Bobby Kotick lämnar Activision Blizzard – då haglar kritiken

Permalänk
Medlem

Actblizz har varit ett företag som folk i branchen drömmer att få jobba för. Så folk har nog skitit i allt i skit som hänt. Dom har ju ändå jobb på blizz lixom. Får jobba med wow. Folks stora dröm. Både grafiker o programmerare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Actblizz har varit ett företag som folk i branchen drömmer att få jobba för. Så folk har nog skitit i allt i skit som hänt. Dom har ju ändå jobb på blizz lixom. Får jobba med wow. Folks stora dröm. Både grafiker o programmerare.

Och detta har antagligen utnyttjats av en samling arslen på chefsplatser och sedan blivit skyddade genom att ledningen sopat det under mattan.

Förhoppningsvis kan Koticks försvinnande innebära att någon tar tag i det och förändrar helt den giftiga företagsmiljö som verkar ha gällt på Activision.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

32 år.... jag undrar om han var jäveln som låg bakom Activisions beslut att stämma Viacom, och förverkade Star Trek licensen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

32 år.... jag undrar om han var jäveln som låg bakom Activisions beslut att stämma Viacom, och förverkade Star Trek licensen.

Finns inte en chans att han inte var en del i den processen med tanke på att han ändå var VD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Folk har jobb som de riskerar att förlora om de går ut och klagar. I Sverige kan man göra sånt här utan att få sparken men i USA kan man gå på dagen och bli svartlistad från att få jobba inom industrin igen.

Då ska man inte predika för konsumenterna om rätt och fel. De bör kanske be om ursäkt för sitt hyckleri.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Folk har jobb som de riskerar att förlora om de går ut och klagar. I Sverige kan man göra sånt här utan att få sparken men i USA kan man gå på dagen och bli svartlistad från att få jobba inom industrin igen.

Det får du i Sverige också, ifrågasätter du saker o e allmänt jobbig mot cheferna så räkna med att du ryker förr eller senare.
Har upplevt det flera ggr, på mer än ett jobb
Vet en som gnällde på jobbet på FB i fyllan - han såg jag aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

I

Gubbfan tjänade i genomsnitt 730.000kr i timmen

Källa på det tack...

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Källa på det tack...

Det finns tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

"En annan tidigare anställd säger enligt Insider Gaming att vd:n orsakade flera månaders försening för utvecklingen av Overwatch 2, och att han ignorerade många utvecklares varningar för att en tidig lansering på Steam skulle leda till usla omdömen."

Fast då ignorerade han inte deras varningar om han fördröjde releasen? Eller det skulle fördröjts ännu mer?
Anyway, har aldrig gillat karln och han verkar inte varit helt "sane" i huvudet. 🤣

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bobby Kotick skrattar nog hela vägen till banken då det ryckats att han får ett avgångsvederlag på $400 miljoner. Och personer som Bobby Kotick har vänner så han kommer klara sig bättre än oss "vanligt folk".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Det får du i Sverige också, ifrågasätter du saker o e allmänt jobbig mot cheferna så räkna med att du ryker förr eller senare.
Har upplevt det flera ggr, på mer än ett jobb
Vet en som gnällde på jobbet på FB i fyllan - han såg jag aldrig mer.

Det är olagligt. Då bör man lyfta det med facket och eventuellt arbetsdomstolen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Då ska man inte predika för konsumenterna om rätt och fel. De bör kanske be om ursäkt för sitt hyckleri.

Så du förespråkar tystnadskultur för att de borde vara tacksamma över sina jobb?
Låter som senkapitalism så det skriker om det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPlow:

Källa på det tack...

Klicka här

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TeamRocket:

Tycker han var en extremt bra vd. Det handlar inte om att de anställda skulle veta bättre i sakfrågor, utan att de anställda känner sig (om än ofrivilligt) manade att prestera mer.

😂

Permalänk
Medlem

Ja men se där, en guldkant!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:
Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Bobby Kotick skrattar nog hela vägen till banken då det ryckats att han får ett avgångsvederlag på $400 miljoner. Och personer som Bobby Kotick har vänner så han kommer klara sig bättre än oss "vanligt folk".

Om det stämmer kan det vara intressant att jämföra med detta (från en tidigare nyhet):

Citat:

I ett pressmeddelande skriver Kaliforniens myndighet för medborgerliga rättigheter (CRD) att den har ingått en förlikning med Activision Blizzard som innebär att företaget betalar motsvarande drygt 550 miljoner kronor, varav runt 470 miljoner kronor är direkt skadestånd till drabbade anställda. Förlikningen innebär att företagets utgående vd Bobby Kotick går fri från ansvar och att Activision Blizzard inte erkänner några brott.

Obs kronor vs USD...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Han må vara ett åbäke men samtidigt undrar man ju varför man söker sig till ett företag som Activision Blizzard om det gång på gång kommer fram mindre smickrande saker om företagets VD. Det har väl varit känt ganska länge hur den här människan betett sig.

Permalänk
Medlem

Han var nog en otroligt bra VD! Om han var rätt för oss gamers är en annan sak.

WoW kunde varit ett spel utan månadsavgift. I t.ex. Heartstone och Diablo Imortal måste man spendera pengar för att kunna spela competetive. I Heartstone har de fått de få personer som förstod balans att lämna företaget: Wild läget är väldig trasigt.

Jag köpte själv diablo 4 preorder dyrt. De fick mig och min fåfänga där. Dock tycker jag Diablo 4 är ett mycket bra spel. Skönt att hysterin med "fast-level impress" streamers har lagt sig. (som att kolla på Sagan om ringen med snabbspolning på IMO)

Kortsiktigt har Bob genererat pengar till företaget och aktieägarna. Men man kan fråga sig hur det slår med alla eldsjälar man förlorat?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om han är så hatad av alla anställda. Hur kommer det sig han var VD för 32 år?

Att företaget har varit framgångsrikt med honom som VD betyder inte nödvändigtvis att han och miljön han fostrat inom företaget varit trevligt att jobba med för de anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Han må vara ett åbäke men samtidigt undrar man ju varför man söker sig till ett företag som Activision Blizzard om det gång på gång kommer fram mindre smickrande saker om företagets VD. Det har väl varit känt ganska länge hur den här människan betett sig.

Ganska simpelt, först vet inte alla alltid allt om allting och sedan ser man ju redan på kommentarer i den här tråden att det finns gott om folk som tror att alla påståenden om dålig arbetsmiljö är överdrivna. Sen är väl lönen inte piss heller direkt plus att har du jobbat på Activision Blizzard så har du ett bra CV sen. Folk jobbade i drivor för robber barons på 1800-talet med.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Folk har jobb som de riskerar att förlora om de går ut och klagar. I Sverige kan man göra sånt här utan att få sparken men i USA kan man gå på dagen och bli svartlistad från att få jobba inom industrin igen.

Såvitt jag vet är det lika olagligt i USA som här i Sverige. Folk vågar dock i regel inte kritisera ledningen ens när de sitter säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såvitt jag vet är det lika olagligt i USA som här i Sverige. Folk vågar dock i regel inte kritisera ledningen ens när de sitter säkert.

I USA behöver du väl inget skäl för uppsägning?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I USA behöver du väl inget skäl för uppsägning?

Det är lite olika beroende på delstat men det finns lagar för att skydda visselblåsare och kritiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta stämmer dock inte. Många vill så gärna in i branschen att de står ut med det mesta. Jag menar... Sexuella trakasserier, dålig företagskultur etc. med Kotick som en drivande del inom har ju Activision blivit påkommen med i över två decennier vid det här laget och det har ju inte hindrat dem från att kunna anställa. Det är nog snarare så att folk valt att ignorera det och jobba där ändå.. fram tills det inte gick längre.

Detta är den typen av argument som gör att folk får bete sig hur de vill och komma undan med det. Vadå "Det är väl bara att söka ett nytt jobb" om man blir sexuellt antastad eller mordhotad?
Det är ju verkligen en fullt normal tankestruktur att ha....

Jag håller med till viss del. Det fanns prestige att jobba på Blizzard, det fallerade sen under tiden de gick ihop med Activision skulle jag påstå. Även om det kvarstår, om arbetsmiljö är dåligt så kommer alltid den duktiga och presterande personalen ha valmöjligheter. Speciellt i en bransch med strukturell tillväxt och brist på personal under egentligen hela hans 32 år som VD

Om folk valde att vara kvar, dels kanske det inte var så illa. VD har sällan mycket kontakt med många i personalen. Och det fanns andra saker som vägde upp vad det nu var som drog ner

Att folk skulle ha bra lön och inte hos konkurrensen köper jag inte. Sällan lönen är väldigt avgörande för kompetent personal som har alternativ. Brain drain måste ha varit stor om det var illa ställt tänker jag, allt var riggat för att konkurrenter kunde ta över all personal som ville lämna egentligen - sen verkar hela branschen vara lite av skithål med all övertid och press såklart...

Man är för dåligt insatt i vad som hänt, men gissar vi får höra alla negativa saker nu i efterhand, och inget positivt. Sen är antisociala tendenser och bristande empati vanligt bland högt uppsatta i företag, men köper inte att det gör sexuella trakasserierna ok för det, även om det alltid händer konstiga och kontroversiella saker kring dessa personer

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Vad tror du? Det är USA, arbetstagare åker ut med huvudet först om man inte "sköter" sig. Skitland

Ja inte som i Sverige där man kan vara hur värdelös som helst och där lämplighet är dåligt. Inte konstigt Sverige är ett av EUs särklass sämsta land.
Bara se här vad nya anställda har gjort. Där lämplighet och bra jobb inte räknas längre. Utan att vem som helst hur dålig en må vara ska ha jobbet.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Så du förespråkar tystnadskultur för att de borde vara tacksamma över sina jobb?
Låter som senkapitalism så det skriker om det.

Nu svarade du på fel person tror jag.

Jag argumenterar för motsatsen naturligtvis. Man ska säga till och peka ut vad som händer i företaget och inte förskjuta problemen mot sina konsumenter och kalla dem för massa glåpord.

Det de gjorde under krisen i Blizzard var att bete sig som att deras egna konsumenter var onda typ. Nu ser vi att det sker massa skit bakom kulisserna och att alla dessa gnällapor som haglade anklagelser om sjuka saker mot sina egna konsumenter varit med och hållit tyst om såna som Kotick.

Avskyr såna hycklare och jag tycker inte det minsta synd om dem. Jag tycker synd om deras offer. Inte en massa anställda som ställer sina egna anställningar före det goda. De är med i systemet från VD:n till marken. Med tillräckligt tryck skulle VD:n ändras.

Det är lite som folk som skyller allt som händer i Ukraina på endast putin, men det är ju inte han som är där och fysiskt mördar folk i slutänden. En lång rad människor är skyldiga till att upprätthålla korruption i systemen oavsett vilket system.

Fler måste ta ansvar för sina handlingar i systemen. Man kan inte bara skylla på de som är på högsta posten. Kotick är en rumpa av högsta rang, men han skulle vara impotent utan en massa "duktiga" undersåtar som nu gnäller högt.

Problemet med folk som vill ha andra system är att de inte löser problemet med makthungriga individer. Stalin som jag gav som exempel är tydlig. Började (teoretiskt) bra men slutar i katastrof. Vårt nuvarande system tillåter i alla fall oss att uttrycka missnöje och ändå gör folk inte det. Många problem handlar om just oförmågan för folk att ta sitt ansvar och dra sitt strå till stacken på det moraliska planet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Jag håller med till viss del. Det fanns prestige att jobba på Blizzard, det fallerade sen under tiden de gick ihop med Activision skulle jag påstå. Även om det kvarstår, om arbetsmiljö är dåligt så kommer alltid den duktiga och presterande personalen ha valmöjligheter. Speciellt i en bransch med strukturell tillväxt och brist på personal under egentligen hela hans 32 år som VD

Om folk valde att vara kvar, dels kanske det inte var så illa. VD har sällan mycket kontakt med många i personalen. Och det fanns andra saker som vägde upp vad det nu var som drog ner

Att folk skulle ha bra lön och inte hos konkurrensen köper jag inte. Sällan lönen är väldigt avgörande för kompetent personal som har alternativ. Brain drain måste ha varit stor om det var illa ställt tänker jag, allt var riggat för att konkurrenter kunde ta över all personal som ville lämna egentligen - sen verkar hela branschen vara lite av skithål med all övertid och press såklart...

Man är för dåligt insatt i vad som hänt, men gissar vi får höra alla negativa saker nu i efterhand, och inget positivt. Sen är antisociala tendenser och bristande empati vanligt bland högt uppsatta i företag, men köper inte att det gör sexuella trakasserierna ok för det, även om det alltid händer konstiga och kontroversiella saker kring dessa personer

Men folk som sexuellt utnyttjar sina anställda HAR DET med VDn som försöker göra allt för att DÖLJA det.

Skrivet av AMD73:

Ja inte som i Sverige där man kan vara hur värdelös som helst och där lämplighet är dåligt. Inte konstigt Sverige är ett av EUs särklass sämsta land.
Bara se här vad nya anställda har gjort. Där lämplighet och bra jobb inte räknas längre. Utan att vem som helst hur dålig en må vara ska ha jobbet.

Snacka om att vara bortskämd med säkerhet. För en som faktiskt jobbat utomlands så kan jag ju lugnt säga dig att det finns få länder som är så bra att jobba i som i Sverige. Bara det faktum att du är garanterad din lön vid en viss tidpunkt enligt lag är i sig något som är extremt ovanligt i världen. Eller det faktum att företag aktivt motverkas från att utnyttja dig enligt lag..
Sedan är det rent struntprat att man får vara hur dålig man vill på jobbet... skillnaden mellan USA och Sverige är att man inte kan säga upp en hur man vill utan man måste ha ett skäligt skäl.. och inte som i USA där man säger upp folk bara för att de är offer för sexuella förnärmanden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Hans ögon är riktigt läskiga, typ Ted Bundy ögon på sätt och vis. Good Riddance oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det de gjorde under krisen i Blizzard var att bete sig som att deras egna konsumenter var onda typ. Nu ser vi att det sker massa skit bakom kulisserna och att alla dessa gnällapor som haglade anklagelser om sjuka saker mot sina egna konsumenter varit med och hållit tyst om såna som Kotick.

Vilka var det som gjorde det? Vanliga anställda eller stövelslickare i chefsleden?