Måste man alltid köpa webhotell för att kunna hantera DNS?

Permalänk
Medlem

Måste man alltid köpa webhotell för att kunna hantera DNS?

Jag har startat företag och köpt några domäner hos en registrar, .com, .se och .org. Dom ska leda till samma sida på webflow.

Är det standard att man måste köpa hosting med 700Gb trafik, hemsida, X Gb lagring, mm. för att få tillgång till DNS så jag kan peka om domänen och skapa några e-mail forwards?

Själv tycker jag att det låter som jag betalar för väldigt mycket onödigt när jag bara vill ha DNS.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Hedersmedlem

Nejdå, du behöver inte köpa ett helt webbhotell bara för DNS. Det finns många leverantörer som klarar av detta för en väldigt blygsam kostnad.

Loopia tar 8 kr/månad för deras tjänst LoopiaDNS som är bara just deras DNS-tjänst.

Microsoft har Azure DNS som en del av sina molntjänst Azure, Amazon har Route 53 som funkar på liknande sätt, och Cloudflare har också något tror jag.

Däremot behöver du mer än bara DNS för att göra en mailforward. Det enda du kan göra med DNS är att specificera en "MX-record" för din domän, d.v.s. peka ut en specifik mailserver som mailservern för din domän. Du kan inte bara peka din domän på någon random mailserver och forwardera mail, du behöver köpa en mailtjänst av någon som hanterar e-post också. (Det brukar ingå i webbhotellpaket.) Det blir ett par tior per månad och användare också för att få till det. Oklart om du redan har en sådan tjänst.

Permalänk
Medlem

Nej, har du redan en domän så tycker jag personligen att Cloudflares gratis-tjänst för DNS är väldigt bra. Den får snabbare stöd för nya record types och har fungerat klockrent för mig på flera domäner. Det har en del email-relaterade funktioner också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag har startat företag och köpt några domäner hos en registrar, .com, .se och .org. Dom ska leda till samma sida på webflow.

Är det standard att man måste köpa hosting med 700Gb trafik, hemsida, X Gb lagring, mm. för att få tillgång till DNS så jag kan peka om domänen och skapa några e-mail forwards?

Själv tycker jag att det låter som jag betalar för väldigt mycket onödigt när jag bara vill ha DNS.

Jag kör dynu.com som jag är extremt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nejdå, du behöver inte köpa ett helt webbhotell bara för DNS. Det finns många leverantörer som klarar av detta för en väldigt blygsam kostnad.

Loopia tar 8 kr/månad för deras tjänst LoopiaDNS som är bara just deras DNS-tjänst.

Microsoft har Azure DNS som en del av sina molntjänst Azure, Amazon har Route 53 som funkar på liknande sätt, och Cloudflare har också något tror jag.

Däremot behöver du mer än bara DNS för att göra en mailforward. Det enda du kan göra med DNS är att specificera en "MX-record" för din domän, d.v.s. peka ut en specifik mailserver som mailservern för din domän. Du kan inte bara peka din domän på någon random mailserver och forwardera mail, du behöver köpa en mailtjänst av någon som hanterar e-post också. (Det brukar ingå i webbhotellpaket.) Det blir ett par tior per månad och användare också för att få till det. Oklart om du redan har en sådan tjänst.

Tack, då ska jag alltså ha både DNS och en mailtjänst. Loopia vill ha ca 1200kr/år för det. Jag kanske inte kommer undan billigare.

Skrivet av blunden:

Nej, har du redan en domän så tycker jag personligen att Cloudflares gratis-tjänst för DNS är väldigt bra. Den får snabbare stöd för nya record types och har fungerat klockrent för mig på flera domäner. Det har en del email-relaterade funktioner också.

Jag vill ju peka om mail till min Gmail också så jag behöver troligen ett paket.
Kan jag verkligen ha DNS och mailserver hos någon annan än min registrar?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Kan jag verkligen ha DNS och mailserver hos någon annan än min registrar?

Ja. Allt utom att hantera betalning och delegering av domännamnet till kundens valda namnservrar (och några relaterade aktiviteter) är extratjänster som inte strikt talat har något att göra med rollen som registrar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja. Allt utom att hantera betalning och delegering av domännamnet till kundens valda namnservrar (och några relaterade aktiviteter) är extratjänster som inte strikt talat har något att göra med rollen som registrar.

Sweet, tack

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag vill ju peka om mail till min Gmail också så jag behöver troligen ett paket.
Kan jag verkligen ha DNS och mailserver hos någon annan än min registrar?

Du kan titta om deras tjänst "Email Routing" gör vad du vill.

https://www.cloudflare.com/developer-platform/email-routing/

Ja, definitivt. Så gör jag med alla mina domäner eftersom registrarernas tjänster oftast är lite sämre för mig som gillar att labba med en del av mina domäner och samtidigt testa de allra senaste record types som standardiseras.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kyre:

Tack, då ska jag alltså ha både DNS och en mailtjänst. Loopia vill ha ca 1200kr/år för det. Jag kanske inte kommer undan billigare.

Jodå. One.com har något paket för 59 kr/månad vilket blir lite billigare. Men då är det å andra sidan one.com, som inte direkt har det bästa ryktet i branschen på något sätt.

Personligen hade jag lätt lagt 99 kr/månad bara för att veta att det är problemfritt. Jag vet inte vad det är för företag du ska driva men i sammanhanget är det antagligen inte så mycket. Bara den tid du lagt på detta hittills lär ju betala för webbhotell i ett år liksom.

Skrivet av kyre:

Jag vill ju peka om mail till min Gmail också så jag behöver troligen ett paket.

Du kan peka MX på Google om du har deras Google Workspace-tjänst. Då får du även andra samarbetsappar och så. Det kan också ingå en DNS-tjänst i det, jag är osäker, värt att kolla.

Skrivet av kyre:

Kan jag verkligen ha DNS och mailserver hos någon annan än min registrar?

Ja, absolut.

Registrarens roll är att föra in dig som "ägare" av domänen i ett register (därav namnet) och annan relevant administration. Varken mer eller mindre. En del av denna registerhållning är information om vilka dina DNS-servrar är. Denna information förs sedan in i toppdomänens DNS-servrar.

Ofta har registrarer även DNS-tjänster och webbhotellstjänster, eller om man ser på det från andra hållet, kan ofta webbhotell och DNS-leverantörer även agera registrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan peka MX på Google om du har deras Google Workspace-tjänst. Då får du även andra samarbetsappar och så. Det kan också ingå en DNS-tjänst i det, jag är osäker, värt att kolla.

Det lät snarare som att OP var ute efter en forwardingtjänst. I annat fall är dock Google Workspace ganska trevligt om man gillar Gmail och Google Docs.

Det ingår vad jag vet inte någon DNS-tjänst i detta, åtminstone inte i den gamla Legacy-versionen av Workspace som jag kör. Tror snarare att det nog tidigare var en del av Google Domains, en tjänst som de lagt ner tidigare i år och migrerat över kunderna till SquareSpace.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som så att jag köper domän namn(en) jag vill ha på webb.se pekar sedan om domän x till cloudflare och kör all konfiguration där igenom. Tycker inte att det kan bli smidigare än så. Kostnaden blir då bara vad domänen kostar/år.

Huvud domän
domän.com pekar på en github page

Subdomäner
*.domän.com pekar till diverse tjänster, home assistant, pterodactyl mm.

På så sett när jag gör en lookup på huvuddomänen så syns inte subdomänderna. Så länge jag använder Cloudflares proxy och inte skapar ett eget SSL certifikat för en av subdomänerna då blir de synliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Jag har gjort som så att jag köper domän namn(en) jag vill ha på webb.se pekar sedan om domän x till cloudflare och kör all konfiguration där igenom. Tycker inte att det kan bli smidigare än så. Kostnaden blir då bara vad domänen kostar/år.

Huvud domän
domän.com pekar på en github page

Subdomäner
*.domän.com pekar till diverse tjänster, home assistant, pterodactyl mm.

På så sett när jag gör en lookup på huvuddomänen så syns inte subdomänderna. Så länge jag använder Cloudflares proxy och inte skapar ett eget SSL certifikat för en av subdomänerna då blir de synliga.

Det låter smidigt. Men kan du även peka om mail@domän.com till valfri e-postadress där? Jag håller på att titta på cloudflare. Men dom föreslår att man stänger av DNSSEC på sin registrar för att undvika konflikter. Det har jag inte lyckats med hos MissHosting ännu. Dom vill oftast ha betalt för webbhotell för det.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det låter smidigt. Men kan du även peka om mail@domän.com till valfri e-postadress där? Jag håller på att titta på cloudflare. Men dom föreslår att man stänger av DNSSEC på sin registrar för att undvika konflikter. Det har jag inte lyckats med hos MissHosting ännu. Dom vill oftast ha betalt för webbhotell för det.

Vilka föreslår det? Cloudflare har bra stöd för DNSSEC, och jag kör det på alla mina domäner. Är det något specifikt för deras email-forwarding menar du?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilka föreslår det? Cloudflare har bra stöd för DNSSEC, och jag kör det på alla mina domäner. Är det något specifikt för deras email-forwarding menar du?

Nej, det är nog jag som snubblade lite på orden. Det är för att använda CloudFlares DNS.
Jag har lyckats få bekräftat att DNSSEC inte är påslaget, så jag går vidare med CloudFlare som verkar bättre än min registrar.

Citat:

1. Log in to your domain registrar

2. Avoid DNS resolution issues caused by DNSSEC
Look at the list of DNS records at your registrar. If DS records are listed, you have two options:

A. Turn DNSSEC off at your provider at least 24 hours before updating your nameservers. - Most common
B. Migrate your existing DNS zone without turning off DNSSEC. - Advanced

Recommended: Turn DNSSEC on through Cloudflare

3. Update your nameservers

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Nej, det är nog jag som snubblade lite på orden. Det är för att använda CloudFlares DNS.
Jag har lyckats få bekräftat att DNSSEC inte är påslaget, så jag går vidare med CloudFlare som verkar bättre än min registrar.

Jaha. Ja, när man byter namnservrar för sin domän bör man slå av DNSSEC temporärt för att undvika att DNS-uppslag misslyckas under tiden bytet propagerar. Sedan när du aktiverar det på Cloudflare så ska din registrar skicka vidare rätt DS record till zonen för den aktuella toppdomänen.

En liten bonus med Cloudflares DNS-tjänst är att ändringar propagerar direkt till deras publika resolvers (1.1.1.1 och 1.0.0.1) oavsett TTL så om man vill säkerställa att allt blev rätt kan man testa slå upp mot dem utan att invänta att ett eventuellt cachat värde blir ogiltigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kyre:

Jag har startat företag och köpt några domäner hos en registrar, .com, .se och .org. Dom ska leda till samma sida på webflow.

Är det standard att man måste köpa hosting med 700Gb trafik, hemsida, X Gb lagring, mm. för att få tillgång till DNS så jag kan peka om domänen och skapa några e-mail forwards?

Själv tycker jag att det låter som jag betalar för väldigt mycket onödigt när jag bara vill ha DNS.

Nej, bara hos Loopia som DNS inte ingår.
Jag kör hos Hostup, liten aktör som är registrerad hos Internetstiftelsen (till skillnad från Misshosting som även drev massa extra fakturor efter något uppköp). Går fint att även använda cloudflares servrar om man vill det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, bara hos Loopia som DNS inte ingår.

Säkert inte *bara* hos Loopia, det finns säkert andra exempel också. Men det är iaf vanligt att det paketerats in någon DNS-tjänst utan extra kostnad (som ju dock inte nödvändigtvis är det bästa valet bara för att någon vill ge dig tjänsten gratis), så "standard" är det ju inte...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304