Permalänk
Medlem

Sony KD55AG8 flimmer problem

Mina föräldrar har övertagit min Sony AG8 TV och skulle hjälpa dem med installationen. Minns att den visade lite konstiga saker som flimmer el vad man ska kalla det innan jag slutade använda den själv. Men tänkte det var tillfälligt el något glapp.
Men nu är det samma problem utan någon annan signal el apparat inkopplad.
Själv känns det som att jag testat allt men kanske någon av er varit med om liknande?
Flimmer börjar alltid efter en viss stund och sedan i intervaller. Känns inte som att det är fel på panelen då bilden är normal emellanåt.
Här är ett klipp jag spelat in på hur det ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Händer det oavsett vad som visas på skärmen, eller bara på hemskärmen? Dvs är det likadant när man faktiskt kollar på någon media?

Om man går frame-by-frame i videon (. för att gå framåt 1 frame) ser man att det som flimrar är delar av hemskärmen som dupliceras längre ner på skärmen.

Som här:

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

Felsökning steg 1A vid displayproblem: Påverkar det skärmens/TV:ns egna menyer? Om nej, det syns bara med en viss app, en viss funktion eller en viss källa. Då har man ett avgränsat problem till just det som uppvisar problemer. Om det syns i TV:ns skärmens/egna menyer och påverkar alla källor, då är det ett tecken på hårdvaruproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Felsökning steg 1A vid displayproblem: Påverkar det skärmens/TV:ns egna menyer? Om nej, det syns bara med en viss app, en viss funktion eller en viss källa. Då har man ett avgränsat problem till just det som uppvisar problemer. Om det syns i TV:ns skärmens/egna menyer och påverkar alla källor, då är det ett tecken på hårdvaruproblem.

Exakt det borde nog vara ett hårdvarufel då det kvittar var man är. Hemskärmen, laddning, el i nån app.
Frågan är vad man gör då? Kan en servicetekniker få rätt på det om en sådan kommer hem till dem?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av I Kill:

Exakt det borde nog vara ett hårdvarufel då det kvittar var man är. Hemskärmen, laddning, el i nån app.
Frågan är vad man gör då? Kan en servicetekniker få rätt på det om en sådan kommer hem till dem?

Olika källor = din Playstation, din digitalbox, din AppleTV, din BD-spelare etc. När dessa visar samma flimmer är det ett tecken på hårdvaruproblem.

Hemskärmen, laddning, eller i nån app. är samma källa, dvs TV:n eget smartsystem. Kan fortfarande vara en tillfällig glitch som löser sig med vaktmästaråterställning eller fabriksåterställning.

Nästa steg efter det är att kontakta support. De lär föreslå åtgärderna ovan, så gör man det först snabbar man upp hanteringen.