Permalänk
Medlem

admin låst dator ?

Hej

jag satt och käka lunch vid tv och får jag ett mail.
där de stog, tack för din beställning så var de ifrån microsoft

så jag kollar igenom mailet så är de nån idiot som har hackat sig in på min .microsoft inlogging och köpt 2 spel via klarna. vilket jag tycker jag är konstigt för dom gånger jag väl använder klarna så behöver jag använda mobil BankID.

nu till nästa problem
när jag kollar till min stationära dator och ska starta upp den så står de följade

En admin har låstden här enheten, Be någon admin logga in och låsa upp den .

hur löser jag detta kaoset ?

Permalänk

Har du knutit din dator till ett Microsoft konto? vilken windows version är det du har?

har du tillgång till dit Microsoftkonto och kan logga in där?

om du kan logga in på dit Microsoft konto kan du låsa upp din dator rekommenderar att du aktiverar tvåfaktors autentisering om det ej är gjort samt byter lösenord.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Har du knutit din dator till ett Microsoft konto? vilken windows version är det du har?

har du tillgång till dit Microsoftkonto och kan logga in där?

om du kan logga in på dit Microsoft konto kan du låsa upp din dator rekommenderar att du aktiverar tvåfaktors autentisering om det ej är gjort samt byter lösenord.

Hej, den har varit knutiten till mitt Microsoft konto innan men när jag kollar så är de bara min gamla dator så är där.

de är windows 11 som jag har.

jag ska verkligen skaffa aktiverar tvåfaktors autentisering

Permalänk

om du loggar in på microsoft kontot genom admin.microsoft.com ser det annorlunda ut där när et kommer till vilka enheter du kan se. är samma login som vanligt men du får mer info och inställningsmöjligheter.

stämmer något av följande in? https://support.microsoft.com/en-us/topic/administrator-unabl...

EDIT såg att detta går att pröva https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/solved-...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

tack förhjälpen.

jag gjorde som att jag om installera datorn så löste de sig
men då vet man detta tills nästa gång

Permalänk

OK hoppas inte du förlorade några viktiga filer. beroende på hur du installerade windows kanske dom finns kvar i så fall. nåväl hoppas du får en bekymmersfri dator tillvaro framöver.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Sötast

Hmm.

Använder du router?
Har du rdp/teamviewer/annan fjärr mjukvara igång?

Ingen bör kunna fjärra din dator utifrån såvida du har en brandvägg igång och mjukvara som inte har fått portar öppnade eller dylikt.

Något i din konfiguration har gjort att någon har släppts in i din dator. Med en standardkonfiguration skall detta vara nedlåst.

Poängen med texten är att du kanske lämnat dörren på glänt för att samma sak skall kunna hända igen!

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hmm.

Använder du router?
Har du rdp/teamviewer/annan fjärr mjukvara igång?

Ingen bör kunna fjärra din dator utifrån såvida du har en brandvägg igång och mjukvara som inte har fått portar öppnade eller dylikt.

Något i din konfiguration har gjort att någon har släppts in i din dator. Med en standardkonfiguration skall detta vara nedlåst.

Poängen med texten är att du kanske lämnat dörren på glänt för att samma sak skall kunna hända igen!

Tänkte att om Microsoft kontot var knutit till datorn så kan man därifrån använda Active directory för att låsa datorn med fjärr därifrån.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"