Täcka rör som går längs väggen (inomhus)

Permalänk
Medlem

Täcka rör som går längs väggen (inomhus)

Hej!

Lite ovanlig tråd, men jag behöver lite hjälp och råd. Finns det någon här som kan eller vet någon som kan tillverka någon slags "skydd" eller "täcke" för dessa rör som på bilden? Jag tänker mig mer någon tunn metall/plast "list" av vit färg som smälter in längs hela väggen upp till tak men det ska samtidigt se snyggt ut och kunna fästa smidigt på väggen.

Tänker mig något sånt:

Jätte kass skiss, men det är aktuella rummet och rör jag talar om. Skissen är lite vad jag tänkt hur jag vill dölja det. Anser att dom har gjort det riktigt fult och jag vill gärna dölja rören i mitt rum på ett snyggt sätt. Kan inte sätta något framför rören. En stor hörnsoffa kommer vara framför rören.

Vore jättetacksam för lite råd.

Mvh

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

En gardinstång framför dem med drapperi ?:)
Eller en större golvhylla.
Som har täcksidorna lite längre på baksida, så rören går fritt bakom hyllan.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Skall ni ha gardiner till fönstren på varje sida, så låt stången gå framför och ha tillräckligt med gardiner så det täcker rören också.

Permalänk
Medlem

Ett alternativt vore ju Thorsman installationssystem: https://www.se.com/se/sv/work/products/product-launch/install...

Annars om man är lite händig kan man ju bygga något av trä och måla. har du funderat något på att bara spraymåla rören vita?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

3d printa ett cover (i delar) och måla med samma färg som väggen har. Med lite design skills kan man ha så den bara klipper på rören och så ingen annan fästanordning krävs.

Permalänk
Medlem

En kabelkanal kanske? Finns en uppsjö varianter och storlekar att välja mellan

Permalänk
Medlem

Alternativ annars är att fästa lite pinnar eller nått på den och sätt en kruka med en klätterväxt där som får växa över. (antar dock rören blir för varma för att den ska växa direkt på rören.) Passionsfrukt kan nog täcka hela vägen upp på 6-12 månader om du har bra ljus.

Permalänk
Medlem

Beror på estetiken. Antingen bygger du själv med lite virke som du målar vitt. Du kapar in list och rör nedtill, fäster med clips eller liknande på insidan upptill.

Vill du köpa en färdig produkt bör en plåtslagare eller VVS-firma kunna ta fram en lämplig "kanalinklädnad". Verkar finnas mest produkter för ventilationsrör. Hade svårt att hitta produkter för inklädnad av radiatorrör. Plåtslagare kan alltid tillverka exakt hur du vill ha det, men det kostar också premium.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Bokhylla

Permalänk
Medlem

ni alla här gav mig en drös med bra idéer och tips. Tack! Ska kika på era länkar osv. Visste att jag kunde lita på SweC medlemmar. Inte bara inom IT. Dock glömde jag säga att jag kommer ha en soffa i närheten av rören, så möbler i form av Bokhylla går ej.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Täck INTE rören är mitt tips. Det blir bara klumpigare och fulare att täcka rören.

Om du har rörfobi och absolut måste ha bort rören så flyttar du ut väggen. Men det går inte i detta fall då du har skarvar/kopplingar. Dessa bygger man aldrig in. Visst servicelucka med skvallerhål men då är vi ju i ett sämre läge än som det ser ut nu.

Om jag var du hade jag gjort följande:
Hade det varit okromade rör hade jag putsat upp dem så de blev blank/borstad koppar och sen använt det som en inredningsdetalj. Men nu är dina kromade...

Putsa upp dem och matcha dem med en färg på väggen som fungerar med krom. Måla om hela rummet/hallen kanske inte är aktuellt dock.

Då finns det bara ett alternativ kvar och det är detta som blir lättast/snyggast i ditt fall. Måla rören vita, samma kulör och glans som väggen bakom. De kommer smälta in jättebra! Mycket bättre än någon låda!

Permalänk
Medlem

Går väl att köpa en U-profil i plåt på en järnhandel i rätt mått som du sen skruvar fast på väggen. Den blir ju inte 'inbyggd' då utan bara dold, behövs ju inget lock under och över om den är tillräckligt hög.