alla andra gör/har det".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.