Permalänk

Omkopplare/switch etc stationär - laptop

Hej,

Jag har en setup med en stationär dator (PC) och allt som hör där till och en MacBook.

Min önskan är att jag skulle kunna docka/koppla min MacBook till skärmen, musen, ljud, tangentbord mm på ett smidigt vis och med en knapptryckning/etc växla mellan de olika setupsen.

Jag har dock ingen aning vad det är jag behöver. Idealt hade min laptop även kunnat laddas samtidigt men det är inte prio, kan alltid stoppa in en laddsladd i dator om jag sparar pengar 🙃.

Vad är det jag behöver, vad behöver jag tänka på och har någon något tips?

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kvm switch är vad du letar efter om du vill använda samma skärm, mus och tangentbord för två datorer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kvm switch är vad du letar efter om du vill använda samma skärm, mus och tangentbord för två datorer.

Guld!
Tackar så mycket för den infon.

KVM switchar vimlar det av. Får ta och djupdyka i detta.

Om någon har ett tips om en så tar jag gladeligen emot tipset 🥸

Visa signatur

Konsoller: PlayStation 4, PlayStation 2, Nintendo Wii

Dator: MacBook Pro M1 16gb
AMD Ryzen 5, 16 GB RAM, Win11, GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag löste samma problem genom att köpa en skärm med inbyggd docka. Kopplar in usb-enheter och nätverk direkt i skärmen och funkar klockrent. Behöver inte nån extra låda och ut från KVM-switchen behöver jag bara en enda USB-kabel. Lite fippligt ibland när jag byter mellan stationär och laptop ofta då det inte är en fysisk switch, men det funkar hyffsat. Ingen aning hur det funkar med Mac dock. Men det är ju inte en jättebilligt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliffisen:

Guld!
Tackar så mycket för den infon.

KVM switchar vimlar det av. Får ta och djupdyka i detta.

Om någon har ett tips om en så tar jag gladeligen emot tipset 🥸

Du behöver i så fall specificera mer exakt vad du behöver.

Enbart en skärm?
Upplösning och Hz på skärmen?
DP/HDMI i skärmen/datorerna?
Räcker usb2 eller har du någon usb-enhet som ska kopplas till switchen som behöver usb3?
Hur många usb-anslutningar behövs?

Själv kör jag en sån här: https://www.amazon.se/dp/B08Q7J3B82?ref=ppx_pop_mob_ap_share
Och den funkar utmärkt för en skärm 3440x1440 100Hz med G-sync via DP. Alla usb-enheter jag kopplat till den hitintills har fungerat utan problem också.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Det finns tusen trådar om detta här i forumet @Cliffisen