Permalänk
Medlem

LG C matad med 1440p 55"-65"

Är det någon ägare med LG C serie som inte kör 4K utan 1440p?
Min fråga är hur skärmen hanterar 1440 då 4K är native.
Finurlar på att köpa 3st till simrigen men 3080Ti kommer Inte orka dra runt det i 4K

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det blir ju inte en bra 1:1 pixelmappning, så jag undviker att köra spel i 1440p på min LG. Jag kör hellre 4K och lite DLSS eller dra ner på inställningarna.

DOCK så märks det inte fullt lika mycket i racingspel. När jag kör CP2077 ser det ganska risigt ut, men i PCars2 så är det ändå rätt ok.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av smygolf:

Är det någon ägare med LG C serie som inte kör 4K utan 1440p?
Min fråga är hur skärmen hanterar 1440 då 4K är native.
Finurlar på att köpa 3st till simrigen men 3080Ti kommer Inte orka dra runt det i 4K

1440p på 4K är x1,5-skalning och kan ge aningen mjukare resultat än 1440p native vilket då ska ställas mot tre faktorer:

Tätare pixelstruktur på 4K-panelen ger just mindre synlig pixelstruktur än 1440p native
Den allmänna icke-existensen av 1440p-paneler i 55–65 tum.
Framtida användning, inklusive sådant som DLSS-skalning

Nu har du egentligen inget val än att köra det du kan rendera på de skärmar som finns. Det som många reagerar på med 1440p på 4K är inte så mycket 1440p i sig själv utan att man vant sig vid 4K. Svårt att backa bakåt igen. Då riskerar 1440p se ut som vaselin på glasögonen eller pixelmosaik. Det är ofta detta denna relativa skillnad det reageras på när 1440p på 4K beskrivs som en försämring.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren grabbar
iRacing har inte världens bästa grafik men man har många justeringsmöjligheter idag.
Så om jag slår till så får jag överleva helt enkelt, åter Tack för svaren.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

En fråga till @Laxpudding
Om en tv går att köra med VRR, då fungerar det att aktivera G-sync på Pc:n ?
Den måste alltså Inte vara G-sync kompatibel som LG:s C serie.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av smygolf:

En fråga till @Laxpudding
Om en tv går att köra med VRR, då fungerar det att aktivera G-sync på Pc:n ?
Den måste alltså Inte vara G-sync kompatibel som LG:s C serie.

Japp, VRR fungerar med icke-G-Sync-certifierade TV-apparater också. Man behöver endast aktivera G-Sync manuellt, snarare än att det finns automatiskt.

Däremot skulle jag säga att LG:s OLED-modeller är som handen i handsken med Nvidia-kort och har gjort det i flera år. Det är den mest beprövade kombinationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, VRR fungerar med icke-G-Sync-certifierade TV-apparater också. Man behöver endast aktivera G-Sync manuellt, snarare än att det finns automatiskt.

Däremot skulle jag säga att LG:s OLED-modeller är som handen i handsken med Nvidia-kort och har gjort det i flera år. Det är den mest beprövade kombinationen.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??