Nvidia lägger ner de sista GTX-korten – hela 16-serien försvinner

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Kör på med mitt 1660 super så länge det går skulle jag tro tills priserna är vettigare, ev runt 1800 kr för runt rtx 3070 prestanda med mer än 8 gb vram.

Då kommer du få vänta väldigt lång tid! Någonstans runt 2030-talet kommer din önskan slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Får mig mer att tänka på att hela den gamla namnserien nu är borta. Innan RTX kom så hette förvisso allt GTX men innan dess var detta Nvidias toppmodellen hette. GTS samt mer långlivade GT fanns också med.

GTS stod från början för Giga Texel Shader, dvs att shaderna klarade mer än 1 GFLOP. Borde vara TTS nu då, eftersom shaderna är uppe i TFLOP sen många år.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

men varför skulle dom göra det? vi börjar komma allt närmare att kort i lägre klass inte längre kommer existera och ersättas med IGPU istället.

Finns ju gott om tillfällen när ett enkelt kort behövs för att få bild eller när man vill ha fler skärmar utan direkt krav på prestanda. Allt handlar inte om spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag menade att RTX 3050 (som redan finns) verkar vara rätt så nedkapat redan nu, och jag undrade om Nvidia kapar det chippet mer, eller om de lanserar ett nytt mindre chip på samma design - ett GA108. Det var nämligen det de gjorde för Pascal, när GP108 (1030) lanserades långt efter de andra Pascal-korten.

Efter lite googlande så verkar det dock som att Wikipedia har lite fel här, och att GA107 är någorlunda komplett i 3050. Då kan de kanske kapa ner det chippet ett hack och göra något liknande 3050 för laptops.

Det är ju just det som kommer ske. 3050 6GB kommer lanseras i Februari nästa år. Med 96 bit buss och 2048 kärnor istället för 2560.

Ryktet säger $179....