Apple utökar sin tjänst för gör-det-själv-reparationer

Permalänk
Melding Plague

Apple utökar sin tjänst för gör-det-själv-reparationer

För den som hellre lagar enheter själva finns Apples självbetjäningsreparation, som nu utökas till att också inkludera Iphone 15 och M2 Mac.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på Louis Rossmans betyg på denna tjänst.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Glädjespridare

Angenämt att se en så stor drake tänka & agera rätt. 👍

Detta ökar ju värdet på både produkterna och varumärket, något kunder inser först och aktieägare/investerare "något senare".

Permalänk

Frågan är genast vilka delar är det som brukar gå sönder som det nu finns bra guide för att byta?
Batteri i de både är självklart. Men är resten så lätt att byta?
Jag tänker tillbaka till min gamla pc-laptop där fläkten började tjuta högt, det var att lokalisera var den satt. Sedan ta fram sin dremel med kapskiva och såga ut en lucka, för att sedan skruva lös fläkten och sätta dit en ny. Sedan limma fast luckan igen och datorn blev som ny.

Något säger mig att Apple guide inte är som min ovanför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Väntar med spänning på Louis Rossmans betyg på denna tjänst.

De har ju bara lagt till ett par modeller, hans kommentarer på tjänsten är gamla vid detta laget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Lite kul att när Google pixel släpper ett mer omfattande program på ämnet så haglar det kritik och pikar. Jag tycker det snarare är positivt oavsett tillverkade att denna "rörelse" finns hos tillverkarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är genast vilka delar är det som brukar gå sönder som det nu finns bra guide för att byta?
Batteri i de både är självklart. Men är resten så lätt att byta?
Jag tänker tillbaka till min gamla pc-laptop där fläkten började tjuta högt, det var att lokalisera var den satt. Sedan ta fram sin dremel med kapskiva och såga ut en lucka, för att sedan skruva lös fläkten och sätta dit en ny. Sedan limma fast luckan igen och datorn blev som ny.

Något säger mig att Apple guide inte är som min ovanför?

Vad var det för maskin som du menar var omöjlig att plocka isär?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Vad var det för maskin som du menar var omöjlig att plocka isär?

Jag minns ej märket, något budget, dvd spelaren var ett h-lvete rent sagt. Man skulle plocka isär den etc. Vi pratar om nästan 20år sedan. Sedan var den såklart inte omöjlig att demontera, jag såg mitt sätt som säkrare.

Permalänk

Problemet med detta är ju inte det fysiska arbetet utan det som kommer efter du har bytt din komponent då skall man ringa / kontakta apple för att låsa upp Truetone / kameran osv. Tidigare så var väl konsensus att du sparade mindre än 500 kr för att göra det sj vs att gå till en apple butik o låta dem fixa det.

Permalänk
Medlem

Långt bättre än inget, och det kommer andra att driva utvecklingen åt det hållet. Om Apple tycker det är bra så kommer många vilja vara bättre än dem. Bra för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Angenämt att se en så stor drake tänka & agera rätt. 👍

Tacka snarare att EU har gått in och tvingat dem till det. Apple förtjänar ingen eloge med tanke på hur de konstant kämpar emot rätten till att få laga sakerna själv.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Långt bättre än inget, och det kommer andra att driva utvecklingen åt det hållet. Om Apple tycker det är bra så kommer många vilja vara bättre än dem. Bra för alla

En överväldigande andel företag har redan erbjudit gör-det-självare ritningar och reservdelar i decennier men nu är Apple gör vissa eftergifter för att blidka lagstiftare genom att tillhandahålla ett mindre antal reservdelar för ett begränsat antal produkter så går "utvecklingen" åt rätt håll rent allmänt? Det är inte så att Apple borde försöka vara lika bra som alla andra i stället?

Sedan är jag skeptiskt till om det i praktiken är realistisk att laga sin telefon för den breda massan. De flesta klara säkert att byta komponenter i en dator. Att ta isär och sätta ihop en telefon däremot kräver viss fingerfärdighet och kanske en smutta erfarenhet oclså. Sedan skall den utbytta komponenten aktiveras vilket äter upp eventuell vinst med att reparera själv. Men det är spekulationer från min sida, det medges.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En överväldigande andel företag har redan erbjudit gör-det-självare ritningar och reservdelar i decennier men nu är Apple gör vissa eftergifter för att blidka lagstiftare genom att tillhandahålla ett mindre antal reservdelar för ett begränsat antal produkter så går "utvecklingen" åt rätt håll rent allmänt? Det är inte så att Apple borde försöka vara lika bra som alla andra i stället?

Sedan är jag skeptiskt till om det i praktiken är realistisk att laga sin telefon för den breda massan. De flesta klara säkert att byta komponenter i en dator. Att ta isär och sätta ihop en telefon däremot kräver viss fingerfärdighet och kanske en smutta erfarenhet oclså. Sedan skall den utbytta komponenten aktiveras vilket äter upp eventuell vinst med att reparera själv. Men det är spekulationer från min sida, det medges.

Jag håller verkligen inte Apple speciellt högt här. Alla borde vara som Fairphone, Valve och Framework. Allt ska gå att laga, alla reservdelar finnas tillgängliga, tänka på reparerbarhet tidigt i processen

Jag menar bara att Apple är en gigant, och om de blir lite bättre så är det bättre än att de står still eller rent sv blir sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan är genast vilka delar är det som brukar gå sönder som det nu finns bra guide för att byta?
Batteri i de både är självklart. Men är resten så lätt att byta?
Jag tänker tillbaka till min gamla pc-laptop där fläkten började tjuta högt, det var att lokalisera var den satt. Sedan ta fram sin dremel med kapskiva och såga ut en lucka, för att sedan skruva lös fläkten och sätta dit en ny. Sedan limma fast luckan igen och datorn blev som ny.

Något säger mig att Apple guide inte är som min ovanför?

Varför inte kolla själv om det uppfyller dina behov.
https://support.apple.com/sv-se/102712

Apple för 20 år sedan var fantastiskt enkelt att serva.
Powermacs med handtag som man vek ut och hela mobo etc. var exponerat på enkelt vis.
Powerbooks satt allt skruvat och relativt enkelt att serva trots de extremt kompakta datorerna för den tiden.

Problemet har väl varit tiden där i mellan tills nu.
Nu däremot verkar datorerna återigen bli klart mer servicebara även om det är sjukt kompakt.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Varför inte kolla själv om det uppfyller dina behov.
https://support.apple.com/sv-se/102712

Apple för 20 år sedan var fantastiskt enkelt att serva.
Powermacs med handtag som man vek ut och hela mobo etc. var exponerat på enkelt vis.
Powerbooks satt allt skruvat och relativt enkelt att serva trots de extremt kompakta datorerna för den tiden.

Problemet har väl varit tiden där i mellan tills nu.
Nu däremot verkar datorerna återigen bli klart mer servicebara även om det är sjukt kompakt.

Av det jag kunde utläsa så ser Apple ut att vara ett föredömme för hur en tillverkare bör ha reservdelar. Sedan kommer pris in, vad nu Apple tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Av det jag kunde utläsa så ser Apple ut att vara ett föredömme för hur en tillverkare bör ha reservdelar. Sedan kommer pris in, vad nu Apple tar.

Man får iaf returkredit på delar man skickar tillbaka som t.ex. SSD-modulen på min Mac Studio.
Så man får alltså "rabatt" även om maskinens garanti är slut.

Matar man in serienumret så får man alla pris på delarna etc. här: https://selfservicerepair.eu/sv-SE/home