Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Finns det tysta lågprofils brytare " Switch " Har sökt som en galning men kan inte hitta några, någon som kanske har hittat just detta?
Har köpt mig ett Keychron K5 SE Black Keycaps Hot Swap Gateron Brown, men frugan gnäller på att det låter. Finns ju hur många tysta brytare till vanliga t-bord men kan inte hitta till lågprofil.
Mvh Magnus

Nej det finns inte för Gateron's footprint ÄNNU. Men jag tycker du ska undersöka lite närmare vad/när det är som låter.

Enligt Gateron själva så har BROWN Medium ljudnivå medans RED har Low, om detta går att jämföra med vanliga brytare så skulle jag säga att den skillnaden är minimal men beror samtidigt på vilken "stil" man använder(trycker ner/slår ner).

Du skulle iallafall kunna smörja brytarna, de kanske inte alltid blir så mycket tystare men de brukar i regel alltid låta bättre/behagligare.

I många fall är det Case och keycaps som är boven i dramat, att hitta andra keycaps är dödsdömt(iallafall om du ska ha svenska) men att lägga in lite ljuddämpning borde inte vara omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej det finns inte för Gateron's footprint ÄNNU. Men jag tycker du ska undersöka lite närmare vad/när det är som låter.

Enligt Gateron själva så har BROWN Medium ljudnivå medans RED har Low, om detta går att jämföra med vanliga brytare så skulle jag säga att den skillnaden är minimal men beror samtidigt på vilken "stil" man använder(trycker ner/slår ner).

Du skulle iallafall kunna smörja brytarna, de kanske inte alltid blir så mycket tystare men de brukar i regel alltid låta bättre/behagligare.

I många fall är det Case och keycaps som är boven i dramat, att hitta andra keycaps är dödsdömt(iallafall om du ska ha svenska) men att lägga in lite ljuddämpning borde inte vara omöjligt.

Tjena.
Hon stör sig på nerslaget, inte att det klickar som blåa brytare.
Har alltid kört med tysta brytare " Bruna , röda , Dolphin osv osv
Men tyvärr så finns ju inte tysta till lågprofil, ska testa att lägga en liten o-ring i botten på huset så kanske det dämpar nerslaget?
Tack för svaret/ Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Någon som känner till Steelseries Apex Pro? Min son har önskemål om ett nytt tangentbord. Är detta ett som skulle passa om man spelar mycket CS eller liknade spel.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av NightFred:

Någon som känner till Steelseries Apex Pro? Min son har önskemål om ett nytt tangentbord. Är detta ett som skulle passa om man spelar mycket CS eller liknade spel.

Ja det är passande för det.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat ZSA Voyager? https://www.zsa.io/voyager

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimbus:

Någon som har provat ZSA Voyager? https://www.zsa.io/voyager

Inte testat, men om man är ute efter split ergo keyboard finns det många liknande, lite mer dyi alternativ, som blir bra mycket billigare, tex lily58.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Inte testat, men om man är ute efter split ergo keyboard finns det många liknande, lite mer dyi alternativ, som blir bra mycket billigare, tex lily58.

Tack! Ska kika lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nimbus:

Tack! Ska kika lite mer.

Det är lite snårigare open source kit - man kan antigen hitta alla delar själv och bygga, köpa ett kit med delar och löda själv eller hitta återförsäljare som säljer kit och bygger dom åt en. Men ger en såklart också massa alternativ hur man vill ha det

Även om man låter någon bygga åt en lär typ en lily58 gå på runt 200€. Finns även många andra modeler med fler eller färre tangenter.

Har själv en lotus58 en lily58 spin-off.

Permalänk
Medlem

Ni som lagt skum mellan PCB och plåt, var det värt det?

Överväger att löda av varenda switch för att lägga skum mellan PCBn och plåt. Kan inte lägga något under PCB för att fylla ut chassit för där behövs plats för annat (PI 5 tex), så ska jag göra något åt ljudbilden så är det mellan PCB och plåten som gäller.

Det är klickiga Omron brytare (samma stil som ALPS) och min första klickiga bräda, kör i vanliga fall på taktila brytare. Visst jag gillar det, men är inte helt van än.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Ni som lagt skum mellan PCB och plåt, var det värt det?

Överväger att löda av varenda switch för att lägga skum mellan PCBn och plåt. Kan inte lägga något under PCB för att fylla ut chassit för där behövs plats för annat (PI 5 tex), så ska jag göra något åt ljudbilden så är det mellan PCB och plåten som gäller.

Det är klickiga Omron brytare (samma stil som ALPS) och min första klickiga bräda, kör i vanliga fall på taktila brytare. Visst jag gillar det, men är inte helt van än.

Värt det? Jag har hotswap och skum följde med mitt QK65 så det var enkelt att prova med och utan när jag byggde ihop det. Jag föredrar helt klart med skum mellan pcb och platta, det blir ett dovare mer dämpat ljud vid nedslag. Sen om det är värt att löda av alla brytare för att ändra är en helt annan femma... Det beror väl på hur mycket du tycker om att bygga tangentbord överlag, och hur mån du är att förbättra just det tangentbordet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Ni som lagt skum mellan PCB och plåt, var det värt det?

Överväger att löda av varenda switch för att lägga skum mellan PCBn och plåt. Kan inte lägga något under PCB för att fylla ut chassit för där behövs plats för annat (PI 5 tex), så ska jag göra något åt ljudbilden så är det mellan PCB och plåten som gäller.

Det är klickiga Omron brytare (samma stil som ALPS) och min första klickiga bräda, kör i vanliga fall på taktila brytare. Visst jag gillar det, men är inte helt van än.

Vad exakt är ditt mål med att göra det? Hur försöker du ändra ljudet? Nu har jag ingen erfarenhet av just Omron men förutsatt att de är i princip kloner av Alps så kanske de lider av lite samma problem, nämligen att det kan vara en del pingande från dem. I så fall kan det absolut fungera att lägga skum mellan PCB och plåt. Du kan även minska det något genom att lägga lite smörj på toppen och botten av fjädrarna inuti. Annars vet jag inte om de kommer bli sådär speciellt mycket tystare av att göra så.

Alpsbrytare ska man ju med fördel ha i öppna och burkiga lådor just för att främja den härliga akustiken så det är ju ingenting jag själv hade gjort men du kan ju testa. Min gissning är att de kommer låta lite ettrigare och mer högfrekvent men inte nödvändigtvis lägre, fast det är som sagt bara en gissning.

Permalänk
Medlem

Tjena.
Köpte mig ett Keychron K10 Pro men tycker att samtliga keycaps med stabs låter skit. Dom är smorda från fabrik och dessa är screw ins. Funderar på att köpa dessa och testa om det blir bättre https://www.maxgaming.se/sv/stabilizers/stabilizers-v2-screw-... och https://www.maxgaming.se/sv/silencing-foam/stabilizers-foam-s...
Någon som har testat dessa stabs? Heter det stabs 🙄
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Köpte mig ett Keychron K10 Pro men tycker att samtliga keycaps med stabs låter skit. Dom är smorda från fabrik och dessa är screw ins. Funderar på att köpa dessa och testa om det blir bättre https://www.maxgaming.se/sv/stabilizers/stabilizers-v2-screw-... och https://www.maxgaming.se/sv/silencing-foam/stabilizers-foam-s...
Någon som har testat dessa stabs? Heter det stabs 🙄
Mvh Mange

Ja det kallas för Stabs som är ett slangord för stabilizer/stabilisator.

Och det är en konst i sig att fixa till stabs'en och ska inte vara omöjligt att få till de du redan har tillsammans med 205g0.

Men ska du köpa nya är det dessa du bör köpa https://www.maxgaming.se/sv/stabilizers/ap-tx-stabilizer-16mm...

De du länka till är i stort identiska med de som följde med brädan.
Och de där foam-stickers är ren ormolja som dessutom brukar följa med i paketet med Stabs.

Och kolla upp en YT video om hur man fixar Stabs.

Permalänk
Medlem

Ska testa att klippa och göra en sån holy mod, annars köper jag dom du länka till. Har 205g0 hemma , tack för svaret!
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Ja bara testa och känn efter. Personligen tycker jag inte det är en bra mod, men så har jag fått till mina med bara lube

Permalänk
Medlem

Tjena.
Jag har ett problem med ett av mina tangentbord. Två keycaps som sitter på skruvade stabs fastnar, har torkat av dom och smörjt på minimalt med smörja och mycket smörja samt utan. Dom sitter rätt monterade i kortet och jag kan inte förstå varför just dessa 2 " Enter och Plus " på numpaden fastnar.
När jag sätter 2st o-ringar på keycapsen så fungerar det, så det verkar vara så att problemet blir när keycapsen trycks ner till botten.Stabsen sitter fast och är inte lösa, har testat olika keycaps men samma problem.
Någon som har ett tips?

Fråga två.
Kan man smörja switchar som ej är hotswap? Dotterns nya varmilo pingar lite från vissa switchar och då hon vill behålla detta så tänkte jag göra ett test. Det är Cherry Red silent i detta tangentbord.

Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Jag har ett problem med ett av mina tangentbord. Två keycaps som sitter på skruvade stabs fastnar, har torkat av dom och smörjt på minimalt med smörja och mycket smörja samt utan. Dom sitter rätt monterade i kortet och jag kan inte förstå varför just dessa 2 " Enter och Plus " på numpaden fastnar.
När jag sätter 2st o-ringar på keycapsen så fungerar det, så det verkar vara så att problemet blir när keycapsen trycks ner till botten.Stabsen sitter fast och är inte lösa, har testat olika keycaps men samma problem.
Någon som har ett tips?

Fråga två.
Kan man smörja switchar som ej är hotswap? Dotterns nya varmilo pingar lite från vissa switchar och då hon vill behålla detta så tänkte jag göra ett test. Det är Cherry Red silent i detta tangentbord.

Mvh Mange

1. Antagligen sitter inte capsen rätt på stabsen. Testa att tryck ner (hårt) ute i hörnen av capsen.

2. Löd loss switcharna och smörj 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

1. Antagligen sitter inte capsen rätt på stabsen. Testa att tryck ner (hårt) ute i hörnen av capsen.

2. Löd loss switcharna och smörj 😉

1. Är fixat , fick ett tips från en granne att släppa lite på skruvarna som håller stabsen. Sim sala bim så fungerar dessa igen 👍🏻

2. Nej , det pallar jag inte 😊
Har lödat så att det räcker och blir över. Får testa med sån där spraylub, fast inte direkt från sprayflaskan då det verkar bli så satans kladdigt.

Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

2. Nej , det pallar jag inte 😊
Har lödat så att det räcker och blir över. Får testa med sån där spraylub, fast inte direkt från sprayflaskan då det verkar bli så satans kladdigt.

Mvh Mange

Ang 2. så skulle jag nog snarare försöka mig på med en väldigt tunn pensel, trycka ner stammen och peta ner vanligt smörjmedel i glappet du får där. Det är ju främst fjädern du vill åt som pingar, och då är det inte heller kritiskt att smörjet hamnar helt rätt. Men sån där spray-lube verkar crazy så det hade jag aldrig vågat ha på ett tangentbord

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har ett gäng helt nya ( typ 100 ) Cherry MX Blue som jag med glädje skänker mot fraktkostnad. har några MX Red också som man kan få med som bonus

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har ett gäng helt nya ( typ 100 ) Cherry MX Blue som jag med glädje skänker mot fraktkostnad. har några MX Red också som man kan få med som bonus

Det är gratis att lägga upp skänkes annonser i marknaden.
https://www.sweclockers.com/marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ang 2. så skulle jag nog snarare försöka mig på med en väldigt tunn pensel, trycka ner stammen och peta ner vanligt smörjmedel i glappet du får där. Det är ju främst fjädern du vill åt som pingar, och då är det inte heller kritiskt att smörjet hamnar helt rätt. Men sån där spray-lube verkar crazy så det hade jag aldrig vågat ha på ett tangentbord

Nu har jag spraylubat och tejpmoddat och det blev riktigt bra. Inget ping från switcharna och skönt ljud från alla keycaps med stabs. Jag målade handledsstödet som dock blev lite mörkare när det hade torkat och köpte mig en matchande musmatta som blev riktigt snyggt med tangentbordet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Nu har jag spraylubat och tejpmoddat och det blev riktigt bra. Inget ping från switcharna och skönt ljud från alla keycaps med stabs. Jag målade handledsstödet som dock blev lite mörkare när det hade torkat och köpte mig en matchande musmatta som blev riktigt snyggt med tangentbordet.
<Uppladdad bildlänk>

Härligt! Och jag tror det blev bättre såhär än med en ljusare blå, bara för att bryta av lite. Personligen tycker jag det varit värre om det varit ljusare men ändå inte samma 😜

Meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Härligt! Och jag tror det blev bättre såhär än med en ljusare blå, bara för att bryta av lite. Personligen tycker jag det varit värre om det varit ljusare men ändå samma 😜

Tackar 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Städade PCBn lite idag, tidigare så hade jag lite bråttom och tog det jag hade hemma vilket blev riktigt illa.

Dold text

Nu har jag istället satt sockets på en experimentbräda som jag smältlimmat på och städat upp det. Behöver få lite plats i chassit för att i framtiden stoppa in en Raspberry Pi.

Edit: Det finns även kontakter för att i framtiden kunna koppla in två leds, en rotary encoder (vad det nu heter på svenska?) och en lite piezo högtalare som finns på PCBn, kommer koppla dessa till Raspberryn. Dessa var lösa kablar tidigare.

Glömde en detalj.
Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett Keychron K10 nu under black friday. Vill gärna ha ett full size.
Blir riktigt spännande att testa!
Jag har sen tidigare haft ett SteelSeries 6Gv2 och har nu ett Corsair K70 low profile som är väldigt skönt att spela på, inte lika skönt at skriva på eftersom det är speed switches så det kan bli dubbla bokstäver ibland.
Tänkte ta med något till jobbet och byta ut mitt 50 kr dell tangentbord

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Expertgissare

När ni köper switchar, brukar ni köpa några extra ifall någon är defekt eller att ha i reserv, eller brukar det inte vara något problem så man bara behöver köpa exakt antal?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

När ni köper switchar, brukar ni köpa några extra ifall någon är defekt eller att ha i reserv, eller brukar det inte vara något problem så man bara behöver köpa exakt antal?

Köper alltid några extra, inte för att de brukar vara defekta, men lyckas personligen av någon anledning alltid böja benen på minst en vid montering.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

När ni köper switchar, brukar ni köpa några extra ifall någon är defekt eller att ha i reserv, eller brukar det inte vara något problem så man bara behöver köpa exakt antal?

ALLTID extra. Typ runda av uppåt till närmaste heltal, behöver du 82 så tar man 90st.

Smörjer man de själv så är det lätt att man gör slarvfel vilket kan göra en brytare defekt.

Skrivet av Mindfighter:

Köper alltid några extra, inte för att de brukar vara defekta, men lyckas personligen av någon anledning alltid böja benen på minst en vid montering.

Böjda ben är ju inget att oroa sig för, sålänge de inte går av så kan man böja dem fram och tillbaka.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mindfighter:

Köper alltid några extra, inte för att de brukar vara defekta, men lyckas personligen av någon anledning alltid böja benen på minst en vid montering.

Skrivet av StuntmanMike:

ALLTID extra. Typ runda av uppåt till närmaste heltal, behöver du 82 så tar man 90st.

Smörjer man de själv så är det lätt att man gör slarvfel vilket kan göra en brytare defekt.

Böjda ben är ju inget att oroa sig för, sålänge de inte går av så kan man böja dem fram och tillbaka.

Tack för svar, beställer 5 extra så det finns

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB