Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla som listas i basklassen är funktionella för den som inte har höga krav. Finns billigare modeller som kan vara lika okey för den med låga krav. Fast då har du andra aspekter som tillgänglighet till support, uppdateringar och omfånget på information om hur produkten fungerar.

Har du någon av de billigare modeller du vet funkar ok? Har låga krav, supports osv är inte så viktigt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av addictyo:

Har du någon av de billigare modeller du vet funkar ok? Har låga krav, supports osv är inte så viktigt.

Allihopa är okey. Om du vill ha billigast söker du på prisjakt. Priserna varierar hela tiden så det går aldrig att svara på vilken som är billigast för stunden. Imorgon är det någon annan. På torsdag en tredje och så vidare.

Här har du en sökning på 55:or baserat på priset:

https://www.prisjakt.nu/c/tv?rg_89=55&sort=price

Just nu är det två bottenskrapsmodeller som dyker upp först där den ena kostar 899 kronor och inte lär vara ett seriöst alternativ.

Billigast är Skantic för 3790 kronor som är knutet till Netonnet:s lågprisutbud. Den lär ju fungera, särskilt om du inte har krav. Sedan är det Thomson (dvs TCL), Hisense A6G, Sharp och Iffalcon (dvs TCL) för för denna sökning. Imorgon kanske något annat.

Permalänk

Snåljåpen är tillbaka 😁

Letade tidigare efter en billig 43" men blev lätt avskräckt av kommentarerna.
Har letat lite efter prissänkta TVs nu under black Friday-ish där sänkningen inte är precis innan.

Hittade dessa;

https://www.komplett.se/product/1246051/tv-ljud-bild/tv/phili...

https://www.komplett.se/product/1246059/tv-ljud-bild/tv/phili...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Bara en har Android tv (första Philipsen) men skillnaderna kanske inte är tillräckligt stora mot de andra OSen för att motivera en potentiellt sämre tv.

Är det någon som sticker ut eller är det bara att köpa valfritt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Snåljåpen är tillbaka 😁

Letade tidigare efter en billig 43" men blev lätt avskräckt av kommentarerna.
Har letat lite efter prissänkta TVs nu under black Friday-ish där sänkningen inte är precis innan.

Hittade dessa;

https://www.komplett.se/product/1246051/tv-ljud-bild/tv/phili...

https://www.komplett.se/product/1246059/tv-ljud-bild/tv/phili...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Bara en har Android tv (första Philipsen) men skillnaderna kanske inte är tillräckligt stora mot de andra OSen för att motivera en potentiellt sämre tv.

Är det någon som sticker ut eller är det bara att köpa valfritt?

Måste du absolut ha 43"? I annat fall kostar oftast inte 55" mycket mer och upplevs rejält mycket större. De brukar också generellt vara mer prisvärda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Måste du absolut ha 43"? I annat fall kostar oftast inte 55" mycket mer och upplevs rejält mycket större. De brukar också generellt vara mer prisvärda.

Ja, tyvärr.
TVn står på en byrå i slutet av sängen så det är rätt nära.
Har 36" idag och känner att 40-43" är max 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Ja, tyvärr.
TVn står på en byrå i slutet av sängen så det är rätt nära.
Har 36" idag och känner att 40-43" är max 😊

Aha, jag förstår.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Nu har jag fått ner alternativen till två val.

Denna;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11235634

Eller denna;

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8925195

Hittar ingen vidare info på 2022/23 tv-guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Ja, tyvärr.
TVn står på en byrå i slutet av sängen så det är rätt nära.
Har 36" idag och känner att 40-43" är max 😊

Har en 55" som står i slutet av sängen. Upplever det som ganska optimalt avstånd.
Här är de av THX rekommenderade avstånden till tv: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverickgoose:

Nu har jag fått ner alternativen till två val.

Denna;
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11235634

Eller denna;

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8925195

Hittar ingen vidare info på 2022/23 tv-guiden.

En av få toppklass-modeller i den storleken är ju LG 42C2 annars, visserligen 10900kr, men en helt annan bildkvalitet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av maverickgoose:

Hittar ingen vidare info på 2022/23 tv-guiden.

Inte så konstigt då de två modellerna är 2023-modeller och tas upp i 2023/24-guiden.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Har en 55" som står i slutet av sängen. Upplever det som ganska optimalt avstånd.
Här är de av THX rekommenderade avstånden till tv: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Känns galet stort eller så är jag bara van vid mindre skärmar.
TVn i vardagsrummet är 55" och då är jag tre meter bort.

Skrivet av medbor:

En av få toppklass-modeller i den storleken är ju LG 42C2 annars, visserligen 10900kr, men en helt annan bildkvalitet

Den pengen vill jag inte lägga på en TV till sovrummet 😁

Permalänk
Medlem

Någon annan som sitter med huvudvärk ang. Valen i 70"+ segmentet? Sitter med en budget på 25k +- någon tusing.

S90C 77 tum verkar ju vara den mest prisvärda för vad man faktiskt får. Samtidigt dreglar man över A95L som verkar ha svikit oss denna BF.

En X95L 75" hade dock varit något.. annan teknik men har bara hört bra om den. 8k dyrare än S90C 77", vafan?

Någon annan som tagit sig ur liknande i-lands träsk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Någon annan som sitter med huvudvärk ang. Valen i 70"+ segmentet? Sitter med en budget på 25k +- någon tusing.

S90C 77 tum verkar ju vara den mest prisvärda för vad man faktiskt får. Samtidigt dreglar man över A95L som verkar ha svikit oss denna BF.

En X95L 75" hade dock varit något.. annan teknik men har bara hört bra om den. 8k dyrare än S90C 77", vafan?

Någon annan som tagit sig ur liknande i-lands träsk?

Det är väl lite som att välja Audi eller Mercedes? Lite smaksak och preferens mer än bättre vs sämre

C3 vs S90C är verkligen smaksak
Beprövad vs Specs ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl lite som att välja Audi eller Mercedes? Lite smaksak och preferens mer än bättre vs sämre

C3 vs S90C är verkligen smaksak
Beprövad vs Specs ungefär

Kanske faktisk är så till slut. Hjälper inte att 77" G2 går för strax under 30k och en 65" G2 kostar 20990:-.

Alternativen är ju intressanta 65" G2 20990:- 77" C3 24990:- och 77" G2 29990:- Herregud vilken beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Kanske faktisk är så till slut. Hjälper inte att 77" G2 går för strax under 30k och en 65" G2 kostar 20990:-.

Alternativen är ju intressanta 65" G2 20990:- 77" C3 24990:- och 77" G2 29990:- Herregud vilken beslutsångest.

Får du plats med en 77" så välj den storleken, cirka 40% mer bildyta vs 65" vilket gör stor skillnad för upplevelsen!

Sedan får du själv välja om du tycker +5000kr är värt det för en G2/G3. Betänk att endast G3 (2023) har MLA.
Har du inga speciella krav skulle jag välja C3. Också värt att kika på B3 om du vill komma undan ytterligare lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Får du plats med en 77" så välj den storleken, cirka 40% mer bildyta vs 65" vilket gör stor skillnad för upplevelsen!

Sedan får du själv välja om du tycker +5000kr är värt det för en G2/G3. Betänk att endast G3 (2023) har MLA.
Har du inga speciella krav skulle jag välja C3. Också värt att kika på B3 om du vill komma undan ytterligare lite billigare.

Det är också värt att tänka på att alla storlekar inte nödvändigtvis är identiska i termer av specifikationer. Rörande G3 så har jag för mig att 83"-storleken exempelvis inte har MLA, och därmed är nästan identisk med C3 förutom chassit.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blunden:

Det är också värt att tänka på att alla storlekar inte nödvändigtvis är identiska i termer av specifikationer. Rörande G3 så har jag för mig att 83"-storleken exempelvis inte har MLA, och därmed är nästan identisk med C3 förutom chassit.

Stämmer för 83-tums G3. Då är det konstruktionen och den bättre kylningen man betalar för. Samt garanterat att få Wifi 6 på G3:n...

Permalänk
Medlem

Jag har läst mig till att S95C kan göra över 1,300 nits eller liknande i ljusstyrka men S90C är begränsad till 1,000 nits. Överlag är S95C och dess panel 20-30% starkare i nits än S95B/S90C.

Någon som vet huruvida denna ljusstyrka är något som påverkar streamade filmer och serier från TVns appar som Disney, Prime, HBO, Netflix etc? Troligtvis finns det vissa titlar som är alignade med 4000 nits där det skulle kunna synas men har också läst att mycket av content är masterade till 1000 nits eller lägre. Förstår inte om det innebär att ljusstyrka över 1000nits är "bortkastad" i majoriteten av content eller inte.

Att det syns skillnad i HDR test-slingor och så förstår jag och såg själv i butiken att vissa små starkt lysande källor helt klart var starkare på S95C. Men frågan är om det är så i "vanligt" content på streamingtjänsterna eller mest bara i high-end bluerays och 4k demo-slingor den kontrasten visar sig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calisthenics:

Jag har läst mig till att S95C kan göra över 1,300 nits eller liknande i ljusstyrka men S90C är begränsad till 1,000 nits. Överlag är S95C och dess panel 20-30% starkare i nits än S95B/S90C.

Någon som vet huruvida denna ljusstyrka är något som påverkar streamade filmer och serier från TVns appar som Disney, Prime, HBO, Netflix etc? Troligtvis finns det vissa titlar som är alignade med 4000 nits där det skulle kunna synas men har också läst att mycket av content är masterade till 1000 nits eller lägre. Förstår inte om det innebär att ljusstyrka över 1000nits är "bortkastad" i majoriteten av content eller inte.

Att det syns skillnad i HDR test-slingor och så förstår jag och såg själv i butiken att vissa små starkt lysande källor helt klart var starkare på S95C. Men frågan är om det är så i "vanligt" content på streamingtjänsterna eller mest bara i high-end bluerays och 4k demo-slingor den kontrasten visar sig.

Mätningar av ljusstyrka i HDR, särskilt peak brightness är alltid siffror med enorma felmarginaler. Tänk ±10% eller mer i variationer bara mellan varje mättillfälle.

Detta ligger i hårdvarans natur där panelens energiförbrukning hela tiden måste anpassas efter hur varm panelen är och hur mycket TV:ns PSU måste jobba. På det olika former av inbränningsskydd.

Det gör också att man får olika siffror på olika storlekar Om man mäter på en 77-tummare har den en större yta och kan därför alstra mer ljus men också avleda värme snabbare. Samt också en kraftfullare PSU. Då är peak ofta högre. Tvärtom om för mindre paneler som ofta når en lägre peak.

De som testar har också olika metoder. En del, likt rtings verkar utgå från extremvärdet, inte någon form av medel eller median. De kan mäta i någon absurd inställning, likt "Vivid Mode". På detta har man också en felmarginal i mätarna vid höga nits-nivåer.

Så den felmarginalen med variationer mellan mätningar pga av energireglering, den skillnad som presenteras mellan storlekar och den skillnad som uppkommer från olika mätmetoder och utrustning gör gärna att man jämför siffror som först verkar peka ut väldigt olika apparater men i praktiken inte är det.

Rtings har till exempel testat S95C på en 77-tummare och S90C på en 65-tummare och det skiljer sig ≈200 nits mellan dem. Jag gissar att detta är sådant som spär på den här FOMO-spekulationen om "nedlåsning", olika paneler etc. Nackdelen med rtings är att de presenterar sina mätvärden som jämförbara absolut när de inte alls är detta. Leder ofta till märkliga tolkningar.

Ifall HDR-innehållet är mastrat till 1000 nits och TV:n kan lysa med 2000 nits ska TV:n fortfarande bara lysa som material är mastrat. Man kan kliva runt detta med dynamisk tonemapping i olika former där TV:n då lyser så som TV:n kan lysa, inte som materialet är mastrat, vilket kan göra bilden mycket ljusare. Eller inte ha effekt alls då beroende på hur nivåerna sammanfaller.

Permalänk
Medlem

Det är kampanjpris nu på LG 77" G3 för 32990.- och då för leverans i slutet av januari. Lockande pris men inget bordsstativ ingår till denna modell? Var köper man sådana original eller finns det några snygga VESA "pirat" bordsstativ. Vill gärna att nedre kanten på TV,n hamnar ca. 4-5 cm över bänkskivan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Det är kampanjpris nu på LG 77" G3 för 32990.- och då för leverans i slutet av januari. Lockande pris men inget bordsstativ ingår till denna modell? Var köper man sådana original eller finns det några snygga VESA "pirat" bordsstativ. Vill gärna att nedre kanten på TV,n hamnar ca. 4-5 cm över bänkskivan.

Hela vitsen med G-serien är ju väggmontering

Men det finns vesa-bordsstativ att köpa

Liknande denna:
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/golv-ochbordsstat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela vitsen med G-serien är ju väggmontering

Men det finns vesa-bordsstativ att köpa

Liknande denna:
https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/golv-ochbordsstat...

Menar du att den presterar sämre på en snygg anpassad bänk?

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s egna stativ kostar en hel del. Köps där man köper TV men lär vara beställningsvara. Det har också egenskapen att det vinklar TV:n något bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Menar du att den presterar sämre på en snygg anpassad bänk?

Nej, absolut får man göra som man vill, men många köper just g-serien för att den är tunnare och sitter finare på väggen

Den bör faktiskt prestera marginellt bättre på ett stativ pga bättre kylning/luftflöde för panelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG:s egna stativ kostar en hel del. Köps där man köper TV men lär vara beställningsvara. Det har också egenskapen att det vinklar TV:n något bakåt.

Bra info att stativet vinklar bakåt, har inte läst om detta. Men det kan inte vara många vinkel grader eller?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LJN:

Bra info att stativet vinklar bakåt, har inte läst om detta. Men det kan inte vara många vinkel grader eller?

Tror det är fyra grader. Finns bild i LG-delen i guiden. Alltså senaste guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Detta är ju gamla tråden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Inte så konstigt då de två modellerna är 2023-modeller och tas upp i 2023/24-guiden.

Hej Laxpudding!

Jag har ett ljust vardagsrum, flera fönster mittemot där tvn ska hängas upp. Vilken tv hade du rekommenderat. Dom som jag väljer mellan är Samsung s90c 77 eller LG C3 77. Lutar mest åt Samsung för jag hört de har anti reflex skydd och läst mig till att de är bättre i ljusare rum.

Kan du hjälpa mig välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Hej Laxpudding!

Jag har ett ljust vardagsrum, flera fönster mittemot där tvn ska hängas upp. Vilken tv hade du rekommenderat. Dom som jag väljer mellan är Samsung s90c 77 eller LG C3 77. Lutar mest åt Samsung för jag hört de har anti reflex skydd och läst mig till att de är bättre i ljusare rum.

Kan du hjälpa mig välja?

Båda har bra antireflex, men med fönster mittemot blir det svårt för vilken tv som helst på dagtid

Kväll/natt eller med gardiner så blir det bättre

Båda maskinerna du pratar om är OLED, samsungen är lite ljusstarkare men också lite svårare att få att visa korrekta färger

Skulle säga det är en smakfråga, men om du tror fönstrena är ett problem kan LCD vara något att fundera på

Permalänk
Skrivet av medbor:

Båda har bra antireflex, men med fönster mittemot blir det svårt för vilken tv som helst på dagtid

Kväll/natt eller med gardiner så blir det bättre

Båda maskinerna du pratar om är OLED, samsungen är lite ljusstarkare men också lite svårare att få att visa korrekta färger

Skulle säga det är en smakfråga, men om du tror fönstrena är ett problem kan LCD vara något att fundera på

Okej tack för svar! Har gardiner och kan lösa det så, bara läst att Samsungs ska vara bättre i ljusa rum än LG C3. Men de kanske inte spelar så stor roll. Behöver bara lite vägledning i vilken jag ska välja av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Okej tack för svar! Har gardiner och kan lösa det så, bara läst att Samsungs ska vara bättre i ljusa rum än LG C3. Men de kanske inte spelar så stor roll. Behöver bara lite vägledning i vilken jag ska välja av dom.

I HDR har samsung mer kräm, vid SDR är det inte så stor skillnad