Permalänk

Hjälp med upphängning av router.

Kom inte på en bra rubrik till mitt lilla problem.
Men där jag bor så precis vid ingången så har jag inkommande nätverksdosa, 2st honkontakter nere i väggen. som jag då måste sätta en kabel upp till kopplingarna uppe i skåpet ovanför, där ja sen har 2st utgående till vardagsrummet.
Så i mitt automatsäkringsskåp som de då är så har ja satt min asus router tillfälligt och mer eller mindre hängandes på ett egentligen förjävligt och fult sätt, Kan heller inte stänga dörren till detta skåp pga kablar osv.

Så ja skulle vilja ha hjälp med tips o råd och idéer på hur ja ska fixa till detta.

Tack på förhand.
http://www.bilddump.se/bilder/20240111195147-98.128.181.155.j...
http://www.bilddump.se/bilder/20240111195207-98.128.181.155.j...
http://www.bilddump.se/bilder/20240111195303-98.128.181.155.j...
http://www.bilddump.se/bilder/20240111195328-98.128.181.155.j...

tillägg av info.
Permalänk
Hedersmedlem

Vart går B och C?

Kan du kanske koppla direkt från A till B eller C i skåpet, och sedan ställa din router där du har B eller C?

Permalänk
Hedersmedlem

Annars, du skulle ju kunna hänga upp routern på väggen där du har ditt vägguttag, och sedan dra en kabel från INK till WAN, och sedan från en av LAN-portarna till A. Sedan kan du ställa en liten miniswitch i elskåpet istället för att fördela upp nätet upp till B och C, om du vill att båda de uttagen ska funka.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vart går B och C?

Kan du kanske koppla direkt från A till B eller C i skåpet, och sedan ställa din router där du har B eller C?

B går till vardagsrummet och C går till kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Annars, du skulle ju kunna hänga upp routern på väggen där du har ditt vägguttag, och sedan dra en kabel från INK till WAN, och sedan från en av LAN-portarna till A. Sedan kan du ställa en liten miniswitch i elskåpet istället för att fördela upp nätet upp till B och C, om du vill att båda de uttagen ska funka.

^^this^^
En trådlös AP i ett metallskåp är att be om problem med WiFi't.
Routern på utsidan, en switch på insidan är nog den smartaste lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PrOxY_1337:

B går till vardagsrummet och C går till kontoret.

OK, behöver du trådat nät i båda rummen? Annars kan du ju bara ställa din router i ena rummet och bara direktkoppla istället för att ha någon utrustning i skåpet.

Generellt brukar det fungera ganska dåligt att ställa en router i ett metallskåp i hallen, ofta är placeringen inte optimal och metallskåpet gör ju inte saken bättre direkt.

Tråkigt att de som dragit nät hos dig inte valt att ha dubbla uttag per rum. Standardlösningen är att man kopplar inkommande internet till ett uttag som går vidare in i WAN-porten på en centralt placerad router, sedan kopplar man LAN-porten till det andra uttaget i samma rum, som går tillbaka till mediaskåpet, där man sätter in en switch som sprider trådat nät till övriga rum. Men det går ju inte riktigt att göra på det sättet hos dig. (Om du inte kör med VLAN, och då blir det direkt överkurs, inget jag skulle rekommendera att du kör hemma om du inte redan är insatt.)

Det bästa du kan göra, om du vill ha trådat nät både i kontoret och vardagsrummet, är därför att sätta upp routern i hallen, och sedan en liten switch i mediaskåpet så det blir typ så här:

UTTAG I HALLEN MEDIASKÅP [INK] [A] [A] [B] [C] | | | | | [WAN] [LAN] [1] [2] [3] WIFI-ROUTER I HALLEN SWITCH I SKÅPET

På det sättet slipper du ha routern i skåpet med den sämre täckningen som resultat, och du kan fortfarande få trådat nät både till kontoret och vardagsrummet.

Du kan slippa en switch genom att koppla en sladd direkt från A till B eller A till C i mediaskåpet, men då får du välja vilket av dina uttag som ska funka.

Lämplig switch för mediaskåpet är en Netgear Prosafe GS105. De där bara går och går och går och går... fläktlösa, tillförlitliga, kompakta, samt helt oprogrammerbara = inget som kan hackas. Dessutom har de monteringshål för väggmontering om du kan sätta in ett par skruvar den ska hänga på, eller så använder du häftkuddar bara. Eller kanske magnet.

Permalänk
Medlem

Tillägg till pv2b som ju är "best practise" skulle jag säga, om det funkar med WIFI-sändaren på väggen i hallen.

En workaround om vi säger att WIFI-sändaren står bäst i vardagsrummet och man kanske bara har 100Mbps-uppkoppling mot internet och hade klarat sig med 100Mbps. Då kan man använda sig av två stycken ethernet splitters

En placerad i patchskåpet där hanen går in i B och sidan med två honorna går till A och C. På B-sidan i vardagsrummet sätter man också då hanen i B och den som går till A i andra änten i WAN-porten och C i en LAN-port.

Men som sagt, detta begränsar hela nätverket till 100Mbps.