Permalänk

Antistatiska skor?

Hej!
Tänkte kolla om man kan köpa dessa och vara säker?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsskor/skydd...
Jag blir tokig av armbands antistatisk skydd som trasslar in sig i allt konstant.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det fungerar med skor men det här kanske vore något istället?
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tänkte kolla om man kan köpa dessa och vara säker?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsskor/skydd...
Jag blir tokig av armbands antistatisk skydd som trasslar in sig i allt konstant.

Grejen är ju ändå att du behöver vara elektriskt sammankopplad med det som ska skyddas. Du behöver ha samma elektriska potential som datorn, eller vad det nu är för apparat det handlar om. Det är inte relevant att ha skor som förhindrar/minskar risken att du bygger upp en laddning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För vilken syfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tänkte kolla om man kan köpa dessa och vara säker?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsskor/skydd...
Jag blir tokig av armbands antistatisk skydd som trasslar in sig i allt konstant.

Sätt armbandet runt fotleden och ha en längre sladd...

Skall du ha skor gäller det ju att du har ett golv som är ledande och jordat. Inget man brukar ha hemma...

Permalänk
Skrivet av r0bz:

Osäker på om det fungerar med skor men det här kanske vore något istället?
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Har just denna men den är bara bra att lägga komponeneter på.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

För vilken syfte?

Jag har köpt ett nytt moderkort för 10k som jag ska byta vill vara mycket försiktig.

Permalänk
Skrivet av tsv:

Sätt armbandet runt fotleden och ha en längre sladd...

Skall du ha skor gäller det ju att du har ett golv som är ledande och jordat. Inget man brukar ha hemma...

Nej det blir svårt.
Ok.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så jobbigt att byta ett moderkort med armband.
Nu är du bara fjollig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tänkte kolla om man kan köpa dessa och vara säker?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsskor/skydd...
Jag blir tokig av armbands antistatisk skydd som trasslar in sig i allt konstant.

Nej de där lär inte duga.

Ska du ha skor för ESD-syfte så måste skorna vara klassade för detta (inte bara ha antistatisk sula) + golvet måste vara korrekt.
Kör ett armband om ankeln istället eller varför inte en luftfuktare i lägenheten?

Ska du tvunget köpa ett par sulor (som troligen inte gör nytta på ditt golv ändå) så hade jag rekommenderat Birkenstocks ESD-sandaler.

Kostar ca tusenlappen:
https://www.birkenstock.com/se/arizona-esd-birko-flor/arizona...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Är väl inte så jobbigt att byta ett moderkort med armband.
Nu är du bara fjollig

Jo du har nog rätt

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag att såna där armband är lite overkill. När jag grejar i datorn ser jag till att hela tiden nudda skruvar eller andra nakna metalldelar i chassit för att hålla potentialskillnaden till ett minimum. Dessutom har jag rena bomullskläder på, och rör mig så lite som möjligt under processen. Försöker också undvika datormekande under den torra delen av året, typiskt november till april.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Jag har köpt ett nytt moderkort för 10k som jag ska byta vill vara mycket försiktig.

Det kommer gå alldeles fint utan nå antistatskydd. Men om du promt nu måste ha det så kan du ju smeka ett element innan du börjar jobba, eller bara stå ut i dom få minuter du tar på mobot?

Fast sen undrar jag iofs varför man ens köper moderkort för 10kkr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tänkte kolla om man kan köpa dessa och vara säker?
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsskor/skydd...
Jag blir tokig av armbands antistatisk skydd som trasslar in sig i allt konstant.

Det ska vara säkert, när jobbade för ett företag som byggde datorer åt försvarsmakten så hade de motsvarande birka som i sig var antistatiska och någon antistatisk matta. Det var det skönaste utan att behöva oroa sig minns jag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Nja jag kör full custom loop, det kommer ta en hel dag att göra jobbet.
Slog till på ett Apex för att kunna köra ddr5 runt 8000mt/s.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av cyklonen:

Sen tycker jag att såna där armband är lite overkill. När jag grejar i datorn ser jag till att hela tiden nudda skruvar eller andra nakna metalldelar i chassit för att hålla potentialskillnaden till ett minimum. Dessutom har jag rena bomullskläder på, och rör mig så lite som möjligt under processen. Försöker också undvika datormekande under den torra delen av året, typiskt november till april.

Asiatiska skor... så läste jag rubriken på mobilen (liten text).
Det skulle se ut det, sannolikt med tonvis av tveksamt funktionell men flashig LED-belysning. 😂

Nä men precis, undvik att vara klädd i en massa knastrande fejk-textil/plastkläder som polyester etc., och rör vid olackade chassiramen med den underarm/hand som inte behöver vara fri för montering & skruvande.

ESD-armband behöver inte sitta på armen man jobbar mest med heller... 👍

Permalänk
Medlem

Trägolv (typ obehandlad eller oljad parkettgolv), trä(pin)stol utan tygdyna (eller helt i bomull), kläder helt i bomull och gå i strumplästen med bomulls-strumpor, arbetsbordet i trä samt att rumsfuktigheten är helst över 40% Rh - så har du din ESD-säkra arbetsplats

förvaring i kartonger eller trälådor och på trähyllor fungerar också hyfsat ESD-säkert.

Allt i plast och lika syntetmaterial är ESD-osäkert inkluderande gamla 'röda' ESD-påsar då ESD-skyddet på ytan är temporär och dunstar sakta bort. De i metallskimmer/metallbelagda påsarna som följer med elektronik fungerar bättre över lång tid.

Det viktiga är att utjämna spänningsskillnaden långsamt mellan dig själv och grejorna du hanterar - att 'ladda ur mot element' är meningslöst eftersom elementet har ingen beröring med dina grejor som du sedan hanterar...

har man ingen ESD-matta och syntet/plast/plastlackad yta på ditt arbetsbord ? - ta en stor flyttkartong och veckla ut!! kartong leder lika bra-dåligt som de svindyra ESD-mattorna...

har man sprutat med några pumptag dimma över kartongen och ytorna man jobbar på med en blomspruta så att det blir en aning fuktigt på ytan så fungerar det ännu bättre.

och det viktiga är fortfarande kläderna, arbetsyta och det man sitter på att alla är av bomull eller trä - ingen syntettyg eller syntetmaterial...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

Trägolv (typ obehandlad eller oljad parkettgolv), trä(pin)stol utan tygdyna (eller helt i bomull), kläder helt i bomull och gå i strumplästen med bomulls-strumpor, arbetsbordet i trä samt att rumsfuktigheten är helst över 40% Rh - så har du din ESD-säkra arbetsplats

förvaring i kartonger eller trälådor och på trähyllor fungerar också hyfsat ESD-säkert.

Allt i plast och lika syntetmaterial är ESD-osäkert inkluderande gamla 'röda' ESD-påsar då ESD-skyddet på ytan är temporär och dunstar sakta bort. De i metallskimmer/metallbelagda påsarna som följer med elektronik fungerar bättre över lång tid.

Det viktiga är att utjämna spänningsskillnaden långsamt mellan dig själv och grejorna du hanterar - att 'ladda ur mot element' är meningslöst eftersom elementet har ingen beröring med dina grejor som du sedan hanterar...

har man ingen ESD-matta och syntet/plast/plastlackad yta på ditt arbetsbord ? - ta en stor flyttkartong och veckla ut!! kartong leder lika bra-dåligt som de svindyra ESD-mattorna...

har man sprutat med några pumptag dimma över kartongen och ytorna man jobbar på med en blomspruta så att det blir en aning fuktigt på ytan så fungerar det ännu bättre.

och det viktiga är fortfarande kläderna, arbetsyta och det man sitter på att alla är av bomull eller trä - ingen syntettyg eller syntetmaterial...

Så många konstiga saker i detta inlägget som jag inte förstår vart det skulle komma från...

Vad har kartong för motstånd om det nu leder som en ESD-matta, har du någon studie att peka på?

Ingen plast? Vi har ESD-backar att förvara nakna kort i, de är högst ESD säkra, även över tid då det är kol infuserat i plasten som är skälet till att de är säkra.

Röda plastpåsar är bara behandlade för att inte alstra laddningar.

Plastpåsar med kolnät laddar även ur långsamt.

Folierade ESD-påsar är skärmad och skyddar även mot de flesta urladdningarna mot påsen. Det gör inte de två andra typerna av ESD-påsar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trä, kartong och bomull i kläder har vatten i sig absorberat i mer eller mindre stor mängd i fibrerna som kapillärkondensation och är efter en tid i balans med luftens luftfuktighet (Rh) och inte alls samma höga resistans som en plastyta (som inte är behandlad med kol eller annat för bli ESD-säker) vilket innebär att en uppkommen laddning på ytan försvinner ganska fort. - man fuktmäter ju träd med just att mäta ledningsförmågan där resistans kanske ligger mellan 1*10⁹ - 1*10¹² Ohm i torr trä medans plastytor kan lätt ligga mellan 1*10¹⁵ - 1*10¹⁸ Ohm ... dessutom är cellulosa ungefär i mitten av den triboelektriska spänningsstegen där typ teflon är i den ena ändan och skinn och hår är i den andra ändan - dvs. gnugga bomull mot träd ger ingen statisk uppladdning då båda är i cellulosa - medans dra handflatan över en teflonyta så kan det laddas väldigt mycket väldigt fort om handflatan (skinn) är väldigt torr. Även polyeten och polypropylenplast har också hög elektronegativitet inte långt ifrån teflon och samlar lätt på sig laddningar vid gnuggning motparter som handflata och skinn.

Du kan inte se att kartong, trä, papper leder ström med en vanlig multimeters området på max 10 MOhm i resistans - man kanske behöver gå upp 2-3 tiopotenser till innan det är mätbart men ändå mycket lägre än en plastyta som kan vara upp till 1*10¹⁸ Ohm i resistans

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xxargs:

Trä, kartong och bomull i kläder har vatten i sig absorberat i mer eller mindre stor mängd i fibrerna som kapillärkondensation och är efter en tid i balans med luftens luftfuktighet (Rh) och inte alls samma höga resistans som en plastyta (som inte är behandlad med kol eller annat för bli ESD-säker) vilket innebär att en uppkommen laddning på ytan försvinner ganska fort. - man fuktmäter ju träd med just att mäta ledningsförmågan där resistans kanske ligger mellan 1*10⁹ - 1*10¹² Ohm i torr trä medans plastytor kan lätt ligga mellan 1*10¹⁵ - 1*10¹⁸ Ohm ... dessutom är cellulosa ungefär i mitten av den triboelektriska spänningsstegen där typ teflon är i den ena ändan och skinn och hår är i den andra ändan - dvs. gnugga bomull mot träd ger ingen statisk uppladdning då båda är i cellulosa - medans dra handflatan över en teflonyta så kan det laddas väldigt mycket väldigt fort om handflatan (skinn) är väldigt torr. Även polyeten och polypropylenplast har också hög elektronegativitet inte långt ifrån teflon och samlar lätt på sig laddningar vid gnuggning motparter som handflata och skinn.

Du kan inte se att kartong, trä, papper leder ström med en vanlig multimeters området på max 10 MOhm i resistans - man kanske behöver gå upp 2-3 tiopotenser till innan det är mätbart men ändå mycket lägre än en plastyta som kan vara upp till 1*10¹⁸ Ohm i resistans

Däremot finns det tydliga mätistruktioner som ska följas för att mäta esd-mattor.

Alltså undrar jag om du har någon studie eller papper där detta kring kartong avhandlas.

Just nu är det bara en massa påståenden som Jag är motvillig att lyssna på utan uppbackning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin