Reklamfönster dök upp i Assassin’s Creed

Permalänk
Melding Plague

Reklamfönster dök upp i Assassin’s Creed

Assassin's Creed: Odyssey-spelare blev konfunderade då popup-reklam dök upp mitt i deras spelsessioner. Spelskaparna Ubisoft menar på "tekniskt fel."

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ibland som att vi är på väg dit

Permalänk
Medlem

Tekniskt fel eller inte så tycker jag att funktionen ens finns är illa. Jag kan va "OK" med reklam i ett hörn i startmenyn av spelen för DLC, typ som i Horizon Forbidden West men mer än så är för mycket imo.

Vill du visa reklam får du ge mig spelet gratis också, tänker inte betala för ett spel OCH bli tvingad till reklam.

Reklamen för MW3 på Xbox som täckte hela skärmen vid uppstart va inte uppskattad den heller.

Vet inte vad som är mest korkat, reklamen eller att det nu finns 2 spel som heter Modern Warfare 3.

Permalänk
Medlem

Äckligt.
Samma skit när Blizzard gör popupreklam för sina egna produkter i battle.net appen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Var nog tekniskt fel eftersom reklamen skulle kommit betydligt oftare 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Snusfri

"Tekniskt fel", jo tjena.

Kan acceptera reklam i vissa typer av spel, tex GTA IV och V moddade jag med realistic billboards.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vidrigt är bara förnamnet. Skrämmande utveckling vi går till med reklam absolut överallt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gött om det pluppar upp mitt i världens svåraste boss battle som man har kämpat med i timmar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Vet inte vad som är mest korkat, reklamen eller att det nu finns 2 spel som heter Modern Warfare 3.

Haha. Jag funderar också varför inte COD bara går över till att sätta året i sin titel som FIFA/NHL, det kommer ju ändå ett nytt varje år, hade blivit enklare för alla.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Glädjespridare

Ah, en försmak av den ljuva ultrakommersiella framtiden.

Vi kommer vara fullständigt stalkade av annonsering och allmänna skojerier/lurendrejerier från företag (jo, det kan bli ÄNNU värre än det redan är).

Jag läste nyligen en nyhetsnotis, hos min börsmäklare, att ett amerikanskt flygbolag "funderar på" att pracka på sina resenärer riktad reklam (via infotainment m.m.)... 🫠

Må AGI/AI rädda oss. 🙏

Permalänk
Medlem

Det luktar mer avsiktligt än tekniskt fel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Kan du förklara bilden? Vad står de där siffrorna för

Permalänk
Medlem

riktad reklam kan väl aldrig bli rätt på en dator.
Tänk att jag använder min dator 40 timmar per vecka resten av tiden sitter någon av mina tre barn vid datorn....
Vem ska reklamen riktas till...
Ett eu förbud mot riktad reklam skulle vara gött särskilt när man redan betalat för produkten.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

trodde att det var någon bild i spelet inte att det kom upp en bild som tog upp hela skärmen.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Ah, en försmak av den ljuva ultrakommersiella framtiden.

Försmak? Det har varit på väg lääääääänge... Publishers testar fortfarande hur lång dom kan gå. BF2142 med sina billboards är en av de första jag minns som försökte bygga in reklam i spelvärlden - och folk klagade så att inte ens EA vågade fortsätta - men det kanske finns ännu äldre.

Permalänk
Musikälskare

"tekniskt fel." aka prova hur stor kritiken blir

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Kan du förklara bilden? Vad står de där siffrorna för

https://fortune.com/2013/04/30/sony-patent-is-hilarious-terri...

Det är från en nu 10 år gammal artikel om några patent från Sony

Detta skulle alltså redan nu kunna bli verklighet (jag tänker då på streamingtjänster med reklam inbakat till exempel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Äckligt.
Samma skit när Blizzard gör popupreklam för sina egna produkter i battle.net appen.

Nu är det väl i och för sig inte riktigt samma sak eftersom Battle.net är en launcher / butik. Valve har också reklam för sina produkter inuti Steam.

Skrivet av Pe3:

riktad reklam kan väl aldrig bli rätt på en dator.
Tänk att jag använder min dator 40 timmar per vecka resten av tiden sitter någon av mina tre barn vid datorn....
Vem ska reklamen riktas till...
Ett eu förbud mot riktad reklam skulle vara gött särskilt när man redan betalat för produkten.

Beror ju helt på vilken produkt du pratar om och dessutom något EU faktiskt redan har börjat ta tag i. Att du har betalat för datorn betyder inte att du har betalat för att besöka Sweclockers på den datorn, så Sweclockers har fortfarande rätt att ge dig reklam för att på så sätt få betalt. Sen har EU alldeles nyligen faktiskt gjort så att bl.a Facebook tvingades erbjuda dig alternativ för hur du vill betala för deras produkt - riktad reklam och insamlad data eller betala en månadsavgift.
Diskuteras kan göras kring ocker priset FB vill ha av dig för att slippa reklamen men principen kvarstår.

Nu låter det som att jag försvarar reklam, vilket jag absolut inte gör, men behövde ändå svara på er 2 eftersom era liknelser inte är som händelsen i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://fortune.com/2013/04/30/sony-patent-is-hilarious-terri...

Det är från en nu 10 år gammal artikel om några patent från Sony

Detta skulle alltså redan nu kunna bli verklighet (jag tänker då på streamingtjänster med reklam inbakat till exempel)

Många företag har patent trolling i strategin. Anställda uppmanas patentera all möjlig skit, användbar eller inte, bara så att det ska ackumuleras ett stort antal patent som man i framtiden kan gräva runt i för att underminera konkurrensen. Eller för att man ska kunna skryta om hur ”innovativ” man är. Förekomsten av patent är totalt frånkopplat från faktiska mål med verksamheten, ofta vill man tvärtom inte patentera saker man faktiskt planerar utföra, eftersom man då berättar om sin idé för konkurrensen. Och att ha många patent indikerar bara att de anställda inte har något vettigare att hålla på med än att tröska igenom patentideer i den interna byråkratin.

Blir jag ägare till en produkt där ovan idé är implementerad kör jag den omedelbart till tippen. Vilket författaren till patentet så klart fattade redan från början. Men han fick väl 2000$ i bonus eller något, gratulerar 👍

Permalänk
Medlem

Typisk Ubisoft stunt.
Något som iofs förvånar mig är hur lite "avsiktligt accidentiell produktplacering" det finns i spel, med tanke på hur vanligt det är i film. Nästa steg blir väl ett sponsornamn i titeln. Kan sportevenemang, arenor och t.o.m. idrottslag, så varför inte spelserier. Bara ett litet tips till Ubicrap...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

"Now we know why they need internet access for single player games "

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle3:

Många företag har patent trolling i strategin. Anställda uppmanas patentera all möjlig skit, användbar eller inte, bara så att det ska ackumuleras ett stort antal patent som man i framtiden kan gräva runt i för att underminera konkurrensen. Eller för att man ska kunna skryta om hur ”innovativ” man är. Förekomsten av patent är totalt frånkopplat från faktiska mål med verksamheten, ofta vill man tvärtom inte patentera saker man faktiskt planerar utföra, eftersom man då berättar om sin idé för konkurrensen. Och att ha många patent indikerar bara att de anställda inte har något vettigare att hålla på med än att tröska igenom patentideer i den interna byråkratin.

Blir jag ägare till en produkt där ovan idé är implementerad kör jag den omedelbart till tippen. Vilket författaren till patentet så klart fattade redan från början. Men han fick väl 2000$ i bonus eller något, gratulerar 👍

Absolut, jag fattar att det inte ligger i någon produktplan

Permalänk
Medlem

So? Är ju ingen konsekvens!

Ni kvider lite på ett forum men fortsätter lik förbannat att köpa deras produkter.
Varför ska de INTE göra detta? De tjänar ju på det!

Personligen tycker jag inte att de förtjänar att få betalt för sina produkter och jag tänker inte betala dem en spänn.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Gött om det pluppar upp mitt i världens svåraste boss battle som man har kämpat med i timmar.

Tänk om Elden Ring 2 skulle vid svåraste boss battle poppa upp en ruta och pausa spelet "Köp mer health för 50kr". Säkert många som ändå skulle nappa på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Försmak? Det har varit på väg lääääääänge... Publishers testar fortfarande hur lång dom kan gå. BF2142 med sina billboards är en av de första jag minns som försökte bygga in reklam i spelvärlden - och folk klagade så att inte ens EA vågade fortsätta - men det kanske finns ännu äldre.

Eeh jag vill minnas att det detta funnits sedan minst 20 år tillbaka i t ex racing spel.

Men det är bara att ta tag i åtta utveckla adblockers för spel också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Äckligt.
Samma skit när Blizzard gör popupreklam för sina egna produkter i battle.net appen.

Du har ju inte betalat för battle.net appen. Varför skulle inte utvecklaren få göra reklam i sin egna launcher/butik. Det är samma sak som att klaga på att Telia gör reklam för siba egna orodukter/tjänster i en Telia-butik.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Bojkotta deras spel, särskilt vid lanseringar. Det brukar lära stora företag när det börjar svida i plånboken hos aktieägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Bojkotta deras spel, särskilt vid lanseringar. Det brukar lära stora företag när det börjar svida i plånboken hos aktieägarna.

"pga minska intäkter kommer vi öka reklamen i spel med 1337%. Förköper ni vårt DLC som kommer om 2-5år kommer du få en reklamfri upplevelse... Tills vi bestämmer att det inte är det längre."

Permalänk
Medlem

Metal Gear Solid-serien har haft produktplacering i många år. Så inget nytt.

Nej det här är inte jag som försvarar det. Ogillar reklam lika mycket som någon annan.

https://metalgear.fandom.com/wiki/Category:Product_placement

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Mutant gjorde bra med reklamen