Priset på NAND-kretsar för SSD väntas öka med 50 procent enligt ny rapport

Permalänk
Medlem

^ WTF was that 😳

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

^ WTF was that 😳

Jag blir bara så irriterad de höjer och höjer priserna på allt. Spana in Bahnhof tråden under min profil. Same story there Höjningar och åter höjningar... :/ 😑

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag har isf slutat fundera över huruvida det var rätt att köpa 8tb på inets drop, nu har jsg ssd för ett par år till, minst.

F.ö stärks väl kronan lite till kanske? Även om det är från låg nivå.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har isf slutat fundera över huruvida det var rätt att köpa 8tb på inets drop, nu har jsg ssd för ett par år till, minst.

F.ö stärks väl kronan lite till kanske? Även om det är från låg nivå.

Möjligt att kronan blir starkare men jag tvivlar. Kolla på hur SEK står sig mot 🆚 $$$... I'm just say'n...😔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Var är den där konkurrensen som folk hela tiden ljuger om att den "fria marknaden" leder till?

Ehm, du sitter mitt i den. Och avnjuter låga SSD-priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Möjligt att kronan blir starkare men jag tvivlar. Kolla på hur SEK står sig mot 🆚 $$$... I'm just say'n...😔

I mellandagarna var dollarn nere under 10 kr, för första gången på 1.5 år. Så trenden är rätt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det vi behöver är ett nytt gränssnitt som tar över för sata. Det finns, men i princip till servermarknaden. Dubbla eller trippla prestandan på sata duger länge. Många moderkort har inte hur många m.2 som helst.

Är det några av dessa du tänker på?

OCuLink Optical Copper Link MCIO Mini Cooledge IO (aka SFF-TA-1016) PCIe 6.0 cables: Up to NRZ 32Gb/s and PAM4 56Gb/s at over 1m transmission distance.

Tyvärr hålls de väl tillbaka av USB 4.0 (som jag antar fortfarande lider av en viss CPU-beroende overhead/ineffektivitet)

Skrivet av ipac:

I mellandagarna var dollarn nere under 10 kr, för första gången på 1.5 år. Så trenden är rätt iaf.

Nu behöver vi bara vänta ut liggande avtal och beställningar. Två-tre månader gissar jag. En del valutaavtal kan vara på sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Låter dumt att du bara köpte en.

Javisst fan, missade en gyllende chans att scalpa några dussin. Man är ju bara människa

Permalänk
Medlem

Ok, dags att göra slag i saken som jag dragit på en tid nu, upp på cykel trots kyla och blåst, mot netonnet och köpa en ssd.

Permalänk

Planerar de en jordbävning eller en översvämning kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Ångrar att jag velade på Inets 990 Pro 4TB för 2500kr. Eller var det 980? Var så inne på en 4TB SN850X och när jag insåg hur bra erbjudande det var så var droppet slut.

Har en 2TB Kingston Fury Renegade på väg från senaste sändningen som jag fick tag i för 899kr. Svårt att motstå lagring till bra pris men hade fortfarande hellre fått tag Samsungen.

Det var 990, lyckades få tag på en men velade på SATA-disken på 8TB så blev ingen sådan. Men å andra sidan köpte jag en 4TB-modell av SATA-disken på Elgigantens BF. Så har kört in 2x4TB och en liten 1TB M.2 i nya bygget. Det räcker nog för ett tag.. I gamla burken hade jag 250GB, 500GB och 1TB SATA och vart tvungen att börja avinstallera saker för att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Planerar de en jordbävning eller en översvämning kanske.

https://wccftech.com/japanese-semiconductor-firms-assessing-i...

Hjälper heller inte att mycket av produktionen sker på väldigt känsliga platser i världen, sett till just naturfenomen och katastrofer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thildir:

Det var 990, lyckades få tag på en men velade på SATA-disken på 8TB så blev ingen sådan. Men å andra sidan köpte jag en 4TB-modell av SATA-disken på Elgigantens BF. Så har kört in 2x4TB och en liten 1TB M.2 i nya bygget. Det räcker nog för ett tag.. I gamla burken hade jag 250GB, 500GB och 1TB SATA och vart tvungen att börja avinstallera saker för att få plats.

Just ja! Så var det, och denna var ju samtidigt för samma pris. Velade nog även på den även om jag nog ändå var sugen på NVMe mer. Men man behövde vara snabb.

Bra köp!
Ganska trevligt att kunna få en rätt rymlig NVMe baserad dator utan behov av kaplar till SATA-lagring eller för den delen just mekaniska diskar idag. Speciellt i mer kompakta system där man vill ha ner antalet kablar. Men 870 QVO, speciellt den på 8TB, är väl värd sina kablar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om det är matten som fallerar, eller om inlägget innehåller en hög dos ironi?

Priset på en någorlunda vettig 2TB börjar väl nu nånstans runt säg 1200 spänn som exempel.
Om priserna går upp "upp till 50%" som det flaggas för i artikeln och du lägger på 9% årlig inflation på det, så är det väldigt svårt att få det till 5000 spänn...
Möjligen 2000kr i slutet av nästa år om ryktena är sanna och inflationen håller i sig?

Akumultiv inflation. 9+9+9+9+9+9+9+.......
Om inflationen går ned till 2% som riksbanklen hoppas så har vi ju inte haft någon deflation utan bara saktat ned värdeförlusten av kronan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Akumultiv inflation. 9+9+9+9+9+9+9+.......
Om inflationen går ned till 2% som riksbanklen hoppas så har vi ju inte haft någon deflation utan bara saktat ned värdeförlusten av kronan.

När de säger "inflationen för december var 9 %" så menar de egentligen "om inflationen är lika stor som i december under 12 månader kommer priserna stiga 9 %". Dvs den "egentliga" inflationen under december var tolfteroten ur 1.09, dvs 1.09^(1/12) = 1.0072, eller 0.72 %.

1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 * 1.0072 = 1.09, dvs 9 % ökning under ett år om priserna ökade 0.72 % per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Akumultiv inflation. 9+9+9+9+9+9+9+.......
Om inflationen går ned till 2% som riksbanklen hoppas så har vi ju inte haft någon deflation utan bara saktat ned värdeförlusten av kronan.

Jag förstår fortfarande inte:
vi pratar om årlig inflation på säg kanske 9%. 9% årlig inflation på ett år innebär 1 * 9 = 9

*edit* Trudelutt hann före! Tackar för bättre svar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag förstår fortfarande inte:
vi pratar om årlig inflation på säg kanske 9%. 9% årlig inflation på ett år innebär 1 * 9 = 9

*edit* Trudelutt hann före! Tackar för bättre svar

Väldigt många, inklusive många jag känner tror på fullaste allvar att när en nyhet säger t.e.x "inflation 9% i december". Att priset då gått upp 9 procent i december. Jag tror inte detta beror till största del på okunskap, det beror snarare på att media vill så kaos i alla led de kommer åt, i vanlig ordning. Samma sak gäller när folk pratar om den extrema räntan i början av 90 talet.

Hade detta varit sant och folk som tänker så skulle börjat räkna på alla inflationssiffror de senaste två åren. Då hade en SSD för 5000kr varit det minsta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Låter dumt att du bara köpte en.

För liten. För få pcie-platser. Om det inte nu är så att han verkligen skulle behöva 4Tb pciediskutrymme, och då kanske det varit bättre att satsa på en 4Tb disk.

Permalänk

Hej.
Hade tänkt köpa en helt ny burk om cirka 1 år. Men kan det vara ett smart val att köpa en ssd redan nu och sedan sätta in i nya dator köpet senare med tanke på denna höjningen, eller hur hade ni gjort ? länk här på en ssd disk, är den tillräckligt bra att ha spel på.

https://www.inet.se/produkt/4305523/pny-cs900-sata-2tb

Permalänk
Medlem

Än så länge fungerar spel i princip lika bra från en SATA SSD som NVMe men i framtiden kanske DirectStorage slår igenom mer så NVMe gör större skillnad. Dock kan man ju även då fortsätta lagra spel som inte använder DirectStorage på sin gamla SATA SSD och därmed frigöra mer utrymme på sin NVMe för de spel och program som verkligen drar nytta av det. Så jag tror man kommer ha nytta även av långsammare SATA SSD's länge. Men det är klart, har du en NVMe plats i gamla datorn är det bättre att köpa en sån.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD