Lurad på skärm här på swec

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Fast skärmen du sålde på Tradera igår kväll är väl den du köpte här på SweC? Modellnumret och nätaggregaten stämmer ju (kikar i denna tråd).

Kan ju bli lite svårt att skicka tillbaka skärmen isf till personen du köpte den av...

Hade ingen förhoppning på svar efter att det varit dött på svar i två veckor så jag lade ut den på tradera som DEFEKT för 1kr. Det ska tydligen att testa dra bort något filter på LCD skärmar för att åter få nytt liv för den som orkar och kan, jag skickade även med en ny FUNGERANDE strömadapter som var oanvänd.
Flickan som skärmen var tänkt för har redan fått sin julklapp, hittade en gammal 1080p monitor hos mina föräldrar som hon fick ta istället.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade ingen förhoppning på svar efter att det varit dött på svar i två veckor så jag lade ut den på tradera som DEFEKT för 1kr. Det ska tydligen att testa dra bort något filter på LCD skärmar för att åter få nytt liv för den som orkar och kan, jag skickade även med en ny FUNGERANDE strömadapter som var oanvänd.
Flickan som skärmen var tänkt för har redan fått sin julklapp, hittade en gammal 1080p monitor hos mina föräldrar som hon fick ta istället.

Fast du hintar i annonsen att den säkert fungerar med en ny adapter bara att "du inte orkar testa", men i själva verket VET DU att den är helt trasig. Så även om du skriver att du inte garanterar funktion så lurar du köparen att tro att den säkert fungerar.

Permalänk
Medlem

nu tog det hela en annan vändning....jaha ja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Ett problem i en situation likt denna är att det är oerhört svårt att säga när skärmen slutade fungera. Enligt köplagen (dispositiv lag) så övergår ansvaret över varan till köparen när den lämnas över till transportören. Så om skärmen fått sig en kyss under transporten (eller rent teoretiskt efter att du hämtat ut skärmen och transporterat hem den) så är det enligt lag köparens ansvar (om nu inget annat avtalats mellan er i detta specifika fall). Så då finns det dessvärre inte så mycket att hämta, enligt lag.

Om det är det som skett så har du ju inte heller blivit lurad, utan varan har gått sönder under transport. I vissa sådana fall så kanske man väljer att dela på kostnaden, och båda tar del av "smällen", men då skulle jag säga att säljaren också är schysst. För finns det inget som tyder på att skärmen var trasig redan när säljaren skickade varan, så blir det som sagt svårt.

Säljaren ser ut att ha ett antal försäljningar på Swec, så det tyder väl snarare på att det är en transportskada och inte någon scammer.

Det är för situationer som denna som jag inte gillar att varken köpa eller sälja mellan privatpersoner. Det faktum att någon vill ha varan skickad skapar osäkerhet för säljaren, som måste klä skott för eventuella brister hos transportören (som kan råka skada varan), men dessutom en mottagare som också skulle kunna skada varan (av en ren olyckshändelse eller oförsiktighet), och sedan bli kallad för "scammer" om man inte betalar tillbaka pengarna. Så en affär bör göras mellan 4 ögon, där man kan testa produkten innan säljaren tar över besittningen och därmed ansvaret för varan.

EDIT: Jag hade inte heller lagt ut bilder med säljarens telefonnummer i tråden, det torde bryta mot forumregler.

handlar väl om fare game eller? skickar jag något och det går sönder så kan man ställa upp betala hälften själv, lite självkänsla tack. man kan väl ha ett hjärta istället för att hålla på med lagar fram och tillbaka då kommer ju ingen ta ett ansvar?!

Permalänk
Medlem

Aj aj aj TS. Där sket du i det blå, självklart ledbelysta, skåpet.

Permalänk
Medlem

"Rensar i och med flytt och säljer av en gammal skärm. Funkade inte att starta när jag provade för några år sedan.

Åkte och köpte en ny skärm och denna hamnade i garderoben

Hittade en ny oanvänd nätdel i en annan gömma till en asus laptop som bör passa som jag skickar med men jag garanterar ingen funktion och orkar inte packa upp och testa.
Därför säljes denna skärm som reservdelsskärm - annars blir det soptippen."

Du BLÅLJUGER ju verkligen om situationen i auktionen. Hur provade DU den här skärmen senast för några år sen?
Och du hintar om att "det finns en chans att den funkar, men jag orkar inte prova" även fast du HAR PROVAT OCH VET att den inte funkar även med annat nätagg.

Spelar ingen roll om du lagt ut den för 1kr.
Din beskrivning är ren LÖGN!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Årets tråd?

Du har köpt en skärm som visade sig vara defekt trots att säljaren inte nämnt detta i annonsen.
Du vill ha tillbaka pengarna för skärmen men säljaren vägrar svara.
Du skapar en tråd, hänger ut säljaren (inklusive telefonnummer, men som numer är borttaget i bilderna).
Du smsar säljarens sambo och försöker pressa fram något (oklart innehåll i sms:et).

Men.. sen visar det sig att du faktiskt redan sålt skärmen innan du skapade tråden och har inte längre tillgång till den.
Där du dessutom beskriver skärmen som att den endast har en defekt strömadapter (men skickar med en ny som eventuellt fungerar) och nämner inte ö.h.t. att panelen är trasig?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Är detta definitionen av att "skita i det blå skåpet"?

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Hade ingen förhoppning på svar efter att det varit dött på svar i två veckor så jag lade ut den på tradera som DEFEKT för 1kr. Det ska tydligen att testa dra bort något filter på LCD skärmar för att åter få nytt liv för den som orkar och kan, jag skickade även med en ny FUNGERANDE strömadapter som var oanvänd.
Flickan som skärmen var tänkt för har redan fått sin julklapp, hittade en gammal 1080p monitor hos mina föräldrar som hon fick ta istället.

Finns ju flera problem här.

Som tidigare har nämnts så töjer du på sanningens begränsningar så till den grad att det du skriver i annonsen är direkt felaktigt. Att bara säga "Defekt, otestad och säljes i befintligt skick" är väl en sak men att hitta på någon bakgrundshistoria som sträcker sig flera år bakåt och inge förhoppning att skärmen kanske funkar med lite tur när den nya nätadaptern används... Ja det är inte särskilt etiskt. I synnerhet inte då du själv vet att skärmen är trasig.

Dessutom försvinner incitamentet för säljaren att göra något åt dig. Ska vederbörande göra en anmälan till PostNord kommer de sannolikt att vilja kika närmre på produkten, emballage med mera för en teknisk undersökning innan någon eventuell ersättning kan ges. Du kan ju heller inte skicka tillbaka skärmen till säljaren.

Hade du haft kvar skärmen och försökt få ytterligare kontakt på något vis eller i värsta fall göra en polisanmälan (nåväl) hade jag haft all empati åt dig. Men även den har sina gränser och då du själv har valt att sälja skärmen vidare på ett så pass ohederligt sätt är det helt rökt. Två fel ger inte ett rätt.

Permalänk

Meddelade nu säljaren att jag sålt den som defekt via tradera med utgångspris 1kr så han kan släppa det.
Ursprungsfrågan handlade om hur man löser affärer mellan privatpersoner som inte svarar - där vi kunnat konstatera att köp mellan 4 ögon är att hålla sig till.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Sällan har uttrycket "Två fel gör inte ett rätt" kommit mer väl till pass, jisses!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Denna tråd tog fel vändning och deletas

Ja det skulle man kunna säga... Kan det bero på att du utgett dig för att vara ett offer, men nu kan man inte lita ett ord på vad du säger?
Det enda som kommit fram svart på vitt i den här tråden är att du själv är en scammer!

Snyggt ändå att försöka ta bort alla bevis! ^^

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Meddelade nu säljaren att jag sålt den som defekt via tradera med utgångspris 1kr så han kan släppa det.
Ursprungsfrågan handlade om hur man löser affärer mellan privatpersoner som inte svarar - där vi kunnat konstatera att köp mellan 4 ögon är att hålla sig till.

....Och så kan vi konstatera att vi inte riktigt kan lita på det du säger öht!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ja nu har ju TS ingenting att gå vidare med ens om vi utgår från det var legit , det som borde hända är annars att köpet ska gå tillbaka och det är typ det man kan kräva i en domstol för den delen, hur återlämnar man en skärm man sålt vidare, samt bevis för den delen? Säg nu att det är en transportskada och postnord accepterar kommer de också vilja ha in skärm + paket.

Permalänk

En blivande klassiker. Synd att ursprungsinlägget tagits bort. Herregud vilken story.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Ja det skulle man kunna säga... Kan det bero på att du utgett dig för att vara ett offer, men nu kan man inte lita ett ord på vad du säger?
Det enda som kommit fram svart på vitt i den här tråden är att du själv är en scammer!

Snyggt ändå att försöka ta bort alla bevis! ^^
....Och så kan vi konstatera att vi inte riktigt kan lita på det du säger öht!

Det är ingen som har offerkofta på sig...Det är inga större summor det handlar om, var enbart brådis innan jul iom att den skulle användas som julklapp till 11åring.
Tanken var mer kring tips på vad man kan ta till för medel ifall någon slutar svara som man köpt något av.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Ja du prickade nog de flesta fel man kan göra inan vi här han komma med så mycket tips det får nog sägas för att vara ärlig faktiskt

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Grodkungen:

En blivande klassiker. Synd att ursprungsinlägget tagits bort. Herregud vilken story.

Jag har en flik öppen från kl 14:15 med alla skärmdumpar och inlägg. Comedy-gold. Denna går till arkivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Finns ju flera problem här.

Som tidigare har nämnts så töjer du på sanningens begränsningar så till den grad att det du skriver i annonsen är direkt felaktigt. Att bara säga "Defekt, otestad och säljes i befintligt skick" är väl en sak men att hitta på någon bakgrundshistoria som sträcker sig flera år bakåt och inge förhoppning att skärmen kanske funkar med lite tur när den nya nätadaptern används... Ja det är inte särskilt etiskt. I synnerhet inte då du själv vet att skärmen är trasig.

Dessutom försvinner incitamentet för säljaren att göra något åt dig. Ska vederbörande göra en anmälan till PostNord kommer de sannolikt att vilja kika närmre på produkten, emballage med mera för en teknisk undersökning innan någon eventuell ersättning kan ges. Du kan ju heller inte skicka tillbaka skärmen till säljaren.

Hade du haft kvar skärmen och försökt få ytterligare kontakt på något vis eller i värsta fall göra en polisanmälan (nåväl) hade jag haft all empati åt dig. Men även den har sina gränser och då du själv har valt att sälja skärmen vidare på ett så pass ohederligt sätt är det helt rökt. Två fel ger inte ett rätt.

Kikar man på bilderna som TS lade upp i från start så skrev han ju typ den 3e Jan att det blir polisanmälan om han inte får svar omgående. Sedan en vecka senare skriver han "du kan väl skicka lite pengar så skickar jag tillbaka skärmen?".

Permalänk
Medlem

Vem blir först med att kontakta köparen på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Det är ingen som har offerkofta på sig...Det är inga större summor det handlar om, var enbart brådis innan jul iom att den skulle användas som julklapp till 11åring.
Tanken var mer kring tips på vad man kan ta till för medel ifall någon slutar svara som man köpt något av.

Om det enda var att det var brådis innan jul så är det ju lite lustigt att du hotade med polisanmälan 3e januari och sen kommer tillbaka en vecka efter det helt utan kontakt och vill ha en femhunka för att glömma det hela?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tråden har återställts efter TS trådförstörelse.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vem blir först med att kontakta köparen på tradera

Om det funnits ett smidigt system att meddela någon på tradera hade jag gjort det. Men hittar inget smidigt sätt att kontakta någon man inte sålt något till, eller som inte har en aktiv annons på Tradera tyvärr.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tråden har återställts efter TS trådförstörelse.
/Mod

LEGEND!
Är bra och ha, om någon kan få tag på köparen!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Och där brast allt förtroende och sympati för dig. Du ljuger själv när du säljer vidare skärmen men önskar samtidigt att vi ska stå på din sida?
Nejdu, i det här fallet så får du skylla dig själv och jag tänker kontakta köparen på Tradera så de är förberedda på att de blivit blåsta på en trasig skärm.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Om det funnits ett smidigt system att meddela någon på tradera hade jag gjort det. Men hittar inget smidigt sätt att kontakta någon man inte sålt något till, eller som inte har en aktiv annons på Tradera tyvärr.

LEGEND!
Är bra och ha, om någon kan få tag på köparen!

Man kan göra en köpförfrågan på "avslutade, ej såld"-annonser.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Låst*
Nu läst tråden...

Känns som att det inte finns så mycket mer att säga i denna tråd som faktiskt medför något positivt till internet eller Sweclockers.
Låser därför så får vi gå vidare med livet.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin