Priset på NAND-kretsar för SSD väntas öka med 50 procent enligt ny rapport

Permalänk
Melding Plague

Priset på NAND-kretsar för SSD väntas öka med 50 procent enligt ny rapport

För att stävja låg lönsamhet väntas tillverkarna av NAND-kretsar chockhöja priserna på kort sikt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så "köp nu" om du behöver mao?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag slog till när de låg som allra lägst.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Då tillverkarna gör förluster är det oundvikligt att utbudet stryps. NAND och RAM kommer alltid ha volatila priser.

Köpte på mig 8 TB nyligen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Skönt att fria marknaden och konkurrensen fungerar så bra i många branscher.

Permalänk

Inte första gången man kan göra fynd genom att köpa i rätt tid.
En Samsung T9 External 4TB är jag sugen på men avvaktar: (Jag behöver ej ha just nu) https://www.inet.se/produkt/4305735/samsung-t9-external-4tb-s...

Permalänk
Medlem

Det vi behöver är ett nytt gränssnitt som tar över för sata. Det finns, men i princip till servermarknaden. Dubbla eller trippla prestandan på sata duger länge. Många moderkort har inte hur många m.2 som helst.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

SSDer står still, kommer ny "Gen.X" med samma kapacitet, lite snabbare och dubbla priset vartannat år känns det som.

Vart är 20TB+ SSDer med samma pris/GB som mekaniska? Ge mig.

Permalänk
Medlem

KÖP NU INNAN PRISET ÖKAR!!!!

Har hört detta i 3 år nu....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Vi som sitter på äldre datorssytem med endast en m.2 plats vad ska vi göra? Måste man köpa en massa m2 adaptrar nu eller? Jag hoppas inte en 2TB kostar 3000 kr i slutet av året eller är det bara ett sätt för NAND-tillverkarna att få folk att börja köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Skönt att fria marknaden och konkurrensen fungerar så bra i många branscher.

Ja det fungerar så bra att vi behöver en kartellbildning tydligen.

Permalänk
Medlem

Trevligt att man just idag passade på att uppgradera från sin gamla 480GB ssd till en NVMe 2TB å komma hem till denna nyheten.

Får la dock se om/när detta kommer märkas..

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi som sitter på äldre datorssytem med endast en m.2 plats vad ska vi göra? Måste man köpa en massa m2 adaptrar nu eller? Jag hoppas inte en 2TB kostar 3000 kr i slutet av året eller är det bara ett sätt för NAND-tillverkarna att få folk att börja köpa?

med en lågt räknad akumulativ inflation på 9% är 5000 inte en omöjlighet när man kombinerar med de andra faktorerna

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

wd s850 4 tb för 2900 under prime day känns inte så dåligt nu.
Tråkigt att nåt som blivit så essentiellt som minnen ska kunna få artificiella prishöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

wd s850 4 tb för 2900 under prime day känns inte så dåligt nu.
Tråkigt att nåt som blivit så essentiellt som minnen ska kunna få artificiella prishöjningar.

Företagen går ju back på minnen, är generellt en dålig affärsidé 😉 sen kanske starkare krona gör det +/-0

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Säkert är detta millenials fel igen

Den här marknaden är fri och fungerande va? Inget oligopol eller gemensamma prisstrategier alls så långt ögat når

Permalänk
Medlem

Var är den där konkurrensen som folk hela tiden ljuger om att den "fria marknaden" leder till? Här erkänner Samsung i praktiken att de kommer försöka manipulera prissättningen, men får de något straff för det? Nix.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av danedi:

med en lågt räknad akumulativ inflation på 9% är 5000 inte en omöjlighet när man kombinerar med de andra faktorerna

5000 kr? Ja i ens mardrömmar kanske. Men ingen vettig person kommer köpa en 2TB för 5000 kr då är det något annat fuffens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

wd s850 4 tb för 2900 under prime day känns inte så dåligt nu.
Tråkigt att nåt som blivit så essentiellt som minnen ska kunna få artificiella prishöjningar.

Ångrar att jag velade på Inets 990 Pro 4TB för 2500kr. Eller var det 980? Var så inne på en 4TB SN850X och när jag insåg hur bra erbjudande det var så var droppet slut.

Har en 2TB Kingston Fury Renegade på väg från senaste sändningen som jag fick tag i för 899kr. Svårt att motstå lagring till bra pris men hade fortfarande hellre fått tag Samsungen.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ångrar att jag velade på Inets 990 Pro 4TB för 2500kr. Eller var det 980? Var så inne på en 4TB SN850X och när jag insåg hur bra erbjudande det var så var droppet slut.

Har en 2TB Kingston Fury Renegade på väg från senaste sändningen som jag fick tag i för 899kr. Svårt att motstå lagring till bra pris men hade fortfarande hellre fått tag Samsungen.

Herredj-vlar, det var ett bra pris, 2TB för 899... Synd att man missar sånt, har sällan tid att bevaka drops :/

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Herredj-vlar, det var ett bra pris, 2TB för 899... Synd att man missar sånt, har sällan tid att bevaka drops :/

Lära dubbelkolla, 999kr var det men hade en 100kr rabattkod som jag använde. Ingen slö lagring direkt så känns rätt bra.

Förstår det, brukar vara rätt trevlig att ha igång i bakgrunden ibland i mitt tycke och ibland, förmodligen extremt sällan, bjuder de alla tittare på rabattkoder. De körde en sån vid någon av sändningarna vid black friday. Men det kräver ju sin tid med även om man inte följer sändningen aktivt.

Droppen går fort med förstås, Kingston SSDerna var slut nästan på direkten.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av anders190:

Lära dubbelkolla, 999kr var det men hade en 100kr rabattkod som jag använde. Ingen slö lagring direkt så känns rätt bra.

Förstår det, brukar vara rätt trevlig att ha igång i bakgrunden ibland i mitt tycke och ibland, förmodligen extremt sällan, bjuder de alla tittare på rabattkoder. De körde en sån vid någon av sändningarna vid black friday. Men det kräver ju sin tid med även om man inte följer sändningen aktivt.

Droppen går fort med förstås, Kingston SSDerna var slut nästan på direkten.

Vad var det för modell? Har den cache? Oftast är de billigaste cachelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inte första gången man kan göra fynd genom att köpa i rätt tid.
En Samsung T9 External 4TB är jag sugen på men avvaktar: (Jag behöver ej ha just nu) https://www.inet.se/produkt/4305735/samsung-t9-external-4tb-s...

Samsungs externa diskar är trevliga! Vill man spara en slant hade jag dock köpt en vanlig M.2-disk och ett passande kabinett. Trevligt med friheten att kunna sätta in M.2-disken i en dator eller använda kabinettet för att t.ex. klona en annan disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad var det för modell? Har den cache? Oftast är de billigaste cachelösa.

Var det jag tänkte med först, har en 2TB Kingston NV2 i ett externt USB-C anslutet chassi som just är en sån. Men den de körde förra veckan har DRAM cache iallafall, 2GB på 2TB modellen: https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

med en lågt räknad akumulativ inflation på 9% är 5000 inte en omöjlighet när man kombinerar med de andra faktorerna

Vet inte om det är matten som fallerar, eller om inlägget innehåller en hög dos ironi?

Priset på en någorlunda vettig 2TB börjar väl nu nånstans runt säg 1200 spänn som exempel.
Om priserna går upp "upp till 50%" som det flaggas för i artikeln och du lägger på 9% årlig inflation på det, så är det väldigt svårt att få det till 5000 spänn...
Möjligen 2000kr i slutet av nästa år om ryktena är sanna och inflationen håller i sig?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi som sitter på äldre datorssytem med endast en m.2 plats vad ska vi göra? Måste man köpa en massa m2 adaptrar nu eller? Jag hoppas inte en 2TB kostar 3000 kr i slutet av året eller är det bara ett sätt för NAND-tillverkarna att få folk att börja köpa?

Köp vanlig sata ssd? behöver du prestandan hos nvme för all din data? Sannolikt inte.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var är den där konkurrensen som folk hela tiden ljuger om att den "fria marknaden" leder till? Här erkänner Samsung i praktiken att de kommer försöka manipulera prissättningen, men får de något straff för det? Nix.

Ja alltså, går de inte plus på varje producerad enhet så lär de ju rimligen minska produktionen. Ingen vettig person och inte heller något vettigt företag kommer att fortsätta göra något som de förlorar på. I övrigt så tycker jag väl vi haft ganska bra nytta av konkurrensen med tanke på hur priserna på SSDer och minne gått de senaste åren. Det är ju inte direkt som att varken lagring eller RAM är dyrt just nu.

Permalänk
Medlem

Tur att man köpte en Samsung 980 Pro igår

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Mitt spontanköp av en 2TB WD Black Gen4 för 1200:- känns helt plötsligt ganska smart

Permalänk
Medlem

Konstigt att man tolererar kartellverksamheter i vissa brancher medan andra får smisk om de tjötar ihop sig.