Nvidia lägger ner de sista GTX-korten – hela 16-serien försvinner

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lägger ner de sista GTX-korten – hela 16-serien försvinner

Efter årsskiftet kommer Nvidia sluta tillverka de sista grafikkorten i Geforce GTX 16-serien, och lämnar därmed GTX-eran bakom sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Trodde den redan var nedlagd men tydligen inte.

Permalänk
Medlem

GTX 3050 är ett närmast massakrerat GA107, så vad skall de göra mer? Kapa minnesbussen till 96 bitar visst, men det finns knappt mer att göra. Eller blir det ett GA108?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Märkligt att de ändå fick leva så länge. 16-serien är trots allt 4 år gammal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Önskar de släppte ett extremt simpelt kort med hårdvaruaccelerad video för alla tänkbara former och med stöd för Dolby Vision......eller också bara släppa en ny nVidia Shield snart!

Permalänk
Medlem

Lite sorgligt! 1660 Super var ett av de mer prisvärda korten, för oss som inte bryr oss om RT eller uppskalning. Hade absolut kunnat köpa ett 3660, om det funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Lite sorgligt! 1660 Super var ett av de mer prisvärda korten, för oss som inte bryr oss om RT eller uppskalning. Hade absolut kunnat köpa ett 3660, om det funnits.

Skulle säga att ersättaren idag är AMD:s 6600-serie:
https://www.inet.se/produkt/5412572/powercolor-radeon-rx-6600...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Nej men så kan dom ju inte göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Lite sorgligt! 1660 Super var ett av de mer prisvärda korten, för oss som inte bryr oss om RT eller uppskalning. Hade absolut kunnat köpa ett 3660, om det funnits.

Dröjer nog inte så länge innan det kommer spel som kräver RT. Tror inte Nvidia vill stå där med en produkt som inte kan spela alla spel. Det skulle kräva en hel del kunskaper hos köparen, som troligen vet noll om ray tracing.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Svantesson666:

Önskar de släppte ett extremt simpelt kort med hårdvaruaccelerad video för alla tänkbara former och med stöd för Dolby Vision......eller också bara släppa en ny nVidia Shield snart!

Som jag har förstått det är DV-kompabilitet inte ett hårdvaruproblem utan en licensfråga. Med min laptop som är bestyckad med ett RTX 3080 Ti går det att visa Dolby Vision på huvudskärmen, men det går inte på min stationära dator trots att den kopplas till en DV-kompatibel enhet. Tydligen måste tillverkaren av datorn/mediaspelar/telefonen stå för en licens på enheten. Med en hemmabyggd dator blir då frågan vem som är tillverkaren av datorn? Är det moderkortstillverkaren som ska lösa licens på varje moderkort? Nvidia?

Tyvärr verkar detta knepigt, hade gärna sett att det skickades med av någon eller licensierades av Microsoft i Windows 11 för kompatibel hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Dröjer nog inte så länge innan det kommer spel som kräver RT. Tror inte Nvidia vill stå där med en produkt som inte kan spela alla spel. Det skulle kräva en hel del kunskaper hos köparen, som troligen vet noll om ray tracing.

Hur menar du nu? Ett RTX-kort klarar ju fortfarande av spel utan raytracing?!

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Märkligt att de ändå fick leva så länge. 16-serien är trots allt 4 år gammal.

1050ti levde längre, eller med ett uppehåll iaf.
2060 levde tills förra året också
Sen har vi 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hur menar du nu? Ett RTX-kort klarar ju fortfarande av spel utan raytracing?!

Men GTX-kort klarar inte av spel som kräver RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skulle säga att ersättaren idag är AMD:s 6600-serie:
https://www.inet.se/produkt/5412572/powercolor-radeon-rx-6600...

Okej. Jag uppgraderade mitt 1660S till ett begagnat 2060S för 1700kr. Fixar de spel jag spelar i 1440p iaf. Men har aldrig frivilligt slagit på RT eller DLSS, även om kortet stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

1050ti levde längre, eller med ett uppehåll iaf.
2060 levde tills förra året också
Sen har vi 710

710 är en styggelse som borde ha dött sedan långt tillbaks.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

GTX 3050 är ett närmast massakrerat GA107, så vad skall de göra mer? Kapa minnesbussen till 96 bitar visst, men det finns knappt mer att göra. Eller blir det ett GA108?

Antar du menar GTX 1650 ? ganska säker på att alla 30X0 kort är RTX och inte GTX =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De borde ha något nytt för att ersätta 1650 med då. För att inte tala om 1030 som fortfarande säljs som enda alternativet i 100 dollar klassen trots att det är flera generationer gammalt.

Kanske ett RTX 4030 och 4040? Men de har kanske lämnat allt under 200 dollar helt nu.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

BRA! Ogillade direkt att 10 serien fick nya kort. Billiga men framgent får de lösa det på ett icke-tramsigt sätt istället.
Det ska finnas billiga alt i VARJE gen, (och att inga av korten har fanasipriser, vansinne).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Som jag har förstått det är DV-kompabilitet inte ett hårdvaruproblem utan en licensfråga. Med min laptop som är bestyckad med ett RTX 3080 Ti går det att visa Dolby Vision på huvudskärmen, men det går inte på min stationära dator trots att den kopplas till en DV-kompatibel enhet. Tydligen måste tillverkaren av datorn/mediaspelar/telefonen stå för en licens på enheten. Med en hemmabyggd dator blir då frågan vem som är tillverkaren av datorn? Är det moderkortstillverkaren som ska lösa licens på varje moderkort? Nvidia?

Tyvärr verkar detta knepigt, hade gärna sett att det skickades med av någon eller licensierades av Microsoft i Windows 11 för kompatibel hårdvara.

Ja jo så är det, men hade alltså hoppats att nVidia började sälja ett grafikkort som hade licens för att skicka ut Dolby Vision. Kunde iofs tycka att samtliga grafikkort från alla tre aktörerna skulle ha denna licens. Skulle onekligen göra livet enklare för allt och alla. Men kan ju undra hur många kronor det skulle handla om per grafikkort egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Antar du menar GTX 1650 ? ganska säker på att alla 30X0 kort är RTX och inte GTX =o

Jag menade att RTX 3050 (som redan finns) verkar vara rätt så nedkapat redan nu, och jag undrade om Nvidia kapar det chippet mer, eller om de lanserar ett nytt mindre chip på samma design - ett GA108. Det var nämligen det de gjorde för Pascal, när GP108 (1030) lanserades långt efter de andra Pascal-korten.

Efter lite googlande så verkar det dock som att Wikipedia har lite fel här, och att GA107 är någorlunda komplett i 3050. Då kan de kanske kapa ner det chippet ett hack och göra något liknande 3050 för laptops.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag menade att RTX 3050 (som redan finns) verkar vara rätt så nedkapat redan nu, och jag undrade om Nvidia kapar det chippet mer, eller om de lanserar ett nytt mindre chip på samma design - ett GA108. Det var nämligen det de gjorde för Pascal, när GP108 (1030) lanserades långt efter de andra Pascal-korten.

Efter lite googlande så verkar det dock som att Wikipedia har lite fel här, och att GA107 är någorlunda komplett i 3050. Då kan de kanske kapa ner det chippet ett hack och göra något liknande 3050 för laptops.

men varför skulle dom göra det? vi börjar komma allt närmare att kort i lägre klass inte längre kommer existera och ersättas med IGPU istället.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

710 är en styggelse som borde ha dött sedan långt tillbaks.

Ibland behövs ett litet och enkelt kort för att få ut bild, där inga krav ställs på spelprestanda eller extrema upplösningar. Det säljs fortfarande gott moderna processorer utan inbyggd grafik, så behovet finns. Dessutom tar det bara upp en kortplats och ger grafikutgångar som är sällsynta eller helt saknas på senare grafikkort/moderkort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köpte begagnat 1660 Super på Tradera för 950kr till dotterns speldator. Väldigt prisvärt kort.

Hoppas nVidia behåller drivrutinsstöd några år till i alla fall.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

När man tänker efter så har man sett 16 serien på en del gamingdatorer än idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

men varför skulle dom göra det? vi börjar komma allt närmare att kort i lägre klass inte längre kommer existera och ersättas med IGPU istället.

För att de gjorde det förra gången?

Enkelt uttryckt handlar det om ([kostnaden för GA107]-[kostnaden för GA108])*[antalet 3030 man förväntar sig att sälja]-[kostnaden att utveckla ett GA108] = X. Om X är större än 0 så är det smart att göra så här. Uppenbarligen trodde Nvidia att den ekvationen gick ihop för Pascal. Återstår att se vad de tror för Ampere.

Märk också att det säljs såna här chip till saker som inte är datorer. AMDs billigaste chip Navi 24 (sitter i RX 6500 XT) är en del av en produktlinje som går in i saker som digitala spelmaskiner (enarmade banditer) och liknande. Nvidia säljer sånt också. De har till exempel ”Orin” som är små SoCer för embedded-applikationer. Förutom minnestypen (de kör LPDDR, inte GDDR) så hade man lätt kunnat ta ett sådant och stänga av processorkärnorna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kör på med mitt 1660 super så länge det går skulle jag tro tills priserna är vettigare, ev runt 1800 kr för runt rtx 3070 prestanda med mer än 8 gb vram.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För att de gjorde det förra gången?

Enkelt uttryckt handlar det om ([kostnaden för GA107]-[kostnaden för GA108])*[antalet 3030 man förväntar sig att sälja]-[kostnaden att utveckla ett GA108] = X. Om X är större än 0 så är det smart att göra så här. Uppenbarligen trodde Nvidia att den ekvationen gick ihop för Pascal. Återstår att se vad de tror för Ampere.

Märk också att det säljs såna här chip till saker som inte är datorer. AMDs billigaste chip Navi 24 (sitter i RX 6500 XT) är en del av en produktlinje som går in i saker som digitala spelmaskiner (enarmade banditer) och liknande. Nvidia säljer sånt också. De har till exempel ”Orin” som är små SoCer för embedded-applikationer. Förutom minnestypen (de kör LPDDR, inte GDDR) så hade man lätt kunnat ta ett sådant och stänga av processorkärnorna.

Fast det gjorde dom väll inte? Dom hade juuh stannat på rtx 3050 som lägsta kort förra gången, och denna gång finns inte ens 4050 än så länge, det är två generationer som dom inte gjort det på utan snarare att dom plockat bort dom billigare korten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nvidia slutar alltså att sälja ren hårdvara, nu kommer går det bara köpa med inbakad mjukvara som andra OEM.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast det gjorde dom väll inte? Dom hade juuh stannat på rtx 3050 som lägsta kort förra gången, och denna gång finns inte ens 4050 än så länge, det är två generationer som dom inte gjort det på utan snarare att dom plockat bort dom billigare korten.

Förra gången de gjorde ett x30-kort - Pascal - så gjorde de det med ett x108 långt efter resten. De gjorde också ett sent Gxx08 med Maxwell (GM108, Geforce 945A) och Kepler (GK208, GT 720) även om det var andra siffror sist i modellnumret. Faktum är att Turing var första gången sen den moderna numreringen började som de INTE gjorde ett Gxx08-kort, och första gången sen Fermi som det kortet inte kom långt senare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Får mig mer att tänka på att hela den gamla namnserien nu är borta. Innan RTX kom så hette förvisso allt GTX men innan dess var detta Nvidias toppmodellen hette. GTS samt mer långlivade GT fanns också med. Samtidigt gillar jag att man på modellnamnet tydligt ser vilken teknik som funktionellt stöds, alla RTX kort stödjer hårdvaruaccelererad raytracing.

Och just 1600 serien är det verkligen på tiden att den försvinner. Kikat lite på billiga speldatorer åt bekanta och tyvärr sitter just något av korten från den serien i framförallt instegs spellaptops. Klen krets när den släpptes, 4-5 år senare är den än mindre intressant. Får hoppas på bra ersättare i budgetklassen framöver bara.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...