Permalänk

Tappar nätverksanslutning ibland

Har Windows 11
E-post via Outlook
Använder Outlook-konto och Gmail-konto.
Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F gaming wifi.

Epost och internet fungerar vanligtvis felfritt.
Men var 5e gång slutar nätverksuppkopplingen fungera.
Testar återställa "nätverkskortet" via felsökaren. Hjälper inte.
När detta händer går det inte att stänga av datorn via skärmens OFF-knapp. Eller starta om -knapp.
Måste stänga av via strömbrytaren på fronten.
När jag sedan startar igen fungerar allt som det ska.

Önskar tips om vad jag kan göra för att slippa detta oönskade fenomen som händer ibland.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad är "var 5:e gång"?
Har du MS-appar installerade som Outlook eller använder du webbläsare?
Fungerar allt normalt på laptop/surfplatta/telefon?

Du kan självklart inte stänga av datorn via skärmens knappar. Om du försöker använda Start>Stäng av/starta om och det inte fungerar har datorn "fryst, hängt sig, eller väntar på att program ska svara" Detta tyder mer på hårdvaru- eller mjukvarufel, inte internetanslutning i sig.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad är "var 5:e gång"?
Har du MS-appar installerade som Outlook eller använder du webbläsare?
Fungerar allt normalt på laptop/surfplatta/telefon?

Du kan självklart inte stänga av datorn via skärmens knappar. Om du försöker använda Start>Stäng av/starta om och det inte fungerar har datorn "fryst, hängt sig, eller väntar på att program ska svara" Detta tyder mer på hårdvaru- eller mjukvarufel, inte internetanslutning i sig.

Hej!
Ursäkta. Jag menade datorns OFf-knapp.☺️
Ja jag har office-paketet installerat.
Antingen slutar nätverksuppkopplingen fungera. Eller så hänger sig datorn vid start. Får då stänga av den med knappen, även iblan måste jag även bryta strömmen. När jag startar om fungerar allt som det ska. Sen händer det igen var 3je till 5e gång när jag ska ha datorn.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag kan bara gissa på drivrutiner/uppdateringar som spökar alt en skadad installation eller RAM.
Uppdatera Windows och drivrutiner. Kör memtest från USB.

Kör SFC Scannow och nedan för att hitta/reparera Windows-fel.
DISM /online /cleanup-image /checkhealth
DISM /online /cleanup-image /scanhealth
DISM /online /cleanup-image /restorehealth.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Jag kan bara gissa på drivrutiner/uppdateringar som spökar alt en skadad installation eller RAM.
Uppdatera Windows och drivrutiner. Kör memtest från USB.

Kör SFC Scannow och nedan för att hitta/reparera Windows-fel.
DISM /online /cleanup-image /checkhealth
DISM /online /cleanup-image /scanhealth
DISM /online /cleanup-image /restorehealth.

Har fått den att starta nu varje gång efter Biosuppdatering och nollställning av CMOS.
Men nätverksuppkopplingen lägger av efter ca 3 minuter oavsett om jag gör något eller inte.
När det händer måste jag stänga av på datorns on/off- knapp. Via meny står den bara och snurrar med "Windows avslutas"
Om det du skriver är en idé, kan du förklara lite närmare för en som int begrip.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Den Vanliga:

Har fått den att starta nu varje gång efter Biosuppdatering och nollställning av CMOS.
Men nätverksuppkopplingen lägger av efter ca 3 minuter oavsett om jag gör något eller inte.
När det händer måste jag stänga av på datorns on/off- knapp. Via meny står den bara och snurrar med "Windows avslutas"
Om det du skriver är en idé, kan du förklara lite närmare för en som int begrip.

Det är isf nåt annat generalfel om det lägger av efter ca 3 minuter varje gång.
Det enda sätt som kan läggas till är "Kopiera och klistra in kommandona en efter en i en administrativ kommandotolk"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Har Windows 11
E-post via Outlook
Använder Outlook-konto och Gmail-konto.
Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F gaming wifi.

Epost och internet fungerar vanligtvis felfritt.
Men var 5e gång slutar nätverksuppkopplingen fungera.
Testar återställa "nätverkskortet" via felsökaren. Hjälper inte.
När detta händer går det inte att stänga av datorn via skärmens OFF-knapp. Eller starta om -knapp.
Måste stänga av via strömbrytaren på fronten.
När jag sedan startar igen fungerar allt som det ska.

Önskar tips om vad jag kan göra för att slippa detta oönskade fenomen som händer ibland.

Trådlöst eller kabel? Varit med om liknande när jag hade ett trådlöst nätverkskort från realtek, den dök ständigt. Har du inte testat med kabel så gör det och se om det blir bättre. Finns det nya drivrutiner kan du ju testa dem och funkar inte det så har du ju valet att köpa ett nytt nätverkskort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Gällande nätverket som slutar fungera:
Du har väl ingenting inkopplat till tjänstefördelaren förutom routern? Datorn är väl ansluten till routern och inte något annat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Trådlöst eller kabel? Varit med om liknande när jag hade ett trådlöst nätverkskort från realtek, den dök ständigt. Har du inte testat med kabel så gör det och se om det blir bättre. Finns det nya drivrutiner kan du ju testa dem och funkar inte det så har du ju valet att köpa ett nytt nätverkskort.

Skrivet av nu1mlock:

Gällande nätverket som slutar fungera:
Du har väl ingenting inkopplat till tjänstefördelaren förutom routern? Datorn är väl ansluten till routern och inte något annat?

Hej!
Datorn är ansluten via kabel direkt till routern. Samma lösning som till tidigare dator.
"Nätverkskortet" är inte separat. Kabeln är ansluten till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är isf nåt annat generalfel om det lägger av efter ca 3 minuter varje gång.
Det enda sätt som kan läggas till är "Kopiera och klistra in kommandona en efter en i en administrativ kommandotolk"

Ok. Ska prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Vanliga:

Hej!
Datorn är ansluten via kabel direkt till routern. Samma lösning som till tidigare dator.
"Nätverkskortet" är inte separat. Kabeln är ansluten till moderkortet.

Men ingenting annat är anslutet till tjänstefördelaren?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Men ingenting annat är anslutet till tjänstefördelaren?

Hej!
Vad menar du med tjänstefördelaren?
Är det den som är kopplad till inkommande fiberanslutning? I så fall är svaret nej. TVn har separat inkoppling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Den Vanliga:

Vad menar du med tjänstefördelaren?

Det är switchen som separerar olika vlan så man får data, tv och tele på varsin port och den brukar sitta kopplad direkt mot fiberomvandlaren eller så är fiberomvandlaren integrerad i den.
I tjänstefördelarens dataport kopplar man in sin routers wanport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är switchen som separerar olika vlan så man får data, tv och tele på varsin port och den brukar sitta kopplad direkt mot fiberomvandlaren eller så är fiberomvandlaren integrerad i den.
I tjänstefördelarens dataport kopplar man in sin routers wanport.

Hej!
Jag har 3 olika utgångar från fiberswitchen.
En för tv och en för data. Och en för tele.
Har TV respektive Router inkopplade på avsedd utgång.

Permalänk
Medlem

Har du laddat ned uppdaterade drivrutiner från Intel för nätverkskortet?
Samt om du har languard från Asus installerad, av installera detta.
Förresten, kör du via WIFI eller kabel till routern?

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Har du laddat ned uppdaterade drivrutiner från Intel för nätverkskortet?
Samt om du har languard från Asus installerad, av installera detta.
Förresten, kör du via WIFI eller kabel till routern?

Ja jag har laddat ner senaste drivrutinerna. Languard har jag inte kollat. Ska göra det. Jag kör via kabel till routern.

Permalänk

Felet löst. Jag gav upp och lämnade den för felsökning.
Det var tydligen flera olika drivrutiner som var fel. Tur att det inte var hårdvarufel med garantitetur, väntan och ny installation som följd.
Jag har byggt 3 datorer innan. Har då inte haft något problem att få igång de. Tack ni som försökte hjälpa till.

Permalänk

Nu krånglar den igen. Jag tänker mig att reklamera moderkort och/eller processor.
Har haft Intel processor och MSI moderkort tidigare som fungerat felfritt.
Jag är villrådig med det jag nu har köpt som krånglar: AMD Ryzen 7800 och Asus moderkort Rog Strix B650E-F.
Ram: Corsair Vengeance DDR5 6000 MHz 16 GB x4
Hårddiskar: Samsung M2 990 pro.
Tacksam för era erfarenheter.