LG Display presenterar OLED-panel på 27 tum med 1440p-upplösning i 480 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, du betalar MINDRE tack vare att modellen kan dubblera som "tv".

Huruvida den spelar någon roll om displayen råkar ha en inbyggd tv-mottagare eller inte är en fullständigt förlegad syn. Var istället glad åt att massmarknaden pressar priserna åt dig.

Rekomenderar PG42UQ om du ej vill ha tv!

Den är fantastiskt fin!

100% värt att skippa LG "smart systemet" 😁

Funderar dock på en 32" 4K som skall komma nu.🤔

42" är lite stort ibland😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

well finns som sagt 1 skärm att köpa i Sverige, så inte direkt jämförbart, tänker snarare att en c2 eller c3 eller motsvarande där dom skalat bort tv mottagare, smart funktioner osv skulle lätt Kunnas göras betydligt billigare, dvs jag vill inte betala för något jag inte har nytta av..

Ja, det är exakt så verkligheten INTE funkar...

Varför hänger du upp dig på att det bara finns 1 skärm att köpa förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Rekomenderar PG42UQ om du ej vill ha tv!

Den är fantastiskt fin!

100% värt att skippa LG "smart systemet" 😁

Funderar dock på en 32" 4K som skall komma nu.🤔

42" är lite stort ibland😅

"Ej vill ha tv" är som sagt ett helt förlegat synsätt så jag antar att du egentligen riktade ditt inlägg mot någon annan.

Men bra att du är nöjd med PG42UQ. Finns ju en del andra skillnader burkarna emellan. Att skippa LGs "smart system" hade du dock kunnat fixa helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Ej vill ha tv" är som sagt ett helt förlegat synsätt så jag antar att du egentligen riktade ditt inlägg mot någon annan.

Men bra att du är nöjd med PG42UQ. Finns ju en del andra skillnader burkarna emellan. Att skippa LGs "smart system" hade du dock kunnat fixa helt gratis.

Oops!

Citerad fel då tror jag, sorry!

Tror dock inte C2 har Displayport, men kan ha för mig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Tror dock inte C2 har Displayport, men kan ha för mig fel.

Det har den inte. Enda skillnaden det gör är att du kanske behöver lägga ett par hundra kronor på en HDMI kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Oops!

Citerad fel då tror jag, sorry!

Tror dock inte C2 har Displayport, men kan ha för mig fel.

Stora skillnaden ligger väl i reflexfiltret, UQ är ju matt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Stora skillnaden ligger väl i reflexfiltret, UQ är ju matt.

Jo det är det, riktigt nice i mitt rum👍

Skärmen är också helt tyst. (Fläkt fri).

Men det är kanske C2an också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja, det är exakt så verkligheten INTE funkar...

Varför hänger du upp dig på att det bara finns 1 skärm att köpa förresten?

För att jag vill att priserna ska gå ner och finns det ingen marknad för en viss typ av produkt så kommer priserna aldrig gå ner?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att det inte finns 24 tums 1440p skärmar med 240hz+++ ?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

För att jag vill att priserna ska gå ner och finns det ingen marknad för en viss typ av produkt så kommer priserna aldrig gå ner?

Ahh, du syftade på UQ?
Då förstår jag vad du menade.

Nästan desamma gäller skärmarna med tv-mottagare nämligen.

Permalänk
Medlem

Jättebra med oled men det behövs 5k för bra text.

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli et intressant år för bra skärmar.
Men jag lutar nog åt en modell med mini-LED, hoppas det kommer lite nyheter på den fronten med.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahh, du syftade på UQ?
Då förstår jag vad du menade.

Nästan desamma gäller skärmarna med tv-mottagare nämligen.

Inte en blekaste aning då jag inte vet vad uq är för något.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte en blekaste aning då jag inte vet vad uq är för något.

ASUS PG42UQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Jo det är det, riktigt nice i mitt rum👍

Skärmen är också helt tyst. (Fläkt fri).

Men det är kanske C2an också.

C2/C3 har ingen fläkt

Och ett matt filter gör skärmen grå istället för svart i ett ljust rum

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som reagerar på att personen i bilden inte tittar på skärmen när han spelar? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Hur kommer det sig att det inte finns 24 tums 1440p skärmar med 240hz+++ ?

För att 24" är väldigt litet

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av swecop:

Hur kommer det sig att det inte finns 24 tums 1440p skärmar med 240hz+++ ?

Finns troligtvis ingen aktuell tillverkningsprocess kapabel till att spotta ut ≈120ppi-paneler med den kapaciteten. De skärmmodeller som finns på 24 tum/2560x1440 verkar hålla sig till 60 och 75 Hz med enstaka 100 Hz och 165 Hz från AOC Q24G2A. Att gå vidare till 240 Hz kan vara en återvändsgränd (både tekniskt och ekonomiskt) för just den tillverkningsprocessen.

Överlag går utvecklingen på det som blir ekonomiskt gångbart eftersom kunderna i första hand handlar med plånboken. Det blir så att säga välbekanta stigar genom djungeln som trampas upp om och om igen, medan vissa varianter aldrig dyker upp. Därav alla "hål" i skärmutbudet av kombinationer storlek, upplösning och frekvens.

De tillverkningsprocess(er) som ger oss exempelvis ≈110 ppi med 27 tum 16:9 2560x1440, 34 tum 21:9 på 3440x1440 och 49 tum 32:9 5120x1440 är olika skärningar av samma moderglas. Detta verkar vara en både ekonomiskt och tekniskt framgångsrik kombination och 27, 34 och 49 tum dominerar därför utbudet av LCD-modeller.

Vill man uppnå en viss variant på en paneltyp som ännu inte existerar på marknaden måste paneltillverkaren utveckla en ny process och rent av bygga en ny fabrik runt den, vilket brukar kosta sina nådiga dollar. Det är där enklare och mer lönsamt att öka frekvenserna på den redan framgångsrika tillverkningsprocessen, snarare än att skapa något helt nytt. Därav fler och fler 27:or, 34:or och 49:or med 240+ Hz och allt högre frekvens.

Vilket skärmtillverkarna förstås också viktar mot väntad efterfrågan. Trenden och efterfrågan för spelskärmar går mot större och större skärmar. Därför är det få tillverkare som ger sig på att försöka lansera produkter vilka är både mindre i storlek och som följd av den minde tillverkningsupplagan också riskerar få högre prislapp. Så den stigen trampas aldrig upp.

Permalänk
Medlem

Blir trevligt när 8K oled tv slår igenom, inte för att det är så viktigt på just tv utan för att vi äntligen får högre pixeltäthet och bättre text när panelerna blir datorskärmar sen.

Permalänk
Medlem

Blir ingen ny skärm inom åtminstone 3-4 år såvida de inte får för sig att göra 30 tum 2560x1600. Våta drömmen om Dell som fortfarande sysslar med detta format, kör detta med VRR & 144hz+ på IPS Black hade blivit köp om det så kostade 15k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Blir trevligt när 8K oled tv slår igenom, inte för att det är så viktigt på just tv utan för att vi äntligen får högre pixeltäthet och bättre text när panelerna blir datorskärmar sen.

Det lär tyvärr dröja om det ska vara rimliga storlekar för datorskärmar. 8K är ju inte direkt motiverat för annat än större TV-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det lär tyvärr dröja om det ska vara rimliga storlekar för datorskärmar. 8K är ju inte direkt motiverat för annat än större TV-apparater.

Ungefär så folk sa om 4K också, men det går ju att öka storleken på texten om det är den som blir för liten.
Lär ju iaf inte behöva AA lika mycket med högre upplösningar, det har vi fått leva med för att kompensera de taskiga upplösningarna vi haft tidigare.
4K funkar ju alldeles utmärkt på mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ungefär så folk sa om 4K också, men det går ju att öka storleken på texten om det är den som blir för liten.
Lär ju iaf inte behöva AA lika mycket med högre upplösningar, det har vi fått leva med för att kompensera de taskiga upplösningarna vi haft tidigare.
4K funkar ju alldeles utmärkt på mobiler.

Vi snackar TV-apparater. 8K skulle inte göra någon nytta i de flesta vardagsrum om det inte är en väldigt stor TV. De flesta sitter såpass långt ifrån på såpass små apparater att även 4K är tveksamt. Sen finns det inte heller särskilt mycket material i 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vi snackar TV-apparater. 8K skulle inte göra någon nytta i de flesta vardagsrum om det inte är en väldigt stor TV. De flesta sitter såpass långt ifrån på såpass små apparater att även 4K är tveksamt. Sen finns det inte heller särskilt mycket material i 8K.

Materialet kommer när apparaterna blir vanligare i hemmen, precis som 4K tar det tid innan efterfrågan är tillräckligt stor.
Det är inga problem att köra 8K på en 55” som du sitter 3 meter ifrån, ingen satt väl jättenära sin 32” gamla TV heller trots urusel upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Det är inga problem att köra 8K på en 55” som du sitter 3 meter ifrån, ingen satt väl jättenära sin 32” gamla TV heller trots urusel upplösning.

Problem är det väl inte, om du inte menar problem att urskilja pixlarna på det avståndet då.

Om vi tar några referensvärden först:
27" 2560x1440 @ 60 cm: 48 PPD (pixels per degree)
32" 3840x2160 @ 60 cm: 63 PPD
iPhone 14 (6.1" 2532×1170) @ 40 cm: 127 PPD

Och så TV
55" 3840x2160 @ 300 cm: 167 PPD
55" 7680x4320 @ 300 cm: 335 PPD

Båda är långt över vad ögat kan urskilja, så dubbleringen är rätt meningslös.

För att 4K-TVn ska komma ner till samma nivå som iPhonen måste avståndet vara som mest 230 cm, men även där är det rätt tveksamt att det skulle göra någon nytta att öka pixeldensititen mer. Min mobil skulle ha 110 PPD vid 40 cm och jag kan inte se pixlar på den oavsett avstånd, trots synskärpa över medel.
Först vid c:a 100 cm från 55" når du samma PPD som 32"-skärmen, så där kan nog 8K vara en bonus däremot -- men 1 meter är ju bra jäkla nära för 55".

Siffror från denna: https://qasimk.io/screen-ppd/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Problem är det väl inte, om du inte menar problem att urskilja pixlarna på det avståndet då.

Om vi tar några referensvärden först:
27" 2560x1440 @ 60 cm: 48 PPD (pixels per degree)
32" 3840x2160 @ 60 cm: 63 PPD
iPhone 14 (6.1" 2532×1170) @ 40 cm: 127 PPD

Och så TV
55" 3840x2160 @ 300 cm: 167 PPD
55" 7680x4320 @ 300 cm: 335 PPD

Båda är långt över vad ögat kan urskilja, så dubbleringen är rätt meningslös.

För att 4K-TVn ska komma ner till samma nivå som iPhonen måste avståndet vara som mest 230 cm, men även där är det rätt tveksamt att det skulle göra någon nytta att öka pixeldensititen mer. Min mobil skulle ha 110 PPD vid 40 cm och jag kan inte se pixlar på den oavsett avstånd, trots synskärpa över medel.
Först vid c:a 100 cm från 55" når du samma PPD som 32"-skärmen, så där kan nog 8K vara en bonus däremot -- men 1 meter är ju bra jäkla nära för 55".

Siffror från denna: https://qasimk.io/screen-ppd/

Precis så. Även om det kan diskuteras exakt hur många pixlar per grad som kan urskiljas, så blir det väldigt många med 55" på 3 meters avstånd. För ren TV-användning spelar det inte heller någon roll hur väl små detaljer som text renderas. Det är något som är viktigt för datorskärmar.

Vad gäller 55" på 3 meter räcker vanlig HD gott och väl på ~83 PPD. Högre upplösning gör ingen signifikant skillnad. Det kommer inte göra att bilden upplevs skarpare.

Grejen med TV-apparater i vanliga vardagsrum är att de är små och långt bort. Jämför med en biosalong. Idealet på det avståndet enligt 20Th Century Fox, för CinemaScope, vore en 110-115" skärm. De mest populära sätena i biosalonger är dock närmare. Då snackar vi kanske 145" eller mer. Vid ~160" är vi runt det närmaste/största rekommenderade av SMPTE.

4K 160" på 3 meters avstånd ger ett PPD på ~57. Här skulle man kanske börja se förbättringar med högre upplösning, om kvalitén på filmproduktionen är bra nog.

Notera alltså att vi pratar om TV-apparaters användningsområden, vilket är primärt TV och film. Det handlar inte om perfekt text när du knackar kod eller skriver inlägg på Sweclockers, eller optimal rendering av GUI-element. För datoranvändning kan det vara motiverat med högre upplösning. Det har inte särskilt stor relevans för film och TV. Dessutom måste hela produktionskedjan för film och TV hålla tillräckligt hög kvalité.

Permalänk
Bildexpert 📺

8K vs. 4K gör helt klart nytta och har effekt på de avstånd som nämns eftersom man döljer subpixelstrukturen bortom ögats förmåga. De där graferna och ekvationerna som ofta cirkulerar om när det är mer än ögat behöver stämmer inte med verkligheten. Det är tydligt om man vänder på ekvationerna och försöker beskriva hur många pixlar en person med 20/20-syn skulle se på ett visst avstånd. Vi skulle alla uppleva en rätt pixlig värld vi har då med tanke på att inte många har 20/20.

Jag har själv testat (jag har inte 20/20, utan en rätt så varierande medelålderssyn) med Landolt C-tester:

Där man inte längre kan avgöra riktningen på cirkeln. Då var det – för mig då – runt 3 meter bort från på 65 tums för att Landolt för att 8K inte längre skulle hjälpa över 4K-TV:n.

Pratar vi om aliasing-effekter, likt detta test: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Då behövde jag gå uppemot tio meter bort för att tappa fördelen med 8K över 4K på 65 tum.

Däremot, samma filmklipp i 4K och 8K... Tja, om jag stod inom två meter kanske jag kunde se att närbilder på texturer i skådespelares skjorta och liknande tecknades tydligare på 8K-TV:n.

När det kommer till 8K på skrivbordet, så alla dagar i veckan, särskilt som man då kan nyquista bort aliasingproblemen och tillverkarna kan börja med icke-boxbaserade RGB-subpixelstrukturer utan de problem som idag observeras.

För en TV, tja, det hjälper med 8K om man vill sitta nära en riktigt stor TV. Mer marginella fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Problem är det väl inte, om du inte menar problem att urskilja pixlarna på det avståndet då.

Om vi tar några referensvärden först:
27" 2560x1440 @ 60 cm: 48 PPD (pixels per degree)
32" 3840x2160 @ 60 cm: 63 PPD
iPhone 14 (6.1" 2532×1170) @ 40 cm: 127 PPD

Och så TV
55" 3840x2160 @ 300 cm: 167 PPD
55" 7680x4320 @ 300 cm: 335 PPD

Båda är långt över vad ögat kan urskilja, så dubbleringen är rätt meningslös.

För att 4K-TVn ska komma ner till samma nivå som iPhonen måste avståndet vara som mest 230 cm, men även där är det rätt tveksamt att det skulle göra någon nytta att öka pixeldensititen mer. Min mobil skulle ha 110 PPD vid 40 cm och jag kan inte se pixlar på den oavsett avstånd, trots synskärpa över medel.
Först vid c:a 100 cm från 55" når du samma PPD som 32"-skärmen, så där kan nog 8K vara en bonus däremot -- men 1 meter är ju bra jäkla nära för 55".

Siffror från denna: https://qasimk.io/screen-ppd/

Ja det har du ju rätt i, men med högre upplösningar i ”framtiden” så kommer du kunna pausa, gå fram och titta närmare, eller kanske förstora detaljen rejält på det du ville titta på utan att behöva få det pixlat, men då pratar vi bortom 8K.

Det finns ju fler användningsområden för högupplöst än att bara titta på en film eller ett avsnitt. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

8K vs. 4K gör helt klart nytta och har effekt på de avstånd som nämns eftersom man döljer subpixelstrukturen bortom ögats förmåga. De där graferna och ekvationerna som ofta cirkulerar om när det är mer än ögat behöver stämmer inte med verkligheten. Det är tydligt om man vänder på ekvationerna och försöker beskriva hur många pixlar en person med 20/20-syn skulle se på ett visst avstånd. Vi skulle alla uppleva en rätt pixlig värld vi har då med tanke på att inte många har 20/20.

Jag har själv testat (jag har inte 20/20, utan en rätt så varierande medelålderssyn) med Landolt C-tester:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Landolt_C.svg/220px-Landolt_C.svg.png

Där man inte längre kan avgöra riktningen på cirkeln. Då var det – för mig då – runt 3 meter bort från på 65 tums för att Landolt för att 8K inte längre skulle hjälpa över 4K-TV:n.

Pratar vi om aliasing-effekter, likt detta test: https://www.testufo.com/aliasing-visibility

Då behövde jag gå uppemot tio meter bort för att tappa fördelen med 8K över 4K på 65 tum.

Däremot, samma filmklipp i 4K och 8K... Tja, om jag stod inom två meter kanske jag kunde se att närbilder på texturer i skådespelares skjorta och liknande tecknades tydligare på 8K-TV:n.

När det kommer till 8K på skrivbordet, så alla dagar i veckan, särskilt som man då kan nyquista bort aliasingproblemen och tillverkarna kan börja med icke-boxbaserade RGB-subpixelstrukturer utan de problem som idag observeras.

För en TV, tja, det hjälper med 8K om man vill sitta nära en riktigt stor TV. Mer marginella fördelar.

Det är ingen tvekan om att det kan göra nytta på genererad bild, som vid datoranvändning. Sen är det möjligt att man kan se skillnad vid filmtittande, under rätt förutsättningar, om man gör A/B jämförelser och pixelforensik. Vid faktiskt filmtittande i ett vanligt vardagsrum, med de avstånd och storlekar som brukar råda, är det dock tämligen onödigt. Det kommer inte göra någon skillnad för hur kvalitén på filmen upplevs.

Hur filmen är producerad gör mycket större skillnad (och här finns även mycket material som är uppskalat och uppskärpt vilket försvårar korrekta jämförelser). Bra 4K och 6K filmscanners kan fånga högre upplösning än 35mm film. Här får man i så fall gå till 65mm, och inte ens Christopher Nolan skulle få för sig att fota en hel film i 65mm. Hans senaste alster, Oppenheimer, kommer dessutom med en påtagligt mjuk look, och den blir inte bättre av högre pixeldensitet på skärmen.
Filmas det digitalt lär 4.5K-6.5K kameror vara det vanligaste. Red har ett par 8K kameror som är hyfsat populära, och Blackmagic har ett par 12K kameror som använts i filmer ingen hört talas om. De flesta skulle nog föredra bildkvalitén från Arri, trots lägre upplösning.

Sen brukar det filmas med en blandning av kameror, där det värsta och bästa kan få stå åt sidan av olika anledningar. Så även om det skulle finnas material filmat i 8K eller 12K kommer inte hela filmen vara det. Och då snackar vi bara om att få den teoretiska upplösningen i form av pixlar på plats. För att bilden faktiskt ska vara högupplöst behövs bra optik och en bra sensor.

Till skillnad från genererad bild som vi har på datorer handlar den här processen dessutom om att fånga något analogt som sen digitaliseras. Du kommer sällan eller aldrig ha pixlar med extrem kontrast mellan varandra. Även i kontrastrika partier av bilden sker det graderingar. Jämför med text på en datorskärm där du kan ha helt vita pixlar bredvid helt svarta. I det fallet kan ögat urskilja mycket mer detaljer än om det sker graderingar där värdena är betydligt närmare varandra.

Så, min poäng med det hela är: Även om det går att se skillnad så har den ingen betydelse för den upplevda kvalitén under vanliga förhållanden. De som bryr sig mest är TV-tillverkarna om marknadsföringen kan locka folk att köpa nya TV-apparater. Eftersom det redan finns många som inte bryr sig om 4K kan det bli viss uppförsbacke att sälja in 8K.

För datoranvändning vore det utmärkt om vi kunde få mer högupplösta skärmar. På så vis har jag inget emot om 8K TV's blir populärt, så priserna på mer högupplösta skärmar kan pressas ner.