Hjälp med delar till en ny NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med delar till en ny NAS

Jag sitter med en 12 år gammal NAS som jag anser har gjort sitt. Det är en gammal AMD A8 i den och den klarar knappt av att köra qBitorrent och OpenVPN samtidigt.

Jag använder NAS:en för att lagra filer i ett hemmanätverk, den driver även ett par webbsidor med databaser bakom. Jag har haft en Minecraft-server på den tidigare, men den klarade bara 3 användare så jag gav upp på det, men kanske en liten server i framtiden vem vet. Utöver det är jag DEV/OPS:ARE till yrket så jag skulle vilja experimentera lite med Kubernetes och andra molnlösningar och även kunna köra olika VM:s.

Det jag är mest tveksam på är om jag ska bygga en helt ny, köpa ett färdigt koncept typ Synology eller bygga min egen. Jag älskar Ubuntu och vill ha mer kontroll själv, så jag tror egentligen inte Synology är något alternativ

Den här tråden handlar mer om hårdvara, och detta är det jag pulat ihop i en lista själv just nu:

  • x3 Seagate Exos X20 ST20000NM007D 256MB 20TB 3 750 kr

  • Corsair Vengeance Black DDR5 6400MHz 2x32GB (CMK64GX5M2B6400C32) 2 149 kr

  • MSI MAG B660M Mortar DDR5 2 305 kr

  • Intel Core i5 13500 3,5GHz Socket 1700 Box 3 059 kr

  • x2 Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB 698 kr

Tanken är att jag antingen kör diskarna i en JBOD eller RAID5-6, det kommer bli fler i framtiden.
SSD i raid 1 och på den får system, hemsidor och databaserna ligga.

Moderkortet valde jag för det har 6st SATA och då behöver jag inte expansionsslott på ett tag.

Det är är mest osäker på är lådan jag ska ha allt i, funderar på en Fractal NODE 804, men den är otymplig och har glaspanel som jag ogillar mycket.
Hittade denna men som inte kommit ut ännu som skulle kunna vara något: https://www.inter-tech.de/productdetails-58/NAS-8_EN.html

Tankar, åsikter förslag på förändringar?
Budget är ca 15-20k + moms och utökning med diskar på 10k+moms om ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att ersätta en 10år gammal egenbyggd NAS.

Jag kör på AMD CPU, jag litar inte på att Intels E- och P-cores lirar bra med virtualisering.
8x 3.5" diskar + några SSDer huseras i ett Fractal Define R5 chassi och det fungerar perfekt.
Som CPU-kylare använder jag en Noctua NH-D14 och planerar använda den även i nya bygget.

Jag har ett extra kontrollerkort som hårddiskarna som är till själva NASen är anslutna till. Sedan gör jag PCI-passthrough på kontrollerkortet till en VM som vara NAS. På det viset är NASen en VM och separerat från host-OSet och får fördelarna med det, men får ändå direkt access till diskarna och fördelarna med det. Det borde gå att göra PCI-passthrough på NVME-diskar också, men inget jag testa då nuv datorn är för gammal för det.
Obs köp ett riktigt kontrollerkort beggat på Ebay. De billiga noname man hittar på tex Amazon speglar ibland SATA-portarna så du inte får full bandbredd till diskarna.
Jag har kikat på ett Broadcom 9300-16i, flashat i IT-mode, med kablar för 16 SATA-diskar. Fler än jag behöver men då kan jag ansluta fler diskar om jag så vill. Dessutom kostar ett beggat sådant som nya noname.

Då jag jobbar lite med VMware så är det ESXi jag använder för virtualisering. Det ska gå att göra exakt likadant med Proxmox också, men då jag jobbar lite med VMware är det det jag är van vid. Vill du vara open source kör du Proxmox.

Med en virtualiserad NAS och du kör med linux software raid kan du byta VM när du känner för det. Bara skapa en ny VM och ändra PCI passthrough till den. Själv krypterar först jag diskarna med LUKS och använder sedan hela disken, utan partitioner, till BTRFS raid 1+0. Jag krypterar inte själva OSet, som huserar på en virtuell vmware-disk, så den bootar utan att jag är närvarande och kan SSHa in och dekryptera diskarna. Jag har hittils sluppit ta reda på hur BTRFS hanterar att ersätta en trasig disk då jag inte fått något hårddiskfel. Ännu iaf, "peppar, peppar ta i trä". Jag har utökat raiden med fler diskar och det har fungerat utan bekymmer. OBS om du funderar på BTRFS undvik raid 5 och 6! Vill du ändå få lite fart på raiden när du skriver till den ska du ändå inte använda raid 5 eller någon variant av det. Raid 5 skriver aldrig snabbare än 1 disk (pga pariteten).

I den virtualiserade NASen exporterar jag sedan filsystemet med samba och NFS. Hur, vad och var styr jag med config, virtuella nätverk och iptables. Med NFS exporterar jag bla sedan tillbaka disk till ESXi och låter några VMar köra på det filsystemet. Det funkar bra, men innan NAS-VMen startat ordentligt ser man bara referenser till de VMar som huseras på NFS. Så du kan inte ha autostart på de VMar eller VMar som på något vis behöver data lagrat på NFS. När NASen väl startat ordentligt funkar allt som vanligt. Hur Proxmox hanterar det vet jag inte.

OBS om du tänkt köra BTRFS eller ZFS, och VMar, databas eller något annat som ofta ändrar i en specifik fil måste du disabla copy-on-write för de delarna / filerna!

Att tänka på är att även om DDR5 stödjer ECC så är det bara internt i själva minnet. Du kan fortfarande få bitfel när data skyfflas mellan minnet och andra delar så som CPU och disk. Bara så du vet. Själv tar jag den risken då jag köpt vanliga DDR5 minnen och inte "äkta" ECC.

Jag har även tänkt att jag ska köpa en 5½" docka för hårdiskar för backuper och ansluta det till NASens kontrollerkort. Jag har tittat på dessa 2:
https://www.amazon.se/flexiDOCK-MB095SP-B-utbytbar-intern-axe...
https://www.amazon.se/DOCK-flexiDOCK-MB795SP-B-axelbandsl%C3%...

Stavfel och förtydligande.
Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket prestanda du är ute efter men jag gillar den här, kommer undan billigare: https://www.aliexpress.com/item/1005006393122396.html?algo_ex...

Permalänk
Medlem

Det finns ERYING paket på Aliexpress(inbygda laptop cpu på moderkort), dock såg jag inte med 6x sata så jag köpte liknande din setup fast med 12500t istället då jag fick den billigt.

Undrar bara om du kommer använda transcoding för intel 14th serien har av1 som hårdvarustöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Jag håller på att ersätta en 10år gammal egenbyggd NAS.

Tack för ett bra och tydligt svar.

Jag tror inte jag kommer köra med något från aliexpress, betalar hellre mer och stödjer butiker i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brejjan:

Jag sitter med en 12 år gammal NAS som jag anser har gjort sitt. Det är en gammal AMD A8 i den och den klarar knappt av att köra qBitorrent och OpenVPN samtidigt.

Jag använder NAS:en för att lagra filer i ett hemmanätverk, den driver även ett par webbsidor med databaser bakom. Jag har haft en Minecraft-server på den tidigare, men den klarade bara 3 användare så jag gav upp på det, men kanske en liten server i framtiden vem vet. Utöver det är jag DEV/OPS:ARE till yrket så jag skulle vilja experimentera lite med Kubernetes och andra molnlösningar och även kunna köra olika VM:s.

Det jag är mest tveksam på är om jag ska bygga en helt ny, köpa ett färdigt koncept typ Synology eller bygga min egen. Jag älskar Ubuntu och vill ha mer kontroll själv, så jag tror egentligen inte Synology är något alternativ

Den här tråden handlar mer om hårdvara, och detta är det jag pulat ihop i en lista själv just nu:

  • x3 Seagate Exos X20 ST20000NM007D 256MB 20TB 3 750 kr

  • Corsair Vengeance Black DDR5 6400MHz 2x32GB (CMK64GX5M2B6400C32) 2 149 kr

  • MSI MAG B660M Mortar DDR5 2 305 kr

  • Intel Core i5 13500 3,5GHz Socket 1700 Box 3 059 kr

  • x2 Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S500BW 500GB 698 kr

Tanken är att jag antingen kör diskarna i en JBOD eller RAID5-6, det kommer bli fler i framtiden.
SSD i raid 1 och på den får system, hemsidor och databaserna ligga.

Moderkortet valde jag för det har 6st SATA och då behöver jag inte expansionsslott på ett tag.

Det är är mest osäker på är lådan jag ska ha allt i, funderar på en Fractal NODE 804, men den är otymplig och har glaspanel som jag ogillar mycket.
Hittade denna men som inte kommit ut ännu som skulle kunna vara något: https://www.inter-tech.de/productdetails-58/NAS-8_EN.html

Tankar, åsikter förslag på förändringar?
Budget är ca 15-20k + moms och utökning med diskar på 10k+moms om ett tag.

Node 804: Glaspanelen är inte äkta glas utan det är plast som hålls på plats med bockade metallclips. Fullproppat med 8st 3,5" hårddiskar och övriga komponenter är vikten i närheten av ett båtankare. I värsta fall gör vibrationerna från hårddiskarna att den låter som en tvättmaskin på centrufugering.

Chassi: Fundera på vart din NAS ska vara placerad. Ett ljuddämpat Fractals Define chassin är perfekt för mekaniska hårddiskar som spinner 24/7.

Synology: Inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag håller som sagt också på och skall bygga en filserver för plex, övervakning och tänkte labba lite med vm.
Men jag velar lite med val av cpu, skulle ni valt en intel 14500 eller amd 7900x? har 7900x i min stationära idag men vad man sett i tester så är 7800x3d mycket vassare i spel, så funderade på om man skulle upgradera den.

intel 14500 har ju en blandning av högpresterande och energieffektiva medan 7900x har bara vanliga känor, tänkte att man mest vill ha kraftiga om man skall dedikera vissa till olika VM.
Fördelen med intel är ju klart att igpun kan användas av plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Lånar tråden lite. Jag håller som sagt också på och skall bygga en filserver för plex, övervakning och tänkte labba lite med vm.
Men jag velar lite med val av cpu, skulle ni valt en intel 14500 eller amd 7900x? har 7900x i min stationära idag men vad man sett i tester så är 7800x3d mycket vassare i spel, så funderade på om man skulle upgradera den.

intel 14500 har ju en blandning av högpresterande och energieffektiva medan 7900x har bara vanliga känor, tänkte att man mest vill ha kraftiga om man skall dedikera vissa till olika VM.
Fördelen med intel är ju klart att igpun kan användas av plex.

Jag ska göra precis som du funderar på. Dvs byta ut nuv AM5 CPU till en 7800x3d. Jag vet inte hur Linux KVM (som Proxmox nyttjar) fungerar med Intels E- och P-kärnor. Folk verkar ha problem med VMware i alla fall. Sedan så drar Intel mer ström och utvecklar därmed mer värme. För mig är det i alla fall ett enkelt val.

Ang transcoding så vet jag inte då jag själv inte förstår varför man skulle vilja göra det.

Permalänk
Medlem

Satsa på Asus/AMD ihop med AM5 så får du ECC-stöd med de flesta hyggliga moderkort
Skulle vara lite försiktig ned återförsäljarna på Prisjakt men annars kan du få Toshiba-diskar från t.ex Office Partner eller Jacob från Tyskland som är trevliga diskar.
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20224039...
Skulle också starkt titta på Crucial P5 Plus eller T500-serien istället för Samsung pga firmwarebuggar och instabilitet.