AMD släpper Ryzen 8000G-serien med integrerad RDNA 3-grafik

Permalänk
Medlem

Äsch, hade hoppats på att denna generations prestanda äntligen skulle vara bättre än mitt 1060, men icke.
Får vänta ett tag till innan jag bygger en nas/(bygg)server/spelburk(/htpc?) i ett itx-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ok, vill du också ha tillbaka nordbryggan, dedikerade ljudkort etc?

Ja, en digital signal ut från datorn som du kan koppla till ett externt ljudkort i valfri prisklass som du själv får välja låter kalas i mina öron, (skillnaden är bara att att ljudkortet inte sitter i själva datorn som kan påverkas av elektriska störningar).

Däremot brukar inte den kretsen kosta mycket att bygga in på moderkortet och vi har tillräckligt med komponenter och konfigurationer att välja på , så därför gnäller jag inte på det.

En "G" processor från AMD kan landa 1000kr dyrare. För någon som inte kommer använda APU funktionerna är det helt och hållet bortkastade pengar så därför kommer jag aldrig motivera ett sådant köp. Är dessa funktioner verkligen så populära och eftertraktade och behöver vi lägga ner forskning och tid på att utveckla dessa funktioner när man kan lägga ner tid på annat som är relaterat till CPU?

Permalänk

Kommer bli en väldigt svag historia om vi börjar jämföra med Apples M3's inbyggda grafik. AMD har halkat efter. 8700G kommer ju inte bli direkt billig.

Permalänk
Medlem

Finns ju bärbara maskiner idag med exempelvis Ryzen 9 7940HS med inbyggd 780M.

Är det någon större skillnad mot 8xxxG?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fantastiskt trevlig lansering, perfekt för en 1080p speldator på medium-high

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om dessa APU'er stödjer PCIE 5.0?
Det kan ju vara intressant för alla som tänker köp den nu och sätt in ett grafikkort senare.

Edit: hittade svar: -nix.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Joppis:

Finns ju bärbara maskiner idag med exempelvis Ryzen 9 7940HS med inbyggd 780M.

Är det någon större skillnad mot 8xxxG?

Skillnaden ligger i uppnådda klockfrekvenser, då de bärbara maskinerna generellt sett brukar få pressa ned dessa för att hålla sig inom sin effektbudget. Med andra ord kommer 780M att prestera bättre i stationärt utförande.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andelf:

Äsch, hade hoppats på att denna generations prestanda äntligen skulle vara bättre än mitt 1060, men icke.
Får vänta ett tag till innan jag bygger en nas/(bygg)server/spelburk(/htpc?) i ett itx-chassi

Ditt 1060 kan inte visa skrivbordet i 4k hdr utan att reducera färginformationen eftersom det har för låg bandbredd på interfacen, 1060 duger för lite lågupplöst spelande men inte för ett högupplöst skrivbord

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Finns i princip två skäl:

* Pris. En APU med grafik hyfsad nog för lättare spel blir mycket billigare än en separat GPU eftersom både AMD och Nvidia har slutat med GPUer till rimligt pris. Första lösa GPUn jag köpte kostade 800 kr - man får inget rimligt för ens det tredubbla idag.
* Storlek. Man kan väldigt lätt bygga en minimal dator med bara CPUn att kyla. ITX är 170*170mm, och utan grafikkortet så är det bara höjden på CPU-kylaren som begränsar tjockleken (och PSUn, om den är intern). Förr skulle man ju ha in diskar och kanske en DVD, men idag räcker det med en M.2 som är platt.

800kr, vilket årtal pratar vi om då? Jag byggde min första dator för 16 år sedan och inte ens då fick du något rimligt för 800kr. Medelklassen låg nog runt 2000-2500kr ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns väll redan en uppsjö av dom?

Tillgången är nära noll, så jag hoppas att AMD tillverkar betydligt mer av denna modell. En aning högre strömbudget vore inte heller fel i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Jag som tröttnade vänta på denna för ett år sedan och byggde ny HTPC runt en 5600G. Skulle väntat ett år till.

Det sagt, 5600G fungerar prima som HTPC. Skulle dock vilja ha lite mer krut i grafiken för att kunna spela på den vid behov. Visst går det spela på en 5600G, vissa spel går alldeles utmärkt, men 780M är flera gånger bättre än Vega 7.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Själv är jag ute efter en mindre htpc för att spela upp film och lite casual gaming. Då känns dessa proppar perfekt.

Någon som vågar sig på en gissning när barebones med dessa finns att köpa?

Det finns ju minipcs (typ Nucs) med liknande prestanda men då ryker pci-e sloten och cpun är laptop/lödd men kan kanske vara något ändå? Om du söker efter MINISFORUM Venus UM790 Pro och MINISFORUM BD770i så hittar du två schyssta barebone med varierande grafikkrets och pris.

Glhf

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Tillgången är nära noll, så jag hoppas att AMD tillverkar betydligt mer av denna modell. En aning högre strömbudget vore inte heller fel i sammanhanget.

Åfan tycker jag sätt dom lite överallt (förutom svenska butiker då) med 7940HS

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

800kr, vilket årtal pratar vi om då? Jag byggde min första dator för 16 år sedan och inte ens då fick du något rimligt för 800kr. Medelklassen låg nog runt 2000-2500kr ungefär.

2008, kortet var en Radeon 4670 att ha i en HTPC men det blev mer att jag spelade Oblivion på det än titta på film. H-vete vad snyggt jag tyckte att det var på den tiden.

(Jag vet mycket väl att det var ett extremfall. Dels var AMDs 4000-serie extremt prisvärda, dels var dollarn nere under 6 kr och vände en stund, och dels anar jag att Komplett hade satt priset fel eftersom korten tog slut snabbt och alla andra ville ha en hundring till, men jag betalade 799kr för det, och plockade upp kortet själv på Kompletts utlämning på Kruthusgatan i Göteborg för att slippa frakten.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med APU eller liknande i en stationär dator. I en bärbar dator så finns det poäng, men jag tycker att en komponent ska vara designad för att göra en sak.

Kontorsdatorer har inget behov av gaming. Med denna lösning så slipper företagsdatorerna köpa till ett externt graffe. Plussidan är att det blir helt plötsligt möjligt att gama på din kontorsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Undrar vilken DDR5 hastighet man bör gå på, snabbast möjligast som tidigare versioner?

Det är väl samma tveksamma stöd på allt över 6000 MHz? Ingen uppdaterad minneskontroller i sikte.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är väl samma tveksamma stöd på allt över 6000 MHz? Ingen uppdaterad minneskontroller i sikte.

Ja, man får nog räkna med ungefär samma begränsningar här som på andra AM5 kretsar...
Men man kan ju alltid hoppas det går framåt på den här fronten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

En "G" processor från AMD kan landa 1000kr dyrare. För någon som inte kommer använda APU funktionerna är det helt och hållet bortkastade pengar så därför kommer jag aldrig motivera ett sådant köp. Är dessa funktioner verkligen så populära och eftertraktade och behöver vi lägga ner forskning och tid på att utveckla dessa funktioner när man kan lägga ner tid på annat som är relaterat till CPU?

Har du hört talas om laptops? En stor andel av datormarknaden är just laptops. I en laptop är det smart att kunna ha så mycket som möjligt i ett chip (soc) då det tar mindre plats och är lättare att kyla, strömförsörja etc.
Sedan tar AMD sina laptop cpu:er och släpper dem som en desktop cpu med lämplig socket.
Noterat att det inte finns så mycket budgetgrafikkort de senaste åren, detta då de inte kan konkurrera med Apu:erna i prestanda per krona.

And kan alltså med ganska små resurser sälja apu:er utvecklade för laptops som desktop apu:er till konkurrenskraftiga priser.
Skulle säga att detta är bra för både Amd och konsumenten. De som förlorar är kanske Nvidia, men det verkar gå helt okej för den ändå just nu...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

8700G HERE i COME!!!11!!!!1

Skrivet av hölmiz:

...
Noterat att det inte finns så mycket budgetgrafikkort de senaste åren, detta då de inte kan konkurrera med Apu:erna i prestanda per krona.

And kan alltså med ganska små resurser sälja apu:er utvecklade för laptops som desktop apu:er till konkurrenskraftiga priser.
Skulle säga att detta är bra för både Amd och konsumenten. De som förlorar är kanske Nvidia, men det verkar gå helt okej för den ändå just nu...

Just precis det här som jag tycker är coolt med dessa APUer. Behöver man inte köra ultra på grafiken så räcker det med en inbyggd grafikdel och helt plötsligt öppnar sig möjligheter som inte finns med dedikerade grafikkort så som att använda minichassin och strömförbrukning runt 150-200 watt. Detta i sin tur drar ju även ner krav och kostnader på kylning. Mycket smartare att kunna ersätta ett GT 710/730/1030 med en integrerad del av CPUn istället. Känns som en sund utveckling (för en gång skull).

Permalänk
Datavetare

Nu lär 780M i 8700G prestera bättre än den i mobilkretsarna, men undrar hur bra den är för just spel. Notebookcheck har testat totalt 64st spel på 780M.

81 % av alla testade spel fixar >30 FPS i 1920x1080 low, endast 40 % fixar >60 FPS.
Kliver man upp till 1920x1080 medium klarar 69 % >30 FPS och 18 % fixar >60 FPS.
I 1920x1080 high är det 53 % >30 FPS och 7 % fixar >60 FPS

Det finns spel som fungerar, men många nya och krävande titlar fungerar inte ens med lägsta inställningar.

Styrkan hos "APU" (vilken iGPU som helst) ligger istället i att GPGPU (och nu också NPU) är betydligt effektivare på vissa saker än CPUn. Länge var brist på vettig programvara det största problemet här, men det jobbas en hel del på detta (det tog rejält fart efter Apple släppte sin M-serie).

Skrivet av Aleshi:

Någon som har koll på prestandan på en sådan där NPU jämfört med t.ex. den integrerade GPUn?

Nu är "TOPS" siffran som brukar nämnas ihop med AI-prestanda ännu mer svajigt mått på en krets prestanda relativt andra kretsar baserat på deras "TOPS" värde än vad som är fallet om man jämför TFLOPS siffror mellan GPUer.

Men precis som för GPUer finns ändå en korrelation med prestanda och TOPS, för samma mikroarkitektur har en krets med fler "TOPS" bättre peak-prestanda.

Det AMD säger om 8700G är totalt 39 TFLOPS

De nämner sedan att NPU-delen i 8000G (för de kretsar som har NPU) ska ha samma prestanda som 8040U/HS modellerna. I så fall står NPUn för 16 TOPS (upp från 10 TOPS i 7040U/HS modellerna).

Inte helt säker på peak-kapaciteten för CPUn, men sett Intel nämna att peak med AVX-VNNI (som specifikt accelererar inferens) är 256 operationer per cykel, vilket då skulle ge 8 kärnor @ ~5 GHz runt 10 TOPS (kanske lite högt räknat, framförallt om man samtidigt kör TPU och GPU, men har inget bättre).

GPU-delen skulle i så fall då stå för ~13 TOPS. D.v.s. alla är ungefär lika snabba på detta.

Är kanske inte helt galet om vi tar AMDs jämförelser mot konkurrenter som gospel. AMD hävdar att deras NPU är ~20 % snabbare än den i Apples M2 krets (som har ~15 TOPS).

Nu har jag ingen M2, men på M1 (~10 TOPS) så är var stable-diffusion ungefär dubbelt så snabbt med NPU jämfört med GPU på M1 och båda var lika snabba på en M1 Pro (samma NPU i alla M-kretesar av samma generation).

780M verkar prestera någonstans mellan GPUerna i grundmodellerna av M2 och M3. Vilket gör att 13 TOPS "nog inte är helt galen".

Känns som AMD har samma strategi med sin NPU som Apple: huvudmålet är inte bättre prestanda (GPU i "Max" varianterna av M-kretsarna är 3-5 gånger snabbare än NPU-kretsen sett till råprestanda), utan det är att NPUn utför uppgiften med klart bättre perf/W jämfört med GPU. På M1 Pro är perf/W i alla fall 3x bättre med NPU jämfört med GPU (NPUn drar typ 4 W).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nice!! Hoppas Ryzen 8000G modellerna implementeras i barbone under våren. Ska köpa en till farsan och det kändes lite sådär o köpa med förra årets processorer/kretsar även om dom duger till att googla och betala räkningar på.

Permalänk
Medlem

7700 med halverad L3 cache, likt mobila (78/7940) varianterna och liknande frekvenser.
Fördelarna med desktop: bättre VRMs, större kylare,vanliga minnen istället för SO-DIMM och möjlig överklockning men det har sitt pris, mini-itx moderkorten till AM5 kostar satfläsk...bara 8700G och ett mini-itx moderkort landar någonstans kring 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer bli en väldigt svag historia om vi börjar jämföra med Apples M3's inbyggda grafik. AMD har halkat efter. 8700G kommer ju inte bli direkt billig.

Märkligt med tanke på att det är AMD som gör kretsen i PS5/Xbox. Så i teorin borde de ju kunna klämma ur sig en krets med en GPU som åtminstone matchar RTX 2060/RX6600...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skillnaden ligger i uppnådda klockfrekvenser, då de bärbara maskinerna generellt sett brukar få pressa ned dessa för att hålla sig inom sin effektbudget. Med andra ord kommer 780M att prestera bättre i stationärt utförande.

Just det. Där har du en stor poäng. Man blir ju faktiskt sugen på att bygga Mini-PC snart med denna utveckling av intern grafik

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det finns ju minipcs (typ Nucs) med liknande prestanda men då ryker pci-e sloten och cpun är laptop/lödd men kan kanske vara något ändå? Om du söker efter MINISFORUM Venus UM790 Pro och MINISFORUM BD770i så hittar du två schyssta barebone med varierande grafikkrets och pris.

Glhf

Tack, MINISFORUM Venus UM790 Pro verkar intressant, synd bara att den inte verkar finnas att köpa i Sverige

EDIT: denna, med 780M, verkar intressant: https://www.amazon.se/KingnovyPC-Windows-Barebone-Computer-DP...

Permalänk
Avstängd

Riktigt najs.

Permalänk
Medlem

Fasen också, köpte ju precis en 7600 men suktar definitivt efter en 8600G, spelar med Starcraft 2 och det lär ju lira fint på en 8600G.
Just nu fick mitt gamla HD 7970 åka med tillsammans med 7600 men om man kan bli av med en stor, strömslukande komponent och få ungefär samma (=tillräcklig) GPU-prestanda från en APU så lockar det definitivt...

Får fundera på om det blir en retur av 7600, har ju inte kommit igång med den ens.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Tack, MINISFORUM Venus UM790 Pro verkar intressant, synd bara att den inte verkar finnas att köpa i Sverige

EDIT: denna, med 780M, verkar intressant: https://www.amazon.se/KingnovyPC-Windows-Barebone-Computer-DP...

Så är det, mig veterligen har de bara online butiker i Usa och Tyskland. Den du "limmade" in ser ju till specifikationen fin ut, sen känns det som utseendet kan vara lite av en vattendelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Märkligt med tanke på att det är AMD som gör kretsen i PS5/Xbox. Så i teorin borde de ju kunna klämma ur sig en krets med en GPU som åtminstone matchar RTX 2060/RX6600...

Det vore ju helt meningslöst för denna plattform eftersom minnes-bandbredden inte finns där.

Senare iår ska det dock komma en moster-APU från AMD med 40 st RDNA3.5 CUs (jmfr RX7600, 32 st RDNA3 CUs) och 256 bit buss mot LPDDR5X ("Strix Point Halo").

M3Pro kör som jämförelse med 192 bit buss (och 384 resp 512 bit hos M3Max).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Sedan tar AMD sina laptop cpu:er och släpper dem som en desktop cpu med lämplig socket.

Det är just detta jag inte förstår, varför vill man lansera med desktop. Men finns det en marknad så finns det en marknad..