USB-hub med många kontakter utan strömförsörjning

Permalänk
Medlem

USB-hub med många kontakter utan strömförsörjning

Jag letar efter en USB-hubb med minst 6 portar (plus den som ansluts till datorn).
Den kan vara USB 2 eller 3 (ska användas till möss, tangentbord, webbcam etc så inget som kräver USB 3) och måste klara upp till 500 mA per port.

Grejen är den att jag skulle vilja ha utan en extra sladd för strömförsörjning samtannan lulllull som on/off-knappar etc.

Någon som vet något som man kan köpa? De flesta är med 4 portar vilket är för lite.

Permalänk
Medlem

Finns en del på Amazon, denna t.ex: https://amzn.eu/d/15xhByL

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Finns en del på Amazon, denna t.ex: https://amzn.eu/d/15xhByL

Den där bryter både mot kravet att inte ha extern strömförsrjning och lullullet då den har massa on/off-knappar för alla enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Jag letar efter en USB-hubb med minst 6 portar (plus den som ansluts till datorn).
Den kan vara USB 2 eller 3 (ska användas till möss, tangentbord, webbcam etc så inget som kräver USB 3) och måste klara upp till 500 mA per port.

Grejen är den att jag skulle vilja ha utan en extra sladd för strömförsörjning samtannan lulllull som on/off-knappar etc.

Någon som vet något som man kan köpa? De flesta är med 4 portar vilket är för lite.

Problemet blir kravet om 500mA per port, den ensamma porten till datorn klarar inte av det, tex USB 3.2 gen 2 är specad till 1500 mA, lägre standard ännu mindre..

mao det du letar efter finns inte..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Den där bryter både mot kravet att inte ha extern strömförsrjning och lullullet då den har massa on/off-knappar för alla enheter.

Läste lite fort och missade den delen.

Denna kanske? Oklart om man behöver mata med extra ström via usb-c eller om det är valfritt: https://amzn.eu/d/bUWEJs2

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Läste lite fort och missade den delen.

Denna kanske? Oklart om man behöver mata med extra ström via usb-c eller om det är valfritt: https://amzn.eu/d/bUWEJs2

Amazon är alltid väldigt otydliga och undviker dem helst (bla pga det). Du vet aldrig riktigt vad du får.
Känns som man måste stoppa in en usb-c-sladd och då är det inte önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Problemet blir kravet om 500mA per port, den ensamma porten till datorn klarar inte av det, tex USB 3.2 gen 2 är specad till 1500 mA, lägre standard ännu mindre..

mao det du letar efter finns inte..

Alltså, alla portar måste inte klara 500 mA samtidigt. Men den enhet jag har som drar mest ligger på 500 mA.

Permalänk
Medlem

För avslut så köpte jag den här för för strax över 300 kr med frakt.

https://manhattanproducts.eu/products/manhattan-en-hi-speed-u...

Den har 10 portar men jag har just nu anslutit till 5 av dem (tangentbord, trådlös mus, moustrapper, kamera och loupdeck). Man får med strömförsörjning till den men det går bra både med och utan den inkopplad. Den är bara USB 2 men det funkar fint för de enheter jag har. Testade en med USB 3 först men då slutade musen att fungera. Inga knappar bara några onödiga dioder som lyser men de syns inte under bordet.

Har inte testat prestandan men det känns inte relevant med mina enheter.

Permalänk
Skrivet av Klockan:

Alltså, alla portar måste inte klara 500 mA samtidigt. Men den enhet jag har som drar mest ligger på 500 mA.

Ska du ha en hub på 500mA på en port och sen typ 50-100mA på resten så måste porten du pluggar in till i datorn klara upp till typ iafnminst 1000mA dvs en usb-c av senare generation som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

För avslut så köpte jag den här för för strax över 300 kr med frakt.

https://manhattanproducts.eu/products/manhattan-en-hi-speed-u...

Gick det bra att handla från Sverige, eller fick du trixa med adressen på något sätt?
Jag fick bara upp "Ship to Deutschland" och "United States". Dessutom så ändrade den till tyska när jag tryckte på "Deutschland". När jag sen ändrade tillbaka till Engelska försvann köpkorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Gick det bra att handla från Sverige, eller fick du trixa med adressen på något sätt?
Jag fick bara upp "Ship to Deutschland" och "United States". Dessutom så ändrade den till tyska när jag tryckte på "Deutschland". När jag sen ändrade tillbaka till Engelska försvann köpkorgen.

Jag köpte inte av tillverkaren, länkade bara dit då det kändes mest neutralt. Det är flera ställen i Sverige som säljer den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1703459

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ska du ha en hub på 500mA på en port och sen typ 50-100mA på resten så måste porten du pluggar in till i datorn klara upp till typ iafnminst 1000mA dvs en usb-c av senare generation som gäller.

Nu är det så illa att om du ska ha data och ström så är det max 900 mA i det som tidigare kallades för USB 3, och max 500 mA i USB 2.0.

Således kan man som mest dra 900 mA - strömmen som USB switches drar i hubben, säg 5-30 mA för denna.

Att du har en annan fysisk port (C) gör ingen skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu är det så illa att om du ska ha data och ström så är det max 900 mA i det som tidigare kallades för USB 3, och max 500 mA i USB 2.0.

Således kan man som mest dra 900 mA - strömmen som USB switches drar i hubben, säg 5-30 mA för denna.

Att du har en annan fysisk port (C) gör ingen skillnad.

Jag vet. Därför jag skrev senare generation.

De sista typ omfattar ju bara usb c kontakten och är de enda som kan gå över 1000mA.

Kommer inte ihåg vad generationerna heter de byter ju typ namna oftare än man byter strumpor...

Men typ 3.2 gen 2x2 eller nå sånt tror jag.

Ta ck vare att de bytt namn på allt är de skitsvårt å hålla reda på namnen på den

Typ usb 3.0 har väl fått nytt namn typ 3ggr men fortfarande samma.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag vet. Därför jag skrev senare generation.

De sista typ omfattar ju bara usb c kontakten och är de enda som kan gå över 1000mA.

Kommer inte ihåg vad generationerna heter de byter ju typ namna oftare än man byter strumpor...

Men typ 3.2 gen 2x2 eller nå sånt tror jag.

Ta ck vare att de bytt namn på allt är de skitsvårt å hålla reda på namnen på den

Typ usb 3.0 har väl fått nytt namn typ 3ggr men fortfarande samma.

Problemet återkommer här att du tänker att "USB-C", den fysiska kontakten, har något med saken att göra.

Även USB-A klarar av t ex 3.1 A vid kraftmatning så det är nog inte ett bekymmer.

Problemet är att USB-protokollet stödjer inte matning och data samtidigt med någon större kapacitet, 900 mA enligt USB 3.2 Gen 1/2 standarden. Jag har svårt att tänka mig att 3.2x2 skulle ha högre kapacitet.

USB-PD funkar med matning till host men inte downstream (till hub). Eller, ja, funkar gör det, men det går inte att få tag på kretsar som gör detta.

EVK brädor brukar därför ha två usb-c portar, en för matning, en för downstream.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin