Reddit-användare moddar RTX 4090 – 8 grader svalare med Noctua-fläktar

Permalänk
Melding Plague

Reddit-användare moddar RTX 4090 – 8 grader svalare med Noctua-fläktar

Vad kan bra fläktar göra för ett grafikkort? En hel del, visar Reddit-användaren Zame19.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så mysigt brunt! Noctua <3

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Förstår inte, vad är det för speciellt med att det blir svalare med bättre fläktar? Är väll en självklarhet och är något som till å med va vanligt förr! Mellangrabben har ett 390x där exakt samma sak är gjort. Och gjorde det även på mitt 8600gt silent (eller la till en fläkt där de tidigare inte va någon alls.

Edit: hittade denna! Fläkten på grafikkortet om jag minns rätt fick ner tempen med närmare 20c vid last.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Han smörade brödet och brödet blev godare?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

In other news, water is wet!

Permalänk
Medlem

@alundberg: Vill ändå poängtera att garanti men även reklamation gäller även om du byter ut kylningen, kanske inte för själva kylningen om du modifierar aktuell lösning men övriga delar av kortet vilka kan fela av olika anledningar. Det är under viss tid dessutom upp till återförsäljaren att vid reklamation påvisa att kortet pajjat pga din oaktsamhet vid en ev modifikation.

Kändes viktigt att poängtera då det är många som har en bristfällig uppfattning om garantier / reklamationer på forumet och ett 4090 definitivt är inom både garanti / reklamations-period.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Detta va ju ändå propert. Minns mina ghettomods med strips, tejp och gud vet vad i början av 2000-talet. Det var typ 40mm fläktar på grafikkort då, och de gav upp. Då tog jag 80mm (som var standard då) och satte fast på gpu. Good times.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Har väl mer att göra med att fläktarna sannolikt är tjockare klart tjockare och därmed flyttar mer luft snarare än att Noctua-fläktar på något sätt skulle vara magiska.

Lite kul att se ändå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

In other news, water is wet!

https://www.youtube.com/watch?v=ugyqOSUlR2A

hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Han smörade brödet och brödet blev godare?

Kylde ölen och ölen blev godare!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Lite trist ändå att det var såpass stor vinst med att byta ut fläktarna. Någonstans vill man ju ändå tro att tillverkarna satt på (inom rimlig mån) de bästa fläktarna för produkten. Aja, stiligt arbete iallafall, brunt gör allt lite bättre!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

"Vad kan bra fläktar göra för ett grafikkort?"

Hela kylaren är ju moddad, är mer än bara fläktarna som byttes ut...

Sen kan kylpasta göra en hel del, korten har legat på lager och skeppats i vem vet vilka förhållanden, inte sällan kylpastan är en hård som en skorpa när man köper ett "nytt kort".

Ingen tvekan om att de är bättre än originalfläktarna men artikeln får det låta som att Noctua = automatiskt tar bort 8 grader.

Permalänk
99:e percentilen

Så har jag haft det på mitt 2060 Super sedan länge, då stockfläktarna från Gigabajs är fullständigt katastrofalt värdelösa (med avseende på ljudnivå och styrning). Noctua kan man däremot lita på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag är lite frestad att göra detta med mitt 4090 men då 3d printa i sån träblandad PLA, slipa, betsa och lacka och sen stoppa i mitt fractal north. Har ju dessutom 3 st sådana noctuafläktar liggande.
Men sist jag deshroudade ett svindyrt kort (4080) pajade fläktkontrollern. Fast då var jag kanske lite väl oaktsam och "hot-swappade" fläktarna när allt var igång... Men men, jag vet inte om jag vågar de-shrouda ett än dyrare kort, särskilt som det ändå går tillräckligt tyst och svalt redan

Skrivet av tuomi:

@alundberg: Vill ändå poängtera att garanti men även reklamation gäller även om du byter ut kylningen, kanske inte för själva kylningen om du modifierar aktuell lösning men övriga delar av kortet vilka kan fela av olika anledningar. Det är under viss tid dessutom upp till återförsäljaren att vid reklamation påvisa att kortet pajjat pga din oaktsamhet vid en ev modifikation.

Kändes viktigt att poängtera då det är många som har en bristfällig uppfattning om garantier / reklamationer på forumet och ett 4090 definitivt är inom både garanti / reklamations-period.

Källa på det?
Jag menar, det är ju bra om så är fallet men tvivlar lite på det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag är lite frestad att göra detta med mitt 4090 men då 3d printa i sån träblandad PLA, slipa, betsa och lacka och sen stoppa i mitt fractal north. Har ju dessutom 3 st sådana noctuafläktar liggande.

DO IT! Gärna med lite små listverk på kanterna för extra poäng

Permalänk
Medlem

Jag trodde från bilden först att det var någon som hade bakat en kaka i form av ett grafikkort. Det såg ut att vara gjort av choklad och dekorerat med bruna nonstop. Lite besviken faktiskt 😕

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Förstår inte, vad är det för speciellt med att det blir svalare med bättre fläktar? Är väll en självklarhet och är något som till å med va vanligt förr! Mellangrabben har ett 390x där exakt samma sak är gjort. Och gjorde det även på mitt 8600gt silent (eller la till en fläkt där de tidigare inte va någon alls.

Man kan ju även se det så att ett grafikkort för fucking 20000+ kunde ha bättre fläktar från start. Känns som den billigaste delen av ett grafikkort, äger inget 4090 själv men blir nästan irriterad när jag läser att det måste sitta så jävla kassa fläktar i från början.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket bättre kylprestanda kan bli med Alphacool fläktar.

Permalänk
Medlem

Väldigt lik den jag själv gjorde 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Undrar hur mycket bättre kylprestanda kan bli med Alphacool fläktar.

Troligen inte bättre än med noctuafläktar
(A12x25 dvs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Väldigt lik den jag själv gjorde 2017.

<Uppladdad bildlänk>

Din lösning var mycket snyggare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är väl vissa lite väl hårda här.

Det intressanta var ju främst det egna 3d-printade skalet som behövdes för att öht kunna byta ut fläktarna på ett modernt grafikkort utan standardfästen för fläktar. Fläktarna var Noctua, det hela blev bra och gjorde skillnad i temperatur. Typ. Ta nyheten för vad den är liksom, bli inspirerade, eller inte. Inte som att nån bytte fläktar i sitt chassi bara.

Skrivet av Cerb:

Väldigt lik den jag själv gjorde 2017.

<Uppladdad bildlänk>

Nice! Hur gjorde du den lådan, gick grafikkortet att modda eller fick du bygga nåt nytt?

Permalänk
Medlem

Nice! Det är också ett bra sätt att fixa ett grafikkort med en fallerande fläktkontroll. Jag designade och printade en enklare monteringsbracket för min polares 1080 som hade en trasig fläktkontroll och drog på några 120mm fläktar jag hade liggandes. Kopplas sen in på moderkortet och voila, nu låter datorn inte som ett tröskverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Man kan ju även se det så att ett grafikkort för fucking 20000+ kunde ha bättre fläktar från start. Känns som den billigaste delen av ett grafikkort, äger inget 4090 själv men blir nästan irriterad när jag läser att det måste sitta så jävla kassa fläktar i från början.

fast behövs det? vad spelar det för roll om grafikkortet går från 74c till 66c ? när kylaren redan är överdimensionerad från början.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mitt 1080ti som sitter i tjejens dator har noctua fläktar nu, bästa är hur ljudlöst det blir. Det som egentligen är knäckfrågan är i mina ögon varför ett kort som kostar över 20000 riksdaler inte har de absolut bästa fläktarna monterade redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nice! Hur gjorde du den lådan, gick grafikkortet att modda eller fick du bygga nåt nytt?

Shroud'n (lådan/skalet) är faktiskt just 3D-printad, och sedan behandlad (slipat upp till 4000grit).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friArsenik:

Undrar hur mycket bättre kylprestanda kan bli med Alphacool fläktar.

Kolla på Debaurs nya review på dessa metallfläktar, tyvärr..överhajpade, Noctua vinner.

https://www.youtube.com/watch?v=8J7jkRbxLYk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Väldigt lik den jag själv gjorde 2017.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av UnknownBum:

Nice! Det är också ett bra sätt att fixa ett grafikkort med en fallerande fläktkontroll. Jag designade och printade en enklare monteringsbracket för min polares 1080 som hade en trasig fläktkontroll och drog på några 120mm fläktar jag hade liggandes. Kopplas sen in på moderkortet och voila, nu låter datorn inte som ett tröskverk.
<Uppladdad bildlänk>

Fy fan vad fint 🥰

Så här såg mitt GTX 1070 ut. Samma fläktar flyttade över till mitt 1080ti och sitter nu på mitt 3070ti 🙌

120mm på graffe 4-Life 👍

Att byta ut fläktarna mot två st 120mm gör inte kortet enbart svalare.
Det blir tystare och får ett mycket behagligare ljud när det väl hörs.
Hur fläktar låter gör stor skillnad för mig i hur jag reagerar när dom väl hörs.
Just grafikkortsfläktar brukar låta jäkla irriterande.
Så dom ryker på alla mina grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Fy fan vad fint 🥰

Så här såg mitt GTX 1070 ut. Samma fläktar flyttade över till mitt 1080ti och sitter nu på mitt 3070ti 🙌
https://i.imgur.com/dVXww8p.jpg

120mm på graffe 4-Life 👍

Sweeet, gillar färgkombon med fläktarna! 120mm, go big or go home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Nu är väl vissa lite väl hårda här.

Det intressanta var ju främst det egna 3d-printade skalet som behövdes för att öht kunna byta ut fläktarna på ett modernt grafikkort utan standardfästen för fläktar. Fläktarna var Noctua, det hela blev bra och gjorde skillnad i temperatur. Typ. Ta nyheten för vad den är liksom, bli inspirerade, eller inte. Inte som att nån bytte fläktar i sitt chassi bara.

Nice! Hur gjorde du den lådan, gick grafikkortet att modda eller fick du bygga nåt nytt?

Man kan väl fästa fläktar med buntband som vi gjort sedan pentium 4 var en nyhet? Jag förstår inte alls varför något mer skulle behövas bortsett från estetiska prioriteringar såklart