Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

It is interesting how Telia's pricing strategy has changed.
I was about to comment yesterday, that their pricing resembles an incentives/moral hazard pricing policy.
They were giving you lower price than newcomers for 500/500 but not the newcomer price for 250/250.
What they did not account for was the competition!

Has anyone successfully avoided the startavgift for only bredband?
Because bredband+TV does not charge for one.

Unfortunately I do not get Telenor here.
I am between Telia @250 and Ownit @500

Skrivet av BasseBaba:

Ok, då föll den idéen. För jag vet att tidigare har Telia kunnat erbjuda bättre priser till dom som sitter i Telias egna nät.
Ja, det är en sak om dom inte vill erbjuda något, men att det ska vara ett lotteri känns värdelöst. Jag hade tänkt hoppa på 250 som nykund, men eftersom dom lyckades hinna lägga till startavgiften mellan att jag ringde och sa upp och skulle teckna så blev jag ännu mer förbannad.

Men oklart om det är värt risken att testa Telenor.

Skrivet av Wescan:

Folk pratar om att Telia lagt till startavgift på erbjudandet på bredband 250. Får dock inte upp någon när jag lägger till bredband 250 i varukorgen? Är det olika där också vilket nät man har kanske…

FWIW Telia seem to have removed the "startavgift" now. I signed up for 250mbit yesterday evening without any and it disappeared from the checkout.
When i left Ownit, they didn't make any attempts to try to keep me. Just wondered why i left and that's it.
Only good things to say about Ownit otherwise, probably the most competent support out there.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag valde Bahnhof eftersom jag sympatiserar med dem och deras prio av kundernas integritet & för att jag vill använda min egen router

Egen router går väl iprincip alltid om du har fiber (dvs icke coax).

Det enda jag ogillar med Bahnhof är att de mer och mer börjat köra med CGNAT och ta betalt för publikt ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Egen router går väl iprincip alltid om du har fiber (dvs icke coax).

Det enda jag ogillar med Bahnhof är att de mer och mer börjat köra med CGNAT och ta betalt för publikt ip.

Du har nog rätt. Jag menade mest att gratis router som ingår hos vissa andra inte är något jag värderar.

Jag har använt en Telia-router i ett år och kan där inte dela min NAS med nätverket. Min NAS har bara stått avstängd. Nu blir det nya tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

FWIW Telia seem to have removed the "startavgift" now. I signed up for 250mbit yesterday evening without any and it disappeared from the checkout.
When i left Ownit, they didn't make any attempts to try to keep me. Just wondered why i left and that's it.
Only good things to say about Ownit otherwise, probably the most competent support out there.

Yes, its removed now for me also (Telia startavgift), but it was there this morning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hur kommer det sig att vissa kan få telia 250/250 och likaså 500/500? Men när jag söker på min adress så kan jag bara få 250/100 eller 500/100

Vilka skulle ni rekommendera av dessa

Telia 250/100 för 299:- i 12mån
Telenor 500/500 för 349:- 12mån
Tele2 (fiberkoax) 600/50 för 349:- 12mån

Det beror nog på vilket avtal operatören har med ditt stadsnät, vilken kapacitet de valt att köpa eller blivit erbjudna.
Behöver du inte mer än 250 nedströms så är ju telia billigast. 50 uppströms tycker jag låter riktigt snålt.
Är det värt 50kr extra för dubbla bandbredden nedströms så är ju Telenor det bättre valet.
Å andra sidan är det ju pengar i sjön att betala för en bandbredd man inte nyttjar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det beror nog på vilket avtal operatören har med ditt stadsnät, vilken kapacitet de valt att köpa eller blivit erbjudna.
Behöver du inte mer än 250 nedströms så är ju telia billigast. 50 uppströms tycker jag låter riktigt snålt.
Är det värt 50kr extra för dubbla bandbredden nedströms så är ju Telenor det bättre valet.
Å andra sidan är det ju pengar i sjön att betala för en bandbredd man inte nyttjar.

Ja 50 upp verkar verklige snålt och det är coax.. vet inte hur stabilt det är.
Men Telia är bra då, stabila och så?

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ja 50 upp verkar verklige snålt och det är coax.. vet inte hur stabilt det är.
Men Telia är bra då, stabila och så?

Tack för svar

Av de som jag själv provat (comhem, bredbandsbolaget, bahnhof, telia), så har telia fungerat bäst för mig.
Mest stabil hastighet, lägst ping, lägst antal avbrott (1 som berodde på nätägaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Egen router går väl iprincip alltid om du har fiber (dvs icke coax).

Det enda jag ogillar med Bahnhof är att de mer och mer börjat köra med CGNAT och ta betalt för publikt ip.

Av informationen jag fick från en säljare hos bahnhof så är det CGNAT per automatik men man kan be om en publik IP gratis. Vill man ha fler än en publik IP då kostar det 50kr/mån per adress.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Av informationen jag fick från en säljare hos bahnhof så är det CGNAT per automatik men man kan be om en publik IP gratis. Vill man ha fler än en publik IP då kostar det 50kr/mån per adress.

<Uppladdad bildlänk>

Ja, verkar lite lurigt... Många på Swec som tvingats betala även för första ip't om man kollar "CGNAT/Bahnhof" tråden.
(jag slapp dock betala när jag hade det)

Permalänk

Tecknade precis Telenor 349 kr/mån.

Kommer att sakna min hdtv. Kollade på tv via antennuttaget igår, såg ju ingenting.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Ja 50 upp verkar verklige snålt och det är coax.. vet inte hur stabilt det är.
Men Telia är bra då, stabila och så?

Tack för svar

Jag vet inte om coax i sig är något egentligt problem. Det är väl bara vilken typ av fysisk kabel man använder sista biten in i lägenheten? Eller innebär det också att man måste ha ett modem eller liknande?

Telia är nog den operatör som anses vara den mest stabila av alla. Sen beror det ju på ditt stadsnät också, DE kan ju ha störningar i nätet som inte Telia kan rå om.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Av de som jag själv provat (comhem, bredbandsbolaget, bahnhof, telia), så har telia fungerat bäst för mig.
Mest stabil hastighet, lägst ping, lägst antal avbrott (1 som berodde på nätägaren).

Okej lutar åt telia då.
Antar att det är dessa priser som gäller eller tror ni att det kommer något annat imorgon?
Då de är blackfriday

Skrivet av Zero Cool:

Jag vet inte om coax i sig är något egentligt problem. Det är väl bara vilken typ av fysisk kabel man använder sista biten in i lägenheten? Eller innebär det också att man måste ha ett modem eller liknande?

Telia är nog den operatör som anses vara den mest stabila av alla. Sen beror det ju på ditt stadsnät också, DE kan ju ha störningar i nätet som inte Telia kan rå om.

Så kanske de kan vara... men aldrig känt någon som kört med "3 hål i väggen" nät förut.
Hoppas att vi har stabilt nät och kan köra Telia felfritt

Permalänk
Medlem

Kunde få 250/250 för 299 efter snack med kundtjänst (trots att jag redan hade 500/500 från förra året som jag sade upp härom dagen). Men det satt långt inne verkade det som.

Så nu blir det Telia ett år till då, har varit jättenöjd med bredbandet så det är ju trevligt. Synd på TVn men inte värt priset.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Antar att det är dessa priser som gäller eller tror ni att det kommer något annat imorgon?
Då de är blackfriday

Att dömma från tidigare år så släpper de en deal, och den brukar gälla under hela veckan.
(de skulle troligen få hämst mycket kunder som nyttjade ångerrätten och tog det nya bättre erbjudandet annars.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Så kanske de kan vara... men aldrig känt någon som kört med "3 hål i väggen" nät förut.
Hoppas att vi har stabilt nät och kan köra Telia felfritt

Jag har kört med Comhems "3 hål i väggen" dvs. coax...
Det fungerade inte super där jag bodde. Mycket krångel i nätet där det övergick från fiber -> coax...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag har kört med Comhems "3 hål i väggen" dvs. coax...
Det fungerade inte super där jag bodde. Mycket krångel i nätet där det övergick från fiber -> coax...

Okej.. antog att det inte var så bra då flesta man hör om kör "vanligt" fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Orkar man ringa Telia ännu en gång och försöka få 299:- för 250/250... Tråkigt när det varierar från säljare till säljare vad man får för pris.

Kan man lita på att de som påstår sig lyckats verkligen är ärliga?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan man lita på att de som påstår sig lyckats verkligen är ärliga?

Kan bifoga en orderbekräftelse om så krävs =D

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt tänka mig gå ner till 250/250mb för 299kr även fast jag är sugen på att testa Telenor. Haft Telia rätt länge blir iofs lite dyrare med Telenor men fortfarande bra pris.

Har sagt upp mitt Telia sedan tidigare så det går ut i början av december.

Samtal 1:

Slängde i princip 250/250mb erbjudande rakt i knäet på mig, men då var det en princip sak kunde han göra det ville jag ha 500, men inte det.

Samtal 2: Ehh nej på allt lite rabbatt kanske ändå men mycket dyrare.

Samtal 3: Ville inte ge mig något alls utan det går inte att ha BF priser flera år, vad konstigt sa jag eftersom jag haft det.

Samtal 4: Bytte taktik tog upp flera operatörer som skulle kunna ge mig bättre pris på 250 samt 500 än både Telias och Telenor BF erbjudande, liten chansning i fall personen på andra sidan hade koll på marknaden och insåg att det givetvis inte var så.

Fick 250/250mb 299 kr så slutade med det.

Tog lite tid att ringa flera gånger så får nog kanske ta Telenor bästa år i stället.

Ni som orkar ringa om kan nog få igenom det ni vill ha.

Done
Permalänk
Medlem

Fick bli såhär eftersom man av okänd anledning inte kan bifoga bilder när man redigerar ett inlägg.
@Alphahanne

Permalänk
Medlem

Haft telia via fiber väldigt, väldigt, länge, men de hade inget intresse av att belöna trogna kunder, ser ut som att jag skulle kunna teckna 250/250 i ett år, men i och med att de nu har lagt till en startavgift och att jag har noll intresse av att tjafsa med dem om att slippa den, så väljer jag att testa telenor i ett år, så får vi se om jag ångrar det. Blir ju enklare att byta nästa år, året därpå, osv när man väl bytt en gång. Avslutar samtidigt en tillläggstjänst som kostar mycket mer än den smakar och som, lagligt, går att ordna mycket billigare på annat sätt, så det blir en ordentlig prisjustering neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Fick bli såhär eftersom man av okänd anledning inte kan bifoga bilder när man redigerar ett inlägg.
@Alphahanne

<Uppladdad bildlänk>

Ah, men det var 250/250. Det var någon som påstod sig lyckats få 500/500 för 299 igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ah, men det var 250/250. Det var någon som påstod sig lyckats få 500/500 för 299 igen.

Tror jag vet vem du menar, men det hen sa var "500/500 till nuvarande black week priser", vilket är 499:-
Sen om det var det hen avsåg eller inte, kan jag inte svara på, men vore lustig att hen annars slutar med att säga att hen valde 250/250 för 299:-

(fast det kanske är någon annan som sagt samma sak som jag missat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tror jag vet vem du menar, men det hen sa var "500/500 till nuvarande black week priser", vilket är 499:-
Sen om det var det hen avsåg eller inte, kan jag inte svara på, men vore lustig att hen annars slutar med att säga att hen valde 250/250 för 299:-

(fast det kanske är någon annan som sagt samma sak som jag missat)

#20273883

Nu kan ju den personen ha missförstått och det var 250/250 förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

#20273883

Nu kan ju den personen ha missförstått och det var 250/250 förstås.

Ah, den har jag missat... men även där otydligt om "förlänga till samma", refererade till enbart samma pris eller även samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ah, den har jag missat... men även där otydligt om "förlänga till samma", refererade till enbart samma pris eller även samma hastighet.

Ja, det jag menar. Som det är skrivet tolkar jag det som en förlängning av tidigare abonnemang till samma pris men jag kan tolkat det fel. Det är lite luddigt skrivet. Sedan som jag skrev, personen i fråga kan själv ha missförstått.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Bredband2 kunde gå ner till 405kr för 250/250, ordinarie 475kr per månad. Men "samma" uppkoppling hos Telia via IP-onlys:s nät 299kr per månad. Så blev ett enkelt val.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk

Sa upp Telia i måndags och tecknade Telenor men ångrade mig faktiskt nu. Telia erbjöd TV Max + streamingtjänster (HBO, Viaplay och TV4 Play) + bredband 250/250 för 498 kr/mån. Känns ok då Telias bredband fungerat riktigt bra och vi ändå betalar 149 kr/mån för TV4 Play I dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du har troligtvis inte fiber som ägs av Bahnhof inkopplat men finns i närheten.

Stämmer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Telia var inte superpepp på att ha kvar mig som kund, de erbjöd 500/500 för 499:- men gick inte med på 250/250 för 299:-. Avslutade mitt bredband...Får se vad det blir nu då..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6