AMD släpper Ryzen 8000G-serien med integrerad RDNA 3-grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Ryzen 8000G-serien med integrerad RDNA 3-grafik

Under parollen "världens snabbaste integrerade grafik" lanserar AMD den nya APU-familjen Ryzen 8000G på sockel AM5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det enda intresset jag själv har av integrerad grafik har varit intel och deras funktionalitet med "quicksync", som gör att det går att transcoda media väldigt bra och billigt.

Finns det liknande funktionalitet i dessa? Vore intressant att se hur bra dom här nya presterar mot den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med APU eller liknande i en stationär dator. I en bärbar dator så finns det poäng, men jag tycker att en komponent ska vara designad för att göra en sak.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot tester av dessa samt de som nyligen annonserades i 5xxx-serien men väntar mig ingen större överraskning då det snarare varit besvikelse de senaste generationerna med APUer...

1080p30/60 känns inte så upphetsande.... 🤷

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av matrimLOL:

Det enda intresset jag själv har av integrerad grafik har varit intel och deras funktionalitet med "quicksync", som gör att det går att transcoda media väldigt bra och billigt.

Finns det liknande funktionalitet i dessa? Vore intressant att se hur bra dom här nya presterar mot den funktionen.

Det finns ett gediget transcoding-stöd i den integrerade Radeon-grafiken hos Ryzen 8000G. Hur den står sig kvalitetsmässigt mot Quicksync vet jag dock ej.

Permalänk
Medlem

Intressant vid kommande datorbygge till grabben min, som i dagsläget inte har så jättestora krav på grafik. Roblox lär ju gå att köra med den här prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med APU eller liknande i en stationär dator. I en bärbar dator så finns det poäng, men jag tycker att en komponent ska vara designad för att göra en sak.

APU (substantiv) - Accelerated Processing Unit

Med hjälp av en kompetent grafikdel så kan den ge högre prestanda även i vanliga applikationer som nyttjar integrerade grafikkretsar för accelerering.
Som exempel använder Office 365 grafik för accelerering av vanliga uppgifter...

För att inte tala om att de nu börjar bli lagom att bygga små, extremt kompetenta HTPCs för att ha framför tvn
.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med APU eller liknande i en stationär dator. I en bärbar dator så finns det poäng, men jag tycker att en komponent ska vara designad för att göra en sak.

Finns i princip två skäl:

* Pris. En APU med grafik hyfsad nog för lättare spel blir mycket billigare än en separat GPU eftersom både AMD och Nvidia har slutat med GPUer till rimligt pris. Första lösa GPUn jag köpte kostade 800 kr - man får inget rimligt för ens det tredubbla idag.
* Storlek. Man kan väldigt lätt bygga en minimal dator med bara CPUn att kyla. ITX är 170*170mm, och utan grafikkortet så är det bara höjden på CPU-kylaren som begränsar tjockleken (och PSUn, om den är intern). Förr skulle man ju ha in diskar och kanske en DVD, men idag räcker det med en M.2 som är platt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Schysst, inte omöjligt att jag kan köra vidare på APU:er om jag byter till AM5. Om ändå moderkorten hade vettig prissättning...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Intressant vid kommande datorbygge till grabben min, som i dagsläget inte har så jättestora krav på grafik. Roblox lär ju gå att köra med den här prestandan.

Tycker det är grymt att man kan bygga ihop en basic dator till barn med denna typ av grafik, och sedan om några år bara stoppa in ett nytt grafikkort. Perfekt!

Plus, bra att barnen får börja spela med LOW på allt, hehe.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Hoppas att tillgången blir god med dessa (8700G/8600G) i barebone minisystem.

Permalänk
Medlem

Intresserad av detta! Tyvärr kan jag inte uppgradera mina små datorer med 2400G och 3400G då sockeln bytts men suget är stort.
Får se vad totalpriset kan tänkas bli för uppgradering eller om det blir köpa nytt istället (det är också skoj).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hoppas AM5 versionen av ASrocks DeskMini håller liknande prissättning som deras AM4 versioner, så är ju detta högintressant.

Undrar vilken DDR5 hastighet man bör gå på, snabbast möjligast som tidigare versioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Tycker det är grymt att man kan bygga ihop en basic dator till barn med denna typ av grafik, och sedan om några år bara stoppa in ett nytt grafikkort. Perfekt!

Plus, bra att barnen får börja spela med LOW på allt, hehe.

Jepp, känns som man kan bygga riktigt fina hyfsat prisvärda "nybörjarbyggen" med de här processorerna
Köpa billigt MATX låda o moderkort och skippa grafikkortet helt till en början... Och komplettera med GPU senare OM intresset kräver!
DDR5 minnen är väl inte skitbilliga men priserna börjar bli vettiga OCH bandbredden bör även göra nytta för interna grafikkortet!

...

Enda nackdelen egentligen med de här processorerna i G-serien är väl att de fortfarande har lite mindre cache än vanliga 7xxx serien... (så rena motsatsen till X3D CPU:erna kan man säga)
Men det är ju 24MB nu åtminstone, så är ett steg upp från gamla 5xxx serien!
(7xxx serien har 32MB L3 cache för motsvarande cpu med single CCD)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har verkligen marknaden för laptops avtagit så otroligt mycket? Om jag förstår det hela rätt så är 8700G bara en rebrandad 7940HS som bara anpassats så den går att montera i AM5.

Skrivet av mkk:

Hoppas att tillgången blir god med dessa (8700G/8600G) i barebone minisystem.

Finns väll redan en uppsjö av dom? Sure inte med AM5 men i det formatet så är väll det snarare en nackdel iom att man förlorar utrymmet som sockeln tar upp kontra BGA.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Snusfri

8700G kan vara intressant om det går att lösa passthrough i Proxmox till lxc. Klarar den 128GB eller mer ram?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

8700G är ju vansinnigt intressant för alla non-gaming-maskiner. Och med en TDP på endast 65W lär det ju gå att bygga ihop extremt strömsnåla små arbetsmaskiner med riktigt fin prestanda! Nu väntar jag bara på en snygg liten MiniPC/Nuc-a-like med 8700G, dubbla M.2-slottar och 10G NIC..

Visst, det är väl inget för spelentusiaster, men tänk jobbmaskiner nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

APU (substantiv) - Accelerated Processing Unit

Med hjälp av en kompetent grafikdel så kan den ge högre prestanda även i vanliga applikationer som nyttjar integrerade grafikkretsar för accelerering.
Som exempel använder Office 365 grafik för accelerering av vanliga uppgifter...

För att inte tala om att de nu börjar bli lagom att bygga små, extremt kompetenta HTPCs för att ha framför tvn
.

Media pc kommer aldrig vara ett bra val om det är streaming tjänster du ska använda. DRM problem kommer låsa dig ur bra bitrates, upplösningar och hdr.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt graferna får man högre FPS i World of Tanks Encore med APU:n än med 7900XTX. Hm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Enligt graferna får man högre FPS i World of Tanks Encore med APU:n än med 7900XTX. Hm.

Det är olika detaljinställningar, Low respektive High.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Media pc kommer aldrig vara ett bra val om det är streaming tjänster du ska använda. DRM problem kommer låsa dig ur bra bitrates, upplösningar och hdr.

Media PC är överlägset det bästa alternativet. Att vissa tjänster är urbota korkade är ju inte PCns fel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag har aldrig riktigt fattat grejen med APU eller liknande i en stationär dator. I en bärbar dator så finns det poäng, men jag tycker att en komponent ska vara designad för att göra en sak.

Ok, vill du också ha tillbaka nordbryggan, dedikerade ljudkort etc?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av THB:

8700G kan vara intressant om det går att lösa passthrough i Proxmox till lxc. Klarar den 128GB eller mer ram?

Det lär den göra, AM5 har ju oftast 4 minnesplatser x 48 Gbyte så om den inte klarar 192 Gbyte som alla andra vanliga AM5or vore det underligt.
Själv ser jag verkligen fram emot de nya APUerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på prestandan på en sådan där NPU jämfört med t.ex. den integrerade GPUn?

Permalänk
Medlem

Det här fick jag ändå upp flåset för. Problemet kom när jag kollade på mITX-chassin, som alla verkar vara överdimensionerade för att få plats med fullstora grafikkort och ha låg spousal approval factor. Letar jag på fel ställen?

Hade varit najs att göra något mer kompakt av det med låg volym (ljud och plats).

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

8700G är ju vansinnigt intressant för alla non-gaming-maskiner. Och med en TDP på endast 65W lär det ju gå att bygga ihop extremt strömsnåla små arbetsmaskiner med riktigt fin prestanda! Nu väntar jag bara på en snygg liten MiniPC/Nuc-a-like med 8700G, dubbla M.2-slottar och 10G NIC..

Visst, det är väl inget för spelentusiaster, men tänk jobbmaskiner nu.

Tja fast om grafikprestanda är helt oviktig så kan man väl egentligen lika gärna skaffa en vanlig 7700 (utan x) lika gärna?
Den har också 65w tdp och den har en liten spinkig grafikkrets så man kan ansluta en skärm.
(Till skillnad från 5xxx serien så har de flesta i 7xxxx familjen en liten GPU)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns i princip två skäl:

* Pris. En APU med grafik hyfsad nog för lättare spel blir mycket billigare än en separat GPU eftersom både AMD och Nvidia har slutat med GPUer till rimligt pris. Första lösa GPUn jag köpte kostade 800 kr - man får inget rimligt för ens det tredubbla idag.
* Storlek. Man kan väldigt lätt bygga en minimal dator med bara CPUn att kyla. ITX är 170*170mm, och utan grafikkortet så är det bara höjden på CPU-kylaren som begränsar tjockleken (och PSUn, om den är intern). Förr skulle man ju ha in diskar och kanske en DVD, men idag räcker det med en M.2 som är platt.

Tre: Bra för miljön också med mindre elektronikskrot.

Permalänk
Medlem

Själv är jag ute efter en mindre htpc för att spela upp film och lite casual gaming. Då känns dessa proppar perfekt.

Någon som vågar sig på en gissning när barebones med dessa finns att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det här fick jag ändå upp flåset för. Problemet kom när jag kollade på mITX-chassin, som alla verkar vara överdimensionerade för att få plats med fullstora grafikkort och ha låg spousal approval factor. Letar jag på fel ställen?

Hade varit najs att göra något mer kompakt av det med låg volym (ljud och plats).

För riktigt små lådor så är det barebones som gäller. Du köper låda, moderkort, kylning och PSU (ofta extern) i ett och installerar RAM, lagring och eventuellt CPU. Kan ta någon månad innan det kommer med de nya chippen, men jag är riktigt nöjd med de jag byggt.

För lite större... Prisjakt, slå filtren och markera "Plats för expansionskort: nej". Inte mycket, men några finns det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tja fast om grafikprestanda är helt oviktig så kan man väl egentligen lika gärna skaffa en vanlig 7700 (utan x) lika gärna?
Den har också 65w tdp och den har en liten spinkig grafikkrets så man kan ansluta en skärm.

Ja, men helt ointressant är det ju inte. Många program (alla webbläsare, videospelare, grafikprogram osv) använder HW-acceleration för grafik så där lär du märka stor skillnad mot en traditionell "kass" iGPU. Dessutom verkar denna iGPU vara såpass kraftig att man kan köra enklare spel (och framförallt äldre) utan problem. Toppen för mig som älskar retro!

Dessutom är det ju AMD hela vägen så att köra Linux på en sådan maskin bör vara supersmidigt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED