Permalänk

Mini PC generation?

Hej,

Min gamla laptop startar inte alltid vilket börjar bli tröttsamt, lite synd då det är en kapabel maskin. Jag behöver en ny server som ska köra:
Jellyfin (sällan mer än 1 användare samtidigt)
Deluge
Pihole
Homeassistant
Nginx
Radarr
Prowlarr
Enklare webappar i docker
osv...

Funderar lite på en gammal minipc typ elitedesk 700/800. Vilka av dessa bör man sikta på rent generationsmässigt om det viktiga är att hålla nere energiförbrukning? Eller finns några andra bra alternativ?
Är Intel eller AMD bäst i denna arenan, hittade en EliteDesk 705 G3 med AMD PRO A12-9800E with AMD Radeon R7 graphics som antagligen hade gjort jobbet utan problem men verkar inte vara ett ultimat val prestanamässigt?

Generation 3 av elite desks verkar vara billigast men dem börjar också bli ganska gamla och kanske dör snart och då kanske det är värt att köpa lite nyare? Skulle gärna ha ett system som idlar 5-15 watt max.

Permalänk

Verkar finnas en hel del gen 5 på ebay också. Dock kanske mer lönt att köpa någon nuc eller bygga eget. Svårt att få ner energiförbrukningen med eget verkar det som om man inte tar lite mer udda prylar?

Permalänk

Lutar just nu mot en orange pi, verkar fungera för mitt usecase och har låg förbrukning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreasekman:

AMD PRO A12-9800E

Undvik pildriver/richland baserade Amd processorer. De var inte snabba när de var nya och absolut inte energieffektiva. Arkitekturen är tio år gammal.

Hade jag köpt någon tiny/mini/micro så ska det vara en Intel 6th gen eller nyare, eller en Amd ryzen. För Intel så är det först 11/12 gen får man energieffektivitetsbump. Gen 6-10 är ändå bara skylake-baserade. (gen 10 är lite blandat men det är överkurs att gå in på).

Om du kan köpa en SBC så är väl det kalas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Undvik pildriver/richland baserade Amd processorer. De var inte snabba när de var nya och absolut inte energieffektiva. Arkitekturen är tio år gammal.

Hade jag köpt någon tiny/mini/micro så ska det vara en Intel 6th gen eller nyare, eller en Amd ryzen. För Intel så är det först 11/12 gen får man energieffektivitetsbump. Gen 6-10 är ändå bara skylake-baserade. (gen 10 är lite blandat men det är överkurs att gå in på).

Om du kan köpa en SBC så är väl det kalas.

Bra information, precis det jag var ute efter. Tack så mycket!

Angående sbc så hade det varit trevligt med något större/expanderbar men oftast brukar det bli att man kör igång något och sen tuggar det tills det går sönder eller att behovet ändras. Skulle det ändras blir det antagligen något eget bygge som gör det värt den lite högre förbrukningen.

Permalänk

Jag har en q9550 liggandes men den drar ju runt 150w idle vilket är smått galet för det lilla den skulle användas till

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreasekman:

Bra information, precis det jag var ute efter. Tack så mycket!

Angående sbc så hade det varit trevligt med något större/expanderbar men oftast brukar det bli att man kör igång något och sen tuggar det tills det går sönder eller att behovet ändras. Skulle det ändras blir det antagligen något eget bygge som gör det värt den lite högre förbrukningen.

Jag kör en AMD R7 3700, 2x 1 TB NVME + 64 GB DDR4 i ett Jonsbo N2-chassi.
Kör proxmox och alla grejer är virtualiserade på dessa. T ex sitter det ett HBA-kort som kopplas mot en VM-instans med TrueNAS som sköter rostskivorna.

Själv tycker jag mest det tråkiga är tiden att felsöka/migrera/laga när något går fel, varför jag kör 2st speglade diskar som källa för VM/OS.

Tycker även det är värt att peka på "Serve the Home's" TinyMiniMicro-serie om du vill ha lite input på små maskiner.

Spontant tror jag att valfri TiniMiniMicro-maskin från Inrego/BilligTeknik/Bytdator, annan refurbsäljare/Tradera/Marketplace med åtminstone Gen 6 eller senare Intel eller Ryzen 2 eller senare AMD kommer vara tåligare, mer inkapslat etc än en RockPi/BananaPi.

Jämförelsevis, köpte en 4-kärnig 8th gen Intel till jobbet från BilligTeknik för 1300 kr inkl. moms innan jul.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör en AMD R7 3700, 2x 1 TB NVME + 64 GB DDR4 i ett Jonsbo N2-chassi.
Kör proxmox och alla grejer är virtualiserade på dessa. T ex sitter det ett HBA-kort som kopplas mot en VM-instans med TrueNAS som sköter rostskivorna.

Själv tycker jag mest det tråkiga är tiden att felsöka/migrera/laga när något går fel, varför jag kör 2st speglade diskar som källa för VM/OS.

Tycker även det är värt att peka på "Serve the Home's" TinyMiniMicro-serie om du vill ha lite input på små maskiner.

Spontant tror jag att valfri TiniMiniMicro-maskin från Inrego/BilligTeknik/Bytdator, annan refurbsäljare/Tradera/Marketplace med åtminstone Gen 6 eller senare Intel eller Ryzen 2 eller senare AMD kommer vara tåligare, mer inkapslat etc än en RockPi/BananaPi.

Jämförelsevis, köpte en 4-kärnig 8th gen Intel till jobbet från BilligTeknik för 1300 kr inkl. moms innan jul.

8th gen är från 2017 ungefär eller? Hur länge räknar du med att den kommer att hålla till? Har lite dålig koll på dessa tiny/micros konta större byggen som jag haft igång 10-15 år utan större problem.

Jag tänker att det kan vara värt dubbla kostnaden om den håller 2-3 gånger längre

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreasekman:

8th gen är från 2017 ungefär eller? Hur länge räknar du med att den kommer att hålla till? Har lite dålig koll på dessa tiny/micros konta större byggen som jag haft igång 10-15 år utan större problem.

Jag tänker att det kan vara värt dubbla kostnaden om den håller 2-3 gånger längre

Det hänger ju helt på vad man gör med maskinen. Om du jämför en schysst 7500T eller ännu hellre, en 8500T vs en SBC så snackar vi om en rätt mycket snabbare maskin.

Troligen behöver du väl inte nämnvärt mer prestanda än vad du använder idag om det handlar om döende hårdvara och inte prestandabrist. Hur långt är ett snöre? Omöjligt att gissa således hur länge "den håller". Troligen massor av år men har man otur en dag längre än vad garantin räcker.

Det enda jag kan tänka mig man behöver kika eventuellt är väl det där med instruktionsstöd i processorn. Äldre maskiner från 2010 och tidigare har redan idag börjat få problem med att starta nyare spel, komma åt hemsidor, avkoda videos etc för att instruktioner saknas. Däremot kör man linux och bygger en headless server så är det nog rätt långt bort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en nyare generation men inte behov av värsta prestandan kan en intel N100 vara ett alternativ. Vill du inte bygga själv med moderkort så finns det även färdiga små burkar från exempelvis aliexpress. Fick upp ögonen för denna CPU när jag såg denna video:

Permalänk
Medlem

MiniPC:n är rätt kapabla och går att få tag på till hyfsat pris också.
Har själv en hel del erfarenhet av sådana från flera olika märken, både privat och i arbetet inom en större organisation.

Jämfört med SBC får man oftast en betydligt mer kapabel dator med mer flexibel konfiguration och uppgraderingsmöjligheter till lite högre pris.
Strömförbrukning beror ju på belastningen, men utan direkt belastning och bara på skrivbordet i Windows ligger de mellan ca 8-13 W. SBC:er ligger några W lägre, men några enstaka W gör knappast så mycket. Vid belastning, om så bara lite, skjuter det upp snabbt.
Tänk dock på att inte alla minidatorer är lika strömsnåla, finns hyfsat kraftfulla (relativt) arbetsstationer I det formatet också.

Gällande hållbarheten kan man ju såklart ha otur att moderkortet ger upp, vilket dock oftast skett under garantitiden redan.
Men i övrigt håller dessa oftast väldigt länge, med undantag av Intel NUC.
I arbetet har vi totalt sett ute några tusen sådana och haft det i flera omgångar också, där datorerna bytts ut förebyggande el p g a avtal efter några år. Är de mer kritiska vill man ju inte gärna att de dör, även om de nog skulle hålla många år till.
Väldigt låg felprocent (snackar nog inte ens om 1%) på Lenovo Tiny, som är den typ som är vanligast. Det är ytterst få som verkligen gått sönder, oftast är det diskarna som felar.
Många av dessa körs också dygnet runt & året om i rätt tuffa miljöer med mycket damm och varierande temperaturer. Vi har bl a en del med i5-6500T som tuffat på dygnet runt sen 2016 och som fortfarande fungerar.
Av de Intel NUC som använts, ett mindre antal, så har varenda en dött efter något år. Så nog är det skillnad på modeller riktade mot företag/professionell användning och konsumenter.

I några fall har strömadaptern behövt bytas ut, ska datorn användas mer aktivt skadar det inte att välja ett steg kraftigare adapter än standard. Dvs välja 90 W när det krävs 65. Ger något sämre verkningsgrad vid lägre belastning, men ger också mer marginal vid tyngre belastning och man undviker då ev omstarter/krascher till följd av att adaptern tappar effekt med tiden.

Val av generation är ju frågan ja.
Skulle nog personligen sikta på åtminstone 8:e gen Intel, även om 7:e el 6:e också lär fungera många år till.
Beror ju på hur kritisk funktionen är, om du har backup och det den används till inte är vitalt att det fungerar absolut hela tiden utan nedtid så kan du ju ev spara lite på att välja någon lite äldre som nog kan leva rätt länge ändå.
Kör själv i dagsläget en Lenovo M93p Tiny, i5-4570T, som primär dator och gjort det i närmare 10 år. Dock inte körts dygnet runt och total drifttid är mindre än man kan tro för en så gammal maskin, då jag jobbat rätt mycket och ofta inte haft tid att använda datorn (el använt någon annan).
Även en HP Elitedesk 800 G3 som mediamaskin sen 2018, med i7-7700T som i höstas uppgraderades från i5-7500T. För media fungerar det bra, men med mer aktiv användning i övrigt (i 4K/UHD) får även i7:an kämpa.

Gällande AMD-baserade och deras prestanda så kolla gärna "Project Tinyminimicro".

För lång hållbarhet är det några underhållsåtgärder som bör göras:
-Blåsa rent från damm och smörja fläkten, typ vart annat el vart tredje år.
-Byta kylpasta, mer sällan och beror på pastan som används. Brukar själv byta pastan som ingår till någon bättre sådan när jag köper maskiner, då vet jag att den är fräsch och lär hålla länge. Kan även ge lite lägre temp, enstaka grader men det kan räcka för att ligga på rätt sida om temperaturgränser för fläktkurvan.
-Se till så att minnen & disk m m sitter i ordentligt, har hänt att de inte riktigt suttit i som de ska el lossnat lite vid frakt. Behöver man knappast göra så ofta om man inte bär med sig datorn, men kolla gärna det åtminstone i början när du just köpt maskinen.

N100-baserade som nämns där av @ronnylov kan vara intressanta att kolla upp hur de är och vad de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Beggad NUC för 1000 spänn kommer man långt med. Runt 5w i idle.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av andreasekman:

Bra information, precis det jag var ute efter. Tack så mycket!

Angående sbc så hade det varit trevligt med något större/expanderbar men oftast brukar det bli att man kör igång något och sen tuggar det tills det går sönder eller att behovet ändras. Skulle det ändras blir det antagligen något eget bygge som gör det värt den lite högre förbrukningen.

Senaste generationen SBCs har fått lite fler expansionsmöjligheter då flera har PCIe-bus. RPi5 har i.o.f.s. bara en 1x PCIe 2.0 (som man kan ställa om till PCIe 3.0), men Orange Pi 5 Plus har 4x PCIe 3.0 (M.2 M-key, så t.ex. normala NVMe diskar) och en 1x PCI 2.0 (E-key, t.ex. Wifi-6 eller liknande).

Ovanpå det finns 2 st USB 3 och 2 st USB 2 portar.

Går nu att få dessa SBC med väsentligt mer RAM jämfört med tidigare, Orange Pi 5 finns med 4, 8, 16 eller 32 GB RAM. Och CPU-mässigt har man tagit ett rejält kliv uppåt, nu är man i nivå med i tråden nämnda CPU-modeller som 6500T.

Stora fördelen med SBC är att de drar väldigt lite, Orange Pi 5 Plus drar ~3 W idle och ~12 W vid full all-core last från väggen (mätt på min egen Orange Pi 5 Plus med 16 GB RAM, 512 GB M.2 disk, 256 GB eMMC samt Wifi-6). Vad jag läst är att RPi5 drar ungefär lika mycket i "idle", men den drar ~50 % mer all-core (tillverkad på TCMS 16 nm medan OPi5 tillverkas på Samsung 8nm).

Skrivet av D.:

Gällande hållbarheten kan man ju såklart ha otur att moderkortet ger upp, vilket dock oftast skett under garantitiden redan.
Men i övrigt håller dessa oftast väldigt länge, med undantag av Intel NUC.
I arbetet har vi totalt sett ute några tusen sådana och haft det i flera omgångar också, där datorerna bytts ut förebyggande el p g a avtal efter några år. Är de mer kritiska vill man ju inte gärna att de dör, även om de nog skulle hålla många år till.
Väldigt låg felprocent (snackar nog inte ens om 1%) på Lenovo Tiny, som är den typ som är vanligast. Det är ytterst få som verkligen gått sönder, oftast är det diskarna som felar.
Många av dessa körs också dygnet runt & året om i rätt tuffa miljöer med mycket damm och varierande temperaturer. Vi har bl a en del med i5-6500T som tuffat på dygnet runt sen 2016 och som fortfarande fungerar.
Av de Intel NUC som använts, ett mindre antal, så har varenda en dött efter något år. Så nog är det skillnad på modeller riktade mot företag/professionell användning och konsumenter.

Fråga: vad gick sönder för er med Intel NUC? Och vilka modeller använde ni?

Nu har ändå Intel lagt ned NUC, men tycker annars att just tillförlitligheten var lysande på de modeller jag använt. Har dels använt NUC som hemma-server, på ett tidigare jobb användes NUC som enklare servers (något som var tillräckligt vanligt för att det fanns företag som tillverkade server-rack för Intel NUC, vilket i sig var möjligt då storleken var standardiserad).

Standard NUC:en är ju inte en industri-PC, så den är inte testad utanför "normala" drifmiljöer. Men finns (fanns?) varianter som hade den typen av klassning.

Till TS: lite beroende på hur mycket du prioriterar låg effekt/ljudnivå, min erfarenhet av NUCs är att toppmodellerna (framförallt i7) blev rätt högljudda från 8000-serien och framåt (när de gick från 2-kärniga till 4-kärnor eller mer). Har själv en i7-8559U som hemma-server. Den har gått 24/7 sedan 2H 2018 med Ubuntu server LTS och fungerar fortfarande, men det negativa är att den låter en del om man lastar den (och då fick ändå 8000-serien en bättre fläktlösningen jämfört med tidigare generationer).

Har använt en sista generationen NUC med i3-1315U. Den kan jag ändå rekommendera p.g.a. relativt lågt pris, bra prestanda (klart bättre single-thread mot min 8559U, ungefär samma all-core prestanda fast till ~halva effekten). Den låter betydligt mindre tack vare maxeffekt på ~40 W (mot ~80 W på i7-modellerna). i3-1515U NUC:en har också väldigt bra "idle" förbrukning, runt 2-3 W (för SoC:en, drar 5-6 W från väggen)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Du kan komma undan med något som en Orange Pi 5 men kolla upp stöd för vilken distro du nu tänker köra. Vill du effektivisera lite så kan du med fördel byta ut deluge mot qbittorrent (nox / headless) och pihole mot blocky. Du vill undvika Intels CPUs före 12:e om du bryr dig om effektivitet då de äldre har diverse säkerhetsproblem som inte går att lösa eller delvis med diverse prestandareduceringar. På AMD vill du egentligen ha Zen 3 eller nyare för bäst effektivtet.

https://geizhals.de/lenovo-thinkcentre-m75q-gen-2-tiny-11jn00...
https://geizhals.de/lenovo-thinkcentre-m70q-gen-3-tiny-black-...

Kanske kan vara något då de är kompletta från start

Har inte haft några problem med diverse NUC-modeller från Intel även om många börjar bli till åren och redo att bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

MiniPC:n är rätt kapabla och går att få tag på till hyfsat pris också.
Har själv en hel del erfarenhet av sådana från flera olika märken, både privat och i arbetet inom en större organisation.

Jämfört med SBC får man oftast en betydligt mer kapabel dator med mer flexibel konfiguration och uppgraderingsmöjligheter till lite högre pris.
Strömförbrukning beror ju på belastningen, men utan direkt belastning och bara på skrivbordet i Windows ligger de mellan ca 8-13 W. SBC:er ligger några W lägre, men några enstaka W gör knappast så mycket. Vid belastning, om så bara lite, skjuter det upp snabbt.
Tänk dock på att inte alla minidatorer är lika strömsnåla, finns hyfsat kraftfulla (relativt) arbetsstationer I det formatet också.

Gällande hållbarheten kan man ju såklart ha otur att moderkortet ger upp, vilket dock oftast skett under garantitiden redan.
Men i övrigt håller dessa oftast väldigt länge, med undantag av Intel NUC.
I arbetet har vi totalt sett ute några tusen sådana och haft det i flera omgångar också, där datorerna bytts ut förebyggande el p g a avtal efter några år. Är de mer kritiska vill man ju inte gärna att de dör, även om de nog skulle hålla många år till.
Väldigt låg felprocent (snackar nog inte ens om 1%) på Lenovo Tiny, som är den typ som är vanligast. Det är ytterst få som verkligen gått sönder, oftast är det diskarna som felar.
Många av dessa körs också dygnet runt & året om i rätt tuffa miljöer med mycket damm och varierande temperaturer. Vi har bl a en del med i5-6500T som tuffat på dygnet runt sen 2016 och som fortfarande fungerar.
Av de Intel NUC som använts, ett mindre antal, så har varenda en dött efter något år. Så nog är det skillnad på modeller riktade mot företag/professionell användning och konsumenter.

I några fall har strömadaptern behövt bytas ut, ska datorn användas mer aktivt skadar det inte att välja ett steg kraftigare adapter än standard. Dvs välja 90 W när det krävs 65. Ger något sämre verkningsgrad vid lägre belastning, men ger också mer marginal vid tyngre belastning och man undviker då ev omstarter/krascher till följd av att adaptern tappar effekt med tiden.

Val av generation är ju frågan ja.
Skulle nog personligen sikta på åtminstone 8:e gen Intel, även om 7:e el 6:e också lär fungera många år till.
Beror ju på hur kritisk funktionen är, om du har backup och det den används till inte är vitalt att det fungerar absolut hela tiden utan nedtid så kan du ju ev spara lite på att välja någon lite äldre som nog kan leva rätt länge ändå.
Kör själv i dagsläget en Lenovo M93p Tiny, i5-4570T, som primär dator och gjort det i närmare 10 år. Dock inte körts dygnet runt och total drifttid är mindre än man kan tro för en så gammal maskin, då jag jobbat rätt mycket och ofta inte haft tid att använda datorn (el använt någon annan).
Även en HP Elitedesk 800 G3 som mediamaskin sen 2018, med i7-7700T som i höstas uppgraderades från i5-7500T. För media fungerar det bra, men med mer aktiv användning i övrigt (i 4K/UHD) får även i7:an kämpa.

Gällande AMD-baserade och deras prestanda så kolla gärna "Project Tinyminimicro".

För lång hållbarhet är det några underhållsåtgärder som bör göras:
-Blåsa rent från damm och smörja fläkten, typ vart annat el vart tredje år.
-Byta kylpasta, mer sällan och beror på pastan som används. Brukar själv byta pastan som ingår till någon bättre sådan när jag köper maskiner, då vet jag att den är fräsch och lär hålla länge. Kan även ge lite lägre temp, enstaka grader men det kan räcka för att ligga på rätt sida om temperaturgränser för fläktkurvan.
-Se till så att minnen & disk m m sitter i ordentligt, har hänt att de inte riktigt suttit i som de ska el lossnat lite vid frakt. Behöver man knappast göra så ofta om man inte bär med sig datorn, men kolla gärna det åtminstone i början när du just köpt maskinen.

N100-baserade som nämns där av @ronnylov kan vara intressanta att kolla upp hur de är och vad de kan erbjuda.

Gjorde mitt förmodligen bästa containerfynd någonsin för någon månad sedan, en i5-9500T-bestyckad tiny PC från Lenovo (M720q). Har den som emulationsbox med Lakka nu. Har ingen direkt koll på energiförbrukningen, men har förvånats över hur tyst den är även vid en del last, trots kylsystemet med radialfläkt. Vid idle är den knäpptyst och blir inte ens pungljummen. Den kan inte dra mycket ström.

Tyvärr är UEFI ganska nedlåst vad det gäller att tweaka processor osv, men är man beredd att ägna sig åt lite UEFI-hacking går det att låsa upp det mesta man kan tänkas vilja ha (läs: fullt i klass med de inställningsmöjligheter man förväntar sig från icke märkesdator-moderkort). Mycket användbart om man vill jobba ytterligare med energiförbrukningen. Det är en vad åtminstone jag märkt helt standardmässig AMI Aptio V-UEFI, dvs det krävs inga specialprogramvaror från Lenovo som är omöjliga att få tag på.

Den enda varningen jag har här är att kolla så inte Computrace är påslaget om man köper begagnat. Det är i sådana fall permanent om man inte kan få den releasad genom att kontakta Absolute Software, som i sin tur kontaktar den tidigare ägaren. Jobbigt om det framkommer att den som sålt datorn och tidigare ägare inte är samma person. Kör man Windows injicerar det klienter i OS:et och patchar svchost, vilket förstås är en potentiell källa till problem. Den tidigare ägaren kan också potentiellt komma åt allt innehåll på datorn remote + radera det, om vederbörande har kvar Computrace-licensen.

Det går att bli av med Computrace bakvägen också, men det kräver rätt avancerad UEFI-hacking, och förmodligen bör man ha en hårdvaruprogrammerare tillgänglig. Inget jag hade velat börja med på en dator jag betalt för i alla fall.

Kort sagt vill jag också rekommendera Lenovos Tiny PC.

Vi har ett 20-tal av HP:s motsvarigheter med 10:e eller 11:e gen Core i5 - minns inte vilket - på jobbet sedan ett par år tillbaka. Inte rotat i dem så, men de verkar hålla måttet. Tysta de med, och hittills har nog ingen av dem gått åt skogen. Trots att jag inte håller på med IT i tjänsten brukar jag bli insyltad så fort nåt ballar ur, för att det är enklare för kollegorna än att maila/ringa nån på IT-avdelningen de inte känner och inte vet hur de ska snacka med. Borde ha fått veta om någon pajat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Någon som har erfarenhet av N100? Denna såg aningen intressant ut:
https://www.amazon.se/AskHand-Windows11-3-sk%C3%A4rm-samtidig...-
Eller:
https://www.ebay.com/itm/304909195099?hash=item46fe01175b:g:5...

Dubbla ethernet för brandvägg och AV1 encoding extra jämfört med en mini-pc iIntel gen 6-7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Senaste generationen SBCs har fått lite fler expansionsmöjligheter då flera har PCIe-bus. RPi5 har i.o.f.s. bara en 1x PCIe 2.0 (som man kan ställa om till PCIe 3.0), men Orange Pi 5 Plus har 4x PCIe 3.0 (M.2 M-key, så t.ex. normala NVMe diskar) och en 1x PCI 2.0 (E-key, t.ex. Wifi-6 eller liknande).

Ovanpå det finns 2 st USB 3 och 2 st USB 2 portar.

Går nu att få dessa SBC med väsentligt mer RAM jämfört med tidigare, Orange Pi 5 finns med 4, 8, 16 eller 32 GB RAM. Och CPU-mässigt har man tagit ett rejält kliv uppåt, nu är man i nivå med i tråden nämnda CPU-modeller som 6500T.

Stora fördelen med SBC är att de drar väldigt lite, Orange Pi 5 Plus drar ~3 W idle och ~12 W vid full all-core last från väggen (mätt på min egen Orange Pi 5 Plus med 16 GB RAM, 512 GB M.2 disk, 256 GB eMMC samt Wifi-6). Vad jag läst är att RPi5 drar ungefär lika mycket i "idle", men den drar ~50 % mer all-core (tillverkad på TCMS 16 nm medan OPi5 tillverkas på Samsung 8nm).

Fråga: vad gick sönder för er med Intel NUC? Och vilka modeller använde ni?

Nu har ändå Intel lagt ned NUC, men tycker annars att just tillförlitligheten var lysande på de modeller jag använt. Har dels använt NUC som hemma-server, på ett tidigare jobb användes NUC som enklare servers (något som var tillräckligt vanligt för att det fanns företag som tillverkade server-rack för Intel NUC, vilket i sig var möjligt då storleken var standardiserad).

Standard NUC:en är ju inte en industri-PC, så den är inte testad utanför "normala" drifmiljöer. Men finns (fanns?) varianter som hade den typen av klassning.

Till TS: lite beroende på hur mycket du prioriterar låg effekt/ljudnivå, min erfarenhet av NUCs är att toppmodellerna (framförallt i7) blev rätt högljudda från 8000-serien och framåt (när de gick från 2-kärniga till 4-kärnor eller mer). Har själv en i7-8559U som hemma-server. Den har gått 24/7 sedan 2H 2018 med Ubuntu server LTS och fungerar fortfarande, men det negativa är att den låter en del om man lastar den (och då fick ändå 8000-serien en bättre fläktlösningen jämfört med tidigare generationer).

Har använt en sista generationen NUC med i3-1315U. Den kan jag ändå rekommendera p.g.a. relativt lågt pris, bra prestanda (klart bättre single-thread mot min 8559U, ungefär samma all-core prestanda fast till ~halva effekten). Den låter betydligt mindre tack vare maxeffekt på ~40 W (mot ~80 W på i7-modellerna). i3-1515U NUC:en har också väldigt bra "idle" förbrukning, runt 2-3 W (för SoC:en, drar 5-6 W från väggen)!

Vi har haft tre st Intel NUC, någon hyfsat tidig gen, samtliga har uppvisat precis samma beteende i att de är helt döda oavsett vad man försöker med (ett flertal felsökningsåtgärder, lång erfarenhet). Även motsvarande antal strömadaptrar och provade alla systematiskt i alla kombinationer, provade även som sista åtgärd med en till strömadapter som var för något annat men hade liknande värden.
Kan inte säga säkert vad det var, då jag inte hade fler strömadaptrar som passade, men det var antingen moderkortet el strömadaptern på samtliga, som i slutänden skrotades. Diskar och minnen fungerade då de användes till annat senare.
De hade körts dygnet runt till några infoskärmar, i liknande kontorsmiljö men på olika orter. Har som sagt kört många fler Lenovo i tuffare miljöer och under längre tid utan problem.
Har egentligen inget emot NUC:arna som så, men dåliga erfarenheter av det fåtal som använts. Provat några nyare sådana också senare, som fungerade som de skulle, men även de kändes mindre rejäla och plastigare än motsvarande Lenovo/HP/Dell och håller med om det med ljudnivån.

Steget mellan SBC:er och miniPC:n har blivit mindre ja, flera av de begränsningar som dessa tidigare hade har reducerats el eliminerats.

Skrivet av kaput:

Gjorde mitt förmodligen bästa containerfynd någonsin för någon månad sedan, en i5-9500T-bestyckad tiny PC från Lenovo (M720q). Har den som emulationsbox med Lakka nu. Har ingen direkt koll på energiförbrukningen, men har förvånats över hur tyst den är även vid en del last, trots kylsystemet med radialfläkt. Vid idle är den knäpptyst och blir inte ens pungljummen. Den kan inte dra mycket ström.

Tyvärr är UEFI ganska nedlåst vad det gäller att tweaka processor osv, men är man beredd att ägna sig åt lite UEFI-hacking går det att låsa upp det mesta man kan tänkas vilja ha (läs: fullt i klass med de inställningsmöjligheter man förväntar sig från icke märkesdator-moderkort). Mycket användbart om man vill jobba ytterligare med energiförbrukningen. Det är en vad åtminstone jag märkt helt standardmässig AMI Aptio V-UEFI, dvs det krävs inga specialprogramvaror från Lenovo som är omöjliga att få tag på.

Den enda varningen jag har här är att kolla så inte Computrace är påslaget om man köper begagnat. Det är i sådana fall permanent om man inte kan få den releasad genom att kontakta Absolute Software, som i sin tur kontaktar den tidigare ägaren. Jobbigt om det framkommer att den som sålt datorn och tidigare ägare inte är samma person. Kör man Windows injicerar det klienter i OS:et och patchar svchost, vilket förstås är en potentiell källa till problem. Den tidigare ägaren kan också potentiellt komma åt allt innehåll på datorn remote + radera det, om vederbörande har kvar Computrace-licensen.

Det går att bli av med Computrace bakvägen också, men det kräver rätt avancerad UEFI-hacking, och förmodligen bör man ha en hårdvaruprogrammerare tillgänglig. Inget jag hade velat börja med på en dator jag betalt för i alla fall.

Kort sagt vill jag också rekommendera Lenovos Tiny PC.

Vi har ett 20-tal av HP:s motsvarigheter med 10:e eller 11:e gen Core i5 - minns inte vilket - på jobbet sedan ett par år tillbaka. Inte rotat i dem så, men de verkar hålla måttet. Tysta de med, och hittills har nog ingen av dem gått åt skogen. Trots att jag inte håller på med IT i tjänsten brukar jag bli insyltad så fort nåt ballar ur, för att det är enklare för kollegorna än att maila/ringa nån på IT-avdelningen de inte känner och inte vet hur de ska snacka med. Borde ha fått veta om någon pajat.

Var ju inte så dåligt fynd det där.
Har själv en M710q som jag använder som testmaskin och för att uppdatera firmware i olika diskar.

UEFI är rätt nedlåst på de flesta märkesdatorer. Inte funnit behov av att gräva djupare där, men kan ev vara något att kolla. Tack för tipset.

Computrace har väl tre lägen: På, av, permanent av.
Inte sett något "permanent på", men "på" fungerar väl som du beskriver.
Hur utbredd är månne användningen av computrace?
Kan inte minnas att jag någonsin hört det nämnas något om att detta skulle användas i någon av organisationerna jag/vi arbetar.
Permanent av står att det inte alls går att återställa.
Alltid tänkt att det kan vara aktiverat då det kräver något installerat, men tydligen görs det automatiskt så det blir nog att stänga av det på egna maskiner framöver.

Har själv primärt jobbat med Lenovo, men även till viss del med motsvarande Dell & HP. Rätt ok alla tre.
Vi (el mer kollegorna) sköter/har skött garantiservice för de märkena på flera orter och det har genom åren varit väldigt lite fel över lag, vi diskuterade saken idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Var ju inte så dåligt fynd det där.
Har själv en M710q som jag använder som testmaskin och för att uppdatera firmware i olika diskar.

UEFI är rätt nedlåst på de flesta märkesdatorer. Inte funnit behov av att gräva djupare där, men kan ev vara något att kolla. Tack för tipset.

Computrace har väl tre lägen: På, av, permanent av.
Inte sett något "permanent på", men "på" fungerar väl som du beskriver.
Hur utbredd är månne användningen av computrace?
Kan inte minnas att jag någonsin hört det nämnas något om att detta skulle användas i någon av organisationerna jag/vi arbetar.
Permanent av står att det inte alls går att återställa.
Alltid tänkt att det kan vara aktiverat då det kräver något installerat, men tydligen görs det automatiskt så det blir nog att stänga av det på egna maskiner framöver.

Har själv primärt jobbat med Lenovo, men även till viss del med motsvarande Dell & HP. Rätt ok alla tre.
Vi (el mer kollegorna) sköter/har skött garantiservice för de märkena på flera orter och det har genom åren varit väldigt lite fel över lag, vi diskuterade saken idag.

Haha, nä, där hade jag helt otroligt flyt faktiskt, särskilt som jag tyckt att den RPi4 jag kört Lakka på tidigare är lite för trött och tänkt byta ut den. Går inte att emulera lite nyare grejer typ GC, PS2, Saturn, etc på den. Till och med N64 är lite väl segt. Hittade M720q i bitar i elbingen. Skalet, plåten för SSD/minne, och botten med mobo för sig, hittade allt. Låg till och med ett VESA-mount för den där och skräpade. Trodde den aldrig skulle funka, men den var ju komplett med CPU, minne, NVMe-disk, etc, så tänkte att jag om inte annat kunde plundra den på delar

Plockade isär helt, lät torka ett par dygn. Satte ihop den och testade, döm min förvåning när den bootade hur fint som helst. Den har inte konstrat någonting alls sedan dess. Det enda är väl en minimal buckla och lite avskavd färg på skalet. Helt perfekt till ändamålet, det är till och med så att Lakkas utvecklare rekommenderar Intel-grafik. Det enda som saknas är väl blåtand för handkontrollerna, men det löstes med en USB-BT-dongle som låg och skräpade ändå.

Japp, helt klart värt besväret att rota lite mer i det där med UEFI om man har det behovet. Tyvärr finns det väl inga direkt uttömmande guider för det där, utan det är lite av en process att sovra bland väldigt fragmenterad information och lära sig. Det är inte heller alls lika "straightforward" som att hacka BIOS i äldre maskiner.

Föreslår att man dumpar UEFI med en HW-programmerare först. En CH341a är inte dyr om man inte redan har något. Med en SOP8-clip kan man dumpa chippet in circuit. Det är inte helt trivialt att återställa UEFI på en dator som inte bootar, ens med UEFI-images från Lenovos supportsida, så du vill nog ha en dump av den installerade imagen för säkerhets skull innan du går loss. En annan variant är att du dumpar imagen via mjukvara, och väntar att köpa HW-programmerare tills du brickat datorn

Märk väl att de senaste UEFI-versionerna som finns till M720q i alla fall sannolikt är för nya för att fungera med de senaste versionerna av AMIBCP och MMTool som finns tillgängliga online. Programmen påstår felaktigt att det inte är en Aptio V-image när man försöker ladda dumpen. Ett par alternativa verktyg:

https://github.com/LongSoft/UEFITool
https://github.com/BoringBoredom/UEFI-Editor
https://github.com/LongSoft/Universal-IFR-Extractor

Nöjer du dig med att bara manipulera variabler utan att göra inställningarna synliga i menyn är detta användbart:

https://github.com/datasone/setup_var.efi

Det finns även andra verktyg som gör samma sak, bl a har AMI ett officiellt verktyg, AMISCE. Du kan kolla vilka variabler som finns tillgängliga mha UEFITool och IFR Extractor, vilken varstore och vilken offset de ligger på i NVRAM, samt vilka värden de kan anta, för att sedan använda ovanstående verktyg för att ändra dem.

Japp, "på" fungerar så. Det ligger väl i sakens natur att det inte ska vara så enkelt som att bara gå in i UEFI-setupen och stänga av ett rootkit som är tänkt att fungera som stöldskydd igen. Är det påslaget en gång kommer det injicera en klient i Windows (och även ett par lite mer etablerade linuxdistarna) som ringer hem, laddar upp en massa data, och ger den som köpt en Computrace-licens möjlighet att ta full kontroll över datorn över nätet.

Jo, har stängt av det permanent sedan länge på min laptop. Finns gott om exempel på att diverse updates har aktiverat det oavsiktligt, och man orkar inte hålla på och böka med att kontakta dem för att kunna slå av det igen. Det har ändå inget värde som stöldskydd om du inte betalar för en prenumeration.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

kör mitt på en nuc8 i3, som har gått 24/7 i snart 6 år. bytte fläkt på cpu endast. idag hadde jag gått för nått fläktløst aliexpress n300ich, i3 12/13th gen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av andreasekman:

Någon som har erfarenhet av N100? Denna såg aningen intressant ut:
https://www.amazon.se/AskHand-Windows11-3-sk%C3%A4rm-samtidig...-
Eller:
https://www.ebay.com/itm/304909195099?hash=item46fe01175b:g:5...

Dubbla ethernet för brandvägg och AV1 encoding extra jämfört med en mini-pc iIntel gen 6-7.

Testerna pekar på att N100 presterar core-core med en Intel Skylake IPC-mässigt. Så en N100 är i paritet med en i5 7400 ungefär. Extremt imponerande. N200 och även i3-N305 finns. Den sistnämnda kommer med 8 kärnor.

Det går även att titta på Denverton-baserade maskiner, t ex:
https://www.servethehome.com/the-everything-fanless-home-serv...

Fördelen med Denverton är R-DIMM och ECC stöd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://teklager.se/en/products/routers/tlsense-N100L4

handlat herfrån innan, lite dyrare men får det dagen efter och slipper hålla på med kina.

Permalänk

Denna gick tydligen att få tag i för 99 usd förra månaden, ligger på 119 barebone just nu:
https://www.gmktec.com/products/nucbox-g3-most-cost-effective...

Permalänk
Medlem

Bryr du dig inte om säkerhet eller någon form av eftermarknadssupport (BIOS-uppdateringar etc) så funkar väl Kina-lådor eller någon EoL-historia annars känns det inte så speciellt intressant?

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Bryr du dig inte om säkerhet eller någon form av eftermarknadssupport (BIOS-uppdateringar etc) så funkar väl Kina-lådor eller någon EoL-historia annars känns det inte så speciellt intressant?

Egentligen inte, har förvisso en port öppen utåt men är ingen större risk just nu då jag bara tillåter https.

Dem flesta produkter har ju bara support och får uppdateringar i 2-3 år ändå? Något speciellt du tänker på?

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Denna gick tydligen att få tag i för 99 usd förra månaden, ligger på 119 barebone just nu:
https://www.gmktec.com/products/nucbox-g3-most-cost-effective...

160 jänkarpengar nu till och med. Men verkar vara "rabatt" om man väljer 8 gig ram och 256 gigs SSD, kostar 160 det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Egentligen inte, har förvisso en port öppen utåt men är ingen större risk just nu då jag bara tillåter https.

Dem flesta produkter har ju bara support och får uppdateringar i 2-3 år ändå? Något speciellt du tänker på?

Idén om att köpa en ruskigt billig enhet från en diktatur som har intresse av att avlyssna fjärran länder är något som kan göra en del tveksamma. Det vore inte tekniskt otänkbart att ha en liten SoC (typ Intel ME) som i sin tur är en egen dator som du inte kan se eller göra något åt, och som ringer hem med intressant information.

Med det sagt har jag kört en äldre qotom-maskin som brandvägg hemma i många år utan större tveksamhet eller problem.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Hej,

Min gamla laptop startar inte alltid vilket börjar bli tröttsamt, lite synd då det är en kapabel maskin. Jag behöver en ny server som ska köra:
Jellyfin (sällan mer än 1 användare samtidigt)
Deluge
Pihole
Homeassistant
Nginx
Radarr
Prowlarr
Enklare webappar i docker
osv...

Funderar lite på en gammal minipc typ elitedesk 700/800. Vilka av dessa bör man sikta på rent generationsmässigt om det viktiga är att hålla nere energiförbrukning? Eller finns några andra bra alternativ?
Är Intel eller AMD bäst i denna arenan, hittade en EliteDesk 705 G3 med AMD PRO A12-9800E with AMD Radeon R7 graphics som antagligen hade gjort jobbet utan problem men verkar inte vara ett ultimat val prestanamässigt?

Generation 3 av elite desks verkar vara billigast men dem börjar också bli ganska gamla och kanske dör snart och då kanske det är värt att köpa lite nyare? Skulle gärna ha ett system som idlar 5-15 watt max.

Köp en maskin med Intels 8:e generation eller senare. Ju nyare, desto bättre kommer de vara i energieffektivitet och ha bättre grafikkort för exempelvis videotranskodning via jellyfin/plex. Äldre maskiner än så är oftast för klena för att transkoda video i realtid bara med CPU-kraft.

Om du inte har våldsamt bråttom går det ibland att fynda sådana maskiner här på sweclockers.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av monotux:

Idén om att köpa en ruskigt billig enhet från en diktatur som har intresse av att avlyssna fjärran länder är något som kan göra en del tveksamma. Det vore inte tekniskt otänkbart att ha en liten SoC (typ Intel ME) som i sin tur är en egen dator som du inte kan se eller göra något åt, och som ringer hem med intressant information.

Med det sagt har jag kört en äldre qotom-maskin som brandvägg hemma i många år utan större tveksamhet eller problem.

Ja det ska man inte skratta bort, Tack för påminnelsen.

Min dammsugare fungerar ju inte utan att ringa hem till Kina, går att starta med fysiska knappar om man vill dock tur att man inte har någon variant med kamera och ai inbyggd

Permalänk

Jag fick precis tag på en Lenovo Thinkcentre M710q med en i5-7600t. 1350:- blev det vilket kändes rimligt.

Den ska nog duga en stund. Jag blev jag däremot lite sugen på att bygga en ny htpc

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

Idén om att köpa en ruskigt billig enhet från en diktatur....

Ja då kan vi sluta köpa elektronik helt å hållet då nära 100% är tillverkat i "en diktatur"