Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men det är inget konstigt med att inte vilja strejka för att få ett avtal som i stora drag inte är speciellt annorlunda från vad man redan har. Finns kollektivavtal så är det också saker man inte längre själv kan förhandla om som avtalet istället styr, har själv råkat ut för sådant. Så att anta att de flesta som inte strejkar gör så på grund av att de är rädda för sin arbetsgivare är inte rimligt, även om det säkert finns folk som faller inom den kategorin.

Det som är bekräftat är att Tesla har hotat de som planerat att strejka med represalier.

Rättelse, jag hittade skärmdump på att Tesla hotade med strejkbrytare och den var nog det jag felaktigt mindes... Att dom hotat med indragna förmåner som jag mindes var bara vittnesmål återgivna av fackliga representanter.

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Japp. De betalar till och med mer än vad Tesla betalar:
https://da.se/2023/11/darfor-hojer-if-metall-strejkersattning...

Anledningen till att många inte vågar strejka är just p.g.a. rädsla för konsekvenser emot enskilda arbetare.

Nej, de som inte är medlem i facket får ingenting om de strejkar. De som är medlemmar och strejkar får 130% för att kompensera vad de faktiskt förlorar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det som är bekräftat är att Tesla har hotat de som planerat att strejka med represalier.

Ja vilket suger och är inte okej men samtidigt så har facket hotat medlemmar som inte velat strejka med uteslutning, så både Tesla och facket verkar bete sig svinigt mot de anställda som inte håller med dem. Min poäng är att det finns garanterat en blandning av människor hos Tesla där det inte vore konstigt om de som tycker att deras förmåner är likvärdiga eller bättre än kollektivavtalet inte vill strejka för ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vadå är han inte anställd och vill han egentligen inte ha kollektivavtal? Du länkar ju själv till en intervju med en anställd som vill ha kollektivavtal... Vilken dikeskörning av dig

Hittade en länk till en redogörelse från en till..
https://alltomelbil.se/strejkande-tesla-anstalld-talar-ut-om-...

Nej, han är anställd och vill ha kollektivavtal. Men om du läser hela SVT-artikeln så ser du notisen om att de efter publicering var tvungna att gå ut med att han har (eller har haft) engagemang i SSU och S, troligen efter att någon påpekat det för redaktionen. Han är alltså inte opartisk.

Stort tack för den andra länken, var exakt sånt jag var ute efter.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vilket suger och är inte okej men samtidigt så har facket hotat medlemmar som inte velat strejka med uteslutning, så både Tesla och facket verkar bete sig svinigt mot de anställda som inte håller med dem. Min poäng är att det finns garanterat en blandning av människor hos Tesla där det inte vore konstigt om de som tycker att deras förmåner är likvärdiga eller bättre än kollektivavtalet inte vill strejka för ett avtal.

Man sparar pengar på att inte vara medlem så det är inte riktigt likvärdigt... Svinigt ahh men inte i paritet med Tesla

Gillar man inte IF Metall finns det andra fackförbund..

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det som är bekräftat är att Tesla har hotat de som planerat att strejka med represalier.

Är det? Om det nu är så är det ju bra att Sveriges arbetsrätt är väldigt stark, med eller utan kollektivavtal.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vilket suger och är inte okej men samtidigt så har facket hotat medlemmar som inte velat strejka med uteslutning, så både Tesla och facket verkar bete sig svinigt mot de anställda som inte håller med dem.

Om man är så pass mycket emot fackföreningens målsättningar man utför strejkbryteri så ska man självklart uteslutas ur facket. Stejkbryteri är svinigt om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det? Om det nu är så är det ju bra att Sveriges arbetsrätt är väldigt stark, med eller utan kollektivavtal.

Jag minns kanske fel, hjärnan spelar spratt ibland. Det det fanns skärmdump på var att dom hotade med strejkbrytare vilket nog är deras rätt... Däremot finns det vittnesmål om indragna förmåner mm mot de som strejkar men det är väl hörsägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, de som inte är medlem i facket får ingenting om de strejkar. De som är medlemmar och strejkar får 130% för att kompensera vad de faktiskt förlorar.

Ja? Varför skulle de ge pengar till folk som inte är medlemmar? Då får de snällt gå med om de vill ha stöd från facket. Det är ju så det fungerar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, men det är inget konstigt med att inte vilja strejka för att få ett avtal som i stora drag inte är speciellt annorlunda från vad man redan har. Finns kollektivavtal så är det också saker man inte längre själv kan förhandla om som avtalet istället styr, har själv råkat ut för sådant. Så att anta att de flesta som inte strejkar gör så på grund av att de är rädda för sin arbetsgivare är inte rimligt, även om det säkert finns folk som faller inom den kategorin.

Av egen erfarenhet så känner jag personer som till och med jobbat på chefspositioner (inte detta avtalsområde), som inte vågar ge ärliga svar i "anonyma" medarbetarundersökningar på företag med kollektivavtal. Eftersom de är rädda för konsekvenser som till exempel deras framtida karriär. Finns många sätt att kreativt få någon att sluta.

Så är du längst ner i kedjan och lätt utbytbar tror jag definitivt rimligt att man inte vågar öppet säga att man vill ha kollektivavtal eller deltar i strejk. Speciellt om du har det körigt med ekonomin eller saknar lång erfarenhet i branschen.

Obs, bara en anekdot och inte på något sätt fakta. Men ville utmana ditt påstående att det inte var rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Just åldern på inlägget gör det intressant, var det drömjobbet? är killen kvar på tjänsten? har optionsprogrammet övervägt den låga ingångslönen? många frågor han skulle kunna ge raka svar på. Annars är det bara massa spekulationer och gissningar vad jag läst, inget konkret.

Jag tyckte att det var värt att påpeka eftersom det är lätt att få uppfattningen att det skulle vara aktuell information per dagens datum om man inte backar till där inlägget ursprungligen lades in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Av egen erfarenhet så känner jag personer som till och med jobbat på chefspositioner (inte detta avtalsområde), som inte vågar ge ärliga svar i "anonyma" medarbetarundersökningar på företag med kollektivavtal. Eftersom de är rädda för konsekvenser som till exempel deras framtida karriär. Finns många sätt att kreativt få någon att sluta.

Så är du längst ner i kedjan och lätt utbytbar tror jag definitivt rimligt att man inte vågar öppet säga att man vill ha kollektivavtal eller deltar i strejk. Speciellt om du har det körigt med ekonomin eller saknar lång erfarenhet i branschen.

Obs, bara en anekdot och inte på något sätt fakta. Men ville utmana ditt påstående att det inte var rimligt.

Notera att jag bara sa att det inte är rimligt att anta att de flesta som inte strejkar gör det för att de är rädda för arbetsgivare med tanke på att det finns helt andra anledningar till varför man kan vilja undvika att strejka. Utan mer information kan man helt enkelt inte bara anta något åt endera håll i varför folk avstår att strejka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, de som inte är medlem i facket får ingenting om de strejkar. De som är medlemmar och strejkar får 130% för att kompensera vad de faktiskt förlorar.

Normalt behöver man ju varit medlem i facket i 3mån vill jag minnas för att få betalt vid strejk.
Men IF metall gick ut och sa att även om man anmälde sig nu till IF metall, så skulle man direkt få 130% av lönen om man gick ut i strejk.
Så man behöver bli medlem, men så fort man blir medlem så kan man ta del av utbetalningar osv. (är iaf så jag förstått det och läst mig till)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut inte, men om du läser allt jag skriver, så säger jag att på 100% av arbetsplatserna där jag varit så använder man kollektivavtalet som argumentet emot det. "Ska du jobba hos oss får du gilla läget på att det som gäller är att följa kollektivavtalet, det blir fel och orättvist om vi börjar förhandla individuellt". Min sambo får höra samma sak på sin arbetsplats. 100% av mina vänner som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal får höra samma sak där.

Därav är min ytterst personliga erfarenhet att om man är vad folk i tråden kallar för "en stark arbetstagare" så är det mer gynnsamt att jobba där man kan driva en stark individuell löne- & förmånsförhandling.

På dom 4 år som jag varit på min nuvarande arbetsplats har vi tappat i runda slängar 10 riktigt bra personer från IT pga av att man konsekvent vägrar förhandla lön. När folk får 10-15-20% mer av att byta till en annan tjänst så förstår jag att dom går.

Inställer mig helt bakom det här också. Samtliga företag jag har arbetat för använder kollektivavtalet som "gräns" och ursäkt för att slippa förhandla om lönen.. Men med det sagt så handlar det i slutändan bara om arbetsgivaren i sig.. Byter nu till annan arbetsgivare inom samma bransch och får 7000 extra utöver kollektivavtalet för samma arbete för dom var måna om att man som medarbetare ska känna sig uppskattad. Och precis som du nämner i slutet så har även samma sak hänt på min senaste arbetsplats. 4 pers på under ett år har valt att sluta pga detta. (lastbilschaufför inom miljötransporter)

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Inställer mig helt bakom det här också. Samtliga företag jag har arbetat för använder kollektivavtalet som "gräns" och ursäkt för att slippa förhandla om lönen.. Men med det sagt så handlar det i slutändan bara om arbetsgivaren i sig.. Byter nu till annan arbetsgivare inom samma bransch och får 7000 extra utöver kollektivavtalet för samma arbete för dom var måna om att man som medarbetare ska känna sig uppskattad. Och precis som du nämner i slutet så har även samma sak hänt på min senaste arbetsplats. 4 pers på under ett år har valt att sluta pga detta. (lastbilschaufför inom miljötransporter)

Det är ju lätt att skylla på något som lite utanför ens kontroll när man vill slippa lägga ut mer pengar... Nu med individuell lönesättning som är vanligare och vanligare så ska man nog tänka att det är rent skitsnack från lönesättaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Samtliga företag jag har arbetat för använder kollektivavtalet som "gräns" och ursäkt för att slippa förhandla om lönen.

Det finns många kollektivavtal där lönenivåer inte alls nämns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns många kollektivavtal där lönenivåer inte alls nämns.

Förvisso, men det är nog rätt ont om sådant inom LO-facken som framförallt är de som driver den aktuella konflikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jag minns kanske fel, hjärnan spelar spratt ibland. Det det fanns skärmdump på var att dom hotade med strejkbrytare vilket nog är deras rätt... Däremot finns det vittnesmål om indragna förmåner mm mot de som strejkar men det är väl hörsägen.

Det var väl något rykte om att de hade sagt att de skulle plocka bort aktie-/optionsprogram t.ex, men jag såg inte att det var något officiellt eller ens uttalande från anställda utan även det en partsinlaga från IF-metall i sin egen tidning med anonyma anställda.

Här var den: https://da.se/2023/10/teslas-harda-hot-mot-dem-som-strejkar/

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det finns många kollektivavtal där lönenivåer inte alls nämns.

Skrivet av ztenlund:

Förvisso, men det är nog rätt ont om sådant inom LO-facken som framförallt är de som driver den aktuella konflikten.

Det vanligaste är att lönenivåer inte nämns. Det som brukar nämnas är lägstalöner och sedan minsta årliga löneökning.

Inte är det samma lön på olika industrier bara för att de har kollektivavtal med IF-metall.

Permalänk

Jag tycker Tesla ska ha kollektivavtal men att det finns folk som stödjer strejken är ju bara sjukt.

Permalänk
Medlem

Alla företag med 10+ anställda ska ha kollektivavtal i någon form, allt annat är oseriöst från företagets sida, vid anställning kan den som inte vill ingå försöka avtala bort tryggheten. Kan ett extremt nischat företag inom energi sektor med ~30 högutbildade anställda där det lyfts 100-200k/månad ha det, även om deras villkor är ljusår bättre än avtalet, så kan nog Tesla ha det allt.

Man tar seden dit man kommer, säger vissa, jag håller med.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

90% stannar kvar på sina tjänster = tycker att kollektivavtal är onödigt och vill inte strejka.
Lägg ner personangreppen, blir bara löjligt.

Lika löjligt som att utmåla en hel grupp människor som pinsamma för deras ståndpunkt?
Du har rätt i man ska vara saklig. Att oombedd agera talesperson för en grupp människor och ensidigt tolka en artikel låter lite odemokratisk och osakligt. Är man inte medlem får man inga pengar av Metall. Kan alltså finns flera anledningar som man sakligen borde beakta. Varför inte leva som du lär i stället så kommer folk respektera din inlägg ska du se.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Normalt behöver man ju varit medlem i facket i 3mån vill jag minnas för att få betalt vid strejk.
Men IF metall gick ut och sa att även om man anmälde sig nu till IF metall, så skulle man direkt få 130% av lönen om man gick ut i strejk.
Så man behöver bli medlem, men så fort man blir medlem så kan man ta del av utbetalningar osv. (är iaf så jag förstått det och läst mig till)

Varför strejkar inte alla då?

Jag är emot facket rent generellt i Sverige. De kör med maffiametoder och har löjligt stor makt iom att lagstiftningen är så ensidig. Men trots mina principiella åsikter mot facket skulle jag lätt gå med om jag fick strejka ibland!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Varför strejkar inte alla då?

Jag är emot facket rent generellt i Sverige. De kör med maffiametoder och har löjligt stor makt iom att lagstiftningen är så ensidig. Men trots mina principiella åsikter mot facket skulle jag lätt gå med om jag fick strejka ibland!

Nu förstår jag inte, kollektivavtal är inte lagstiftning. Det är ett avtal mellan båda parter.

Vilken lag är det som är så ensidig och ger facken makt menar du?

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet är den första paragrafen i de flesta kollektivavtal. När man tecknar kollektivavtal så köper företagen fred och kan också utöva makt (inte betala högre löner än avtalet säger, om man har en sådan paragraf) på sina anställda. När inte avtal finns eller avtalen löper ut, det är då strejken används som ett SISTA vapen.

Du är emot facket för de har för mycket makt = Strejkrätten är ofta det som företagsledare och mer liberala politiker vill begränsa.

Men du skulle gå med i facket om du fick strejka? Det vill säga använda sig av den makten du tycker de har för mycket av?

Permalänk
Medlem

Ni som är emot kollektivavtal/fack. Kan ni nämna något land där arbetsvillkor är riktigt bra där facklig representation är väldigt låg?

Bara som en anekdot... Inom elbranschen finns det mängd företag utan kollektivavtal och precis som många nämner så är det vid
- uppsägning
- årlig löneökning
- försäkring vid olyckor
- lägsta löner
- övertid
Då är det är bra med kollektivavtal och veta sina rättigheter.

Jag jobbar själv på ett företag där vi är ca 50/50 som är anslutna och vi som är anslutna har i snitt 1500 mer i grundlön per månad än de som inte är anslutna.

Det finns många firmor som betalar runt minimum lön, utan restid, utan elsäkerhetsledare/kontroll ansvarsersättning, ob etc så det skiljer 5-6k i lön mot dessa firmor per månad...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Nu förstår jag inte, kollektivavtal är inte lagstiftning. Det är ett avtal mellan båda parter.

Vilken lag är det som är så ensidig och ger facken makt menar du?

Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet är den första paragrafen i de flesta kollektivavtal. När man tecknar kollektivavtal så köper företagen fred och kan också utöva makt (inte betala högre löner än avtalet säger, om man har en sådan paragraf) på sina anställda. När inte avtal finns eller avtalen löper ut, det är då strejken används som ett SISTA vapen.

Du är emot facket för de har för mycket makt = Strejkrätten är ofta det som företagsledare och mer liberala politiker vill begränsa.

Det är just det att man kan vägra arbeta (dvs strejka) och företaget inte kan göra något åt saken. Det här borde ju i princip göra att alla företag skulle gå på knäna. Den enda förklaringen jag kan komma på att det inte sker är att de som leder facken antingen är inkompetenta eller köpta.

Citat:

Men du skulle gå med i facket om du fick strejka? Det vill säga använda sig av den makten du tycker de har för mycket av?

Precis. Jag är som alla andra egoistisk och gör det som är bäst för mig, men det betyder inte att man inte kan ha andra åsikter om hur samhället ska styras som skulle göra det omöjligt för mig att vara så egoistisk i de situationerna.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av trudelutt:

Det är just det att man kan vägra arbeta (dvs strejka) och företaget inte kan göra något åt saken. Det här borde ju i princip göra att alla företag skulle gå på knäna. Den enda förklaringen jag kan komma på att det inte sker är att de som leder facken antingen är inkompetenta eller köpta.

Du kanske missat den delen, men poängen med kollektivavtal för arbetsköparen är att deras anställda då har fredsplikt, det vill säga de får inte strejka. Gör man det ändå är risken stor att det räknas som arbetsvägran, vilket är en solid grund för avsked.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Tydligen minst en servicekille som inte är så sugen på att bli fackansluten.
https://x.com/ekonomigurun_/status/1726524191531561310?s=20

Lite humor att de tryckt upp reflexvästar med "Tack det är bra" för att de inte orkar med strejkvakterna....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Varför strejkar inte alla då?

Jag är emot facket rent generellt i Sverige. De kör med maffiametoder och har löjligt stor makt iom att lagstiftningen är så ensidig. Men trots mina principiella åsikter mot facket skulle jag lätt gå med om jag fick strejka ibland!

Vill du verkligen strejka får du nog flytta till ett annat land rent statistisk.

De få gånger det förekommer märks det såklart.
I andra länder reagerar knappt folk eftersom det tillhör vardagen.

Kollektivavtalet kom till för att skapa trygghet och lugn och ro på arbetsmarknaden,
och vi har inte mycket konflikter i Sverige.

Däremot USA, har mycket strejker, undrar varför...

Men ingen slår Frankrike.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tydligen minst en servicekille som inte är så sugen på att bli fackansluten.
https://x.com/ekonomigurun_/status/1726524191531561310?s=20

Lite humor att de tryckt upp reflexvästar med "Tack det är bra" för att de inte orkar med strejkvakterna....

Bra källa, twitter är ju känt för trovärdigheten 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25