Dold säkring går när Threadripper 7000-processorer överklockas

Permalänk
Melding Plague

Dold säkring går när Threadripper 7000-processorer överklockas

Säkringen visar om processorn någon gång har överklockats, men trots larm om motsatsen säger AMD att det inte i sig gör att garantin slutar gälla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ändå spontant känna att det är en rimlig åtgärd att garantin faktiskt förbrukas. En biltillverkare skulle inte ta det på garantin om topplocket gick p.g.a. att ägaren trimmat motorn. Att köra något hårdare än tillverkaren garanterar borde rimligtvis medföra att slutanvändaren tar någon slags risk.
Att det sedan inte all garanti förbrukas är även det rimligt om än goodwill från AMD.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Skrivet av Svantesson666:

Kan ändå spontant känna att det är en rimlig åtgärd att garantin faktiskt förbrukas. En biltillverkare skulle inte ta det på garantin om topplocket gick p.g.a. att ägaren trimmat motorn. Att köra något hårdare än tillverkaren garanterar borde rimligtvis medföra att slutanvändaren tar någon slags risk.
Att det sedan inte all garanti förbrukas är även det rimligt om än goodwill från AMD.

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Överklockar jag något så förväntar jag mig ingen garanti, det är sedan upp till mig att fortsätta ha grejen i bruk ifall något skulle gå åt pipan.

Vissa känner dock inte så vet jag, men överklockning är inte garanterat och kommer med risker

Skrivet av Sarato:

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Även om en 940 turbo med guldboxar är väldigt enkel och billig att trimma så ska inte volvo stå för andras misstag?

Visst är det en feature men går motorn sönder så får ju jag bekosta det, hade den gjort det när var helt original får volvo stå för det inom garanti tid.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk

Man vill se om en hårdvara har körts utanför specifikationerna. En helt annan fråga är om tillverkaren ska neka garanti för detta. Varför man vill se om något har körts utanför specifikationerna är att många har prylarna för seriösa ändamål. Där vite/kostnad för driftbortfall kan vara riktigt hög som t.ex. 100 000kr/h.

Om man ser på andra prylar i dag som en motorsåg, så kan butiker koppla in dem i deras diagnosverktyg och läsa ut det ena och andra och man får sämre betalt i inbytte beroende på informationen de får ut. Det vore konstigt om cpuer låg 20år efter motorsågar när det gäller denna utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Än värre när den automatiskt trimmas så fort du kör in den i garaget då garagetillverkarna aktiverar "auto trimning" som default på alla sålda garage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Jag tycker det är helt rimligt om AMD skulle ge garanti för en produkt som körs inom satt specifikation, men att garantin bryts om produkten körs utanför satt specifikation. Däremot är det fortfarande ett plus att MÖJLIGHETEN finns, att de inte låst överklockning för dem som vill. Nu är det ju en bonus om de säger att garantin fortfarande gäller. Att det sen funnits moderkortstillverkare som per default haft överklockningsfunktioner aktiverade är urbota dumt om du frågar mig, och borde inte ligga på AMD

Din bil-analogi haltar lite eftersom det är två olika företag, moderkorten som marknadsförs med överklockningsfunktioner tillverkas inte och säljs inte av AMD. Bilen däremot tillverkas, säljs och marknadsförs av ett ensamt företag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Det är skitenkelt att trimma en bil och inte täcker garantin det iaf. Vet inte vad du försöker säga med det här men det har iaf inte mycket verklighetsförankring mot bilvärlden. Köp valfritt trimset, kör på, och om motorn rasar och det enkelt går att bevisa är du torsk. Ingen skillnad mot att moderkortstillverkare möjliggör överklockning. Förfarande är möjligtvis enklare men principen den samma.

Tycker du ska återkomma med ovan argument när du själv tillverkar processorer som sedan användaren kör över sin spec och sedan tycker du ska stå för skadan/kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det är skitenkelt att trimma en bil och inte täcker garantin det iaf. Vet inte vad du försöker säga med det här men det har iaf inte mycket verklighetsförankring mot bilvärlden. Köp valfritt trimset, kör på, och om motorn radar och det enkelt går att bevisa är du torsk. Ingen skillnad mot att moderkortstillverkare möjliggör överklockning. Fortfarande är möjligtvis enklare men principen den samma.

Tycker du ska återkomma med ovan argument när du själv tillverkar processorer som sedan användaren kör över sin spec och sedan tycker du ska stå för skadan/kostnaden.

Fast om bilen marknadsförs för att vara lätt att trimma så borde väl avtalet gällande trimning vara annorlunda, inte sant?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Nu gällde väl garantin.
Jag ser det mer som att någon köper en bil, trimmar skiten ur den med lustgas och annat, kör som en galning. Sedan efter ett år byter in bilen och låter nästa ägare som kanske har bilen i sin taxiverksamhet få köpa bilen utan att veta dens historik.
Där tillverkaren precis som i cpu fallet, lägger in information så att nästa person vet. När det gäller cpu, så är det mycket skadestånd/vite inbladad och då är det att kontrollera att allt arbete har utfört korrekt. Ingen hårdvara har körts utanför specifikation.

Permalänk
Medlem

PBO har väl aldrig varit överklockning utan är väl snarare standard på AMD.
Det är väl minst 10 år sedan olika turbo-boost blev standard och klockfrekvensen som CPU'n säljs för att klara egentligen bara gäller under de millisekunder och förhållanden som kylningen kan upprätthållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast om bilen marknadsförs för att vara lätt att trimma så borde väl avtalet gällande trimning vara annorlunda, inte sant?

Ja den har redan inbyggd överklockning. Den stödjer garantin garanterat. Sedan när började AMD marknadsföra "Köp den här CPU:n och trimma tills den går sönder och vi står för en ny"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Bara för att det är möjligt på moderkortet betyder det inte att det inte det är ok från processortillverkarens sida.
Om automatisk överklockning skulle vara påslaget i moderkortet så är upp till moderkortstillverkaren att täcka ditt eventuella garantiärende.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

En moderkortstillverkare, låt oss säga ASUS, kan väl implementera kraftigare överklockningsfunktioner än vad som är vettigt kanske? Ska då AMD stå för garanti på processorn?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kan ändå spontant känna att det är en rimlig åtgärd att garantin faktiskt förbrukas. En biltillverkare skulle inte ta det på garantin om topplocket gick p.g.a. att ägaren trimmat motorn. Att köra något hårdare än tillverkaren garanterar borde rimligtvis medföra att slutanvändaren tar någon slags risk.
Att det sedan inte all garanti förbrukas är även det rimligt om än goodwill från AMD.

Jag håller delvis med, jag ser dock inte att aktiveringen av PBO skulle vara en anledning till detta. Bland annat då funktionen är aktiverad på i stort sett samtliga tester. Den var även aktiverad redan från start på mitt moderkort (X670 Strix). Märkligt att garantin faller direkt om man glömmer avaktivera funktionen första gången man startar datorn.

För att fortsätta din jämförelse med en bil så vore det som att garantin på bilen skulle upphöra om man använda något annat än eco-läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

En moderkortstillverkare, låt oss säga ASUS, kan väl implementera kraftigare överklockningsfunktioner än vad som är vettigt kanske? Ska då AMD stå för garanti på processorn?

Bra fråga. Kanske?
Med tanke på att tillverkarna ändå har avtal med AMD så borde de väl vara överens vad som borde vara vettiga nivåer man får klocka upp till.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Jag håller delvis med, jag ser dock inte att aktiveringen av PBO skulle vara en anledning till detta. Bland annat då funktionen är aktiverad på i stort sett samtliga tester. Den var även aktiverad redan från start på mitt moderkort (X670 Strix). Märkligt att garantin faller direkt om man glömmer avaktivera funktionen första gången man startar datorn.

För att fortsätta din jämförelse med en bil så vore det som att garantin på bilen skulle upphöra om man använda något annat än eco-läget.

Det verkar ju inte AMD heller tycka.

Enligt Tom's Hardware kan missförståndet härröra från varningsmeddelanden som visas i BIOS på vissa moderkort när överklockning aktiveras. En skärmdump delad av David Huang på X visar varningen på ett moderkort från en okänd tillverkare, som uttryckligen säger att aktivering av Precision Boost Overdrive garantin blir ogiltig. AMD har kontakt med moderkortstillverkare för att städa upp de här meddelandena och tydliggöra företagets policy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Fast ändå inte, om jag klockar skiten eller trimmar skiten ur mina grejer och gör det fel så ska ju rimligtvis inte tillverkaren stå för att jag inte vet vad jag håller på med. Sen vist till viss mån ska väll garantin finns när dom marknadsför både CPU och MB för just OC, men ska ha man en säkring som går om det överklockas så borde den triggas av ett farligt värde på något sätt och inte av att en hobby-clockare leker, om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fast ändå inte, om jag klockar skiten eller trimmar skiten ur mina grejer och gör det fel så ska ju rimligtvis inte tillverkaren stå för att jag inte vet vad jag håller på med. Sen vist till viss mån ska väll garantin finns när dom marknadsför både CPU och MB för just OC, men ska ha man en säkring som går om det överklockas så borde den triggas av ett farligt värde på något sätt och inte av att en hobby-clockare leker, om du förstår vad jag menar

Men nu rörde sig inte om folk som "trimmar skiten" utan bara att någon ens aktiverat överklockning.
Men ja, det beror såklart på hur de har lagt upp den säkringen. Är det bara en decimal över standardklock så är det fel men har de satt ribban högt för säkringen så köper jag argumentet till viss del.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Men nu rörde sig inte om folk som "trimmar skiten" utan bara att någon ens aktiverat överklockning.
Men ja, det beror såklart på hur de har lagt upp den säkringen. Är det bara en decimal över standardklock så är det fel men har de satt ribban högt för säkringen så köper jag argumentet till viss del.

Det är lite så jag tänker, går säkringen direkt om man klockar bara pytte så ser jag ingen vits med dom om det är så att den faktiskt inte bryter garantin (Mer än att dom kanske vill ha någon typ av statistik på hur många CPUer som dör av OC) Men sätter man ribban högt så kan jag tycka att det är okej Men då funktionen finns i BIOS och är aktiverad från start samt att CPUer marknadsförs med just OC så blir det ju väldigt svårt att bryta garantin om man inte ställer upp vissa gränser för hur det ska vara

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Med tanke på att det då säljs moderkort som möjliggör överklockning och som marknadsförs för det så är det orimligt att säga att det inte skulle gå på garantin.

Det är som att de skulle sälja en bil med marknadsföring att den är lätt att trimma för att sedan ta bort garantin när du använder de features som den marknadsfört med.

Det påverkar inte tillverkningskostnaden överhuvudtaget. Det sitter förmodligen 1000-tals e-fuses i en CPU med lite olika syften, de tar ingen väsentlig chipyta i anspråk. Att detektera och minnas att CPU varit överklockad kan vara en bra återkoppling till AMD hur stark korrelationen är mellan överklockning och trasiga CPUer.

Permalänk
Medlem

Garanti är ju frivilligt, trevligt att de täcks så länge man själv inte haft sönder, inte så många produkter där garanti gäller om man modifierat eller kört utanför specs, den lagstadgade reklamations rätten vore egentligen spännande veta, den misstänker jag också skulle påverkas om man modifierat (för bilexemplet tex upphör garanti gälla på mig veterligen alla om du sätter i en modifiering , databox eller programmerar om motorkontrollerna tex)

Finns ju en fördel också på begagnatmarknaden tänker jag , man ser ju en del marknadsföra med just "aldrig varit överklockad" nu kan man ju kolla om sådana utsagor stämmer (om nu den egenskapen är viktig för en) samt så är de ju också trevligt när man köper nytt kunna verifiera de inte varit nån tidigare retur från nån som testat överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Tycker det låter som en konstig sak att ha. Borde inte det höja tillverkningskostnaden för dem och till vilken nytta? Så många är det väl inte som överklockar som gör det värt det priset?

Det är standard att ha en uppsättning sådanna "säkringar" för olika saker. I praktiken är de enbart ett "one time writeable register". Det handlar nog om en handfull grindar per "säkring". Det är i praktiken ingen extrakostnad.

Edit: Som exempel är det väldigt vanligt att ha debugglägen på chip som man ej vill tillåta i slutprodukten av säkerhetsskäl. Där används dessa "säkringar" som ett sätt att stänga av möjligheten till debuggläget på chipp som ska säljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Kan ändå spontant känna att det är en rimlig åtgärd att garantin faktiskt förbrukas. En biltillverkare skulle inte ta det på garantin om topplocket gick p.g.a. att ägaren trimmat motorn. Att köra något hårdare än tillverkaren garanterar borde rimligtvis medföra att slutanvändaren tar någon slags risk.
Att det sedan inte all garanti förbrukas är även det rimligt om än goodwill från AMD.

Just "goodwill" vet jag inte, det är rätt rimligt att orelaterade fel fortfarande bör täckas av garantin. (Sedan är ju garantin ett frivilligt åtagande, så i viss mån är det ju strunt samma. Sett till reklamationsrätten däremot så har de nog inget val på den punkten.)

Även biltillverkaren i ditt exempel lär täcka fel som inte har med motor/drivlina att göra även om motorn trimmats. Om vi säger att garantiärendet gäller en fönsterhiss som inte fungerar istället för topplocket, t.ex...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Garanti är ju frivilligt, trevligt att de täcks så länge man själv inte haft sönder, inte så många produkter där garanti gäller om man modifierat eller kört utanför specs, den lagstadgade reklamations rätten vore egentligen spännande veta, den misstänker jag också skulle påverkas om man modifierat (för bilexemplet tex upphör garanti gälla på mig veterligen alla om du sätter i en modifiering , databox eller programmerar om motorkontrollerna tex)

Finns ju en fördel också på begagnatmarknaden tänker jag , man ser ju en del marknadsföra med just "aldrig varit överklockad" nu kan man ju kolla om sådana utsagor stämmer (om nu den egenskapen är viktig för en) samt så är de ju också trevligt när man köper nytt kunna verifiera de inte varit nån tidigare retur från nån som testat överklocka

Om tillverkaren har gjort en anvisning där det framgår att överklockning eller likvärdig handling (övergripande formulerat så som specifik så länge det specifika kan hamna under det övergripande) sker på egen risk/inte får göras då en sådant ingrepp kan försämra komponentens prestanda eller helt sonika göra så att den slutar fungera så har man tyvärr inte mycket att hämta från reklamationsrätten. OM det nu inte är som så att det företag du köpt komponenten utav tillsammans med dig kommit överens om att överklockning kan ske utan "risk" för dig som konsument men då rekommenderar jag att det finns på skrift.

Exempelvis brukar ASUS som jag köper moderkort ifrån skriva bl.a. följande texter inför BIOS avsnittet i manualen men de framgår även i själva BIOS manualen med varningar för respektive avsnitt vad felaktig inställning kan innebära för konsekvens:

DO NOT change the default BIOS settings except in the following circumstances... (Överklockning ingår ej^^)

Inappropriate BIOS settings may result to instability or boot failure. We strongly reccomend thet you change BIOS settings only with the help if a trained service personell (Auktoriserad person).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shabbe:

Om tillverkaren har gjort en anvisning där det framgår att överklockning eller likvärdig handling (övergripande formulerat så som specifik så länge det specifika kan hamna under det övergripande) sker på egen risk/inte får göras då en sådant ingrepp kan försämra komponentens prestanda eller helt sonika göra så att den slutar fungera så har man tyvärr inte mycket att hämta från reklamationsrätten. OM det nu inte är som så att det företag du köpt komponenten utav tillsammans med dig kommit överens om att överklockning kan ske utan "risk" för dig som konsument men då rekommenderar jag att det finns på skrift.

Exempelvis brukar ASUS som jag köper moderkort ifrån skriva bl.a. följande texter inför BIOS avsnittet i manualen men de framgår även i själva BIOS manualen med varningar för respektive avsnitt vad felaktig inställning kan innebära för konsekvens:

DO NOT change the default BIOS settings except in the following circumstances... (Överklockning ingår ej^^)

Inappropriate BIOS settings may result to instability or boot failure. We strongly reccomend thet you change BIOS settings only with the help if a trained service personell (Auktoriserad person).

Misstänkte det och de är ju rimligt, så då är det ju ännu bättre med att garantin omfattar även vid överklockning, sen när jag funderar lite till så kan ju den där säkringen vara tänkt som en "kanariefågel": är den inte utlöst vet ju AMD det inte kan ha att göra med OC, kan troligen snabba upp / effektivisera om de direkt vet om OC kan vara en bidragande faktor till felet eller ej

Permalänk
Medlem

Med tanke på att moderna AMD och Intel processorer marknadsförs med olika Turbo lägen så tycker jag inte att det borde räknas som överklockning om man använder dessa.

Tyckte det var lite oklart om "standard överklockning" med olika turbo lägen och dylikt räknas eller om det enbart är manuell överklockning över dessa frekvenser som räknas.

En del gjorde biljämförelser...

När ST versionen av 6:e generationens Fiesta kom (har för mig det var 2013) så hade Fiesta ST en 1.6 L Ecoboost motor med 180 Hk.
Men de hade någon slags Overboost funktion, så om man trycker plattan i botten får man 200Hk i 5 sekunder eller hur länge det nu var innan den går ner till 180 Hk igen.

Då om tillverkaren redan har implementerat en funktion så bör garantin gälla även om föraren gasar.

Men annars...

Det är lite problematiskt att göra biljämförelser för, åtminstone om man tänkt köra på allmänna vägar så finns det mycket lagar och regler gällande trafiksäkerhet och miljö.
Till miljö räknas både utsläpp och buller.
Gör man exempelvis modifiering av en motor så kan det påverka utsläpp eller att den låter mer och då kan den vara olaglig.
Moderna fordon brukar ha helfordonsgodkännande, vilket gör att det är rätt begränsat vad man får ändra om man ska följa alla lagar och regler.

På en dator finns det ingen lag som säger att man inte får köra över 6GHz eller dylikt.

Vid motorsport är det ändå ganska vanligt att det ändå finns bullerbegränsningar för att det kan finnas hushåll inom närheten av banan.
Sen har de sina säkerhetsregler också.
Annars är det ofta fritt fram för hur hur mycket effekt man får ha om man inte tävlar i någon klass som har begränsningar på det.
Säg om man inte tävlar utan bara kör bandagar så brukar det inte finnas den typen av begränsningar.

Men har man en tävlingsbil är så brukar inga garantier eller försäkringar gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast om bilen marknadsförs för att vara lätt att trimma så borde väl avtalet gällande trimning vara annorlunda, inte sant?

Jag är inte insatt i biltrimmningen. Skulle du kunna skicka en länk på "lätt-trimnings-bilar" marknadsföring. Visste inte att det fanns.

Sedan är det så att den som pillade sist med saken/grejen/cpu'n/bilen innan den gick sönder brukar alltid ta ansvar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Misstänkte det och de är ju rimligt, så då är det ju ännu bättre med att garantin omfattar även vid överklockning, sen när jag funderar lite till så kan ju den där säkringen vara tänkt som en "kanariefågel": är den inte utlöst vet ju AMD det inte kan ha att göra med OC, kan troligen snabba upp / effektivisera om de direkt vet om OC kan vara en bidragande faktor till felet eller ej

Jo det hade ju vart guld för entusiasterna om garantin täckte det, men man får tänka på att det finns väldigt få som vet vad de sysslar med när det kommer till exempelvis OC i relation till de som inte vet vilket utgör en high-risk low-reward för tillverkaren med tanke på eventuella kostnader

Helt rätt så länge som den enbart löser ut p.g.a. överklockning och inte annan effekttopp som skett p.g.a. att något kortslutit där det inte beror på din hantering. Så det hade ju vart intressant att veta hur den fungerar, kan ju vara en A säkring med väldigt låg märkutlösningsström där en via BIOS manuell ökning av processorns frekvens eller spänning skickar en liten signalström genom säkringen som får den att lösa ut.

*La till följande förtydligande: via BIOS manuell

Permalänk
Medlem

Usch, fulspel från AMD helt klart.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE