Stalker skapat fake konto på Facebook, hur få bort det?

Permalänk

Stalker skapat fake konto på Facebook, hur få bort det?

Hej!

Min fru har lite utav en stalker tyvärr. Han har inte gjort något nu på ett bra tag så jag hoppas att det är slut på otrevligheter nu. Däremot finns ett Facebook konto kvar som han skapade tidigare. Tyvärr har han ett par lättklädda bilder på min fru sen många år tillbaka från innan vi träffades. Det är de bilderna han visar i fake profilen och då den har hennes namn så kan andra personer då se fake profilen om de söker på henne. Det ställer till det då en del kan tro att det är hennes riktiga profil.. Det ser inte så bra ut och vi har båda testat anmäla via FB's fuktion om fake konton, men varje gång blir det avslag. Vi har anmält säkert 30 gånger och det är tydligt att det är ett fake konto, så jag förstår inte varför de inte tar bort det. Tips?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Hej!

Min fru har lite utav en stalker tyvärr. Han har inte gjort något nu på ett bra tag så jag hoppas att det är slut på otrevligheter nu. Däremot finns ett Facebook konto kvar som han skapade tidigare. Tyvärr har han ett par lättklädda bilder på min fru sen många år tillbaka från innan vi träffades. Det är de bilderna han visar i fake profilen och då den har hennes namn så kan andra personer då se fake profilen om de söker på henne. Det ställer till det då en del kan tro att det är hennes riktiga profil.. Det ser inte så bra ut och vi har båda testat anmäla via FB's fuktion om fake konton, men varje gång blir det avslag. Vi har anmält säkert 30 gånger och det är tydligt att det är ett fake konto, så jag förstår inte varför de inte tar bort det. Tips?

Kan inte göra mer än anmäla till facebook.

Men om bilderna är av naken natur kan du ju även anmäla för olämpligt innehåll.

Möjligen kan du ju vifta med polisanmälan på kontot som indentitetsstöld eller nått.

Om alternativet identitetstöld finns på anmälan gör en sån. Också

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att försöka skicka in anmälan till Facebook genom andra vägar än default anmälningsfunktionen.

Samt som tidigare nämnts vifta så mycket som möjligt med polisanmälan och alla offentliga papper relaterade till det som ni kan bifoga.

Facebook är förjävliga när det kommer till att hitta funktioner som de inte vill att folk ska använda (kundtjänst kostar pengar) men som de måste erbjuda. Det kan vara en helt sinnessjuk labyrint, men ger man det några ordentliga djupdykande försök så kan man oftast hitta alternativa kontaktvägar osv.

Sen finns det ju också (såklart, facebook) social media, man kan alltid försöka att kontakta folk som jobbar på facebook med olika offentliga roller inom PR, community, marknadsföring osv direkt och bre på lite om hur mycket och länge man försökt bli av med denna fake-profil som ställer till det för er i era liv.

Lycka till!

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan inte göra mer än anmäla till facebook.

Men om bilderna är av naken natur kan du ju även anmäla för olämpligt innehåll.

Möjligen kan du ju vifta med polisanmälan på kontot som indentitetsstöld eller nått.

Om alternativet identitetstöld finns på anmälan gör en sån. Också

Det står på engelska hos mig, då finns "Pretending to be someone" som alternativ samt "Fake account" och jag har testat båda dem. Det är inte helt nakna bilder, men inte lämpliga att ha som profilbild och som andra då ser när de söker på henne. Jag ska kolla in om det går att göra något mer som polisanmälan, men då stalkern inte är från Sverige är det nog svårare.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Viftar du med polisanmälan så måste facebook göra åtgärd.

Sen om det går polisanmäla en fb profil vet jag inte dock men identitetsstöld är det ändå om denne uppger sig för att vara någon annan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows