Samsung Galaxy Tab S6 Lite 2022, något att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Tab S6 Lite 2022, något att rekommendera?

Jag är på jakt efter en ny surfplatta, android. Såg att Elgiganten redan idag börjar med ”Black Friday” för medlemmar. Det finns ett par olika Samsung-plattor, bland annat en Samsung Galaxy Tab S6 Lite 2022 WiFi för 2990 kr. Står att den kostat drygt 5 000 kr tidigare. Någon som har några erfarenheter från denna surfplatta? Jag ska mest ha den surfa med, kolla på film och youtube, ett komplement i stugan samt ev redigera några enklare bilder via Lightroom. Jag vet att den sista delen ställer lite högre krav på plattan än övriga punkter. Jag använder idag min Google Pixel 7 för enklare redigering när jag är på språng och den fungerar bra så tänker att denna plattan bör också fungera.
Såg även att det finns en Samsung Galaxy Tab A8 10.5 för en tusenlapp billigare, men kanske värt att lägga till den där tusenlappen för att få en S6!?
Eller någon som har något annat förslag?

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt just en Samsung Galaxy Tab S6 Lite för ett år sen till ena dottern, för att ersättare en Lenovo-platta vars pekskärm hade fått fnatt. Kan säga att byggkvalitén på S6 Lite är så mycket bättre än på A-serien av plattor. Prestandan är helt fantastisk för en platta i detta pris spann med metallchassi och bra skärm. Då hade jag redan sonderat av hela marknaden och kommit fram till att just denna platta var den absolut vettigaste för runt 3000:-, och även om priset inte har gått ner så skulle jag ändå säga att plattan är värd de pengarna, åtminstone så länge inte Samsung släpper en S7 Lite vilket inte finns ännu. Köp inget billigare om det inte är avsett för bruk av 2-4 åring, annars kommer den att flygga in i väggen snabbare än du hinner säga bazinga!

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Din Pixel 7 är ungefär 3-4 gånger snabbare än S6 Lite om man bara jämför CPUerna, tar man med GPU också så drar det iväg ännu mer. Se t.ex. GB6 för S6 Lite och Pixel 7. Men den fungerar säkert bra att surfa med, bara du inte förväntar dig samma nivå som din Pixel 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag köpte faktiskt just en Samsung Galaxy Tab S6 Lite för ett år sen till ena dottern, för att ersättare en Lenovo-platta vars pekskärm hade fått fnatt. Kan säga att byggkvalitén på S6 Lite är så mycket bättre än på A-serien av plattor. Prestandan är helt fantastisk för en platta i detta pris spann med metallchassi och bra skärm. Då hade jag redan sonderat av hela marknaden och kommit fram till att just denna platta var den absolut vettigaste för runt 3000:-, och även om priset inte har gått ner så skulle jag ändå säga att plattan är värd de pengarna, åtminstone så länge inte Samsung släpper en S7 Lite vilket inte finns ännu. Köp inget billigare om det inte är avsett för bruk av 2-4 åring, annars kommer den att flygga in i väggen snabbare än du hinner säga bazinga!

Tack. Bra att höra! Ja jag tycker det känns som ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Din Pixel 7 är ungefär 3-4 gånger snabbare än S6 Lite om man bara jämför CPUerna, tar man med GPU också så drar det iväg ännu mer. Se t.ex. GB6 för S6 Lite och Pixel 7. Men den fungerar säkert bra att surfa med, bara du inte förväntar dig samma nivå som din Pixel 7.

Oj, är det så? Lät så lovande när jag läste posten ovan.
Hmm, nu blev det svårt igen...

Permalänk
Snusfri

Nej anser jag, jag skulle mycket hellre lägga till ~1200:- och köpa en Galaxy S9 FE istället som är en mycket bättre padda.
När det handlar om dessa priser så känns det dumt att vara dumsnål imho.

Du måste dock ha Benify för att få det priset (4190:-)

https://www.samsung.com/se/multistore/benifyse/feature.SM-X51...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inget imponerande pris, har inte legat över 4 000 kr iår och gick för 2 790 på mellandagsrean förra året och har som sagt ett snar 4 år gammalt SoC, verkar ha kommit någon mindre uppdatering förra året så de kan kalla den 2022 men är egentligen en ganska gammal platta.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7004081#statistics

Jag hade köpt en Lenovo P12 i den prisklassen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11846341#statistics

Permalänk
Medlem

Finns mängder av helt nya oöppnade Galaxy Tabs S9 ute på Blocket, Marketplace, Tradera, SweC marknad med mera efter Samsungs olika kampanjer och utbudet verkar definitivt överstiga efterfrågan just nu.

Tror lätt att man kan få loss en för runt 5000kr vilket spontant känns som en kanondeal med tanke på specifikationerna.