Hackat Facebook - Värsta digitala händelse i mitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gold7809:

Hur länge väntade du innan du skapade nya konton?
Förstår att man ska byta mail-adress, men hur gjorde du med för och efternamn, födelsedag och mobilnr?
Det är ju svårt att sätta något annat där..

De där kontrollerna du nämnde kanske är normalt för nya konton. Innan de lärt sig var du är osv..

Jag väntade ca 2 veckor efter sista mejlet från facebook. Ny mejladress, samma för- och efternamn, samma födelsedatum. Däremot så hoppade jag över mobilnummer, för jag tror att jag där valde 2FA som alternativt inloggning plus ett helt annat mejl som alternativ mejladress.

Permalänk

Jag har tyvärr råkat ut för samma händelse idag.. är helt knäckt och förstörd..
Hade uppskattat om ni kan komma med tips och förslag - ser att vissa kommit i kontakt med support osv.. hur ?

Jag kommer ingenstans, glöm konto, gå vidare, skriver in mitt namn - och då kommer bara möjligheten upp med att det skickas en ny kod på mailen - men den har dom lyckats ändra, och när jag väljer ID verifiering, så funkar inte den sidan.. (blir galen)..

Exakt samma sak med IS flaggan - jag är mest rädd för vad som komma skall i framtiden? bedrägerier osv?
Men det verkar mest vara en terror attack virus - och så blir allt blockat.. ?

Alla tips är välkomna.. //

Permalänk
Medlem

Har ni som blivit hackade gjort nåt särskilt (klickat på nån skum länk eller dylikt), eller sker detta HELT random?

Permalänk

Jag kunde tillslut återställa och komma åt mitt gamla. Facebook måste gjort någon fix för alla som blev drabbade av Colins hacket.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Hur lyckades du?
Dom har tagit över både mailen och telefonnummer ?

Så jag kan inte få någon kod för att logga in, omöjligt..

Permalänk

Dom hade bara tagit över facebook kontot.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adamski2:

Nu har facebooks trista AI slutat svara helt.

Ja några människor får man inte tag på.

Har haft ett inaktivt konto ett par år, nu är det borttaget & kommer inte tillbaka mer till Facebook. Var nog en av de första i Sverige som hakade på. Ser 0% värde i Facebook i dagläget, det har blivit en misärig blandning av lite allt möjligt, lite tiktok, lite old-school faceobok men ändå inte, allmänt kass användarupplevelse.

Buggar i APIn som jag försökt rapportera, men bugg-rapportsformuläret krashar... oh why do I even bother.

"Men hur håller man kontakt med vänner & familj utan facebook!!" ja vad sägs om att ringa och höra en annan människans röst istället för en random like på nåt mediokert inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Har ni som blivit hackade gjort nåt särskilt (klickat på nån skum länk eller dylikt), eller sker detta HELT random?

Min sambo som har ett Meta Business-konto samt ett par Instagram-konton fick följande phishing mail i förrgår:

Mitt i allt vardagsstök med tvättider och annonser som rullar på Instagram, så var det lätt att missa alla varningstecken i mailet ovan. Speciellt med tanke på att avsändaren (fullständiga adressen) är dold på iPhone.

Så utav stress och rädsla för att bli raderade från Facebook/Meta/Instagram, så klickade vi givetvis på länken.

Länken går till "https://meta - business - case - support.web.app" (utan mellanslag - besöks på egen risk!)

I det stora hela ser det ut som nedan men mer sofistikerat idag:
https://news.trendmicro.com/2021/03/31/scam-alert-your-page-h...

När varningsklockorna sedan började ringa, så började vi kolla upp vilka konton vi var inloggade på samt varifrån. Då upptäckte vi att någon enhet från Finland var inloggad och loggade snabbt ut den personen. Vi hade även 2FA på kontot, men givetvis fick personen i fråga tillgång till koden genom sidan ovan.

Nu är samtliga lösenord uppdaterade och vi kan pusta ut tillfälligt!

Formuläret som man fyller i på webbappen innehåller ingen verifiering, vilket gjorde att jag testade fylla i Mark Zuckerberg som användare och kom hela vägen till en chat med "Riley" på det sättet. De har även byggt in fejkade misslyckade inloggningsförsök, för att man ska luras till att ge ifrån sig flera olika lösenord.

Som tur är har jag lyckats att få min sambo att både använda unika lösenord överallt samt 2FA! Men trots detta så blev vi lurade!

Idag möts vi av följande i Chrome:

Fick aldrig denna varningen i förrgår, men vet inte om det beror på att bedragaren alltid byter URL eller att vi körde Chrome på macOS vid det tillfället.

Vi hade dock tur och alla min sambos konton är fortfarande intakta! Däremot kan vi förvänta oss mer spam än vanligt framöver.

Var försiktiga där ute!

Edit: Gjorde ett nytt försök från min Mac och nu sidan ovan är borta från https://firebase.google.com/

Permalänk
Medlem

Kapat/Hackat Facebook konto....

Skrivet av adamski2:

Mitt Facebook-konto har blivit kapat i Måndags 2023-02-13
Trots starkt lösenord så har det läckt ut, tillsammans med mejladressen i något hack antar jag.
Tyvärr, så har jag haft just den kombinationen på flera sajter, inte många men ändå.
Jo, jag vet att det är inte så smart...................

Hela mitt digitala liv, vänner, familj, intressegrupper, ett par grupper som jag är enda Admin på är utraderade.
Mina bilder och händelser är borta. Alla minnen, allt.
Jag finner inga ord hur det känns just nu.

Jag undrar, finns det något man kan göra ?
Finns det något sätt att kunna prata med en "vanlig" människa på Facebook ?
Några andra måste ha råkat ut för samma sak.
Jag kan inte vara ensam om detta.

Hälsningar
Adam

Typ samma sak har nu hänt mig sedan ett par dagar tillbaka.
Hittills så tycks det bara ha drabbat mitt Facebook konto samt min vanliga privata E-mail.

På mitt Facebook konto så har "Trojanen/Hackaren" bytt ut både inloggnings E-postadress och lösenord,
så nu när man söker på mitt namn så står det att kontot inte finns och även att det är inaktiverat.
Så jag har ingen chans att komma i kontakt med Facebook då all kommunikation/hjälp enligt deras sida kräver att man är inloggad.
....Men så långt kommer jag ju alltså inte !!!
Vad finns att göra ?
Hur kommer jag i kontakt med Facebook för någon form av personlig kontakt ?

( När det gäller min privata E-mail så vet jag inte riktigt vad som hänt då precis allting 2 år bakåt i tiden är raderat.
I övrigt så funkar allting och jag har så klart bytt lösenord till mitt E-mail konto.
Men hur vet man om det är planterat någon jävla spionprogramvara som luskar ut lösenord osv ? )

Permalänk
Medlem

Detta hände min vän igår eftermiddags där någon hade stulit hennes konto för att därefter aktivera tvåstegsverifiering på både hennes Facebook och Instagram.
Det tog mig åtta timmars support över telefon att tills slut hjälpa henne att få tillbaka allting.
Nog för att tvåstegsverifiering inte alltid räddar en men för guds skull, se till att alltid ha sånt aktiverat på konton du bryr dig om.

Skrivet av 2stroke:

Vad finns att göra ?
Hur kommer jag i kontakt med Facebook för någon form av personlig kontakt ?

I min väns fall så kunde hon verifiera sig via sitt ansikte på de bilder hon hade laddat upp på Facebook och Instagram. Eventuellt kanske det fungerar för dig med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hej!

Har råkat ut för att bli hackad. Ändrar mobilnr o mail. Har lyckats komma till att få OK på att mitt konto är återställt via verifiering av mitt körkort. Dock fastnar jag på tvåstegsautenticeringen. Går det att komma förbi det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytwtm:

Hej!

Har råkat ut för att bli hackad. Ändrar mobilnr o mail. Har lyckats komma till att få OK på att mitt konto är återställt via verifiering av mitt körkort. Dock fastnar jag på tvåstegsautenticeringen. Går det att komma förbi det på något sätt?

Har exakt samma, kom du förbi det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Detta hände min vän igår eftermiddags där någon hade stulit hennes konto för att därefter aktivera tvåstegsverifiering på både hennes Facebook och Instagram.
Det tog mig åtta timmars support över telefon att tills slut hjälpa henne att få tillbaka allting.
Nog för att tvåstegsverifiering inte alltid räddar en men för guds skull, se till att alltid ha sånt aktiverat på konton du bryr dig om.

I min väns fall så kunde hon verifiera sig via sitt ansikte på de bilder hon hade laddat upp på Facebook och Instagram. Eventuellt kanske det fungerar för dig med.

Ljuger du?

Jag har sökt överallt men det finns inga nummer att kontakta för att få tillbaka konto, inte heller någon mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Ljuger du?

Jag har sökt överallt men det finns inga nummer att kontakta för att få tillbaka konto, inte heller någon mail

Nu uttryckte jag mig felaktigt. Jag menade såklart att jag var i telefon med min vän som hade blivit hackad och hjälpte henne lösa det. Inte att jag var i kontakt med Facebooks support på telefon.
Jag menade alltså att jag var supporten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag aktiverade 2FA igen. Skrämmande läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Jag har sökt överallt men det finns inga nummer att kontakta för att få tillbaka konto, inte heller någon mail

Om du använder dig av Meta Business-konto, så går det att chatta med supporten via Messenger.
Har även blivit uppringd av Facebook vid tillfälle.

Det är tyvärr relativt lätt för en hackare att gå helt under radarn på Metas plattform idag. 2FA går att kringgå med Business Manager-konto, då deras behörighet är ovanför vanliga dödliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag aktiverade 2FA igen. Skrämmande läsning.

Jag vet inte om det är förtidigt att rekommendera passkey men det kan avsevärt hjälp mot nätfiske. Man kan i princip inte bli lurad att logga in på felsida.

*Är man inne i apple träsket så har dem ett väl fungerande passkey-infrastruktur med synkning, lika så 1password om jag inte tar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nu uttryckte jag mig felaktigt. Jag menade såklart att jag var i telefon med min vän som hade blivit hackad och hjälpte henne lösa det. Inte att jag var i kontakt med Facebooks support på telefon.
Jag menade alltså att jag var supporten.

Så hur löste ni det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om du använder dig av Meta Business-konto, så går det att chatta med supporten via Messenger.
Har även blivit uppringd av Facebook vid tillfälle.

Det är tyvärr relativt lätt för en hackare att gå helt under radarn på Metas plattform idag. 2FA går att kringgå med Business Manager-konto, då deras behörighet är ovanför vanliga dödliga användare.

Så jag måste betala för få kontakt med support?

Rimligt.

Spyr ärligt talat på Facebook hur de kan vara så fruktansvärt värdelösa

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Så hur löste ni det?

Vi försökte gång efter gång logga in med tvåstegsveriferingen men personen hade bytt både mejladress och telefonnummer. Det hon kunde göra var att verifiera sig genom att ta kort för att Facebook senare skulle låta en logga in på nytt efter några timmars verifiering från Facebook. Efter det kunde vi ett kort ögonblick logga in med nytt lösenord och ta bort tvåstegsverifieringen men personen verkar fortfarande ha varit inloggad, vilket gjorde att personen loggade ut alla sessioner förutom sin egen som gjorde att vi sen fick göra om processen. Som tur var så var så hann vi åtminstone byta tvåstegsverifiering för mobilnumret. Det gjorde att vi mycket snabbare kunde logga in på nytt, byta mejladress, ändra tvåstegsverifieringsmetoden igen och tills slut slänga ut personen från sin session som gjorde att hon fick tillbaka sitt konto.

Det som var vår räddning var förmodligen att personen som hackade befann sig i något afrikanskt land som förhoppningsvis gjorde att personen låg och sov när vi höll på med den sista biten. Det var som en kamp mot klockan och det löste sig egentligen av ren envishet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vi försökte gång efter gång logga in med tvåstegsveriferingen men personen hade bytt både mejladress och telefonnummer. Det hon kunde göra var att verifiera sig genom att ta kort för att Facebook senare skulle låta en logga in på nytt efter några timmars verifiering från Facebook. Efter det kunde vi ett kort ögonblick logga in med nytt lösenord och ta bort tvåstegsverifieringen men personen verkar fortfarande ha varit inloggad, vilket gjorde att personen loggade ut alla sessioner förutom sin egen som gjorde att vi sen fick göra om processen. Som tur var så var så hann vi åtminstone byta tvåstegsverifiering för mobilnumret. Det gjorde att vi mycket snabbare kunde logga in på nytt, byta mejladress, ändra tvåstegsverifieringsmetoden igen och tills slut slänga ut personen från sin session som gjorde att hon fick tillbaka sitt konto.

Det som var vår räddning var förmodligen att personen som hackade befann sig i något afrikanskt land som förhoppningsvis gjorde att personen låg och sov när vi höll på med den sista biten. Det var som en kamp mot klockan och det löste sig egentligen av ren envishet.

Okej jag förstår, slänt att det löste sig för er!
i mitt fall har jag förlorat min 2fa så jag blir blockerad vid inloggningen.

Jag har email, lösenord, telefon kopplad till kontot men kommer aldrig förbi 2fa steget och erbjuds inget alternativ.

Försöker hitta något sätt att kontakta Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Okej jag förstår, slänt att det löste sig för er!
i mitt fall har jag förlorat min 2fa så jag blir blockerad vid inloggningen.

Jag har email, lösenord, telefon kopplad till kontot men kommer aldrig förbi 2fa steget och erbjuds inget alternativ.

Försöker hitta något sätt att kontakta Facebook.

I vårt fall så dök det upp nya alternativ att verifiera sig med foto om vi försökte logga in efter 2-stegsverifieringen om man laddade om sidan gång efter gång. Tror vi fick alternativet att verifiera med kamera efter cirka 10 omladdningar av sidan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

I vårt fall så dök det upp nya alternativ att verifiera sig med foto om vi försökte logga in efter 2-stegsverifieringen om man laddade om sidan gång efter gång. Tror vi fick alternativet att verifiera med kamera efter cirka 10 omladdningar av sidan.

Okej jag får bara upp "prova verifiera från annat inloggat"

Loggade ni in via app eller deras hemsida? Jag har försökt 20 gånger typ

Vilket är jävligt svårt när man är utloggad från alla enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Okej jag får bara upp "prova verifiera från annat inloggat"

Vilket är jävligt svårt när man är utloggad från alla enheter

Prova att tryck på det. Då kan man ibland få alternativet "fungerar det inte?" eller något liknande. Dyker inte det upp så laddar du om hela sidan och försöker igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Prova att tryck på det. Då kan man ibland få alternativet "fungerar det inte?" eller något liknande. Dyker inte det upp så laddar du om hela sidan och försöker igen.

I app eller hemsida?

Har försökt 20 gånger nu 😔

Fick nu "skicka foto för identifiering"

Men länken går till en sida som inte finns längre.

Fan vad najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

I app eller hemsida?

Har försökt 20 gånger nu 😔

Fick nu "skicka foto för identifiering"

Men länken går till en sida som inte finns längre.

Fan vad najs

Via app provade vi samtidigt som hemsida. Det var via appen vi fick det att fungera.

Prova att klicka på länken igen. Tror att det kan bugga sig ibland. Vet att vi fick försöka flera gånger innan det löste sig.
Systemet är så buggigt att man vill skrika.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips för er som inte vill få mailen kapad är att sätta ett alias på mailadressen och sen ställa in att aliaset är det enda som används för inloggning, dvs går inte själva ordinarie mailadressen att användas för inloggning. Vid eventuell informationsläcka på valfri hemsida kommer man få ut din mailadress, men den kommer inte kunna användas för att logga in på mailen då den adressen ej går att använda för inloggning.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Via app provade vi samtidigt som hemsida. Det var via appen vi fick det att fungera.

Prova att klicka på länken igen. Tror att det kan bugga sig ibland. Vet att vi fick försöka flera gånger innan det löste sig.
Systemet är så buggigt att man vill skrika.

Provar över 20 gånger i mobil och app, trasig länk 😢

Permalänk
Medlem

Sicket skit alltså. =(

Prova att rensa cachen på appen. Har du iPhone så tror jag att du får avinstallera för att sedan installera den på nytt. Det borde rensa den. Prova sedan igen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sicket skit alltså. =(

Prova att rensa cachen på appen. Har du iPhone så tror jag att du får avinstallera för att sedan installera den på nytt. Det borde rensa den. Prova sedan igen.

Har provat det också, sidan jag får är trasig länk bara, både på mobil och dator.