Vad händer om man kopplar 120mm PWM fläkt till eluttaget?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man kopplar 120mm PWM fläkt till eluttaget?

Jag har 2 st arctic p12 120mm PWM fläktar liggandes som skräpar. Jag har även behov av att kyla ner min radiostyrda bil som blir väldigt varm.

Jag fick en ide om att fästa fläktarna på en platta och löda fast fläktarnas +/-pol till en USB-decoy board (LÄNK) som är 12v. Och driva detta med en (mobilladdare) som jag ändå alltid har med mig.

Hur hade detta fungerat när fläktarna är PWM samt jag kopplar på dom på delad pol på decoy boardet? Hade fläktarna gått på 100% som jag vill? Kommer ju ignorera PWM sladdarna som inte är +/-.

Ledsen för clickbaittiteln

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Jag har 2 st arctic p12 120mm PWM fläktar liggandes som skräpar. Jag har även behov av att kyla ner min radiostyrda bil som blir väldigt varm.

Jag fick en ide om att fästa fläktarna på en platta och löda fast fläktarnas +/-pol till en USB-decoy board (LÄNK) som är 12v. Och driva detta med en (mobilladdare) som jag ändå alltid har med mig.

Hur hade detta fungerat när fläktarna är PWM samt jag kopplar på dom på delad pol på decoy boardet? Hade fläktarna gått på 100% som jag vill? Kommer ju ignorera PWM sladdarna som inte är +/-.

Ledsen för clickbaittiteln

Då pwm är styrsignal och inte spänningsberoende så borde de gå på max..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Du kan prova att koppla enbart +12V och GND på fläktarna till +12V and GND på din USB-grunka. Om de snurrar för fullt är allt bra, annars prova att koppla PWM till +12V också. Om de inte snurrade innan eller snurrade långsamt innan bör de snurra för fullt då.

Rådet riskerar att bränna elektroniken i fläkten
Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Du kan prova att koppla enbart +12V och GND på fläktarna till +12V and GND på din USB-grunka. Om de snurrar för fullt är allt bra, annars prova att koppla PWM till +12V också. Om de inte snurrade innan eller snurrade långsamt innan bör de snurra för fullt då.

Pwm ska inte ha betydelse.

Pwm signalen bryter strömmen.

Annars hade inte fläktarna gått köra i 3 pin kontakterna som saknar pwm pinne.och rätt säker på att pwm signalen är max 5v 25khz fyrkantskurva så 12v på den pinnen kan innebära att du ev dödar elektroniken i fläkten och kan resultera i helt död fläkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Man kan köra med en justerbar batterieliminator, så kan man sätta en fläkt i t.ex TV-bänken och ställa in hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Pwm ska inte ha betydelse.

Pwm signalen bryter strömmen.

Annars hade inte fläktarna gått köra i 3 pin kontakterna som saknar pwm pinne.och rätt säker på att pwm signalen är max 5v så 12v på den pinnen kan innebära att du ev dödar elektroniken i fläkten och kan resultera i helt död fläkt.

Du verkar ha rätt i att PWM-signalen är 5 V. Jag googlade lite innan jag svarade men hittade inget annat än att det helt enkelt är en PWM-signal så antog att den var 12 V precis som strömförsörjningen. Men nu letade jag lite noggrannare och hittade https://noctua.at/pub/media/wysiwyg/Noctua_PWM_specifications...

Citat:

As specified by Intel (c.f. “4-Wire Pulse Width Modulation (PWM) Controlled Fans”, Intel
Corporation September 2005, revision 1.3), the square wave type PWM signal has to be
supplied to the PWM input (pin 4) of the fan and must conform to the
following specifications:
• Target frequency: 25kHz, acceptable range 21kHz to 28kHz
• Maximum voltage for logic low: VIL=0,8V
• Absolute maximum current sourced: Imax=5mA (short circuit current)
• Absolute maximum voltage level: VMax=5,25V (open circuit voltage)
• Allowed duty-cycle range 0% to 100%

Jag får be om ursäkt och hoppas på att trådstartaren inte brände någonting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Man kan köra med en justerbar batterieliminator, så kan man sätta en fläkt i t.ex TV-bänken och ställa in hastigheten.

Inte på en PWM styrd fläkt, den kör 100% normalt, men på en spänningsstyrd går det utmärkt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Funkar nog fin fint, du kan även skippa USB brädan och helt enkelt bara köra en 12V laddare direkt till fläktarna, hade så en hel sommar med en 12V laddare som jag klippte sladden på och koppla till tre 140mm fläktar som fick stå i ett fönster som va i vädringsläge.

laddare likt denna körde jag med utan problem
https://www.rull.se/vara-produkter/reservdelar-1/reservdelar-...

Värt att tänka på angående just mobilladdare är att väll att dom krävs nog just något likt brädan du länkat då du annars förmodligen bara kommer få 5V ut ur laddaren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte på en PWM styrd fläkt, den kör 100% normalt, men på en spänningsstyrd går det utmärkt

Hmm jag har styrt 3pin PWM-fläktar och bara klippt bort den gula sladden. Men det kanske inte funkar på alla. 4pin fick jag nog inte att funka när jag tänker efter, det var några år sen.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Inte på en PWM styrd fläkt, den kör 100% normalt, men på en spänningsstyrd går det utmärkt

Du kan spänningsstyra både pwm och icke pwm fläktar bara att mata x-12v spänning på +12v pinnen.

Dock sätter du spänning på pwm pinnen kommer transistor. I fläkten bryta spänningen efter fyrkantskurvan vid konstant 1 signal (konstant spänning) kommer spänningen vara bruten konstant. så den ska lämnas okopplad.

Typ ända skillnaden mellan pwm och icke pwm är transistor i fläkten för att bryta 12 spänningen och en extra kabel från kontakten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Hmm jag har styrt 3pin PWM-fläktar och bara klippt bort den gula sladden. Men det kanske inte funkar på alla. 4pin fick jag nog inte att funka när jag tänker efter, det var några år sen.

Exakt, 3 pin = spänningsstyrd.

4 pin ska fungera men den kör på full fräs hela tiden (kräver 12 V)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan spänningsstyra både pwm och icke pwm fläktar bara att mata x-12v spänning på +12v pinnen.

Hmmm, du låter helt säker...att det fungerar att skicka t.ex. 7 volt och minska hastigheten har jag alltid vetat men du säger alltså att jag kan skicka 7 V till en PWM fläkt och den går då långsammare än max? Helt säker på det?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Hmmm, du låter helt säker...att det fungerar att skicka t.ex. 7 volt och minska hastigheten har jag alltid vetat men du säger alltså att jag kan skicka 7 V till en PWM fläkt och den går då långsammare än max? Helt säker på det?

Ja förutom transistorn som switchar spänningen när den har signal så är fläktarna exakt samma konstruktion.

Spänning in i ena änden på spolarna och ut i den andra ju mer kräm desto mer umpf i fläkten.

Sen kan fläktarna va lite olika känsliga på hur låg spänning de vill gå med då de tappar en hel del ork på att undervoltas. Generellt brukar under 6v va gränsen för när fläktarna börjar få problem med att orka överkomma motståndet i lagerbocken.

Du kan ju testa själv att mata spänning på fläkten via 12v pinnen och se hur lågt du kan gå.

Pwm eller ej ska inte i påverka på om du kan skicka underspänning till spolarna eller inte.

Allt du behöver är spänning på 12v pinnen och jordpinnen kopplad, rpm och pwm låter du vara okopplade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hmmm, du låter helt säker...att det fungerar att skicka t.ex. 7 volt och minska hastigheten har jag alltid vetat men du säger alltså att jag kan skicka 7 V till en PWM fläkt och den går då långsammare än max? Helt säker på det?

Jag köpte en spänningsreglerare för 5-35V (liknande denna https://www.amazon.se/-/en/Gebildet-Regulator-Adjustable-Vari... ) som jag kopplade in till väggen med en 12V nätagg och styrde ett par PWM fläktar med den ett tag. Det funkade väldigt smidigt, men enda skillnaden är att jag kunde märka av ett tjut från fläkten vid viss spänning men vet inte om det var modellen av fläktarna det var "fel" på eller om det händer pga PWM.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån här och kopplade 2 fläktar till för att kyla lite prylar i en tv-bänk.
Enbart svart och röd är kopplad till adaptern.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Jag köpte en spänningsreglerare för 5-35V ((liknande denna https://www.amazon.se/-/en/Gebildet-Regulator-Adjustable-Vari... som jag kopplade in till väggen med en 12V nätagg och styrde ett par PWM fläktar med den ett tag. Det funkade väldigt smidigt, men enda skillnaden är att jag kunde märka av ett tjut från fläkten vid viss spänning men vet inte om det var modellen av fläktarna det var "fel" på eller om det händer pga PWM.

Skrivet av Lolpold:

Jag köpte en sån här och kopplade 2 fläktar till för att kyla lite prylar i en tv-bänk.
Enbart svart och röd är kopplad till adaptern.

<Uppladdad bildlänk>

Hoppsan, jag har alltid trott att PWM krävde 12 V och enda sättet att minska varvtalet var att skicka en PWM signal. Men det verkar onekligen vara fel av mig!

Tack för att jag fick lära mig nått idag!

EDIT:
Jag tror min okunskap kommer från det faktum att du kan inte sätta en PWM fläkt i en 3 pin på moderkortet och styra hastigheten (går då alltid 100%, 12 V), vilket är ett annat scenario än det som denna tråd handlar om

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tror min okunskap kommer från det faktum att du kan inte sätta en PWM fläkt i en 3 pin på moderkortet och styra hastigheten (går då alltid 100%, 12 V), vilket är ett annat scenario än det som denna tråd handlar om

Det är dock fel, det går bra att sätta en PWM-fläkt på en 3-pin och spänningsreglera den (givet att moderkortet har stöd för spänningsreglering). PWM-pinnen är den fjärde pinnen av en anledning, om man inte använder den så fungerar fläkten som en vanlig 3-pin fläkt. En fläktmotor är ju en fläktmotor oavsett, sänker man spänningen så kommer den gå långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är dock fel, det går bra att sätta en PWM-fläkt på en 3-pin och spänningsreglera den (givet att moderkortet har stöd för spänningsreglering). PWM-pinnen är den fjärde pinnen av en anledning, om man inte använder den så fungerar fläkten som en vanlig 3-pin fläkt. En fläktmotor är ju en fläktmotor oavsett, sänker man spänningen så kommer den gå långsammare.

Det har då aldrig jag lyckats med i alla fall...min erfarenhet är att en PWM fläkt som sätts på 3 pinnar kommer alltid rulla på 100%.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Hoppsan, jag har alltid trott att PWM krävde 12 V och enda sättet att minska varvtalet var att skicka en PWM signal. Men det verkar onekligen vara fel av mig!

Tack för att jag fick lära mig nått idag!

EDIT:
Jag tror min okunskap kommer från det faktum att du kan inte sätta en PWM fläkt i en 3 pin på moderkortet och styra hastigheten (går då alltid 100%, 12 V), vilket är ett annat scenario än det som denna tråd handlar om

Du kan sätta en pwm fläkt i en 3pin kontakt och spänningsstyra den blir exakt samma sak.

Mindre spänning svagare magnetfält i motorn långsammare hastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det har då aldrig jag lyckats med i alla fall...min erfarenhet är att en PWM fläkt som sätts på 3 pinnar kommer alltid rulla på 100%.

Då låter det som att moderkortet inte haft stöd för DC-reglering eller varit fel inställt, för det är helt enkelt omöjligt för en PWM-fläkt att köra 100% om spänningen sänks. Det enda alternativet är att fläkten vägrar fungera alls på lägre spänning, men jag har aldrig stött på en datorfläkt som uppfört sig på det sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Då låter det som att moderkortet inte haft stöd för DC-reglering eller varit fel inställt, för det är helt enkelt omöjligt för en PWM-fläkt att köra 100% om spänningen sänks. Det enda alternativet är att fläkten vägrar fungera alls på lägre spänning, men jag har aldrig stött på en datorfläkt som uppfört sig på det sättet.

Inte ett problem med moderkortet. Bytte jag fläkt till en DC fläkt på samma header på moderkortet så fungerade det, men när jag hade en PWM fläkt i samma uttag och ändrade till DC så gick det inte att ändra RPM - låst på 100%

Väääänta lite nu, undrar om jag bara vänder på det här...
En 3 pin fläkt som försöker köras i PWM mode kommer alltid köra 100%...

Sorry för förvirringen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT