Hur funkar Fedex i Sverige?

Permalänk
Medlem

Hur funkar Fedex i Sverige?

Hejsan,

Tänkte beställa lite prylar från EU. Firman vill skicka paketen via Fedex.

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med dem? Levererar de till Postombud, eller lämnar de paket vind för våg ute vid brevlåda eller ytterdörren likt katastrofföretaget UPS?

De som funkar bra där vi bor är generellt DHL, DBSchenker och oftast Postnord, då man normalt kan hämta hos ombud.

Alla svar välkomnas...

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Medlem

Beror lite hur du bor ? men dom ska leverera hem till dörren är man inte hemma så gör dom väl ett nytt försök annars får man hämta det hos deras ombud tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

Hejsan,

Tänkte beställa lite prylar från EU. Firman vill skicka paketen via Fedex.

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med dem? Levererar de till Postombud, eller lämnar de paket vind för våg ute vid brevlåda eller ytterdörren likt katastrofföretaget UPS?

De som funkar bra där vi bor är generellt DHL, DBSchenker och oftast Postnord, då man normalt kan hämta hos ombud.

Alla svar välkomnas...

UPS har också ombud FYI, jag har fått paket flera gånger via UPS till ombud. Men Fedex hade sist jag använde typ 1 ombud i Stockholm. Tror inte de har många ombud alls tyvärr.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

UPS har också ombud FYI, jag har fått paket flera gånger via UPS till ombud. Men Fedex hade sist jag använde typ 1 ombud i Stockholm. Tror inte de har många ombud alls tyvärr.

UPS bryr sig inte om att man har valt "leverera till ombud" där jag bor. De lämnar ändå paketen obevakade utanför ytterdörren i kyla, regn och rusk.

Men det var mer Fedex jag var nyfiken på. Om de generellt lämnas eller hamnar hos postombud..

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk

Hade FedEx leverans i tisdags. Fick telefonsamtal 3 min innan leverans utan att jag visste att de skulle komma. Var som tur hemma så det löste sig.

Annars är tidigare erfarenheter helt okej med FedEx, har haft att jag skjutit på leverans någon dag när de ringt utan några konstigheter. De är klart bättre än UPS vilka knappt ens försöker med utleverans. Har aldrig haft att mitt paket hamnat hos ombud med FedEx. Till och med fått det till arbetsplatsen en gång (bor 20min bil ifrån arbetsplatsen).

Har alltid behövt skriva under att jag mottagit leveransen med en signatur.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Hade FedEx leverans i tisdags. Fick telefonsamtal 3 min innan leverans utan att jag visste att de skulle komma. Var som tur hemma så det löste sig.

Annars är tidigare erfarenheter helt okej med FedEx, har haft att jag skjutit på leverans någon dag när de ringt utan några konstigheter. De är klart bättre än UPS vilka knappt ens försöker med utleverans. Har aldrig haft att mitt paket hamnat hos ombud med FedEx. Till och med fått det till arbetsplatsen en gång (bor 20min bil ifrån arbetsplatsen).

Har alltid behövt skriva under att jag mottagit leveransen med en signatur.

Bra info, tack!

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Snusfri

Paketet kommer till Postnords utlämningsställe i din stad, dvs inte ica, Willys eller så.

#19389095

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

UPS har också ombud FYI, jag har fått paket flera gånger via UPS till ombud. Men Fedex hade sist jag använde typ 1 ombud i Stockholm. Tror inte de har många ombud alls tyvärr.

Javisst har UPS det, och så här ”bra” kan det fungera då:
#19329152

(Finns några uppföljande inlägg också.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Paketet kommer till Postnords utlämningsställe i din stad, dvs inte ica, Willys eller så.

#19389095

För Fedex? Dvs "Stora postterminalen" i regionen, inte lokala postombudet?

Visa signatur

Köttfärskonfetti

Permalänk
Snusfri
Skrivet av wowtip:

För Fedex? Dvs "Stora postterminalen" i regionen, inte lokala postombudet?

PostNord Företagscenter kom det till här.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Brukar funka bra om man är hemma när dom kommer. Förra gången var jag inte det och fick meddelande om att man skulle gå in på en länk för att boka om utkörningen. Länken funkade inte, så jag kontaktade deras chatt som lovade att fixa ny utkörning.
Efter två dagar hade jag fortfarande inte fått nått meddelande att det var på väg, och jag började närma mig datumet för när paketet returneras.
Tänkte ringa dom, men då visar det sig att man måste ha ett Fedex kundnummer, vilket jag inte har, jag är ju mottagare.
Slutade med att jag fick åka ut till deras lager på Landvetter flygplats där dom spenderade 20 min. att springa runt och leta innan dom hittade paketet.

Permalänk
Skrivet av wowtip:

Hejsan,

Tänkte beställa lite prylar från EU. Firman vill skicka paketen via Fedex.

Någon som har erfarenhet av hur det funkar med dem? Levererar de till Postombud, eller lämnar de paket vind för våg ute vid brevlåda eller ytterdörren likt katastrofföretaget UPS?

De som funkar bra där vi bor är generellt DHL, DBSchenker och oftast Postnord, då man normalt kan hämta hos ombud.

Alla svar välkomnas...

Jag får någon gång per år frakt från en firma i USA, som använt FedEx, småpaket. Bor numera på mindre ort, 4 mil ifrån där FexEx har budbilar.

Och jisses, ibland har jag undrat om FedEx har transport som hobby i Sverige. Min favorit är när underleverantören DSV (som sköter sig) kom förbi dåvarande lägenhetsområde, med lastbil med långt släp. Gudskelov en chaufför med huvudet på skaft, så vi redde ut rätt gata, som kundtjänst fått fel två gånger, samt även hur han smidigast kunde stanna på rätt ställe.

Så varannan gång alltid NÅGOT som krånglar eller är fel.

De gånger de fungerat, så har de lämnat hos PostNord, och de har full koll åtminstone i mina hemtrakter, sköter sig exemplariskt.

Nu har det företaget börjat anlita DHL istället och jag kunde pusta it. Schenker, DHL, PostNord, knappt haft något problem alls med dem. UPS någon gång bara lämnat paket. Eller enda gången jag köpt ifrån Schein, Malmöfirma mycket konstig om man kollade dem, men leverans kl 3 på natten den tid de lova, i brevlådan, lugnt.

(Enda jag kan klaga på är att Tullen tar sådan tid, men det får man ofta bra information om)

Inte fått något från FedEx på ett tag, så de kan ha skärpt sig. Och så länge de använder PostNord för mindre orter, desto säkrare för mig åtminstone.

Korrigerade fedex kontor
Permalänk
Medlem

Tänk på att Fedex kan använda TNT för hemleveranser. Ingen förvarning heller. Väldigt lätt att missa om man har beställt något för flera veckor sedan.

Permalänk
Medlem

I storstäderna levererar Fedex själva. De har ingen service point. I Göteborg kan man krångla sig till att hämta det ute vid flygplatsen, annars försöker de igen/man får välja datum för ny leverans på hemsidan. De var även mottagliga för lite specialinstruktioner om man ringde supporten. Så ring dit innan leverans med eventuella önskemål.

I mindre städer verkar det som de använder sig av andra fraktbolag för slutleveransen och då kan det nog variera..

I rangordningen så ligger de till ungefär såhär
PostNord/DHL Express
Schenker/FedEx
.
.
.
.
.
Plats 5000. UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

I storstäderna levererar Fedex själva. De har ingen service point. I Göteborg kan man krångla sig till att hämta det ute vid flygplatsen, annars försöker de igen/man får välja datum för ny leverans på hemsidan. De var även mottagliga för lite specialinstruktioner om man ringde supporten. Så ring dit innan leverans med eventuella önskemål.

I mindre städer verkar det som de använder sig av andra fraktbolag för slutleveransen och då kan det nog variera..

I rangordningen så ligger de till ungefär såhär
PostNord/DHL Express
Schenker/FedEx
.
.
.
.
.
Plats 5000. UPS

Nu tyckte jag du var lite väl generös åt UPS.

I övrigt håller jag med. Fedex har fungerat bra här (Göteborg), har inte haft jättemånga leveranser ska sägas. Har också varit med om att de löst leverans när jag inte vart hemma, utan de svängde förbi Chalmers (6 km från där jag bodde) utan knot

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowtip:

UPS bryr sig inte om att man har valt "leverera till ombud" där jag bor. De lämnar ändå paketen obevakade utanför ytterdörren i kyla, regn och rusk.

Nähä, hos mig går det alldeles utmärkt (så länge avsändaren tillåter att paketet får åka till ombudet).

Skrivet av ztenlund:

Javisst har UPS det, och så här ”bra” kan det fungera då:
#19329152

(Finns några uppföljande inlägg också.)

Ok, inga såna problem för mig. Fungerat alldeles utmärkt för mig med UPS

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Lånar denna tråd lite

FedEx skulle leverera ett paket i torsdags, jag satt och väntade, det kom inget paket. Datum ändrades till fredag.
Hade ej möjlighet att sitta hemma hela dagen, så jag tänkte att de får väl försöka leverera och byta dag igen.

Men nej, 15:30 får jag ett SMS att de levererat paketet. Kan inte ta mig hem förens senare på kvällen och det ligger inget paket där utanför lägenhetsdörren. Enligt leveransbeviset är paketet även signerat vid leverans, det som gör det extra spännande är att namnet inte stämmer med mitt men det är samma initialer (efternamn fel, förnamn var bara skrivet som en initial men rätt). Det finns ingen i mitt trapphus, eller i centrala delarna av staden här som heter så enligt ratsit).

Försöker kontakta FedEx chat, men den skickar bara tillbaka en till startsidan.
Har mailat återförsäljaren (GB) och Fedex.

Enligt FedEx hemsida så måste de ha en underskrift av mottagaren för att lämna paket på "säker plats", annars ska de enligt rutin boka om leveransen.

Någon som varit med om något liknande? FedEx måste vara det sämsta transportbolaget vi har här i Sverige..

Permalänk
Medlem

Hittade inte mycket mer än denna tråden om Fedex och kan fylla på hur det fungerade för mig.

Bor i förort till sthlm, beställde ett paket från US. Betalade tull/skatt och frakt som en klumpsumma redan när jag betalade ordern.

Paketet skickades och levererades den dag som meddelades direkt när Fedex hämtat paketet. Jag var inte hemma när paketet levererades, budkillen ringde och sa att han kunde lämna paketet utan för min lgh-dörr om jag muntligt godkände det vilket jag gjorde.

Jag var lite orolig att det skulle krångla eller att jag skulle vara tvungen att åka ut till arlanda för att hämta paketet men det fungerade alltså bra för mig.

Visa signatur

Daniel