Permalänk

Å nej, ett miljard företag som inte kommer dra in lika många miljarder pga kollektivavtal!
Strejken är bra och att se de andra facken ansluta är riktigt fint och precis som det ska fungera. Gillar man inte den Svenska modellen kan man packa ihop.

Visa signatur

Intel I7 7700K - GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultranooben:

Å nej, ett miljard företag som inte kommer dra in lika många miljarder pga kollektivavtal!
Strejken är bra och att se de andra facken ansluta är riktigt fint och precis som det ska fungera. Gillar man inte den Svenska modellen kan man packa ihop.

Definiera miljard-företag!?

Jag antar att du menar att ett bolag som tjänar miljarder ska dela med sig av den vinsten till dom anställda!?

Innebär det att under dom åren som Tesla har förlorat pengar, så ska dom anställda hjälpa till genom att gå ner i lön?

Om det var ditt företag, skulle du vilja bestämma själv över det, eller tycker du att staten ska gå in och kontrollera det?

Anser du samma sak med din privatekonomi?

Skrivet av Chrisj:

Eller så har du missförstått fackets slutmål inte är att alla företag ska gå under utan bara kämpar för att arbetarna inte ska utnyttjas.

Är det verkligen det dom kämpar för?

För jag menar, dom har ju isf. ett öppet mål med t.ex. Foodora, stora delar av restaurang-branschen, bygg-branschen, osv. osv.

I verkligheten är det väl så att man precis som i vilken racket-verksamhet som helst (engelskans version av racket) betalar för en slags beskyddar verksamhet.

Jag menar, titta på facken idag, dom, och dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar, att prata om utnyttjande är ju bara löjligt.

Om facket verkligen ville skydda arbetstagarna, i ovan nämnda verksamheter (Foodora m.fl.) så skulle man ju kunna göra det.

Men det vill man ju inte, jag skulle tippa på att 90% av alla Foodora-kunder är fackanslutna höginkomsttagare i Unionen m.fl i innerstäderna, som bor i bostäder byggda mha. byggnadsarbetare här under mer eller mindre slavliknande förhållanden.

Permalänk
Medlem

If metall=LO=Såsseriet,så självklart försöker dom bestämma vad som är ”bäst” för den enskilde löntagaren.Facken är en gammal dinosarie som spelade ut sin roll någon gång på 60/70-talet i Sverige och numera bara existerar som en förlängning av den politiska(läs:socialdemokratiska) makten.Arbetslagarna är oerhört starka i Sverige så där behövs verkligen inga fackpampar som styr förhandlingar

På den tiden då jag var verksam i Sverige så förhandlade jag ALLTID mina egna arbetsavtal själv,inte fan ville jag låta något hjon på facket göra det åt mej…

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

If metall=LO=Såsseriet,så självklart försöker dom bestämma vad som är ”bäst” för den enskilde löntagaren.Facken är en gammal dinosarie som spelade ut sin roll någon gång på 60/70-talet i Sverige och numera bara existerar som en förlängning av den politiska(läs:socialdemokratiska) makten.Arbetslagarna är oerhört starka i Sverige så där behövs verkligen inga fackpampar som styr förhandlingar

På den tiden då jag var verksam i Sverige så förhandlade jag ALLTID mina egna arbetsavtal själv,inte fan ville jag låta något hjon på facket göra det åt mej…

Himla duktig du är, nu råkar du ha fel men annars låter det fint det du säger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Frågan här är då om det finns kollektivavtal eller inte?

Finns det ska det gälla alla, även de som inte är anslutna. Sedan är ju nästa fråga om det skillnaden verkligen är enbart mellan anslutna och icke anslutna. Det brukar normalt finnas någon slags lönetrappa i kollektivavtal osv. Påstår inte att du far med osanning, bara att det kanske inte är riktigt hela bilden.

Kollektivavtal, ja
Anställda 115 stycken

De som inte är anslutna är inte lika duktiga på att löneförhandla, speciellt då vi i facket ser anslutnas löner.
Vid revisioner delar och försöker vi få jämnare lön mellan montörerna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och då kan de övriga alltså få 1500 kr mer i månaden bara genom att gå med i facket men väljer att ändå inte göra det?

Över några år ja.
Lönerevisioner sköts av två m förhandlare som försöker dela och jämna ut lönerna.
Detta stoppar dock inte den anslutne att förhandla utöver denna höjning också.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Himla duktig du är, nu råkar du ha fel men annars låter det fint det du säger..

Duktig?,ligger väl fan i eget intresse att få så bra avtal som möjligt,och förövrigt har jag rätt i allt jag säger…du råkar möjligtvis inte vara fackligt anställd?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Duktig?,ligger väl fan i eget intresse att få så bra avtal som möjligt,och förövrigt har jag rätt i allt jag säger…du råkar möjligtvis inte vara fackligt anställd?

Du kan ha rätt i att du är bra på att förhandla men det är då det enda, jag misstänker dock att du snarare försöker lura dig själv mer än oss andra för att försvara ditt eget agg mot facket.

Vi pratar inte om mig här det är du som spelar duktig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Det vill jag gärna se länk på då man utan kollektivavtal i de flesta fall avtalar om datum/period för lönerevision. Dessutom kan man ju då lika gärna ta upp motsatsen under pandemin - min fru fick ingen lönerevision (kollektivavtal) och jag (utan kollektivavtal) fick lönejustering som vanligt 2020....

Länk på? Detta är en upplevd händelse, dvs du hör det från någon som var där. Revisionsdatum står i avtalen.

Borde tagit hus i helvete på din frus företag då kan jag tycka eller anmälde ingen det?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

If metall=LO=Såsseriet,så självklart försöker dom bestämma vad som är ”bäst” för den enskilde löntagaren.Facken är en gammal dinosarie som spelade ut sin roll någon gång på 60/70-talet i Sverige och numera bara existerar som en förlängning av den politiska(läs:socialdemokratiska) makten.Arbetslagarna är oerhört starka i Sverige så där behövs verkligen inga fackpampar som styr förhandlingar

På den tiden då jag var verksam i Sverige så förhandlade jag ALLTID mina egna arbetsavtal själv,inte fan ville jag låta något hjon på facket göra det åt mej…

Om de nu är så utspelade så är det konstigt varför företag (främst amerikanska) då lägger miljoner kronor på att betala strejkbrytare om de nu är så utspelade och onödiga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Sluta med att sprida desinformation i frågan.

Att 90% väljer att arbeta, vilket kan vara lögn ingen annan än facket vet sanningen, betyder inte att bara 10% är medlemmar. Man kan strejkbryta för att slippa repressalier från företaget men ändå vara medlem i facket.

Ingen går med i facket om dom inte vill, att ett företag skriver på kollektivavtal tvingar inte någon att gå med i facket.

Kollektivavtal finns för att balansera makten mellan arbetsgivare och arbetstagare åt båda håll. De som vill kan gå med i facket för att vara med och påverka om de vill.

Facket vet ju inte alls hela sanningen, Tesla har ju facit på vilka som faktiskt stämplar in på jobbet eller inte.

Vet minst en person som "strejkar" men som också skuggjobbar på en annan anläggning för att han gillar pengar, verksamheten fortgår på så vis som normalt och han får 130% ersättning från facket och 100% av sin lön från Tesla.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Facket vet ju inte alls hela sanningen, Tesla har ju facit på vilka som faktiskt stämplar in på jobbet eller inte.

Vet minst en person som "strejkar" men som också skuggjobbar på en annan anläggning för att han gillar pengar, verksamheten fortgår på så vis som normalt och han får 130% ersättning från facket och 100% av sin lön från Tesla.

Han begår alltså bedrägeri, utöver att han är en svartfot?

Hoppas att han åker dit för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag menar, titta på facken idag, dom, och dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar, att prata om utnyttjande är ju bara löjligt.

Oj, vilken svidande kritik mot facket. De blir säkert jätteledsna om du berättar detta för sådana som inte är medlemmar. Vem vill gå med i en förening som "skyddar" en, och ser till att man lever som "kungar".

Du har nog inte arbetat på golvet en dag i ditt liv om du tror att LOs medlemmar lever som kungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Facket vet ju inte alls hela sanningen, Tesla har ju facit på vilka som faktiskt stämplar in på jobbet eller inte.

Vet minst en person som "strejkar" men som också skuggjobbar på en annan anläggning för att han gillar pengar, verksamheten fortgår på så vis som normalt och han får 130% ersättning från facket och 100% av sin lön från Tesla.

Det jag skriver är att det kan vara en lögn, bara facket vet hur många som är medlemmar i facket. Visst facket vet inte om någon strejkbryter men det ändrar inte huruvida man är medlem eller inte eller vad man sympatiserar med men inte vågar vara öppen med... Åt båda håll såklart. Men, bara facket har sin medlemslista då den är hemlig.

Så det jag skrev är fortfarande rätt och du behöver läsa ordentligt utan känslor inblandade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Oj, vilken svidande kritik mot facket. De blir säkert jätteledsna om du berättar detta för sådana som inte är medlemmar. Vem vill gå med i en förening som "skyddar" en, och ser till att man lever som "kungar".

Du har nog inte arbetat på golvet en dag i ditt liv om du tror att LOs medlemmar lever som kungar.

Det var väl inte LOs medlemmar som avsågs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var väl inte LOs medlemmar som avsågs?

Vilka avsågs då?

"dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar"

Kanske var det ett syftningsfel men det står definitivt att medlemmarna lever som kungar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Definiera miljard-företag!?

Jag antar att du menar att ett bolag som tjänar miljarder ska dela med sig av den vinsten till dom anställda!?

Innebär det att under dom åren som Tesla har förlorat pengar, så ska dom anställda hjälpa till genom att gå ner i lön?

Om det var ditt företag, skulle du vilja bestämma själv över det, eller tycker du att staten ska gå in och kontrollera det?

Anser du samma sak med din privatekonomi?

Är det verkligen det dom kämpar för?

För jag menar, dom har ju isf. ett öppet mål med t.ex. Foodora, stora delar av restaurang-branschen, bygg-branschen, osv. osv.

I verkligheten är det väl så att man precis som i vilken racket-verksamhet som helst (engelskans version av racket) betalar för en slags beskyddar verksamhet.

Jag menar, titta på facken idag, dom, och dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar, att prata om utnyttjande är ju bara löjligt.

Om facket verkligen ville skydda arbetstagarna, i ovan nämnda verksamheter (Foodora m.fl.) så skulle man ju kunna göra det.

Men det vill man ju inte, jag skulle tippa på att 90% av alla Foodora-kunder är fackanslutna höginkomsttagare i Unionen m.fl i innerstäderna, som bor i bostäder byggda mha. byggnadsarbetare här under mer eller mindre slavliknande förhållanden.

Nu råkar Tesla vara en av världens största biltillverkare med verksamhet globalt. Så jämför inte med en liten enskild firma vi skulle kunna starta.

Gällande Foodora så har facket fått till kollektivavtal med en del av Foodoras verksamhet, men det är OT.

För mig personligen handlar det om att kollektivavtalet blir en lägsta nivå som gör att de som inte gillar att bråka, skrika, byta jobb, inte vet hur man förhandlar om högre lön osv får drägliga löner och villkor.

Jag förstår om man inte ser nyttan med facket, inte vill vara med och tycker det är rakt ut är något riktigt dåligt på grund av deras arbetssätt (inte för att jag håller med).

Dock förstår jag inte när samma personer ofta accepterar att företag i det dolda har komplicerade bolagsstrukturer för att betala så lite skatt som möljigt, fuskar med miljö och hållbarhet, ljuger om villkoren för sina underleverantörer som finns i fattigare delar av världen, diskriminerar svagare anställda generellt, betalar låga löner och har riktigt dåliga villkor för resten av de anställda men gör massiva vinster? Detta handlar inte om Tesla specifikt - Det är inte en nyhet att de rika blir rikare och de fattiga fattigare? Varför får företag fuska, ljuga, härska och utnyttja sina anställda via kryphål i lagar men när facken pressar företagen så är det maffia-metoder och facket agerar omoraliskt?

Har man inte råd med kollektivavtal så är affärsidén kanske inte den bästa - Då är det via social dumpning du vinner konkurrensfördelar mot andra aktörer på marknaden? Denna fight gäller hela svenska modellen och inte bara Tesla så vi får räkna med att det bara kommer eskalera tills Tesla ger sig eller flyttar (eller låter ett annat företag sköta verksamheten som har kollektivavtal, som Amazon med sina lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vilka avsågs då?

"dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar"

Kanske var det ett syftningsfel men det står definitivt att medlemmarna lever som kungar.

Hur får du den meningen till att innebära att medlemmarna lever som kungar? Jag tolkar definitivt meningen som att de är de som skyddar medlemmarna som lever som kungar. Hur tolkar du meningen om du tar bort det som står inom parantes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Nu råkar Tesla vara en av världens största biltillverkare med verksamhet globalt. Så jämför inte med en liten enskild firma vi skulle kunna starta.

För år 2022 så hamnade Tesla på plats 15 tror jag över antalet sålda bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För år 2022 så hamnade Tesla på plats 15 tror jag över antalet sålda bilar.

…och dom har varit lönsamma i typ 2 år, och dom startade precis som alla andra företag ”som en enskild firma som du och jag kan starta”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Länk på? Detta är en upplevd händelse, dvs du hör det från någon som var där. Revisionsdatum står i avtalen.

Borde tagit hus i helvete på din frus företag då kan jag tycka eller anmälde ingen det?

Länk på?? Medlingsinstitutet kanske? Typ första stycket 1.1 om du nu vill ha källa..
https://www.mi.se/publikationer/pandemin-och-loneutvecklingen...

Det var ju många förbund som just inte lade nya avtal och inte hade revision och sedan körde (i bästa fall) retroaktiva avtal på med låga höjningar som gäller för två lönerevisioner... Sen körde vissa förbund som SYLF lokala förhandlingar 2020...

Detta var ju ytterst medvetna handlingar - förvisso väldigt näringslivsvänligt i ärlighetens namn. Jag var ytterst förvånad när man gjorde det inom vissa sektorer som kanske inte var lika utsatta som t.ex. hotell och restaurang.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Om det är så absurt med tyckande varför uttrycker du då din åsikt istället för att bara acceptera gällande system så som du tycker andra borde göra?

Det är väl solklart att denna konflikt handlar om något annat än om några fåtal miljondelar av Sveriges befolkning...

Du menar min åsikt om att de anställda på Tesla själva borde få bestämma hur dom vill ha det snarare än att du, jag eller någon annan ska göra det åt dom för att vi anser oss veta bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultranooben:

Å nej, ett miljard företag som inte kommer dra in lika många miljarder pga kollektivavtal!
Strejken är bra och att se de andra facken ansluta är riktigt fint och precis som det ska fungera. Gillar man inte den Svenska modellen kan man packa ihop.

Hur vet du att Tesla kommer tjäna mindre för att dom har kollektivavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du menar min åsikt om att de anställda på Tesla själva borde få bestämma hur dom vill ha det snarare än att du, jag eller någon annan ska göra det åt dom för att vi anser oss veta bättre?

Fast om de anställda på tesla bestämmer ihop sina villkor så är dem ett fackförbund, fast lokalt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Över några år ja.
Lönerevisioner sköts av två m förhandlare som försöker dela och jämna ut lönerna.
Detta stoppar dock inte den anslutne att förhandla utöver denna höjning också.

Och dom förhandlar då så att bara de som är fackligt anslutna ska få löneförhöjning trots att kollektivavtalet omfattar även icke anslutna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och dom förhandlar då så att bara de som är fackligt anslutna ska få löneförhöjning trots att kollektivavtalet omfattar även icke anslutna?

Fackliga får inte förhandla åt icke anslutna, de får förhandla själva.

Kollektivavtalspotten är dock splittad mellan anslutna och icke ansluta.

Edit
Notera att kollektivavtal och facklig ansluten inte har en korrelation.
Man kan ha ett fack utan kollektivavtal och göra lokala bestämmelser.
Samt ha kollektivavtal utan en enda fackligt ansluten

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Håller med, och jag tror man missbedömt hur det tas emot.

Tidigare har man ju aldrig låtit strejker gå ut över fjärde part så att säga. Jag tycker ju det är förkastligt att en privatperson ska straffas för att de köpte en Tesla för säg 4-5 år sedan och inte ens servar sin bil hos Tesla och att de sedan inte ska få laga en lackskada eller byta däck på en fristående verkstad som inte har något med Tesla att göra. Känns mer som rent hämdbegär i ärlighetens namn.

Märkligt att det ens kan vara lagligt. Kan ju bli rent farligt om man gör det med vissa andra produkter/företag framgent om det blir kutym att göra på detta sätt.

Inte ett dugg konstigare än när människor blir strandsatta i ett annat land vid flygstrejker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det här handlar ju då alltså om företag som skyller på och "utnyttjar" kollektivavtal för att hålla ned löneförhöjningar på miniminivå. Det betyder inte att kollektivavtal är en nackdel, bara att det finns företag som tänker med plånboken och inte hjärnan (och sådana finns det gott om, oberoende av kollektivavtal).

Jag har jobbat på företag med kollektivavtal + individuell lönesättning, där kollektivavtal överhuvudtaget aldrig nämnts under löneförhandlingen.

Absolut, men det är ju det som är min poäng. Det är inte bara guld och gröna skogar för att man har ett kollektivavtal, men erfarenhet är alltså att trots fördelarna så blir det till en stor jävla nackdel när man tappar möjligheten till att löneförhandla en ökning över märket när man väl är anställd.
Jag har aldrig sagt att kollektivavtal alltid är en nackdel, men i dom anställningar jag varit har det tyvärr varit det, och det går ju inte att snacka bort.

Jag är själv på väg bort från min nuvarande anställning pga att jag inte kan hålla jämn takt i löneökningar med vad jag fått hos andra företag, vissa med, vissa utan kollektivavtal, eftersom arbetsplatsen jag är på konsekvent vägrar ge någon mer än märket.

Skrivet av Lofen:

Det är ju lätt att skylla på något som lite utanför ens kontroll när man vill slippa lägga ut mer pengar... Nu med individuell lönesättning som är vanligare och vanligare så ska man nog tänka att det är rent skitsnack från lönesättaren

Det är det absolut, men dom missbrukar ju då kollektivavtalet, och jag hade önskat att facken hade försökt rätta till det, men i mina kontakter med dom har dom inte varit intresserade av att ta den diskussionen.

Skrivet av Napster91:

Alla företag med 10+ anställda ska ha kollektivavtal i någon form, allt annat är oseriöst från företagets sida, vid anställning kan den som inte vill ingå försöka avtala bort tryggheten. Kan ett extremt nischat företag inom energi sektor med ~30 högutbildade anställda där det lyfts 100-200k/månad ha det, även om deras villkor är ljusår bättre än avtalet, så kan nog Tesla ha det allt.

Man tar seden dit man kommer, säger vissa, jag håller med.

Här kan man ju dock säga att det inte är svårt att ansluta sig om man redan vet att man ger alla bra mycket mer... Då behövs ju egentligen inte avtalet, utan man gör det mer bara för att det ska se bra ut gissar jag.

Jag försvarar inte på något sätt Tesla, men om det nu är så viktigt för den anställde att ha ett koellektivavtal så får man väl helt enkelt välja att ta en anställning någonstans det finns? Precis på samma sätt som jag försöker söka mig dit det _inte_ finns ett kollektivavtal eftersom det historiskt har gett mig en bättre deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fackliga får inte förhandla åt icke anslutna, de får förhandla själva.

Kollektivavtalspotten är dock splittad mellan anslutna och icke ansluta.

Edit
Notera att kollektivavtal och facklig ansluten inte har en korrelation.
Man kan ha ett fack utan kollektivavtal och göra lokala bestämmelser.
Samt ha kollektivavtal utan en enda fackligt ansluten

Det var väl vad jag skrev och därför ställer jag mig frågande till och det fackliga medlemskapet är förklaringen till de löneskillnader som du uppger och varför isf de icke anslutna inte bara går med om det per automatik ger en väsentligt högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var väl vad jag skrev och därför ställer jag mig frågande till och det fackliga medlemskapet är förklaringen till de löneskillnader som du uppger och varför isf de icke anslutna inte bara går med om det per automatik ger en väsentligt högre lön.

Elektrikerna är jävligt dyrt, då den är %.... Folk tycker det är för dyrt men de är inte villiga att förhandla.

Generellt så har man alla möten enligt kollektivavtalet(både anslutna och icke) och sen blir man tilldelad sin pot, vi har nägot poängsystem där den bestämmer % av potten.

Jag själv fick 6-7% förra året mot märkets 4.(minimum var väl 2% (?))
De som inte är medlemmar orkar väl inte kalla till ett extra lönemöte med VDn antar jag.

Anledningen till att jag vet skillnaden är att vi diskuterar fasta lönesteg istället för att minska skillnaderna mellan kunskapsnivåer och då presenterade dem lönesnittet mellan grupperna för full betalda.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25