Cooler Master lägger ner populära chassit NR200

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lägger ner populära chassit NR200

På CES lanserade Cooler Master en ny version av mini-ITX-chassit NR200P och nu visar det sig att det även kommer ersätta vanliga NR200.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det där chassiet må vara bra på många sätt men har alltid tyckt att det ser väldigt billigt och tråkigt ut. Taskig sex appeal om man så vill

Om man vill bygga med låg budget så kan jag tycka att man bör undvika itx ändå. Detta kommer iaf inte saknas i min lista på tänkbara chassin.

RIP

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker varken att det ser eller känns billigt ut. "Tråkigt" beror på vad man gillar. Jag gillar mitt vita nr200 väldans mycket, den främre delen känns väldigt solid, men hela chassit känns solitt och kul att arbeta i. (Har ej glas-sida).

Har en l12s i högre läget på, 70mm hög (och horisontell gpu), med tvingad vertikal GPU har det nya 67mm cpu cooler clearance. Gillar mesh-mönstringen på det nya, undrar om toppen har blivit enklare att installera fläktar i..antagligen.

För övrigt, Trigger, tycker jag det är ett något rart resonemang att mini-ITX-chassin måste kosta relativt mycket..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mitt chassi idag, trivs väldigt bra med det. Kanske har liiite mer förkärlek för mitt gamla node 304... men detta är nära.

Permalänk
Medlem

Synd, har varit nära att knipa ett ex av den orangea varianten ett flertal gånger.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men såg att Jonsplus ska släppa en ny låda. Den
Är bara liiiite större än NR200 och tar mATX!

Länk

Permalänk
Medlem

Varit mitt chassi i lite mer än två år nu.

Fantastiskt nöjd med utseendet och kvaliteten på det. Kör färg vit på chassit och utan glaspanelen.
Chassit står i vardagsrummet vid tv:n och smälter in fint där eftersom det är så cleant och minimalistiskt.

Permalänk
Medlem

Byggde detta med uppochnervänt moderkort och AIO i toppen.
Den rätta vägen hade istället att släppa ett mer flexibelt chassi med hållare för ATX-PSU och plats för vissa mATX,
priset var ju bra också - men kanske tog trenden med 850W+ PSU och gigantiska GPU'er död på vettiga chassin.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tina Gerson:

Tråkigt, men såg att Jonsplus ska släppa en ny låda. Den
Är bara liiiite större än NR200 och tar mATX!

<Uppladdad bildlänk>

Länk

En variant av den med mesh-sida, ventilerad front i nedkant och rent anpassad för ITX/SFX hade jag nog hoppat på!

Sneglar annars lite på Deepcool CH160 (som i princip verkar vara en större KXRORS/MiniNeo G200) , men verkar inte hitta någon låda som tickar riktigt alla boxar för min del.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag äger två stycken. Köpte först ett som kom skadat från fabrik som jag skickade tillbaka. Amazon skickade då ut ett nytt som försvann. Så de skickade ut ytterliggare ett nytt. Och innan det nya anlände så dök det försvunna upp. Hade redan blivit meddelad att kag kunde behålla båda om det skulle hända att det "försvunna" tillslut dök upp. Så två stycken vita för 499:- var inte så illa.

Det ena chassit gjorde jag inverteringsmodden för, för att kunna montera en större AIO i toppen. I båda har jag monterar in fullstora mATX plus fullstora ATX-nätagg. I den ena kör jag gpun vertikalt och i den andra så lyckades jag klämma in ett rättså långt RTX 3070. Tror det är 27cm och går precis in undet PSUn och touchar PSU kablarna. Har dessutom en dubbeltornkylare i burken.

Det här var mest en utmaning för att se "om det gick". 😅

Skulle inte vilja ha ett varken högtr eller djupare chassi idag. Det här är precis lagom. Inte sett till hurpass prisvärda de har varit. Men skulle inte vilja betala mycket mer än så. Ytfinishen på de vita är inte jättepremium direkt. Såpass basic industrilackering kan tänkas bli.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Trist att det ersätts med ett dyrare chassi. Jag gick i tankar om att bygga i mITX, men alla chassin måste man kompromissa med så det blev aldrig något.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Tråkigt, men såg att Jonsplus ska släppa en ny låda. Den
Är bara liiiite större än NR200 och tar mATX!

<Uppladdad bildlänk>

Länk

Kul att se! Jonsbo / Jonsplus gör riktigt trevliga chassin med sjukt bra kvalitetskänsla för pengarna (har haft två)

Skrivet av Daemon:

En variant av den med mesh-sida, ventilerad front i nedkant och rent anpassad för ITX/SFX hade jag nog hoppat på!

Sneglar annars lite på Deepcool CH160 (som i princip verkar vara en större KXRORS/MiniNeo G200) , men verkar inte hitta någon låda som tickar riktigt alla boxar för min del.
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/01/Photo-Jan-11-2024-11-17-43-AM-Custom-1456x1092.jpeg

Varför begränsa sig med ITX/SFX när du kan få mATX i samma size? Men nej tyvärr är det få chassin idag som behåller grafikkortsmontering utan riser när de krymper storleken

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Snusfri

De får gärna släppa en "nas-version" av chassit med plats för 6-8st 3.5" diskar, likt fractal designs node 304.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Riktigt fint chassi som jag lyckades komma över för runt 1000kr för några år sedan. Tyckte byggkvalitet var riktigt bra och att jag gjorde bästa dealen då förutom att det råkade vara ett öppnat ex där de lyckats kvadda dammfiltren när de gått igenom chassit för att se till så allt var med. Tidig "amazon" effekt där. Bevisa att den kom så

Sen kul med förmodligen överproducering jämfört med åtgången så de närmsta skänkt bort dessa chassin och nästan fördärvat värdet på dessa. De som varit mer vill ju inte ge mer än 400-500kr för detta

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att chassit blev större än vad jag trodde när jag skapade tråden! Inte ofta det händer.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Märkligt skriven artikeln, känns som om skribent inte har en susning om NR200 egentligen.

NR200 och NR200P är ju samma chassi, bara olika tillbehör.
Mig veterligen har NR200P gått för 600-800 kr på rea senaste två åren så mycket svårt att tänka mig att V2:an kommer kosta några 1800 kr mer än som ett "rekommenderat pris".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra chassie, vi har tre i hemmet. En vit en blå och en orange.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Tråkigt, men såg att Jonsplus ska släppa en ny låda. Den
Är bara liiiite större än NR200 och tar mATX!

<Uppladdad bildlänk>

Länk

Hört ngt om releasedatum på detta? Vill ha faktorn steg direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Märkligt skriven artikeln, känns som om skribent inte har en susning om NR200 egentligen.

NR200 och NR200P är ju samma chassi, bara olika tillbehör.
Mig veterligen har NR200P gått för 600-800 kr på rea senaste två åren så mycket svårt att tänka mig att V2:an kommer kosta några 1800 kr mer än som ett "rekommenderat pris".

Reagerade på "Nyhetstorkan".

Är precis som du skriver NR200 ~ NR200P, så ingen begränsning i montering av grafikkort och liknande som det påstås.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Definitivt ett av mina favorit chassin under åren. Hade det varit fysiskt möjligt hade jag kört den nu med mitt 4090 men får förstås inte plats. Används idag till sekundär speldator.

NR200 och NR200P är samma chassi som nämnts i kommentarerna så ingen riktig ändring mer än någon SKU mindre framåt. Önskar dock att jag köpte den orangea medan det gick, sjukt läcker!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Hört ngt om releasedatum på detta? Vill ha faktorn steg direkt!

Lite surr på reddit bara, 1-2 månader bort tror jag.

Finns ju några utländska ÅF på prisjakt som säljer Jonsplus så man får väl hålla utkik där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Lite surr på reddit bara, 1-2 månader bort tror jag.

Finns ju några utländska ÅF på prisjakt som säljer Jonsplus så man får väl hålla utkik där.

Japp, det får bli 2 sådana. Får väl maila Casekingz och kolla med dom, de verkar vara distributörer i Eu.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Starric:

Kul att se! Jonsbo / Jonsplus gör riktigt trevliga chassin med sjukt bra kvalitetskänsla för pengarna (har haft två)
Varför begränsa sig med ITX/SFX när du kan få mATX i samma size? Men nej tyvärr är det få chassin idag som behåller grafikkortsmontering utan riser när de krymper storleken

Personligen vill jag ha något som är mer kompromisslöst anpassat hellre än en större låda i försök att täcka in även mATX-bräda och ATX-agg.
NR200 är redan ganska stort för ITX och det där är större.

I väntan på helt rätt så kör jag också ett Jonsbo, V8. Stort volymmässigt det med, men gillar låga profilen.

Skrivet av Olsson80:

Japp, det får bli 2 sådana. Får väl maila Casekingz och kolla med dom, de verkar vara distributörer i Eu.

Japp, Caseking är nog best bet, köpte mitt Jonsbo-chassi av dem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Definitivt ett av mina favorit chassin under åren. Hade det varit fysiskt möjligt hade jag kört den nu med mitt 4090 men får förstås inte plats.

4090 är ju perfekt i NR200P

(Ja, jag vet att alla partnermodeller inte får plats )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Reagerade på "Nyhetstorkan".

Är precis som du skriver NR200 ~ NR200P, så ingen begränsning i montering av grafikkort och liknande som det påstås.

Det som åsyftas är att NR200P V2 kommer vara begränsad till vertikal montering av grafikkortet, inte det befintliga.

Permalänk
Medlem

Galet beslut.. Tvivlar på att V2 kommer att sälja i närheten av samma volymer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag tycker varken att det ser eller känns billigt ut. "Tråkigt" beror på vad man gillar. Jag gillar mitt vita nr200 väldans mycket, den främre delen känns väldigt solid, men hela chassit känns solitt och kul att arbeta i. (Har ej glas-sida).

Har en l12s i högre läget på, 70mm hög (och horisontell gpu), med tvingad vertikal GPU har det nya 67mm cpu cooler clearance. Gillar mesh-mönstringen på det nya, undrar om toppen har blivit enklare att installera fläktar i..antagligen.

För övrigt, Trigger, tycker jag det är ett något rart resonemang att mini-ITX-chassin måste kosta relativt mycket..

Rart?
Det BLIR generellt dyrare att bygga itx sett till samma prestanda (itx vs atx). Det är nog vedertagen sanning men man kan säkert få till vettiga itx byggen som inte kostar skjortan. Mitt tips går fortsatt att man håller sig till atx eller för all del matx för budgetorienterade byggen. Det finns inget tvingande i det alls

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Rart?
Det BLIR generellt dyrare att bygga itx sett till samma prestanda (itx vs atx). Det är nog vedertagen sanning men man kan säkert få till vettiga itx byggen som inte kostar skjortan. Mitt tips går fortsatt att man håller sig till atx eller för all del matx för budgetorienterade byggen. Det finns inget tvingande i det alls

Det som kostar med ITX behöver väl inte nödvändigtvis vara chassit? Mindre chassi = mindre material, kunde man väl tänka sig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av doktorinternet:

Det som kostar med ITX behöver väl inte nödvändigtvis vara chassit? Mindre chassi = mindre material, kunde man väl tänka sig.

Både ja och nej, mindre material visst, men lägre produktionsvolymer ger överlag högre kostnader.
Det är också mycket svårare att designa ett mindre chassi som ska klara restriktioner och få till bra luftflöde, kabelhantering och så vidare och i slutändan har man sällan något som passar alla hur som helst.
Visst finns det stora variationer och olika bra ATX-chassin osv, men grundprincipen är betydligt enklare och ställer förmodligen inte riktigt samma krav på precision i tillverkningen.
Ingen slump att det finns en hel del budget-vänliga märken som bokstavligen endast bygger ATX-lådor, gärna på någon gammal lånad stomme, vilket fortfarande kan fungera helt ok.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Rart?
Det BLIR generellt dyrare att bygga itx sett till samma prestanda (itx vs atx). Det är nog vedertagen sanning men man kan säkert få till vettiga itx byggen som inte kostar skjortan. Mitt tips går fortsatt att man håller sig till atx eller för all del matx för budgetorienterade byggen. Det finns inget tvingande i det alls

I mina ögon skiljer det inte tillräckligt mycket kosing för det som för mig är viktigare : storlek på skrivbordet (tänkte inte ha chassit på golvet). Kommer aldrig att skaffa ett atx igen : ) . Finns säkerligen de som behöver spara i ett år för 7000sek och som behöver maxa prestanda för de pengarna, då räknas varje hundralapp.

NR200 är ett tecken på att det går att designa hyfsade mini-ITX-lådor för en relativt "budget" peng ju, men jag inser att vi skiljer där då du tyckte NR200 kändes och såg billigt ut. Fortfarande budget dock..

Rart er norsk för konstigt

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)