Hur räknar banken? Vill ta över huset efter bodelning, får "nej"

Permalänk
Medlem

Hur räknar banken? Vill ta över huset efter bodelning, får "nej"

finns det någon här på forumet som jobbar inom bank och kan hjälpa mig förstå hur deras kalkyler kan funka? har separerat med sambon nu och ska behålla huset själv. men enligt banken ligger jag back 7000kr i månaden med ett lån på under miljonen med en lön på 37 000 brutto förstår inte hur dom tänker

rubrik
Permalänk
Medlem

Kolla med en annan bank om du kan flytta lånet

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av minivarg:

finns det någon här på forumet som jobbar inom bank och kan hjälpa mig förstå hur deras kalkyler kan funka? har separerat med sambon nu och ska behålla huset själv. men enligt banken ligger jag back 7000kr i månaden med ett lån på under miljonen med en lön på 37 000 brutto förstår inte hur dom tänker

Jag justerade din rubrik till något mer beskrivande, se §3.1 i forumreglerna.

För att svara på din fråga så är det rätt tydligt att det behövs mer information.
Barn i hemmet? Bil? Andra lån? Underhåll, uppvärmningskostnader? Tomträttsgäld etc.

Konsumentverket gör kalkyler varje år för levnadskostnader, de ligger som bas för bankens kalkyl, lägg sedan till att kalkylräntan är ca 7% på lånet numera.

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Jag gör antagandet mellanstor stad + bara dig i hushållet, bara matlådor till jobbet, inga uteluncher:
Mat: ca 3700 kr/mån
Individuella månadskostnader: 2400 kr/mån
Hushållskostnader 1person: 3600 kr/mån

Årslön: 37k*12 = 444 k brutto
Månadsnetto med skattetabell 33: 28700 kr/mån

Lånekostnader: 1miljon i lån (klart belåningsgrad)
1% amortering, 7% ränta -> 80k/år, ca 6700 kr/mån.

Kostnad hushåll + boende:
16400 kr

Detta exkluderar transportkostnader, andra lån och om det finns barn boende i hemmet, även underhåll på bostaden är inte inräknat och detta går att beräkna till ca 1% av bostadsvärdet/år. 4 miljonersvilla -> ca 40k/år, eller 3300 kr/mån.

Rimligen är detta inom vad du klarar av, det hänger dock på rätt många "om" som du inte delat med dig av. Har du t ex en bil på 5-6k/mån + ett barn i hemmet så spricker kalkylen rejält för banken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr bankernas (via Konsumentverket) bisarra schablonkostnader som de räknar med att folk har. Här är vad som skulle gälla mig (ensamlevande man, 40-årsåldern) i kr/mån:

Individuella matkostnader
Mat: 3710 (verklig ca 4000, men jag äter dåligt)

Individuella övriga kostnader
Kläder och skor: 800 (verklig ca 150-200)
Fritid och lek: 640 (verklig svårdefinierad eftersom det ju är en "gummipost" som kan minskas till noll om ekonomin så kräver, men kanske 100 för mig)
Mobiltelefon: 160 (nog nära verkligheten för kostnaden för ny mobil utslaget på hur länge jag använder varje)
Personlig hygien: 770 (verklig kanske 150-200, för det är lite schampo, lite tvål, lite tvättmedel)
Summa individuella övriga kostnader: 2370 (verklig för mig ca 660)

Gemensamma kostnader för hushållet
Förbrukningsvaror: 160 (kanske rätt nära sanningen)
Hemutrustning: 1100 (på tok för högt, för det motsvarar närmare två nya tvättmaskiner per år, eller en ny kyl/frys och en mikro, eller några dussin elvispar - per år, och då exkluderas ändå vitvaror! sanningen är nog mer runt 100-150 för sånt jag "måste" ha - entusiastdator går på nöjeskonto som kan kapas till noll)
Medier (inkl mobilabonnemang): 1600 (verklig ca 800-900, om jag räknar med fasta internetanslutningen)
Hushållsel: 430 (verklig ca 800, men jag är högförbrukare pga permanent påslagen dator)
Vatten och avlopp: 180 (inget jag betalar direkt, utan det ingår i månadsavgiften till föreningen, så okänd)
Hemförsäkring: 200 (ja, ungefär där)
Summa gemensamma kostnader: 3670 (verklig för mig ca 2200)

Summa allt: 9750 (verklig för mig ca 6860)

Sammantaget lever jag alltså ca nästan 3000 kr billigare än deras schabloner säger. Nu har jag förstås andra utgifter som går utöver detta, men det är utgifter jag kan kapa helt eller till stor del. Jag har en billig bil, men kan förstås ta bort den helt och gå ner till kostnaden för ett månadskort i kollektivtrafiken. Jag äger en båt som kostar ganska mycket att äga, men skulle det vara tajt är det bara att sälja och då försvinner hela den utgiftsposten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag justerade din rubrik till något mer beskrivande, se §3.1 i forumreglerna.

För att svara på din fråga så är det rätt tydligt att det behövs mer information.
Barn i hemmet? Bil? Andra lån? Underhåll, uppvärmningskostnader? Tomträttsgäld etc.

Konsumentverket gör kalkyler varje år för levnadskostnader, de ligger som bas för bankens kalkyl, lägg sedan till att kalkylräntan är ca 7% på lånet numera.

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Jag gör antagandet mellanstor stad + bara dig i hushållet, bara matlådor till jobbet, inga uteluncher:
Mat: ca 3700 kr/mån
Individuella månadskostnader: 2400 kr/mån
Hushållskostnader 1person: 3600 kr/mån

Årslön: 37k*12 = 444 k brutto
Månadsnetto med skattetabell 33: 28700 kr/mån

Lånekostnader: 1miljon i lån (klart belåningsgrad)
1% amortering, 7% ränta -> 80k/år, ca 6700 kr/mån.

Kostnad hushåll + boende:
16400 kr

Detta exkluderar transportkostnader, andra lån och om det finns barn boende i hemmet, även underhåll på bostaden är inte inräknat och detta går att beräkna till ca 1% av bostadsvärdet/år. 4 miljonersvilla -> ca 40k/år, eller 3300 kr/mån.

Rimligen är detta inom vad du klarar av, det hänger dock på rätt många "om" som du inte delat med dig av. Har du t ex en bil på 5-6k/mån + ett barn i hemmet så spricker kalkylen rejält för banken.

sorry trodde bara det skulle komma något simpelt svar ingen som skriver så här ordentligt svar. har 2 barn som kommer bo varannan vecka. har inga lån/avbetalningar förutom huslånet på exakt 943tkr. har själv suttit och räknat ihop alla kostander jag har nu när hon bestämde sig för att dra dagen innan nyår. har räknat ut alla fasta kostnader som amortering,ränta,försäkringar,förskola,blöjor,el,sopor,slamtömning mm och kommer ha ca 11tkr kvar varje månad. självklart diffar det lite mellan månaderna särskilt nu när elen är dom den är men som nu när elen ligger på 4tkr i månaden för min del så är det den summan jag har räknat på att jag kommer ha ca 11tkr kvar

Permalänk
Skrivet av minivarg:

sorry trodde bara det skulle komma något simpelt svar ingen som skriver så här ordentligt svar. har 2 barn som kommer bo varannan vecka. har inga lån/avbetalningar förutom huslånet på exakt 943tkr. har själv suttit och räknat ihop alla kostander jag har nu när hon bestämde sig för att dra dagen innan nyår. har räknat ut alla fasta kostnader som amortering,ränta,försäkringar,förskola,blöjor,el,sopor,slamtömning mm och kommer ha ca 11tkr kvar varje månad. självklart diffar det lite mellan månaderna särskilt nu när elen är dom den är men som nu när elen ligger på 4tkr i månaden för min del så är det den summan jag har räknat på att jag kommer ha ca 11tkr kvar

Som andra föreslagit. Kika med andra banker. Vi fick tex nej av min bank som jag vart kund hos i 10 år när vi skulle köpa hus. Varierar rätt ordentligt per bank.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av minivarg:

sorry trodde bara det skulle komma något simpelt svar ingen som skriver så här ordentligt svar. har 2 barn som kommer bo varannan vecka. har inga lån/avbetalningar förutom huslånet på exakt 943tkr. har själv suttit och räknat ihop alla kostander jag har nu när hon bestämde sig för att dra dagen innan nyår. har räknat ut alla fasta kostnader som amortering,ränta,försäkringar,förskola,blöjor,el,sopor,slamtömning mm och kommer ha ca 11tkr kvar varje månad. självklart diffar det lite mellan månaderna särskilt nu när elen är dom den är men som nu när elen ligger på 4tkr i månaden för min del så är det den summan jag har räknat på att jag kommer ha ca 11tkr kvar

Bil? Transportkostnader?

Troligen räknar du fina siffror, banken går ju på schablon. Gissningsvis räknar de på att barnen ska bo varje dag hos dig så det är vad som får vara i kalkylen.

Rimligen kan du få ut mer om du får tag på rätt bankman.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av minivarg:

sorry trodde bara det skulle komma något simpelt svar ingen som skriver så här ordentligt svar. har 2 barn som kommer bo varannan vecka. har inga lån/avbetalningar förutom huslånet på exakt 943tkr. har själv suttit och räknat ihop alla kostander jag har nu när hon bestämde sig för att dra dagen innan nyår. har räknat ut alla fasta kostnader som amortering,ränta,försäkringar,förskola,blöjor,el,sopor,slamtömning mm och kommer ha ca 11tkr kvar varje månad. självklart diffar det lite mellan månaderna särskilt nu när elen är dom den är men som nu när elen ligger på 4tkr i månaden för min del så är det den summan jag har räknat på att jag kommer ha ca 11tkr kvar

Skrivet av DavidtheDoom:

Bil? Transportkostnader?

Troligen räknar du fina siffror, banken går ju på schablon. Gissningsvis räknar de på att barnen ska bo varje dag hos dig så det är vad som får vara i kalkylen.

Rimligen kan du få ut mer om du får tag på rätt bankman.

Det fortsätter vara tunt med info, men kostanderna för en 2åring:
1260 kr/mån i mat
2800 kr/mån i individuella kostnader
+1000 kr/mån i hushållskostnaderna

Är det en 10åring så är det:
2320 kr/mån i mat
2160 kr/mån i individuella kostnader
+ 1000 kr/mån i hushållskostnader.

Så ca 5000 kr/mån extra per barn i schablonbelopp.

Så då blir mina tidigare siffror i tidigare inlägg:

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag justerade din rubrik till något mer beskrivande, se §3.1 i forumreglerna.

För att svara på din fråga så är det rätt tydligt att det behövs mer information.
Barn i hemmet? Bil? Andra lån? Underhåll, uppvärmningskostnader? Tomträttsgäld etc.

Konsumentverket gör kalkyler varje år för levnadskostnader, de ligger som bas för bankens kalkyl, lägg sedan till att kalkylräntan är ca 7% på lånet numera.

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/berakn...

Jag gör antagandet mellanstor stad + bara dig i hushållet, bara matlådor till jobbet, inga uteluncher:
Mat: ca 3700 kr/mån
Individuella månadskostnader: 2400 kr/mån
Hushållskostnader 1person: 3600 kr/mån

Årslön: 37k*12 = 444 k brutto
Månadsnetto med skattetabell 33: 28700 kr/mån

Lånekostnader: 1miljon i lån (klart belåningsgrad)
1% amortering, 7% ränta -> 80k/år, ca 6700 kr/mån.

Kostnad hushåll + boende:
16400 kr

Detta exkluderar transportkostnader, andra lån och om det finns barn boende i hemmet, även underhåll på bostaden är inte inräknat och detta går att beräkna till ca 1% av bostadsvärdet/år. 4 miljonersvilla -> ca 40k/år, eller 3300 kr/mån.

Rimligen är detta inom vad du klarar av, det hänger dock på rätt många "om" som du inte delat med dig av. Har du t ex en bil på 5-6k/mån + ett barn i hemmet så spricker kalkylen rejält för banken.

Från 16400 kr/mån till snarare 26400 kr/mån, exklusive bil/transportkostnader till jobbet.
Det börjar helt enkelt bli lite tajtare än vad banken är sugen på. Så vitt jag vet så brukar banken räkna i överkant, inte underkant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

De har olika sätt att räkna om de vill låna ut pengar till en person eller inte. Visst kan man komma med egna kalkyler som visar att man tror sig kunna vara mer sparsam än vad en vanlig person är i deras kalkyler, jag tror dock inte de ger så mycket för de egna kalkylerna.

Om man är 100% säker på att man kommer fixa betala av lånet med räntor, så kanske man kan be ens föräldrar gå in som borgensman? Förutom då att testa och fråga en annan bank såklart. En risk finns att räntan och lånevillkoren kan bli högre ju "högre risk" man är.

*edit*
Att bli borgensman ska man passa sig för, personen man går i god för kan sänka hela ens ekonomi. Det är typ då endast föräldrar som kan gå med på detta.