Har jag fått luftrenare på bakfoten?

Permalänk

Har jag fått luftrenare på bakfoten?

Min lägenhet blir dammig riktigt snabbt, och trots regelbunden städning så kommer allt damm bara tillbaka efter ca 2-3 dagar... Jag har försökt med nästan allt, tills att jag hörde talas om luftrenare i min jakt på städtips. När jag gjorde lite efterforskning på just luftrenare så verkade de som att de kanske skulle kunna vara svaret på mitt dammproblem! Så på Black Friday slog jag till på en Philips 800 Series.

Jag ställde in den i mitt sovrum där jag har speldatorn(som också var rejält dammig efter bara 3 månaders användning). Men 2-3 dagar efter installation som var direkt efter en storstädning så fick jag samma resultat som innan. Kanske t.om värre? Jag var beredd på att den kanske inte skulle hjälpa lika mycket som folk online hade påstått, men det här var under alla förväntningar. Jag har dubbelkollat och den är rätt uppsatt, d.vs inget filter som fortfarande ligger i sin plast. Jag har rengjort filtret två gånger nu, och det är inte i närheten av lika mycket damm där som i resten av rummet. Bildas t.om ett litet lager på LED-knappen... Rummet är på ~16m² och den påstås vara effektiv up till 48m².

Har jag fått det här med luftrenare helt på bakfoten? Eller städar jag "fel"?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

om du håller upp solen och tittar så är det säkert mindre skit i luften som far runt men det låter spontant att du snarare skulle ha en schysst robotdammsugare om det finns möjlighet?

Permalänk
Medlem

Det låter konstigt att en lägenhet blir dammig så fort om du nyttjar den normalt och det inte pågår några renoveringsarbete med slipdamm eller liknande. Det låter faktiskt lite extremt.
Hur mkt damm hade fastnat i filtret?
Har du aktiv ventilation typ FTX där det trycks in luft i lägenheten i "rena" utrymmen och sugs ut i smutsiga som kök och badrum?

Permalänk
Medlem

Hur är det med ventilationen? Undertryck?

Är luften väldigt torr? Det kan göra att dammet sprider sig lätt, testa med luftfuktare.

Tvättmaskin/torktumlare inne i lägenheten? Testa att alltid tvätta/torka med stängd dörr.

Permalänk
Medlem

Jag tror de framför allt har effekt på väldigt små partiklar. Såna som håller sig svävande hela tiden eller mycket länge. Rökpartiklar (från tobaksrökning, levande ljus, öppen eld, stekos, m m) och de finaste dammpartiklarna. Det grövre dammet, som hudflagor, hårstrån och textilfibrer, faller nog ner innan det hinner passera genom en luftrenare. Men såna stora partiklar är inte besvärliga för oss, eftersom de knappt finns i luften vi andas och enkelt transporteras ut om vi får i oss det. De finare partiklarna når mycket längre ner i lungorna och kan vara skadliga. Där behövs luftreningen mest, och det är där jag tror, med betoning på tror, att de har effekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har haft flera olika luftrenare i många år, är ju ingen mirakelgrej mot damm men det är starkt märkbart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det en nybyggd lägenhet? Nybyggda hus och lägenheter dammar ordentligt cirka första halvåret efter man flyttat in när allt "sätter sig". Är tyvärr inte mycket att göra åt i så fall, annat än att städa eller som någon nämnde införskaffa robotdammsugare för att i alla fall få golven rena

Permalänk
Medlem

https://www.philips.se/c-e/artiklar/hemmiljo/luftrenare/motverka-damm-och-kvalster-med-luftrenare.html
Från Philips hemsida:

Får man mindre damm med hjälp av en luftrenare?

Luftrenarens effektiva filtrering fångar upp små dammpartiklar medan de fortfarande är luftburna vilket gör att man också får mindre damm som faller ner på golv och möbler. Men, ingen luftrenare ersätter dock noggrann städning av ditt hem så om du upplever damm på golv och andra ytor är det bäst att ta fram städutrustningen och börja rengöra. Men om du upplever sympton från dammallergi även fast du städar kontinuerligt är en luftrenare ett bra komplement för att ta bort de partiklar som finns i luften som kan bidra till att du känner av symptomen.

Permalänk
Medlem

Du har inte köpt nya kläder (T-shirt, sockor)? Om du skakar lite din T-shirt, eller slår lite med dina sockor, mot solen så ser du var dammet kommer ifrån. Dina sängkläder skakar loss en del varje gång du vänder dig osv. Du säger att du har speldatorn i sovrummet. Det är i min mening den sämsta kombinationen då sängkläderna släpper ganska mycket varje gång du vänder dig/lägger dig. Dessutom när du sitter still långa perioder vid datorn så rör sig fötterna okontrollerat och då släpper sockorna väldigt mycket ludd ifrån sig. Det är därför jag alltid går barfota hemma.

Du kan ju överväga myskläder i ett material som inte dammar så mycket. Tänk bara på att syntetkläder kan generera statisk elektricitet, blandmaterial kanske är bättre. Sen så köra en fuktig trasa på alla plana ytor så ofta som du orkar. (dagligen). Gardiner, dammet hänger sig på dessa och med tiden så blir de mättade och släpper i större enheter, tvätta dessa två gånger per år.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Philips 4000i Series Luftrenare
tillsammans med en Roborock S7 som städar
alla rum tre dagar i veckan och hallen fem dagar i veckan
och jag upplever att det är betydligt mindre damm i lägenheten nu.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk

Min bostadsrätt har filter vid varje fönster/element... Kanske din lya har det också? Är det hyres eller bostadsrätt så kontakta kanske då hyresvärden eller föreningen och hör om någon annan har liknande problem i kåken!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Som andra redan påpekat bör du nog försöka reda ut vad källan till allt damm är till att börja med eftersom det inte låter normalt. Se över ventilation är nog ett bra första steg.

Vad gäller luftrenare så är min erfarenhet att så pass små maskiner har väldigt marginell effekt på synligt damm (i sammanhanget stora partiklar). Det behövs mycket högre luftflöde för det och helst placering mitt i rummet om det är 360°-intag vilket sällan är praktiskt. Man måste också vara medveten om att CADR-värden och rumsstorlek som anges gäller högsta hastighet och ideala förhållanden.

I en tidigare bostad på ca 35 kvadrat som låg nära en vältrafikerad väg körde jag en Acetec APU 500. När den gick på full hastighet (520m³/h) så var det som en mindre tornado i lägenheten och först då märktes det riktigt stor skillnad på synligt damm.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

om du håller upp solen och tittar så är det säkert mindre skit i luften som far runt men det låter spontant att du snarare skulle ha en schysst robotdammsugare om det finns möjlighet?

Ska titta på det. Men kan mitt problem vara att dammet på golvet "flyger upp" och sätter sig överallt? Vill ändå påstå att jag dammsuger väl.

Skrivet av reverend benny:

Det låter konstigt att en lägenhet blir dammig så fort om du nyttjar den normalt och det inte pågår några renoveringsarbete med slipdamm eller liknande. Det låter faktiskt lite extremt.
Hur mkt damm hade fastnat i filtret?
Har du aktiv ventilation typ FTX där det trycks in luft i lägenheten i "rena" utrymmen och sugs ut i smutsiga som kök och badrum?

Ja, det har varit ett mysterium länge nu... Jag skulle inte säga att det är jättemycket damm i luftrenarens filter jämfört med hur mycket som återfinns i t.ex datorns dammfilter. Och det är passiv ventilation.

Skrivet av Mulle:

Hur är det med ventilationen? Undertryck?

Är luften väldigt torr? Det kan göra att dammet sprider sig lätt, testa med luftfuktare.

Tvättmaskin/torktumlare inne i lägenheten? Testa att alltid tvätta/torka med stängd dörr.

Jag skulle inte säga att luften är jättetorr. Det finns både tvättmaskin & torktumlare, men den dörren brukar alltid vara stängd när de körs, speciellt den sistnämnda.

Skrivet av cyklonen:

Jag tror de framför allt har effekt på väldigt små partiklar. Såna som håller sig svävande hela tiden eller mycket länge. Rökpartiklar (från tobaksrökning, levande ljus, öppen eld, stekos, m m) och de finaste dammpartiklarna. Det grövre dammet, som hudflagor, hårstrån och textilfibrer, faller nog ner innan det hinner passera genom en luftrenare. Men såna stora partiklar är inte besvärliga för oss, eftersom de knappt finns i luften vi andas och enkelt transporteras ut om vi får i oss det. De finare partiklarna når mycket längre ner i lungorna och kan vara skadliga. Där behövs luftreningen mest, och det är där jag tror, med betoning på tror, att de har effekt.

Det var så jag också uppfattade luftrenare, därav att jag blev lite skeptisk till att de skulle hjälpa märkbart. Om jag inte sprejar deodorant eller likande i samma rum så ligger luftkvalitén alltid på högsta enligt den. Men jag är lite desperat att få bukt med det här så jag provade på, men trodde aldrig att det skulle landa mer damm på alla ytor när den körs...

Skrivet av BergEr:

Har haft flera olika luftrenare i många år, är ju ingen mirakelgrej mot damm men det är starkt märkbart.

Skrivet av Jefe:

Jag använder en Philips 4000i Series Luftrenare
tillsammans med en Roborock S7 som städar
alla rum tre dagar i veckan och hallen fem dagar i veckan
och jag upplever att det är betydligt mindre damm i lägenheten nu.

Hade önskat att så var fallet, men jag kan nästa svära på att jag ser mer damm på alla ytor efter att jag skaffade den.

Skrivet av Jeebentoft:

Är det en nybyggd lägenhet? Nybyggda hus och lägenheter dammar ordentligt cirka första halvåret efter man flyttat in när allt "sätter sig". Är tyvärr inte mycket att göra åt i så fall, annat än att städa eller som någon nämnde införskaffa robotdammsugare för att i alla fall få golven rena

Hela fastigheten är byggd på 40-talet. Ska kolla på det sistnämnda!

Skrivet av Javis:

https://www.philips.se/c-e/artiklar/hemmiljo/luftrenare/motverka-damm-och-kvalster-med-luftrenare.html
Från Philips hemsida:

Får man mindre damm med hjälp av en luftrenare?

Luftrenarens effektiva filtrering fångar upp små dammpartiklar medan de fortfarande är luftburna vilket gör att man också får mindre damm som faller ner på golv och möbler. Men, ingen luftrenare ersätter dock noggrann städning av ditt hem så om du upplever damm på golv och andra ytor är det bäst att ta fram städutrustningen och börja rengöra. Men om du upplever sympton från dammallergi även fast du städar kontinuerligt är en luftrenare ett bra komplement för att ta bort de partiklar som finns i luften som kan bidra till att du känner av symptomen.

Det såg jag också i bruksanvisningen, men som jag nämnde ovan så skulle ändå vilja påstå att jag städar noggrant.

Skrivet av mc68000:

Du har inte köpt nya kläder (T-shirt, sockor)? Om du skakar lite din T-shirt, eller slår lite med dina sockor, mot solen så ser du var dammet kommer ifrån. Dina sängkläder skakar loss en del varje gång du vänder dig osv. Du säger att du har speldatorn i sovrummet. Det är i min mening den sämsta kombinationen då sängkläderna släpper ganska mycket varje gång du vänder dig/lägger dig. Dessutom när du sitter still långa perioder vid datorn så rör sig fötterna okontrollerat och då släpper sockorna väldigt mycket ludd ifrån sig. Det är därför jag alltid går barfota hemma.

Du kan ju överväga myskläder i ett material som inte dammar så mycket. Tänk bara på att syntetkläder kan generera statisk elektricitet, blandmaterial kanske är bättre. Sen så köra en fuktig trasa på alla plana ytor så ofta som du orkar. (dagligen). Gardiner, dammet hänger sig på dessa och med tiden så blir de mättade och släpper i större enheter, tvätta dessa två gånger per år.

Jag trodde faktiskt att majoriteten av dammet kom från sängkläderna, men nu skakar jag ut dessa en gång i veckan och det är fortfarande ingen skillnad... Nu på vintern så sitter jag i mysbyxor hemma där utsidan är polyester och ett par tofflor. Skakade ur gardinerna precis innan luftrenaren kom också, de var dammiga men tydligen inte en sån stor faktor hos mig...

Skrivet av Markus1987:

Min bostadsrätt har filter vid varje fönster/element... Kanske din lya har det också? Är det hyres eller bostadsrätt så kontakta kanske då hyresvärden eller föreningen och hör om någon annan har liknande problem i kåken!

Nej, ingen filtrerad ventilation.

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror de framför allt har effekt på väldigt små partiklar. Såna som håller sig svävande hela tiden eller mycket länge. Rökpartiklar (från tobaksrökning, levande ljus, öppen eld, stekos, m m) och de finaste dammpartiklarna. Det grövre dammet, som hudflagor, hårstrån och textilfibrer, faller nog ner innan det hinner passera genom en luftrenare. Men såna stora partiklar är inte besvärliga för oss, eftersom de knappt finns i luften vi andas och enkelt transporteras ut om vi får i oss det. De finare partiklarna når mycket längre ner i lungorna och kan vara skadliga. Där behövs luftreningen mest, och det är där jag tror, med betoning på tror, att de har effekt.

Håller med ovanstående; luftrenare handlar i första hand om att förbättra luftens kvalitet (viktigt för allergiker bl a) och inte att minska mängden synligt damm. Har man problem med det sistnämnda är det framför allt sina städrutiner man vill se över, alternativt införskaffa en robotdammsugare som får rulla någon gång i veckan eller så ofta som det behövs.

Jag har själv en luftrenare av samma modell som OP och märkte en tydlig skillnad på luftkvalitén i sovrummet; tidigare vaknade jag ofta med nästäppa på morgonen (troligtvis pga känslighet mot luftburna allergener och andra småpartiklar) men redan efter första natten med luftrenaren igång så upplevde jag en klar förbättring. Har visserligen ingen erfarenhet av andra luftrenare men kan, åtminstone rent anekdotiskt, intyga att just denna Philips-modellen funkar för att rena mindre lokaler.

Men som sagt, fortfarande bara ett komplement till "riktig" dammstädning.

Permalänk
Medlem

Vill du ha det dammfritt så är det denna som gäller. Pullman 2000 incl. hepa-filter. Helt suverän produkt. Fångar partiklar så små som asbest.

Eller så börjar du dammsuga som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Colorful One:

Ska titta på det. Men kan mitt problem vara att dammet på golvet "flyger upp" och sätter sig överallt? Vill ändå påstå att jag dammsuger väl.

Damm kan fästa på allt. Hur ofta torkar du av väggar och tak? Dom ytorna är perfekta grogrunder för damm.

Hur ofta byter du diverse filter i dammsugaren? Dessa ska bytas regelbundet, detsamma gäller dammsugspåsen.

Citat:

Det var så jag också uppfattade luftrenare, därav att jag blev lite skeptisk till att de skulle hjälpa märkbart.

Luftrenare har en enda funktion och det är att förbättra luftkvaliten inomhus, alla dessa påstående om mindre damm är PR trolleri. Luftrenaren borde även placeras mer centralt i lägenheten t.ex vardagsrummet.

Har du problem med dålig luft i sovrummet ska du istället ha en luftfuktare.

Permalänk
Medlem

vanliga luftrenare är ju som en stationär dammsugare, dvs den kommer nog ta en del av dammet i sin absoluta närhet men inte mer än så, däremot hjälper dom mot fina partiklar/allergener i luften. köp en vettig robotdammsugare i stället om målet är att minska dammet. sedan kan det vara lönt med luftfuktare som drar ner dammet till golvet så det inte far runt så mycket.
som tips om det är bättre luft du vill ha på grund av allergi, kolla på purify från ozonair, bästa luftrenare jag någonsin testat. (enda som verkligen fungerat för mig) obs dock att som alla andra tar den inte bort damm utan bara lukt och allergener.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Luftrenare hjälper mot damm, men det räcker inte att bara ha en i ett rum och tro att det gör under. Jag har 4 st i min lägenhet men den som gör mest är den som står i garderoben, sedan den installerades har mängden damm som yr runt i garderoben minskat rejält och man får dammsuga bort mycket damm varje vecka från filtret. Det krävs såklart städning för att bli av med dammet på golv mm men att städa ofta i kombination med luftrenare som fångar upp dammet i luften fungerar bra tycker jag.

En luftrenare som körs på auto kommer inte heller fånga upp speciellt mycket då det är för lite luft som passerar, när robotdammsugarna går så går mina luftrenare automatiskt på 100% för att fånga upp så mycket som möjligt som yr upp.

Permalänk
Skrivet av Joshua2024:

Damm kan fästa på allt. Hur ofta torkar du av väggar och tak? Dom ytorna är perfekta grogrunder för damm.

Hur ofta byter du diverse filter i dammsugaren? Dessa ska bytas regelbundet, detsamma gäller dammsugspåsen.

Luftrenare har en enda funktion och det är att förbättra luftkvaliten inomhus, alla dessa påstående om mindre damm är PR trolleri. Luftrenaren borde även placeras mer centralt i lägenheten t.ex vardagsrummet.

Har du problem med dålig luft i sovrummet ska du istället ha en luftfuktare.

Hm, själva väggarna ovanför huvudnivå brukar jag inte köra på väldigt ofta om jag inte ser att det är dammig där. Taket brukar jag också bara köra om jag ser någon lång "dammsvans" hänga.

Skrivet av Aktsu:

En luftrenare som körs på auto kommer inte heller fånga upp speciellt mycket då det är för lite luft som passerar, när robotdammsugarna går så går mina luftrenare automatiskt på 100% för att fånga upp så mycket som möjligt som yr upp.

Det där lät ganska intressant, är bägge från samma märke eller hur har du det upsat?

Tusen tack för alla svar hittills! Sitter dock fortfarande och funderar på om jag ska skicka tillbaka luftrenaren... Är fortfarande ett frågetecken när det kommer till vart dammet kan komma ifrån. Städade i fredags och det är redan ett lager över hela skrivbordet och allt på det. Kanske en överreaktion, men det är t.om ett lager som håller på att bildas på telefonen efter bara 3 timmar...

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Colorful One:

Det där lät ganska intressant, är bägge från samma märke eller hur har du det upsat?

Tusen tack för alla svar hittills! Sitter dock fortfarande och funderar på om jag ska skicka tillbaka luftrenaren... Är fortfarande ett frågetecken när det kommer till vart dammet kan komma ifrån. Städade i fredags och det är redan ett lager över hela skrivbordet och allt på det. Kanske en överreaktion, men det är t.om ett lager som håller på att bildas på telefonen efter bara 3 timmar...

Har 3 olika typer egentligen, två av dem som är i vardagsrum och sovrum styr jag via Home Assistant och det är de som går upp på max när dammsugarna går. Den i vår garderob körs alltid på ett relativt högt läge (skulle uppleva den som störande om jag hade den i samma rum som jag var i) men det är också den som samlar in mest damm.

Jag har iaf fått ned dammnivån i två olika lägenheter med luftrenare, sen hjälper det mot pollen också så jag slipper vara allergisk på sommaren. I den lägenhet vi bor i nu kommer nog mycket damm dels från garderoben med heltäckningsmatta med mera och att vi har torktumlare i badrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Colorful One:

Tusen tack för alla svar hittills! Sitter dock fortfarande och funderar på om jag ska skicka tillbaka luftrenaren... Är fortfarande ett frågetecken när det kommer till vart dammet kan komma ifrån. Städade i fredags och det är redan ett lager över hela skrivbordet och allt på det. Kanske en överreaktion, men det är t.om ett lager som håller på att bildas på telefonen efter bara 3 timmar...

Din luftrenare kommer ju blåsa runt massa damm i början om det är dåligt städat.

När torkade du av väggar och tak senast? Många vet ju inte ens att det är en grej att göra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Din luftrenare kommer ju blåsa runt massa damm i början om det är dåligt städat.

När torkade du av väggar och tak senast? Många vet ju inte ens att det är en grej att göra.

Om jag ska vara helt ärlig så räknas jag nog in bland dem... Har kollat på flera sidor om städtips och ingen har nämnt det än. Takfläktar är det närmsta jag kom i de tips jag hittade.

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem

Något jag upplever gör stor skillnad är att torktumla alla sängkläder och handdukar.
Även dammsuga sängen när sängkläderna är i tvätten.

Sen kan man också torktumla kläder och även "finkläder" en liten stund på soft program och se vad mycket som hamnar i filtret.

Ta ut mattor och ruska dem och dammsuga dem.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Något jag upplever gör stor skillnad är att torktumla alla sängkläder och handdukar.
Även dammsuga sängen när sängkläderna är i tvätten.

Sen kan man också torktumla kläder och även "finkläder" en liten stund på soft program och se vad mycket som hamnar i filtret.

Ta ut mattor och ruska dem och dammsuga dem.

Jag skulle precis skriva tvärtom, så jag blev förvånad av ditt inlägg.

Sedan vi slutade torktumla, kör max 45 minuter (endast handdukar och sängkläder), så är det mindre damm i anslutning till torktumlaren.
Vi har en sådan där som filtrerar ut luften i rummet den står i, ej ansluten till någon ventilation.

Permalänk
Medlem

Jag har använt olika luftrenare från 15 år tillbaka, från prisvärda modeller från pris 2000-5000:-

dåvarande två rum på 38m*2, hall, badrum och walking closet. Hade jag en i vardags rum och en i sovrum, hade bägge på max hastighet i 1-2 timmar innan jag kom hem vilket jag aktiverade med medföljande app.

och det blir stor skillnad, speciellt när ens kärlek flytta in och hen vill ha gardiner och mer textiler i lägenheten.

mina två maskiner kunde ha ett tjockt lager av damm i filtret efter 6-8mån och hår.

Permalänk
Skrivet av aragon:

vanliga luftrenare är ju som en stationär dammsugare, dvs den kommer nog ta en del av dammet i sin absoluta närhet men inte mer än så, däremot hjälper dom mot fina partiklar/allergener i luften. köp en vettig robotdammsugare i stället om målet är att minska dammet. sedan kan det vara lönt med luftfuktare som drar ner dammet till golvet så det inte far runt så mycket.
som tips om det är bättre luft du vill ha på grund av allergi, kolla på purify från ozonair, bästa luftrenare jag någonsin testat. (enda som verkligen fungerat för mig) obs dock att som alla andra tar den inte bort damm utan bara lukt och allergener.

Ozonair Purify säljs ju knappt av någon affär är den på utgående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ozonair Purify säljs ju knappt av någon affär är den på utgående?

det tror jag inte, dom har nästan uteslutande sålt den själva i sin butik online. annars är det typ elon som är dom enda jag vet sålt dom

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Rozgar23:

Jag har använt olika luftrenare från 15 år tillbaka, från prisvärda modeller från pris 2000-5000:-

dåvarande två rum på 38m*2, hall, badrum och walking closet. Hade jag en i vardags rum och en i sovrum, hade bägge på max hastighet i 1-2 timmar innan jag kom hem vilket jag aktiverade med medföljande app.

och det blir stor skillnad, speciellt när ens kärlek flytta in och hen vill ha gardiner och mer textiler i lägenheten.

mina två maskiner kunde ha ett tjockt lager av damm i filtret efter 6-8mån och hår.

Vilken modell kör du just nu?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Colorful One:

Vilken modell kör du just nu?

Viomi air purifier pro

Permalänk

Gjorde rent både väggar & tak nu under städningen, provade också med att köra utan luftrenaren på i några dagar. Verkar dock vara lika mycket damm nu som det var för någon vecka sen med den på...

Vad för slutsats ska man dra här? Lika bra att skicka tillbaka den och investera i något annat?

Visa signatur

Specifikationer kommer snart!