Permalänk

Är min befintliga dator bra?

Hej Sweclockers!

En novis här gällande datorer, spelar främst PoE, D4 och kommer säkerligen börja spela PoE2 när det kommer om 1 år.

Är det väsentlig skillnad på min befintliga burk, köpt för 3 år sedan, jämfört med en ny dator idag för ca 10 000kr?
Köpte nedan Legion T5 för ca 9000kr för 3år sedan, köpte även en LG 32GP850 skärm.

Legion T5 - Black
Artikelnummer: 90RC002LMW
Processor: AMD Ryzen 5 3600 Processor ( 3.60GHz 3MB )
Operativsystem: Windows 10 Home 64
Totalt minne: 16GB DDR4-3200 DDR4 UDIMM 3200MHz (2 x 8.0GB)
Hårddisk: 512GB SSD M.2 PCIe NVMe
Garanti: Two year Depot or Carry-in
AC Adapter: 550W
Grafik: NVIDIA GeForce RTX2070 8GB GDDR6
WiFi Wireless LAN Adapters: Intel Wi-Fi 6 22260 2x2+BT5.0 vPro

En annan tanke är att vänta ca 1 år, datorn är då 4 år och känns mer rimligt att uppgradera.

Jag tycker 8-10 000 kr är väldigt mycket för en dator men ser att folk lägger extrema summor på dator i trådarna. Vore det bättre om jag köpte dyrare dator och behöll den längre!?

Vänligen

Permalänk
Medlem

Tycker den duger gott minst ett år till, med tanke på vad du använder den till.
Kanske inte kommer köra alla grafikinställningar på max i kommande spel, men kostnaden för att göra det är inte riktigt värt det.
Om systemdisken börjar kännas trång kan du ju kika på en extra SSD sata för att lägga spelen på, och passa på under black friday.

Permalänk

Stort tack för återkopplingen!

Då kör jag på ett år till iaf och kollar Black Friday.

Generellt så brukar jag lägga runt 7-10 tkr när jag uppgraderar, är det värt att gå upp till 12-14 och därmed förlänga tiden jag kan använda datorn innan det är dax för nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson1986:

Stort tack för återkopplingen!

Då kör jag på ett år till iaf och kollar Black Friday.

Generellt så brukar jag lägga runt 7-10 tkr när jag uppgraderar, är det värt att gå upp till 12-14 och därmed förlänga tiden jag kan använda datorn innan det är dax för nytt?

Komponenter har generellt ökat i pris de senaste åren och 7-10tkr känns tyvärr inte som särskilt mycket pengar längre. Du skulle kunna köra en uppgradering av din befintliga dator för runt 10tkr och på så vis få en dator som räcker i många år. Stoppa i en Amd Ryzen 5800x3d och typ ett Amd RX 7700 xt, borde gå att få till stånd under BF för 10tkr eller strax därunder. Ryzen 5800x3d är fortfarande en topp processor i många spel. Borde räcka i många år.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Komponenter har generellt ökat i pris de senaste åren och 7-10tkr känns tyvärr inte som särskilt mycket pengar längre. Du skulle kunna köra en uppgradering av din befintliga dator för runt 10tkr och på så vis få en dator som räcker i många år. Stoppa i en Amd Ryzen 5800x3d och typ ett Amd RX 7700 xt, borde gå att få till stånd under BF för 10tkr eller strax därunder. Ryzen 5800x3d är fortfarande en topp processor i många spel. Borde räcka i många år.

Glhf!

Frågan är ju hur strypt en 5800x3d blir av hans befintliga moderkort som är något OEM från Lenovo, sen är frågan om det ens kommer fungera? Jag hade fan inte fortsatt på den datorn med en uppgradering för 10k utan sålt den medan det fortfarande går att få en hyfsad slant för den eller kört den tills det inte går mer.

Permalänk
Medlem

OEM datorer är bäst att köra rakt in i kaklet med och för 10k får du inte en nämnvärt bättre dator idag ny.
2020-2022 var i princip 3 förlorade år gällande prisutveckling av teknik, delvis på grund av en kryptoboom.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående, vänta ett tag till och sälj den sedan som helhet. Bygg en ny från scratch, typ när nästa gen Ryzen kommer, så köper du första gen AM5-ryzen när den är på rea. Sen har du den så länge du kan, och nästa steg är en uppgradering med nytt GFX och prolle, sista iterationen på AM5-plattformen (bör vara kanske 4-5 år härifrån), så hade jag gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Frågan är ju hur strypt en 5800x3d blir av hans befintliga moderkort som är något OEM från Lenovo, sen är frågan om det ens kommer fungera? Jag hade fan inte fortsatt på den datorn med en uppgradering för 10k utan sålt den medan det fortfarande går att få en hyfsad slant för den eller kört den tills det inte går mer.

Tror inte det är något problem, moderkortet bestyckas med en 5800x processorer i ett annat Lenovobygge, 5800x3d drar mindre effekt än en 5800x. VRM är givetvis inte den bästa men bör uppfylla de specifikationer AMD ställt för de cpuer moderkortet är tänkt att köra med, finns det något luftflöde över vrm så har jag svårt att se att moderkortet ska throttla en 5800x3d. Vad som däremot kan sätta stopp för en dylik uppdatering är huruvida det finns bios som stöder 5800x3d, men det är ju lätt att kontrollera.

Permalänk
Medlem

Du ligger i ett lite lurigt gränsland med din nuvarande setup. Den är tillräckligt modern för att fortfarande kunna konkurrera hyggligt med nya budgetbyggen. Skall du ha en signifikant uppgradering prestandamässigt så behöver du lägga betydligt mer än 10K för en komplett dator.

I ditt fall skulle jag kört på ytterligare ett år eller två med din dator (särskilt med tanke på vilka spel du spelar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Komponenter har generellt ökat i pris de senaste åren och 7-10tkr känns tyvärr inte som särskilt mycket pengar längre. Du skulle kunna köra en uppgradering av din befintliga dator för runt 10tkr och på så vis få en dator som räcker i många år. Stoppa i en Amd Ryzen 5800x3d och typ ett Amd RX 7700 xt, borde gå att få till stånd under BF för 10tkr eller strax därunder. Ryzen 5800x3d är fortfarande en topp processor i många spel. Borde räcka i många år.

Glhf!

Troligen inte. Det är en fabriksbyggd Lenovo och de har normalt inte stöd i BIOS för nyare processorer även om det ar samma styrkrets.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlsson1986:

Stort tack för återkopplingen!

Då kör jag på ett år till iaf och kollar Black Friday.

Generellt så brukar jag lägga runt 7-10 tkr när jag uppgraderar, är det värt att gå upp till 12-14 och därmed förlänga tiden jag kan använda datorn innan det är dax för nytt?

Jag har en äldre och sämre dator (i7 8700 och GTX 1080) och planerar att vänta till nästa höst när Intel 15000-serien och Nvidia 5000-serien släpps.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Troligen inte. Det är en fabriksbyggd Lenovo och de har normalt inte stöd i BIOS för nyare processorer även om det ar samma styrkrets.

Mycket möjligt det är så. I vilket fall finns det iaf ett nytt bios publicerat i mars 2023 med stöd för cezanne men jag hittar ingen lista över exakt vilka cpuer som stöds. Dock lite meckigt uppdateringsförfarande...