Permalänk
Medlem

Fått någon annans e-post?

Jag har en gmail-adress som är förnamn.efternamn@gmail.com. I natt fick jag två mail – en bekräftelse på medlemskap och en orderbekräftelse från HM – trots att jag varken ansökt om medlemskap eller beställt något. Först trodde jag att jag blivit hackad, men sen ser jag att det i ”huvudet” till de båda mailen står att de har blivit skickade till förnamnefternamn@gmail.com, alltså en e-postadress som är snarlik min men utan punkt mellan för- och efternamn. Leveransadressen i mailen stämmer med en person som har samma för- och efternamn som jag. Hur kan detta ha gått till? Gmail kan väl inte ”sortera fel” som en slarvig brevbärare?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

If someone accidentally adds dots to your address when emailing you, you'll still get that email. For example, if your email is johnsmith@gmail.com, you own all dotted versions of your address

- john.smith@gmail.com
- Jo.hn.sm.ith@gmail.com
- j.o.h.n.s.m.i.t.h@gmail.com

Permalänk
Medlem

Punkter före @ i en gmailaddress spelar inte roll.

Du kan lägga till hur många du vill eller ta bort den/de du lade till när du skapade din email.

https://support.google.com/mail/answer/7436150?hl=en

EDIT: TOOO LATE.

Permalänk
Medlem

Så, fastän jag, en gång för länge sedan, reggade förnamn.efternamn@gmail.com hos Gmail så ”äger” jag även förnamnefternamn@gmail.com? Är det rätt tolkat? I så fall har personen som har samma namn som jag antagligen angett förnamnefternamn@gmail.com för sitt HM-konto och nu får jag mailen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för exakt samma sak som dig. Jag har också förnamn.efternamn@gmail.com registrerat.
Provade nu att logga in med fornamnefternamn@gmail.com och se på tusan det funkade. Så det verkar som att man "äger" den adressen också.
Jag har fått allt från tidsbokningar hos tandläkaren till bekräftelser.. Så mest troligt har min namne en fornamnefternamn1@gmail.com eller dyl.
Var lite orolig att mina mail hamnade hos honom, men så verkar ju inte fallet vara..

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Får också en annan persons email på förnamnefternamn@gmail.com på min email med samma förnamn.efternamn@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Jag har en gmail-adress som är förnamn.efternamn@gmail.com. I natt fick jag två mail – en bekräftelse på medlemskap och en orderbekräftelse från HM – trots att jag varken ansökt om medlemskap eller beställt något. Först trodde jag att jag blivit hackad, men sen ser jag att det i ”huvudet” till de båda mailen står att de har blivit skickade till förnamnefternamn@gmail.com, alltså en e-postadress som är snarlik min men utan punkt mellan för- och efternamn. Leveransadressen i mailen stämmer med en person som har samma för- och efternamn som jag. Hur kan detta ha gått till? Gmail kan väl inte ”sortera fel” som en slarvig brevbärare?

Läst om liknande från andra som har för.efternamn på gmail. Som andra säger äger du alla "punktad"e versioner. Vill minnas att det är att punkter inte är ett giltigt tecken i email adresser och därför bara ignoreras av datorsystem.

Tyvärr verkar det hända att folk tror att de kan använda förnamn.efternamn som "sin" adress. Läste det från någon amerikansk snubbe med ett vanligt namn (typ john smith) och han tröttnade tillslut på att försöka få tag på alla som använde hans email och började bara radera när det kom. Han fick allt möjligt i sin emailbox

Permalänk
Medlem

Hänt mig med, jag har förnamn.efternamn. Brukade få mail från nån förening han är med i bland annat. Så jag mailade föreningen och sa att han angivit fel epost. Jag fick aldrig nått svar men mailen har slutat komma. Han reggade även ett spotify-konto med min email. I det senare fallet så gjorde jag en fuling och stängde ner det spotify-kontot så han fick göra ett nytt med rätt adress...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vill minnas att det är att punkter inte är ett giltigt tecken i email adresser och därför bara ignoreras av datorsystem.

Jodå, men specifikt Gmail fungerar så.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304