Webhallen stänger fem butiker – på en månad

Permalänk
Medlem

Tyvärr har butikena blivit lite hämtställen för onlineköp. man kollar om det man ska finns på webben bokar och hämtar upp i butik.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Förståeligt men trist, handlade en del i Sisjön. Var ju inte direkt någon kö där

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt de lägger ner några, i stort sett alla har butiker i enbart södra fjärdedelen av landet. Känns för mig som en kraftig överetablering.

Endast netonnet (som ägs av komplett) har några butiker längre norr, i umeå, sundsvall, östersund, och det är s.k "lagerbutiker" där man inte kan se eller klämma/känna på grejorna, ingen i butikerna som kan förklara eller demonstrera varorna, allt är i kartonger och man förväntas veta exakt vad man ska ha, och det är det få som gör.

Elgiganten har däremot lyckats sprida ut sig ganska väl och där kan man få se grejorna innan köp, och det är väl därför dit "alla" kunder i norr beger sig. De har börjat lite med datorkomponenter, men inte mycket, och de har ingen konkurrens, det märks på priserna.

Sedan finns det en del lokala småfjuttar som håller avsevärt högre priser och inte kan hänga med i vad som är nytt, de kan t.ex sälja 2 generationer gamla grejor och tar inte ens in det nya förrän det gamla är borta från hyllan. De för vanligtvis en ganska tynande tillvaro och överlever på reparationer och småfix.

Skulle t.ex inet, komplett, webhallen öppna en välsorterad butik i .. tja, låt säga östersund, så drar de säkerligen in kunder från hela området mellan trondheim och sundsvall, sveg och dorotea, eller en butik i gällivare, drar säkerligen kunder från abisko, arvidsjaur, kanske ända neråt kalix till. Man är ju van att åka lite längre här i norr.
Kedjorna gör oftast misstaget att lägga sig i kuststäderna och då täcks inte inlandet upp.

Permalänk
Sötast

Man kan undra lite hur framtiden kommer se ut för gågatorna med sina butiker....

Är det som i Trelleborg där man redan har 10+ friserare på 1500meter?
Det enda som kommer finnas är väl matbutiker, klädesbutiker och friserare eller något sådant.

Men visst, jag kan inte klaga, jag är en bidragande faktor i det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt värre att alla butiker i Malmö försvinner.
Fanns ju på flera ställen i Malmö förr, Mobilia, Triangeln, Djäknegatan.
Den på Södra Förstadsgatan flyttade från Triangeln för mindre än 1 år sedan tror jag.
Man borde iaf behålla en butik i Sveriges tredje största stad tycker jag.
Blir väl mer netonnet och inet nu då.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av pchelp:

Är inte 9 Jula butiker och 4 Biltema i Stockholm tillräckligt?

Tror han menar butiker som ligger centralt i städer etc, inte runtom i förorterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Trist, Webhallen är snart att betrakta endast som närvarande i Stockholmsområdet. De tre Webhallen i Göteborg som jag besökt genom åren är alla borta nu (eller strax då, alltså). Visst spelar säkert näthandel en roll, och hyror, men märkligt att det kan finans 50 klädaffärer, krimskramsbutiker, fan och hans moster, i vart och varenda köpcentrum, men teknikaffärer? Spelaffärer? Njaeae. Det går inte.

Fast den i Nordstan (i Femmanhuset) har dom väl inte annonserat att den ska läggas ned?
Sueveränt om man vill hämta saker samma dag och det blir ungefär samma pris som en billigare butik med frakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tyvärr har butikena blivit lite hämtställen för onlineköp. man kollar om det man ska finns på webben bokar och hämtar upp i butik.

Köpte faktiskt min senaste order i malmöbutiken på plats och inte pickup men vad gör det om dom flesta hämtar upp bara,, förstår att butikens försäljning tar stryk då...

En sak däremot med webhallens butiker i landet är att problemet är att många varor typ ett visst grafikkort eller nåt moderkort o liknande hade som sällan i lager om man lite mer akut behövde och inte pallade vänta handla online, så många gånger blev det ju en online order som man sen hämtade upp i butiken för att slippa frakten och det var bekvämast.. Förstår att dom inte kan lagerhålla det mesta men känns ändå då vad är vitsen med en butik om man ändå många gånger köpte det online för att sen hämta upp från butiken då man bodde nära när dom fanns på djäknegatan.. Webhallen var bättre innan dom försökte ta in för mycket i deras sortiment, dom skulle satsat på spel och datorgrejer endast inget mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast den i Nordstan (i Femmanhuset) har dom väl inte annonserat att den ska läggas ned?
Sueveränt om man vill hämta saker samma dag och det blir ungefär samma pris som en billigare butik med frakt...

Men hopplöst eftersom man måste in i centrum för att komma till den. Trängsel, köer, stor tidsåtgång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Aldrig varit i en webhallen butik.
Försöker köpa mycket i butik pga gynna butiker.

Men för min del har det blivit just den ekonomiska biten att köper bara vid behov. Inte längre bara för det är kul med nytt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är det som i Trelleborg där man redan har 10+ friserare på 1500meter?
Det enda som kommer finnas är väl matbutiker, klädesbutiker och friserare eller något sådant.

Du glömde de så sanslöst samhällsnyttiga kaféerna …

Permalänk
Medlem

Från Webhallen.com till Webhallen till Webhallen.rip

Permalänk
Medlem

Den minimala butiken i Sisjön har mest känts som ett hål i väggen för avhämtning …

Permalänk
Sötast
Skrivet av LANberg:

Du glömde de så sanslöst samhällsnyttiga kaféerna …

Oj, ja jäklar. De glömde jag existerade. Har gått förbi dem i snart 40 år utan att handla där så jag antog vid detta laget att det bara är kulisser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast den i Nordstan (i Femmanhuset) har dom väl inte annonserat att den ska läggas ned?
Sueveränt om man vill hämta saker samma dag och det blir ungefär samma pris som en billigare butik med frakt...

Nej, de tre nerlaggda är Eklandagatan, Frölunda Torg, och nu Sisjön.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Webhallen något jag mest går till när man behöver något litet akut, typ en kabel, adapter o.s.v. Inget man gör några större eller regelbundna köp på utom någon enstaka gång när de haft kampanj.
Måste man beställa till butiken försvinner liksom hela vitsen. Beställer man istället från t.ex. Inet har man varan i ett paketskåp 200 meter bort nästa dag, svårt att konkurrera med det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr är Webhallen något jag mest går till när man behöver något litet akut, typ en kabel, adapter o.s.v. Inget man gör några större eller regelbundna köp på utom någon enstaka gång när de haft kampanj.
Måste man beställa till butiken försvinner liksom hela vitsen. Beställer man istället från t.ex. Inet har man varan i ett paketskåp 200 meter bort nästa dag, svårt att konkurrera med det.

Sett till att köpa i butiken så är ju vitsen just att man får varan i handen direkt, inte nästa dag. Det kräver ju dock att varan finns i lager.

Men om det inte är något krav och/eller butiken inte är något man mer eller mindre passerar dagligdags så blir det ju en ickefaktor.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Det är inte så konstigt de lägger ner några, i stort sett alla har butiker i enbart södra fjärdedelen av landet. Känns för mig som en kraftig överetablering.

Att butikerna är koncentrerade till Svealand och Götaland har förstås ingenting att göra med att nästan 90 % av befolkningen bor där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Intressanta teorier men har du något mer substantiellt som stödjer att ha en butik i Täby C skulle ha dessa positiva effekter?

Har tidigare jobbat i en datorbutikskedja för ett antal år sedan som övervägde just Täby C som plats att öppna i. Det var förstås vår interna marknadsavdelning som hävdade att åtminstone tidigare butiksöppningar i andra delar av landet hade ökat även internethandeln i det geografiska närområdet till butiken. Samma marknadsavdelning menade även att Täby C har en ovanligt köpstark kundbas.

Jobbar emellertid inte kvar sedan cirka 2019 så jag har förstås ingen konkret efterforskning att hänvisa till. Du behöver inte tro på det, det är ok.

Permalänk
Medlem

Webhallen är inte vad det var i början, sedan de blev uppköpta så har det gått utför, handlade alltid där tidigare nu är det ett köp var 3:e år från Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Man kan undra lite hur framtiden kommer se ut för gågatorna med sina butiker....

Är det som i Trelleborg där man redan har 10+ friserare på 1500meter?
Det enda som kommer finnas är väl matbutiker, klädesbutiker och friserare eller något sådant.

Men visst, jag kan inte klaga, jag är en bidragande faktor i det.

Finns ju inget så trist som en stadskärna byggd för bilism. Tror man verkligen att det blir mer folk i butikerna om alla istället kör förbi i en bil?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Den minimala butiken i Sisjön har mest känts som ett hål i väggen för avhämtning …

Yep, den var sjukt liten. Enda gången jag besökte den var för att lämna tillbaka saker. Under tiden man väntade på att kassören skulle knappa in ärendet så var det inte mycket att kolla på i butiken.

Tyvärr kommer jag aldrig handla av Webhallen igen nu när närmaste butik ligger i nordstan...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Du menar när den var ett källarhål vid Adolf Fredriks kyrkogata. Ja, riktig OG när man minns sånt

Nä, närhetsprincipen har varit oerhört viktig för mig. Inte så jag har behövt saker nu, nu, nu, utan gärna beställt när inte funnits till Liljeholmen. Även om en tår i ögat när faktiskt velat ha något ganska snabbt, och ej funnits i Liljeholmen. Just då istället ofta valt att beställa från andra butiker.

Ärligt talat, så blir inte mina datorköp fler iaf nu eller framöver ändå. Även detta kan ha påverkat gällande folks köpmönster. Mid-tier moderkort 3000 kr, no thanks. Men oavsett, så blir nu Webhallen en i mängden nu framöver, typ som Komplett. Köper om bara råkar vara billigast.

Det är Inet som är min go-to butik, då vassare sortiment för mina intressen och god layout på hemsidan. Webhallens hemsida är lite som Rusta i verkligheten, mkt krimskrams.

Skräckexemplet vad gäller hur det kan gå för butiker är ju CD.ON, sedan de beslöt att bli "en marknadsplats". Ska nu inte måla f*n på väggen, men, om det nu händer, so I called it 😏

Elgiganten har viljan att gå i CDON’s fotspår, de säljer hur mycket krimskrams som helst på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Nooo! Finns så få fysiska teknik/nörd prylar kvar. Tur att den i täby inte verkar falla än.

Täbybutiken renoverades så sent som i december så den är nog säker ett tag till

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Täbybutiken renoverades så sent som i december så den är nog säker ett tag till

Eller så gör renoveringskostnaden siffrorna så dåliga att den är rökt istället, man vet aldrig hur långsiktigt folk tänker

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att butikerna är koncentrerade till Svealand och Götaland har förstås ingenting att göra med att nästan 90 % av befolkningen bor där?

Fast om det var på grund av var folk bor...

10 butiker i Stockholmsområdet, och en i Uppsala (Svealand, 40,8% av Sveriges befolkning)
1 butik i Göteborg (Götaland, 47,8% av Sveriges befolkning)

Eller om man vill se till storstadsområdena.

Storstockholm, 2,45 miljoner invånare, 10 butiker.
Storgöteborg, 1,08 miljoner invånare, 1 butik.
Stormalmö, 0,77 miljoner invånare, 0 butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tyvärr är Webhallen något jag mest går till när man behöver något litet akut, typ en kabel, adapter o.s.v. Inget man gör några större eller regelbundna köp på utom någon enstaka gång när de haft kampanj.
Måste man beställa till butiken försvinner liksom hela vitsen. Beställer man istället från t.ex. Inet har man varan i ett paketskåp 200 meter bort nästa dag, svårt att konkurrera med det.

Det är sällan butikerna hade en viss grej som nån speciell kabel o liknande på lager..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast om det var på grund av var folk bor...

10 butiker i Stockholmsområdet, och en i Uppsala (Svealand, 40,8% av Sveriges befolkning)
1 butik i Göteborg (Götaland, 47,8% av Sveriges befolkning)

Eller om man vill se till storstadsområdena.

Storstockholm, 2,45 miljoner invånare, 10 butiker.
Storgöteborg, 1,08 miljoner invånare, 1 butik.
Stormalmö, 0,77 miljoner invånare, 0 butiker.

Men så enkelt är det ju inte. Det hänger också på hur konkurrerande butiker är etablerade i ett område. Om t ex Netonnet eller Elgiganten är väldigt stora på en ort, finns det inte lika mycket utrymme. Man kan också anta att man är störst där man började om man var före de största konkurrenterna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köper helst från inet eller computersalg, har det varit akut så har man kunnat handla på webhallen sisjön men butiken i sig var ett skämt.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem

För min del har Webhallen framför allt varit en av få butiker som haft ett bra utbud av sällskapsspel/brädspel i fysisk butik, i alla fall i Göteborg. Visst, mitt inne i stan finns det några andra, men då är det det där med hur bökigt det är att ta sig dit.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S