Vad behövs för Windows 11

Permalänk

Vad behövs för Windows 11

Hej.

Vi har en dator vi byggde till sonen för x antal år sedan. Den har funkat bra tills nu när vi behöver en nyare Windows för att han ska kunna fortsätta spela.

Jag är ytterst novis på datorer och lyckades bygga ihop hans speldator med hjälp av guider på net on net.

I god tro att det skulle gå att installera Windows 11 utan att göra något, så fick han det i julklapp, men där stöp vi. Det klagas på processor nån Tpm och säker start. Tagit ett foto på systeminfo. Någon som kan hjälpa till med råd?

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har ingen TPM-modul förinstallerat på det moderkortet. Det ska gå att skaffa en, om inte annat.
Windows 10 har inte krav på det.
Det går kanske att arbeta runt kravet för att lyckas få in Windows 11, men det är nog lite meckigt för novisen.

Undviker personligen Windows 11 så länge jag kan..

(TPM = Trusted Platform Module)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Enligt Microsoft så stöds inte CPU'n heller i Windows 11 officiellt.
Du blir nog tvungen att kringgå med register hack eller dyligt.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Du har ingen TPM-modul förinstallerat på det moderkortet. Det ska gå att skaffa en, om inte annat.
Windows 10 har inte krav på det.
Det går kanske att arbeta runt kravet för att lyckas få in Windows 11, men det är nog lite meckigt för novisen.

Undviker personligen Windows 11 så länge jag kan..

(TPM = Trusted Platform Module)

Hittade ingen Windows 10 förutom på tveksamma sidor med en del resentioner som avskräckte, så det blev en 11 inköpt. Annars var tanken en 10:a.

Tpm finns det lösa moduler att införskaffa? Uppfattade någon text jag läste att de sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du kan komma runt det med ”hacka” Windows.

Du kan annars sälja datorn och köpa ny.

Annars kan man installera Linux. Tex Linux Mint.

Annars kan ju Windows 10 användas ett tag till. Till oktober 2025 stödjer Microsoft det. Så enklaste är väl fortsätta med det till dess.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kattis_74:

Hittade ingen Windows 10 förutom på tveksamma sidor med en del resentioner som avskräckte, så det blev en 11 inköpt. Annars var tanken en 10:a.

Tpm finns det lösa moduler att införskaffa? Uppfattade någon text jag läste att de sitter på moderkortet.

Ja TPM-moduler kan köpas löst till moderkort som har stöd. Z97-korten har (i regel iaf) en header för montering av en modul.

Men det kan dock vara som ovanstående sade, att processorn inte stöds även med en modul. :/

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Skaffa Rufus, en windows 11 ISO och en USB-sticka på 16GB och gör USB-stickan till ett bootable installationsprogram. När du skapar USB-stickan med Rufus har du ett alternativ att skippa kvaren på TPM-modul och dyligt. Windows 11 kommer att funka klockrent utan dom.

Permalänk
Medlem

Kolla även upp innan så att moderkort och annat har drivrutinsstöd för Windows 11, då det verkar vara rätt gamla komponenter det handlar om enligt skärmdump.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kolla även upp innan så att moderkort och annat har drivrutinsstöd för Windows 11, då det verkar vara rätt gamla komponenter det handlar om enligt skärmdump.

Så länge det finns Windows 10 drivrutiner bör det inte vara några problem alls. Jag kör Windows 11 på en dator från 2012 utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Löst

Problemet är nu löst tillsvidare. Uppdaterade till win 8.1 och därifrån gick det bra att köra in win 11 med hjälp av Rufus. Kommer så klart behövas uppgraderas alternativt köpa nytt framgent.

Jag tackar allra ödmjukast för all assistans med detta. Räddade julen för oss då julklappen inte fungerade. Fixade allt på ett par timmar och sonen var nöjd.

God fortsättning till er alla.

//Den novisa mamman som får lösa allt it relaterat i familjen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kattis_74:

Problemet är nu löst tillsvidare. Uppdaterade till win 8.1 och därifrån gick det bra att köra in win 11 med hjälp av Rufus. Kommer så klart behövas uppgraderas alternativt köpa nytt framgent.

Jag tackar allra ödmjukast för all assistans med detta. Räddade julen för oss då julklappen inte fungerade. Fixade allt på ett par timmar och sonen var nöjd.

God fortsättning till er alla.

//Den novisa mamman som får lösa allt it relaterat i familjen.

Skönt att det gick att lösa!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skönt att det gick att lösa!

Jag instämmer. Super skönt när en jul 🎄 blir räddad. Det är som att nu kan man andas ut och främst för att alla är/blir glada. Och så till sist: det är en period av sonens tid med mamman som aldrig kommer åter igen med samma ålder på sonen "år efter år".

Detta var en ytterst glad nyhet. Go mommy go.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Yes...me too... :)

Skrivet av Daemon:

Du har ingen TPM-modul förinstallerat på det moderkortet. Det ska gå att skaffa en, om inte annat.
Windows 10 har inte krav på det.
Det går kanske att arbeta runt kravet för att lyckas få in Windows 11, men det är nog lite meckigt för novisen.

Undviker personligen Windows 11 så länge jag kan..

(TPM = Trusted Platform Module)

Ja ja a b s o l u t jag undviker Windows 11 och kommer köra med 10:an så länge som det bara går. Allra helst som jag köpte en Winkey till OS:et. Löjligt jag *vet* men jag var tvungen att få upp ett tryggt system fort (go go go go) så då blev det en nyckel.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃