Hur ser ni på olika butikskedjors "medlemskap"?

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på olika butikskedjors "medlemskap"?

Hur ser ni på de "medlemskap" som nästan alla butikskedjor erbjuder? Ica gör det, Lidl gör det, H&M gör det, Rusta gör det, Clas Ohlson gör det, osv, osv. Är det något ni ofta brukar ta eller inte? Utbytet är väl att man ibland får rabatt mot att de får profilera och rikta erbjudanden och marknadsföring till en.

Permalänk
Medlem

Jag är bara medlem i bostadsrättsföreningar, ideella föreningar eller politiska partier. Skulle aldrig falla mig in att vara "medlem" i en kommersiell verksamhet av det slaget. Vansinne!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag undviker av principskäl alla sådana medlemsklubbar om det inte ger mig väldigt påtagliga fördelar som motiverar transaktionen. De värderar min data, då förväntar jag mig ett rimligt utbyte.

"Jamen du får ju alla dina kvitton digitalt!" är inte ett särskilt starkt argument för ett sådant medlemskap.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Hasharii:

Hur ser ni på de "medlemskap" som nästan alla butikskedjor erbjuder? Ica gör det, Lidl gör det, H&M gör det, Rusta gör det, Clas Ohlson gör det, osv, osv. Är det något ni ofta brukar ta eller inte? Utbytet är väl att man ibland får rabatt mot att de får profilera och rikta erbjudanden och marknadsföring till en.

Beror på butiken. Är det ett ställe jag går till ofta ser jag ingen anledning att inte skaffa. Rabatterat pris är ändå rabatterat pris. Men ofta blir det nej då mailkorgen redan är knökfull av reklam och behöver inte fler.

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte vara medlem någonstans. Frun är medlem överallt. Bara droppa hennes personnummer när man behöver nyttja de få fördelarna som gemene medlemskap faktiskt betingar.

Permalänk
Medlem

Är medlem på ställen jag handlar ofta i, så som Hemköp då det är den butik jag handlar mest mat hos. Stänger dock av reklam och meddelanden via SMS på allt som går

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är bara med på ställen där jag handlar väldigt ofta. t.ex matbutik, annars nope.

Mängden spam vs. det lilla som jag sparar på eventuella erbjudanden som jag troligen ändå inte använt är inte värt det.

Permalänk
Medlem

Slutar oftast handla på ställen där det tjatas om medlemskap, det finns alltid alternativ utan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Man får ofta ganska schyssta rabatter på fler ställen. Så jag ser att man genom inte vara medlem på vissa ställen, så väljer man att betala extra för detta. Ta Clas Olsson, där köper de flesta olika saker. Jag känner det inte som superallvarligt om det skulle komma ut vilka pennor, verktyg och annat som jag har köpt där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nasder:

Är bara med på ställen där jag handlar väldigt ofta. t.ex matbutik, annars nope.

Mängden spam vs. det lilla som jag sparar på eventuella erbjudanden som jag troligen ändå inte använt är inte värt det.

Seriösa butiker säljer ju inte din mailadress dock, så det är bara att avregistrera så får du inget "spam" från dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har inget direkt emot den typ som t.ex. ICA, Willys m.fl. har. Det är aldrig fel med lite extra rabatter o.dyl. Men det finns vissa medlemskap som är lite väl aggressiva i sin utformning, där man försöker hetsa kunderna till att handla mycket/mer än vad man normalt skulle göra. Visst, det är nog huvudsyftet med ICA, Willys m.fl. medlemskap också, men det känns inte så aggressivt som vissa andra, t.ex. som dom medlemskap som är av den typen där man ökar i medlemsklass om man handlar mer.

Permalänk
Medlem

Blir alltid medlem om det ger rabatt...
Dyker onödiga mail upp så avreggar jag. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Japp, jag är medlem typ överallt där jag handlar mer än en gång per år. Enklaste anledningen är just digitalt kvitto, så slipper jag tänka på skitet ifall jag behöver gå tillbaka med någon vara vilket händer från fall till fall. Saker som går sönder eller slutar fungera inom 12 månader liksom. Skapar enklare hantering, helt enkelt.

Samtliga ställen som skickar mail hamnar i skräpposten som spam.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Går med i allt, men håller ingen koll på deras erbjudanden. Det är en väldigt liten arbetsinsats att lägga en filterregel för spamet de skickar mot att jag får medlemspriser och bonuscheckar när jag drar mitt kopplade kort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Går med i en del när det känns motiverat, typ lokala matvarubutiken, den lite större något mindre lokala matvarubutiken, clabbes, ikea, SJ, ...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är bara medlem i bostadsrättsföreningar, ideella föreningar eller politiska partier.

Hur många bostadsrättsföreningar och politiska partier är du medlem i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Seriösa butiker säljer ju inte din mailadress dock, så det är bara att avregistrera så får du inget "spam" från dem.

Att jag äns ska behöva avregistrera för att inte få deras spam är för mycket i mina ögon.

Med det sagt så är jag inte specielt trogen kund till många butiker utöver matvarubutiken. Så att vara medlem känns inte värt det för mig. Tycker inte jag shoppar ofta nog. Så det handlar lite mer om, jag vill inte ha reklam från ett företag i utbyte mot att jag kanske får 5% rabatt på ett sexpack strumpor. För att sedan inte besöka den butiken igen på ett halvår eller ännu mer.

Permalänk
Medlem

Blir medlem överallt där det ger vettiga rabatter, sen vid första mejlet så skapar jag bara en regel som skickar mejlets avsändare till separat mapp i inkorgen. Kör de med en massa olika addresser för att kringå det så blir det block.

Senaste kundklubben jag gick med i var Mio, blev 400kr rabatt. Ganska okej för den minuten det tar att sortera bort första mejlet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på ställe kanske...

Har medlemskonto på Inet, webhallen och så. Och ja, närmsta matbutiken.
Tror väl det är ganska vanligt här ;).

Men jag är inte intresserad av att ha konto på apoteket, stadium eller clas ohlsson direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Blir medlem överallt där det ger vettiga rabatter, sen vid första mejlet så skapar jag bara en regel som skickar mejlets avsändare till separat mapp i inkorgen. Kör de med en massa olika addresser för att kringå det så blir det block.

Senaste kundklubben jag gick med i var Mio, blev 400kr rabatt. Ganska okej för den minuten det tar att sortera bort första mejlet.

Med gmail kan man lämna ut mittnamn+webhallen@gmail.com
Då blir det väldigt lätt att filtrera och även att se vems databas som sålts eller läckt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sparar de kvittona digitalt så blir jag gärna medlem. Annars inte.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Beror på, medlem betyder alltsom oftast bara att du accepterad att bli spammad. Det finns undantag där det även finns fördelar att vara medlem.

Permalänk
Medlem

Där jag handlar ofta är jag medlem, mest för att kvitton sparas digitalt.

Dock är jag väldigt snabb på att så fort det kommer reklam att trycka i "Unsubscribe" så man slipper alla jävla mail.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Med gmail kan man lämna ut mittnamn+webhallen@gmail.com
Då blir det väldigt lätt att filtrera och även att se vems databas som sålts eller läckt.

Om inte spammarna är smarta nog att ta bort allt mellan + och @gmail.com. Det lär vara väldigt välkänt hos dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

[x] ICA
handlar 95% hos ICA och det är väl dumt att inte ta vara på rabatten som bjuds på som medlem. Dessutom får man några % ränta på kontot som är kopplad till ICA kortet.
Mailen hamnar i Spam foldern. Erbjudanden kollar jag i appen.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Känns som den tråd som lär bli fastnålad på förstasidan idag.

Butiker där det är relevant och jag får ut något av att vara "medlem" är jag medlem. Men för det mesta intresserar det mig inte. Är ganska hårt med att unsubscriba och rensa inkommande skit i mailkorgen.

ICA är nog den som för min del kanske är mest "lönsam".

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om inte spammarna är smarta nog att ta bort allt mellan + och @gmail.com. Det lär vara väldigt välkänt hos dem.

Detta. Tror mer på en bra mailtjänst som tillåter alias. Typ Outlook och Proton. För den som ser mailaddressen vet inte om det är riktiga mailaddressen eller bara ett alias. Med Gmail så är det just som du skriver lätt att förstå vad +'et gör. Bättre än inget men det borde gjorts lite smartare kan jag tycka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Hur många bostadsrättsföreningar och politiska partier är du medlem i?

En var, men om du läser meningen igen så är det exempel på saker jag kan vara medlem i. Notera särskilt ordet "eller" mot slutet av meningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S