Fick en julklapp av en på jobbet
15$ presentkort på amazon
Tack så mycket, aktiverar på mitt konto, kör på en gratismånad av prime… livet är bra för en stund!
Börjar leta efter något att köpa, ship to sweden, lite lego kan inte slå fel… gratis frakt med prime är väl en grej? Eller? Frakten är mer än presentkortet på allt jag kollar på?! Va?!
Jaha… jag är inne på Amazon.com, växlar över till Amazon.se, nu ser allt bättre ut. Till och med en rabatt-grej med 100kr om man köper för mer än 400kr! Lägger något i kassan, men inget presentkort visas…
Kollar kontots presentkortsaldo: 0kr
Hmm…
Kollar amazon.com igen, där finns det saldo:
13.30$
Va?!
Letar upp en lista med historik på presentkort, hittar:
Pending, 1.7$, amazon Prime activation
(Minns detta: *)
Så gratismånaden av Prime har reserverat ett belopp på mitt presentkort, ger mig inte gratis frakt, att avbryta gör ingen skillnad, …
Börjar gräva fram lite av det finstilta, tydligen är .com helt separat från ’rest-of-world’-amazon. Samma konto, men olika ekonomi. Presentkort på ena går inte alls att överföra eller betala med på en annan marknad
Jahapp… kontaktar chatten och försöker få hjälp. Efter en stund och någon eskalering så trillar svaret ner:
1. Kortet kan inte överföras
2. Kortet är redan använt (minns *) och kan därför inte återlösas
3. Pengarna för Prime ska återbetalas inom några dagar, så vänta lite så ska vi hjälpa dig då…
Med tanke på att detta är 19e december så blev det alltså ingen julklapp beställd, men så kan det gå…
Pratar med min kollega, hon köper ett nytt, 250kr på .se, julen är räddad, även om det finns lite ovisshet kvar…
Kollar regelbundet, någon gång per dag, fortfarande:
Balance: 13.30$
———
Tröttnar nu efter nyår, nu räcker det, kontaktar chatten igen, behöver ge all information från början igen, varje gång det eskaleras kommer någon ny. Får flera gånger samma förslag: kan du inte bara använda pengarna du har aktiverat?
Får ett sista svar: jag har förstått ditt problem, jag har skrivit ihop och eskalerar detta till presentkort-teamet, du får svar på mailen imorgon! Bra! Allt löst, eller?
Nej så fan heller! Får ett mail med ’detta var ett komplicerat problem, vi behöver mer information för att lösa det, när kan vi ringa och synka?’
Jag biter ihop, orkar inte, tar det imorgon (läs igår tekniskt sett)
Klickar på länken i mailet, kommer till vanliga kundserviceportalen, öppnar då en chatt med någon helt ny, kan inte se gamla loggar trots att jag bara har ett specifikt problem… jaha… näven i fickan sliter av sin egen hud, men jag finner kraft att härda ut
Ger all information igen, vad jag vill ha gjort… eskaleras, berättar igen, eskaleras, … , nej jag har ingen knapp för ’unredeem’ måste prata med en annan avdelning…
Eskaleras en sista gång i chatten, en ny person på tråden, ’ska bara läsa vad som sagts’, tar 5 minuter, verkar veta ungefär vart vi är i processen… är du nöjd om du får pengarna på ditt amazon.com-konto? Knyter näven ännu hårdare…
I denna sista eskalering frågas massa frågor, numret på presentkortet, länken som jag fick det med har slutat fungera(?!), numret blir blankt, jag ska rabbla adress och grejer om vem som köpt det, inte mina uppgifter utan hennes… vad är det som pågår?
Jag får ett meddelande, jag eskalerar detta med presentkortsteamet så får du ett mail imorgon… Nej! Inte en gång till! Jag säger att jag just kom från exakt ett sådant mail, detta är tredje gången genom denna chat-hierarki, det räcker! Hur många timmar är det värt för ett 15$ presentkort, som inte ens är mina pengar. Jag försöker bara vara sjysst mot en kollega som försökte vara snäll mot mig… lägg av?!
Nästa meddelande: vad är ditt telefonnummer?
Inom 10 sekunder ringer ett nummer från USA(?), jaja, jag svarar väl. Telefonkö i bara några sekunder, någon svarar ’hej hur kan jag hjälpa dig?’
Jag är förvånad att inte telefonen kröktes som i ett test av JerryRigEverything. Bet mig i tungan, och fick förklara allt igen, från början, men detta var nog rätt människa, eller?
’Jag har inte rätt befogenheter för att hjälpa dig, jag kopplar sig, går det bra?’
Tålamod… tålamod… Ja, det går bra
Telefonkö, någon minut, ’Hej jag ser att du har problem med ett presentkort, jag ska se vad jag kan göra, kan jag sätta dig i kö en stund?’… jaha, vad har jag för val? Går och börjar diska med högtalartelefon, bäbisen skriker fullt i samma rum, batteriet är på 1% så får jaga en laddare, …
’Jag tror inte jag kan hjälpa dig, kortet är ju redan använt’
Ja det är använt, av amazon, för att aktivera gratis prime…
’Jag måste tyvärr avsluta ditt Prime för att kunna återföra presentkortet’
Ja, gärna, kör på, jag vill inte ha amerikansk Prime, …
’Det kan ta några dagar att processera, kontakta oss igen när du ser att ditt saldo är återställt till 15$ så kan du få en ny kod’
Vafan!? Nej! Inget mer nu, inga fler gånger i denna soppa, ge tillbaka pengarna till hon som köpte det, hon ligger ju redan ute med mer pengar för att täcka för den här skiten, vad håller ni på med? Hur många timmar ska jag lägga på att fixa 15$ felköp?
’Hon har pengarna på sitt konto inom 24 timmar, din prime och presentkotet kommer försvinna inom samma tidsrymd. Något mer jag kan hjälpa dig med?’
Så här sitter jag, helt tom på energi, och allt är löst, på 10 sekunder, vad var det som hände? Varför skulle detta vara så svårt? Tog han dom pengarna ur egen ficka till slut eller något annat galet? Antar att de har någon ’nu-räcker-det-budget’?
Det är ju inte ens mina pengar, men ändå så sjukt jobbigt… nu är jag (förhoppningsvis) på andra sidan, nu ska jag bara dubbelkolla om hon får tillbaka sina pengar också, men det vet vi nog först på måndag…
Sagan om ett presentkort!