Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Såhär står det på senaste versionen åtminstone:

https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/

Jag har 4k Apple TV (eARC/32GB) inkopplad till en hemmabio recvier (eARC, kör Atmos/DTS:X 5.2.2), använder en 1m certifierad Ultra High Speed kabel (Nördic). Får ut Atmos ljud på filmer/serier har stöd för Atmos ljud, Netflix 4K å Disney + 4K, apparna körs alltså på Apple TV:n. SVT Play:s serie "Taelgia" har Atmos ljud (ATV appen).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kopplade nu på morgonen in min 995C.
Apple Tv 4k senaste versionen. ATV->HDMI1 och sedan ”to tv” till en samsung 4k som visserligen har några år på nacken. Så fort jag såg att bild och ljud startade så uppdaterade jag till senaste firmware via usb.
Drog igång allt igen och imponerades av ljudet från topgun och att dolby atmos visades på limpan.
Men…. När jag tittar på något, spelar ingen roll vilken app, Netflix, youtube eller svt play och sedan stänger av filmen så tar det säkert en minut innan jag får bild igen. Ser en liten fördröjning när jag startar en film, men som sagt när jag stänger av så hittar inte tv:n signalen.
Har provat att byta byta kabeln mellan ATV och limpan men ingen skillnad. Mellan limpan och tv:n har jag inte provat att byta kabeln ännu då den sitter väggmonterad, men får kanske testa det med. Har dock svårt att tro att det skulle vara den kabeln då jag kört HDR i ett par år från min apple tv tidigare.
Någon som har någon tanke vad som är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Såhär står det på senaste versionen åtminstone:

https://www.apple.com/apple-tv-4k/specs/

Det var deras gamla box jag syftade på. Deras Apple TV vill du gärna ha kopplad direkt till soundbaren, även om det spelar mindre roll ifall deras TV råkar ha eARC-stöd.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Kopplade nu på morgonen in min 995C.
Apple Tv 4k senaste versionen. ATV->HDMI1 och sedan ”to tv” till en samsung 4k som visserligen har några år på nacken. Så fort jag såg att bild och ljud startade så uppdaterade jag till senaste firmware via usb.
Drog igång allt igen och imponerades av ljudet från topgun och att dolby atmos visades på limpan.
Men…. När jag tittar på något, spelar ingen roll vilken app, Netflix, youtube eller svt play och sedan stänger av filmen så tar det säkert en minut innan jag får bild igen. Ser en liten fördröjning när jag startar en film, men som sagt när jag stänger av så hittar inte tv:n signalen.
Har provat att byta byta kabeln mellan ATV och limpan men ingen skillnad. Mellan limpan och tv:n har jag inte provat att byta kabeln ännu då den sitter väggmonterad, men får kanske testa det med. Har dock svårt att tro att det skulle vara den kabeln då jag kört HDR i ett par år från min apple tv tidigare.
Någon som har någon tanke vad som är problemet?

Kan det vara växlingen mellan arc/earc?
När du kopplar in något till ljudbaren så kopplas earc bort, när du sen växlar tillbaka då kopplas earc tillbaka och tv:n ljudbaren måste "handskaka" igen?

Du som också uppgraderat via USB kan du kolla min post i tråden (sida 28) och se om du har det likadant som mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Kopplade nu på morgonen in min 995C.
Apple Tv 4k senaste versionen. ATV->HDMI1 och sedan ”to tv” till en samsung 4k som visserligen har några år på nacken. Så fort jag såg att bild och ljud startade så uppdaterade jag till senaste firmware via usb.
Drog igång allt igen och imponerades av ljudet från topgun och att dolby atmos visades på limpan.
Men…. När jag tittar på något, spelar ingen roll vilken app, Netflix, youtube eller svt play och sedan stänger av filmen så tar det säkert en minut innan jag får bild igen. Ser en liten fördröjning när jag startar en film, men som sagt när jag stänger av så hittar inte tv:n signalen.
Har provat att byta byta kabeln mellan ATV och limpan men ingen skillnad. Mellan limpan och tv:n har jag inte provat att byta kabeln ännu då den sitter väggmonterad, men får kanske testa det med. Har dock svårt att tro att det skulle vara den kabeln då jag kört HDR i ett par år från min apple tv tidigare.
Någon som har någon tanke vad som är problemet?

Låter lite som mina problem som jag beskrev i post #20263220 ?
Att jag slår igång castning, får sedan koppla ifrån och sedan casta igen innan TV:n får signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Kan det vara växlingen mellan arc/earc?
När du kopplar in något till ljudbaren så kopplas earc bort, när du sen växlar tillbaka då kopplas earc tillbaka och tv:n ljudbaren måste "handskaka" igen?

Du som också uppgraderat via USB kan du kolla min post i tråden (sida 28) och se om du har det likadant som mig?

Får för mig att det kan vara nåt sånt.
Min tv är som sagt till åren så det som finns är Anynet+ (HDMI-CEC). Ska ta ner tv från väggen nu och se vad som händer om jag byter till en annan ingång.
Hade inga problem att uppdatera firmware via usb om det var det du undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Låter lite som mina problem som jag beskrev i post #20263220 ?
Att jag slår igång castning, får sedan koppla ifrån och sedan casta igen innan TV:n får signal.

Ja det ör ju lite trist om lösningen för mig är en ny tv med earc. Ska som sagt ta ner tv från väggen och testa att byta hdmi kabel och annars testa ny ingång på tv. Minns inte vilken ingång som har cec men jag tror det var hdmi1 som jag har kopplat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Får för mig att det kan vara nåt sånt.
Min tv är som sagt till åren så det som finns är Anynet+ (HDMI-CEC). Ska ta ner tv från väggen nu och se vad som händer om jag byter till en annan ingång.
Hade inga problem att uppdatera firmware via usb om det var det du undrade.

Prova att stänga av anynet+ och se om det slutar.
Baren kommer då bete sig som att det är arc men i och med att baren få ljudet direkt till sig behöver den inte föra något vidare.

Det jag undrade är om informationen på bilden ser lika dan ut i SmartThings 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Prova att stänga av anynet+ och se om det slutar.
Baren kommer då bete sig som att det är arc men i och med att baren få ljudet direkt till sig behöver den inte föra något vidare.

Det jag undrade är om informationen på bilden ser lika dan ut i SmartThings 😋

Funkar nu. Visade sig att det var en annan port på tv som faktiskt hade arc. Nu funkar det som det ska. Nu ska limpan väggmonteras med de medföljande fästena. Ska försöka iomma ihåg din fråga men nu fullt upp att få allt på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Funkar nu. Visade sig att det var en annan port på tv som faktiskt hade arc. Nu funkar det som det ska. Nu ska limpan väggmonteras med de medföljande fästena. Ska försöka iomma ihåg din fråga men nu fullt upp att få allt på plats.

Så lungt så, ta din tid 😄

Permalänk
Medlem

Nybörjartips

Jag behöver lite nybörjartips. Jag äger en LG OLED65B9 och en Apple TV 4K och funderar på att köpa denna soundbar. Jag har aldrig ägt ett ljudsystem innan utan alltid bara haft tv-ljudet.

Någon speciell kabel jag kommer behöva? Något speciellt jag behöver tänka på vid placering av högtalare? Något annat? Jag strömmar allt via min Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Så lungt så, ta din tid 😄

Min är identifierad som 995c. Fattar inte hur jag lägger upp en bild. Sorry…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydell:

Jag behöver lite nybörjartips. Jag äger en LG OLED65B9 och en Apple TV 4K och funderar på att köpa denna soundbar. Jag har aldrig ägt ett ljudsystem innan utan alltid bara haft tv-ljudet.

Någon speciell kabel jag kommer behöva? Något speciellt jag behöver tänka på vid placering av högtalare? Något annat? Jag strömmar allt via min Apple TV.

Även jag var nybörjare igår. Följer med en hdmi-kabel så allt som behövs ska finnas för dig då vi har samma uppsättning.
Apple tv till hdmi 1 eller 2 på limpan. Tv ut till tv och dess input med arc. Superljud verkligen!

Permalänk
Medlem

Är det värt att betala 3309kr mer för SAMSUNG HW-Q995C över SAMSUNG HW-Q935C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Min är identifierad som 995c. Fattar inte hur jag lägger upp en bild. Sorry…

Ok, tack för din tid 😀👍 Uppladningen är den lilla lådan med en pil upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Ok, tack för din tid 😀👍 Uppladningen är den lilla lådan med en pil upp.

Ser ingen låda med en pil upp. Kör via chrome på en ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är det värt att betala 3309kr mer för SAMSUNG HW-Q995C över SAMSUNG HW-Q935C?

Har själv kollat och det är ingen jätteskillnad så vitt jag kan förstå, högtalarna drar lika mycket ström i alla fall, men det kanske finns någon mjukvaru-skillnad som jag inte känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Ser ingen låda med en pil upp. Kör via chrome på en ipad.

Denna, men jag ska inte ta för mycket av den tid 🙂 Tänkte att om jag hade en bild som jämförelse kunde jag höra med samsung support om det är ett problem 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Har själv kollat och det är ingen jätteskillnad så vitt jag kan förstå, högtalarna drar lika mycket ström i alla fall, men det kanske finns någon mjukvaru-skillnad som jag inte känner till.

Nja mest skillnad i hårdvara tror jag. 11 kanaler på q995 och 9 kanaler på q935. Så lite fler kanaler. Jag har dock inte testat q935 så kan inte uttala mig om det är mer prisvärt att skaffa den.

Detta är typ skillnaderna från vad jag kan hitta:

  • 11.1.4 kanaler på Q995, 9.1.4 på Q935

  • Själva soundbaren Q995 är lite större pga att de ska få plats med fler kanaler, och ger därför 'bredare' ljud

  • 2 HDMI input på Q995 VS 1 HDMI input på Q935

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nja mest skillnad i hårdvara tror jag. 11 kanaler på q995 och 9 kanaler på q935. Så lite fler kanaler. Jag har dock inte testat q935 så kan inte uttala mig om det är mer prisvärt att skaffa den.

Detta är typ skillnaderna från vad jag kan hitta:

  • 11.1.4 kanaler på Q995, 9.1.4 på Q935

  • Själva soundbaren Q995 är lite större pga att de ska få plats med fler kanaler, och ger därför 'bredare' ljud

  • 2 HDMI input på Q995 VS 1 HDMI input på Q935

Ah du har bättre koll! Tack!
Jag kör Q960A och är helnöjd, men det är säkert bättre med lite mera högtalare i limpan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Denna, men jag ska inte ta för mycket av den tid 🙂 Tänkte att om jag hade en bild som jämförelse kunde jag höra med samsung support om det är ett problem 🙃
<Uppladdad bildlänk>

Här kommer bilden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

Här kommer bilden!
<Uppladdad bildlänk>

Tack så mycket. Ser ut som om kontroller versionen skiljer sig. Kan kanske vara där felet ligger. Ska höra med samsung imorgon 😄

Permalänk

Kanske lite off-topic nu men har ni som köpte soundbaren under Powers öppningskampanj fått extraprodukten än? Fick ett mail om att den skulle skickas mellan den 14 och 24 december men har varken fått produkten eller någon bekräftelse på att den har skickats än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZlatanAndCO:

Kanske lite off-topic nu men har ni som köpte soundbaren under Powers öppningskampanj fått extraprodukten än? Fick ett mail om att den skulle skickas mellan den 14 och 24 december men har varken fått produkten eller någon bekräftelse på att den har skickats än.

Ja, den har kommit. Fick dock tidigare datum än dig!

Du får inget mail att den har skickats, du kommer få ett mail (Ej SMS) när produkten finns att hämta hos ditt ombud.
Med tanke på att den kanske skickats i det senare spannet så får du räkna med längre ledtider pga helgdagar.

Om du vill kan du testa att ladda ner DHLs egna app som heter något i stil med "My DHL" etc. Där läggs paketet automatiskt till på den mail du registrerat om du vill följa paketet.

Se nedan inlägg för mer info:

#20290808

Permalänk
Medlem

Vill någon dela med sig av en bild på soundbaren väggmonterad? Har inte hittat någon bild på detta, har sökt mkt men alla har den på en möbel. Är den för stor för att väggmonteras?

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezlow:

Vill någon dela med sig av en bild på soundbaren väggmonterad? Har inte hittat någon bild på detta, har sökt mkt men alla har den på en möbel. Är den för stor för att väggmonteras?

Har på möbel men hittade dessa bilder:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezlow:

Vill någon dela med sig av en bild på soundbaren väggmonterad? Har inte hittat någon bild på detta, har sökt mkt men alla har den på en möbel. Är den för stor för att väggmonteras?

Min satte jag upp på väggen när jag fick den för ett par dagar sedan. Tycker den blev diskretare än jag trodde. Ersatte en playbar.

Permalänk
Medlem

1.
Hur har ni gjort med placeringen av bakhögtalarna med ungefär mina förutsättningar? Jag har en soffa som står mot en vägg så jag kan inte ha dom snett bakom. Initialt så riktade jag bägge bakhögtalarna så det främre elementet pekade mot mitten av tv. Nu testar jag att rikta dom kanske en meter framför lyssningsposition.

2.
Har inte rätt tv för att kunna köra nåt kalibreringsprogram som jag uppfattar kräver en tv av 2022 årsmodell av Q serie eller senare. (Med inbyggd mikrofon) Har just nu noll justering på alla högtalare inklusive bas. Hur har ni satt upp nivåerna?

3.
Spelar det någon roll om högtalarelementet är riktat mot rummet eller mot väggen? Jag hade först den placerad bredvid soffan men det lät inte bra, utan blev för bumlig bas, och den hängde inte ihop ljudmässigt med övriga högtalare i ljudbubblan, så har den nu stående till vänster om limpan riktad in mot rummet. Hur har ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivan:

1.
Hur har ni gjort med placeringen av bakhögtalarna med ungefär mina förutsättningar? Jag har en soffa som står mot en vägg så jag kan inte ha dom snett bakom. Initialt så riktade jag bägge bakhögtalarna så det främre elementet pekade mot mitten av tv. Nu testar jag att rikta dom kanske en meter framför lyssningsposition.

Så här är optimala uppställningen. Får ändra efter ditt rums begränsningar.

Permalänk
Medlem

Jo jag har sett den, men frågan är vad som är bäst om man inte kan ha soffan en bra bit framför bakväggen.