Nytt nätverk för en större lägenhet

Permalänk
Medlem

Nytt nätverk för en större lägenhet

Hej

Vi håller på och färdigställer en renovering i ett sekelskiftshus som idag inte har något internet och har möjlighet att koppla på oss på fiber där inne.

Det som är utmaningen är vad vi ska sätta för slags router, switch, mesh eller vilken än lösning man bör gå på.

Det är 105 kvadrat och fyra rum med kök. Routern kommer stå i hallen och väggarna kommer att blockera signalen. Jag har tänkt dra fram kabel till speldatorn och till TVn så det kommer vara tråduppkopplade. Resten av hemmet (sonos ljudsystem och lite annat) kommer vara uppkopplat via Wifi.

Kravet är att ha Wifi 6 standard i lägenheten och då helst wifi 6e om möjlight.

Vad bör man ta, router med en meshlösning?

Eller måste man ha en switch som man sen kopplar router, meshlösning osv till?

Jag kan tänka mig spendera kring 8000 kr på nätverkslöningen men går det att hålla ner det vore det att föredra.

Hjälp och råd är otroligt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Generellt dåligt med mesh-lösningar där de olika noderna har trådlös kommunikation. Man tappar väldigt mycket hastighet och stabilitet på sådant.

Troligtvis kommer du ha fiber -> mediakonverterare -> router och sedan övriga enheter.
Mediakonverteraren omvandlar fibern till ethernet så att du kan koppla in din router.

Kabel till datorn är vettigt.
Kolla upp om TVn har Gigabit Ethernet eller om den bara har stöd för Fast Ethernet (100 Mbit/s) trådat.
Förvånansvärt många TV-apparater är mer kapabla trådlöst än trådat - har själv Samsungs flaggskepp från 2019 och den klarar bara 100 Mbit/s trådat.

Jag gillar verkligen UniFis grejer, men det kommer nog sticka iväg över 8000 kr (utan att ha räknat jättenoga).
Om du kan tänka dig att rucka på din budget lite så får du en vettig lösning om du har t.ex.
1 x UniFi Dream Machine alt UniFi Dream Machine Pro (ganska liten prisskillnad nu för tiden - MYCKET mer kräm i Pro)
1 x UniFi Switch Lite 8 PoE
2 x U6 Pro eller U6 Lite (beror lite på hur huset ser ut, vad det är för material osv, ev. får du komplettera - mer kräm i Pro än Lite men också lite dyrare)

Dessa är WiFi 6 och inte 6E. Min personliga uppfattning är att det räcker fint med WiFi 6 och att man bör prioritera stabilitet framför hastighet på papper. WiFi 6 är fortfarande "aktuellt" i allra högsta grad och inte gammalt på något sätt.
Vad är det som driver önskemålet bakom WiFi 6E? Är det något objektivt/rationellt eller bara en känsla av att du vill ha "nyaste"?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

En planskiss hade ju hjälpt, men kan det räcka med att sätta en AP vid vardera speldatorn och TV'n? Jag har inga problem med enbart Telias router för denna setup där inkommande sitter i hallen. Kabel dragen via vardagsrummet och ett par kablar genom väggen från routern till datorrummet.

Datorrum - vardagsrum (TV + router) - kök - sovrum. Byggt efter varandra (ca 15 meter) och utgör 60 kvm.

Jag har konfigurerat samkörning mellan 5.0 och 2.4 MHz bandet och kan på så sätt använda telefonen ända nere i tvättstugan tre våningar ner.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi Express ? Ny enhet som kommer snart och kanske skulle fungera för dig?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Billigast och enklast är två av dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771 och sätta upp dem som mesh med backhaul over ethernet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Planritning

Permalänk
Medlem

6E Wifi är inget måste egentligen då jag ville ha det senaste men jag måste inte ha det. Viktigaste är ett stabilt och snabbt trådat/wifi.

Jag har inget in i lägenheten idag, inte ens ens en telia mediakonverterare. Ska man be dem skicka en sådan eller ska man köpa en egen switch? Det kanske inte ens funkar så?

Jag kan rucka budgeten till 10k om det ger mig en mycket bättre lösning.

Permalänk
Medlem

Om du skall köra med Unifi AP så bör de takmonteras för bästa resultat.
I dagsläget hade jag nog köpt:
1 Gateway Lite - 150 €
1 Lite 8 PoE - 125 €
1 Flex Mini - 32,50 €
2 U6+ - 227,50 €
1 PoE+ Adapter - 17,34 €

Totalt 552,34 €

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emiren81:

6E Wifi är inget måste egentligen då jag ville ha det senaste men jag måste inte ha det. Viktigaste är ett stabilt och snabbt trådat/wifi.

Jag har inget in i lägenheten idag, inte ens ens en telia mediakonverterare. Ska man be dem skicka en sådan eller ska man köpa en egen switch? Det kanske inte ens funkar så?

Jag kan rucka budgeten till 10k om det ger mig en mycket bättre lösning.

Du ska ta dit Telias underentrprenör och be dem berätta var fibern kommer att komma in, inte var du tror att den kommer komma in. Om du vet att fiber redan finns utanför hallen, så visst, men annars inte. Telia gräver kortaste sträckan från där fibern finns i gatan till fasaden - ska dom göra något annat så har man en del övertalning framför sig. Dom jobbar inte över axelhöjd, så är du inte i markplan så har du en annan kul omgång övertalning att göra.

10k för 110 kvm skriker "mer pengar än vett". Vad ska du ha nätet till som motiverar den kostnaden? En router i hallen och en trådad AP i vardagsrummet (vanlig sketen konsumetrouter i AP-mode) kommer räcka långt. Jag håller på den nämnda RT-AX59U som "lagom".

Lägg hellre pengar på att fixa infrastrukturen så att du kan ha fler trådade enheter i framtiden och flexibilitet för att sätta fler AP:or. En avkomma (även om det är en framtida ägares och inte din) kommer vilja ha dator på rummet. En nörd vill ha en server i någon garderob. Att börja med att fråga efter vilka prylar man ska ha är alltid att börja i fel ände - prylar blir gamla och byts ut, men infrastrukturen får man dras med.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Om du skall köra med Unifi AP så bör de takmonteras för bästa resultat.
I dagsläget hade jag nog köpt:
1 Gateway Lite - 150 €
1 Lite 8 PoE - 125 €
1 Flex Mini - 32,50 €
2 U6+ - 227,50 €
1 PoE+ Adapter - 17,34 €

Totalt 552,34 €

Agreed, bra förslag.
Jag skulle nog kostat på med 3st U6+. Mest för kabeldragningen till taket till de olika rummen som en framtids grej.

Och naturligvis be elektrikern använda ett infällt mediaskåp där inkommande internet och lgh nätverks kablar aggregeras till. Typ denna, finns dock olika tillverkare och dimensioner.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.